Gisteren was het alweer een jaar geleden dat ik Brass ophaalde van ’t Balingehof en exact 1 ¾ jaar geleden dat ik haar kocht. De tijd gaat heel snel en de stijgende lijn die Brass heeft gemaakt is eigelijk ongelovelijk als je kijkt waar we vandaan komen!
December 2009
Brass opgehaald uit Friesland. Twee dagen na thuiskomst sneeuwt het en we kunnen weinig doen, ik doe wat werk aan de lange lijn in de wei en we wandelen wat met mensen van de wei die jonge Ijslanders hebben, ideale puppy wandelingen.
Samen met Ilonk in de wei

Januari 2010
Het blijft bij wandelen en af en toe in de wei er op zitten (zonder zadel en hoofdstel) en het werken aan de lange lijn. Langzaam komt er weer wat vertrouwen tussen ons. Bij Brass gaat dat sneller dan bij mij. Ilonka en Brass gaan een maand bij Jaël logeren.
Ilonk, Brass, Miep en Midan

Eerste keer buiten erop, nadat Brass net 4 weken niets heeft gedaan. Opstappen en achter brokjes aan lopen. (Detail is de rots in de branding die er achter loopt, want Brass wilde niet achter de rots aan lopen.)

Februari 2010
Beginnen met op Brass ‘rijden’ wat niet erg wil omdat Brass keurig stil blijft staan als ik opstijg maar ook keurig stil blijft staan als ik wil dat ze zich voorwaarts verplaats. Ik longeer haar en nadat ze schrikt van honden die op haar ‘jagen’ begint ze weer los te breken. Contact opgenomen met ’t Balinghof, we kunnen er terrecht voor een opfriscursus.
Maart 2010
Twee dagen opfriscursus aan de hand lopen op ’t Balingehof. En het verder werken aan voorwaarts onder het zadel. Eigenlijk gaat het heel snel heel goed. Brass snapt het idee. 4 keer thuis in de bak en daarna het bos in.
Snurken in de wei, heerlijk dat mooie weer

Puppy hoofd

April 2010
Brass maakt enorme vorderingen, ze leert sturen en ook tempocontrole. Onze zesde keer buitenrijden is al niet meer thuis maar op de Posbank bij Djilan.

Mooie plaatjes thuis in het bos

Mei 2010
Ik ben een week op vakantie en Brass gaat weer met Ilonka bij Jaël logeren die inmiddels verhuisd is. De paarden hebben het goed en Brass krijgt direct vakantie voor drie weken. Hierna kan ik zo weer opstappen en weg rijden. Natuurlijk is het weer lastig om te sturen en het tempo te controleren. Precies zoals dat gaat bij elk jong paard, maar na twee keer rijden zitten we weer op het niveau waar we op zaten voor de vakantie.
Brass vertrouwt me steeds meer, ze ligt in de wei en ik kan er naast gaan zitten, zo schattig.

Juni 2010
Brass voor het eerst op ijzers. Voor was ze heel braaf maar achter raakte ze in paniek. Uiteindelijk lukte het maar met moeite. De volgende keer doen we het anders, eerst voor en dan een week later achter. Ondertussen veel met haar geoefend.
Juli 2010
Brass en Ilonk gaan mee naar de Eifel om te trainen, beiden op hun eigen niveau. Met Brass wandel ik, ze mag mee onder het zadel én Brass loopt mee als handpaard. Wie had dat durven denken?
Handpaard bij Ilonk

Wandelen

En rijden

Augustus 2010
Rustig verder met rijden. Brass wordt nogmaals beslagen en het oefenen heeft vruchten afgeworpen. Brass vind het spannend maar is eigenlijk best heel braaf.
September 2010
We rijden rustig verder en maken onze basiskilometers. Tijdens een rit met Gerritje en Zoef overschrijdt Brass haar 500 basiskm grens.
Zoef en Brass, twee langharige Fjorden, twee keer de jeugd (denkt terug aan alle km met Ilonk en Ucky)

Oktober 2010
Brass is een puber en haar nu vakantie geven lijkt me geen goed plan. Dus er gaat nog een rondje ijzers onder (in twee keer en heel braaf) en we gaan vooral lekker aan het trainen. Brass gaat mee naar de Posbank en mee naar Leersum om te trainen. Ze staat in de trailer met Tyggja en dat gaat hartstikke goed, ook neem ik haar voor het eerst alleen mee in de trailer.
Trainingsritje in Leersum, Brass krijgt een sportlijf

November 2010
Deze maand staat in het teken van nog verder trainen en de 800 basiskm grens overschrijden. We doen mee aan de Enjoy the Ride in Leersum wat Brass erg goed doet, als je even buiten beschouwing laat dat ik er af ben gevallen, Brass is weggerend, een uur kwijt is geweest en toen weer gevangen. Ze liep wel ‘even’ ruim 30 km in Leersum zonder moeite.
Twee weken na deze rit nog een training in Putten, waar ze rond de 35 km loopt. Wat kan dat dier toch sjouwen en wat vind ze lopen toch leuk!
Borstelen voor EtR

Nadat ik er af gevallen was en Brass een uur kwijt was

December 2010
Wel verdiende vakantie. Brass heeft zoveel geleerd dit jaar!