Brass een jaar terug van 't Balingehof

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Ilonka

Brass een jaar terug van 't Balingehof

Bericht door Ilonka » di 14 dec 2010, 21:00

Een jaar terug van ‘t Balingehof

Gisteren was het alweer een jaar geleden dat ik Brass ophaalde van ’t Balingehof en exact 1 ¾ jaar geleden dat ik haar kocht. De tijd gaat heel snel en de stijgende lijn die Brass heeft gemaakt is eigelijk ongelovelijk als je kijkt waar we vandaan komen!

December 2009
Brass opgehaald uit Friesland. Twee dagen na thuiskomst sneeuwt het en we kunnen weinig doen, ik doe wat werk aan de lange lijn in de wei en we wandelen wat met mensen van de wei die jonge Ijslanders hebben, ideale puppy wandelingen.

Samen met Ilonk in de wei
Afbeelding

Januari 2010
Het blijft bij wandelen en af en toe in de wei er op zitten (zonder zadel en hoofdstel) en het werken aan de lange lijn. Langzaam komt er weer wat vertrouwen tussen ons. Bij Brass gaat dat sneller dan bij mij. Ilonka en Brass gaan een maand bij Jaël logeren.

Ilonk, Brass, Miep en Midan
Afbeelding

Eerste keer buiten erop, nadat Brass net 4 weken niets heeft gedaan. Opstappen en achter brokjes aan lopen. (Detail is de rots in de branding die er achter loopt, want Brass wilde niet achter de rots aan lopen.)
Afbeelding

Februari 2010
Beginnen met op Brass ‘rijden’ wat niet erg wil omdat Brass keurig stil blijft staan als ik opstijg maar ook keurig stil blijft staan als ik wil dat ze zich voorwaarts verplaats. Ik longeer haar en nadat ze schrikt van honden die op haar ‘jagen’ begint ze weer los te breken. Contact opgenomen met ’t Balinghof, we kunnen er terrecht voor een opfriscursus.

Maart 2010
Twee dagen opfriscursus aan de hand lopen op ’t Balingehof. En het verder werken aan voorwaarts onder het zadel. Eigenlijk gaat het heel snel heel goed. Brass snapt het idee. 4 keer thuis in de bak en daarna het bos in.

Snurken in de wei, heerlijk dat mooie weer
Afbeelding

Puppy hoofd
Afbeelding

April 2010
Brass maakt enorme vorderingen, ze leert sturen en ook tempocontrole. Onze zesde keer buitenrijden is al niet meer thuis maar op de Posbank bij Djilan.

Afbeelding

Mooie plaatjes thuis in het bos
Afbeelding
Afbeelding

Mei 2010
Ik ben een week op vakantie en Brass gaat weer met Ilonka bij Jaël logeren die inmiddels verhuisd is. De paarden hebben het goed en Brass krijgt direct vakantie voor drie weken. Hierna kan ik zo weer opstappen en weg rijden. Natuurlijk is het weer lastig om te sturen en het tempo te controleren. Precies zoals dat gaat bij elk jong paard, maar na twee keer rijden zitten we weer op het niveau waar we op zaten voor de vakantie.

Brass vertrouwt me steeds meer, ze ligt in de wei en ik kan er naast gaan zitten, zo schattig.
Afbeelding

Juni 2010
Brass voor het eerst op ijzers. Voor was ze heel braaf maar achter raakte ze in paniek. Uiteindelijk lukte het maar met moeite. De volgende keer doen we het anders, eerst voor en dan een week later achter. Ondertussen veel met haar geoefend.
Juli 2010
Brass en Ilonk gaan mee naar de Eifel om te trainen, beiden op hun eigen niveau. Met Brass wandel ik, ze mag mee onder het zadel én Brass loopt mee als handpaard. Wie had dat durven denken?

Handpaard bij Ilonk
Afbeelding

Wandelen
Afbeelding

En rijden
Afbeelding

Augustus 2010
Rustig verder met rijden. Brass wordt nogmaals beslagen en het oefenen heeft vruchten afgeworpen. Brass vind het spannend maar is eigenlijk best heel braaf.

September 2010
We rijden rustig verder en maken onze basiskilometers. Tijdens een rit met Gerritje en Zoef overschrijdt Brass haar 500 basiskm grens.

Zoef en Brass, twee langharige Fjorden, twee keer de jeugd (denkt terug aan alle km met Ilonk en Ucky)
Afbeelding

Oktober 2010
Brass is een puber en haar nu vakantie geven lijkt me geen goed plan. Dus er gaat nog een rondje ijzers onder (in twee keer en heel braaf) en we gaan vooral lekker aan het trainen. Brass gaat mee naar de Posbank en mee naar Leersum om te trainen. Ze staat in de trailer met Tyggja en dat gaat hartstikke goed, ook neem ik haar voor het eerst alleen mee in de trailer.

Trainingsritje in Leersum, Brass krijgt een sportlijf
Afbeelding

November 2010
Deze maand staat in het teken van nog verder trainen en de 800 basiskm grens overschrijden. We doen mee aan de Enjoy the Ride in Leersum wat Brass erg goed doet, als je even buiten beschouwing laat dat ik er af ben gevallen, Brass is weggerend, een uur kwijt is geweest en toen weer gevangen. Ze liep wel ‘even’ ruim 30 km in Leersum zonder moeite.
Twee weken na deze rit nog een training in Putten, waar ze rond de 35 km loopt. Wat kan dat dier toch sjouwen en wat vind ze lopen toch leuk!

Borstelen voor EtR
Afbeelding

Nadat ik er af gevallen was en Brass een uur kwijt was
Afbeelding

December 2010
Wel verdiende vakantie. Brass heeft zoveel geleerd dit jaar!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jankeke

Re: Brass een jaar terug van 't Balingehof

Bericht door Jankeke » di 14 dec 2010, 21:58

Wauw, wat een gedetaileerd overzicht. Leuk hoor, je ziet hem "groeien"!
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Bailey

Bericht door Bailey » di 14 dec 2010, 22:03

Wauw Annalynn, petje af voor wat jij en Brass bereikt hebben in het afgelopen jaar!
Op naar een succesvol volgend jaar, met zo'n stijgende lijn kan het alleen maar goed uitpakken :)
Viv

Bericht door Viv » wo 15 dec 2010, 06:28

Wat gaan ze ineens snel he als ze door hebben wat de bedoeling is.
Mareeeh Brass kwijt op de Amerongense Berg := ?

Wanneer gaan we met de 3 langharige guppen starten? Kootwijk?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 15 dec 2010, 06:51

wat een leuk overzicht. Brass is toch wel een heel leuke fjord
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 15 dec 2010, 08:23

Jaaa daar is Brass! Ze heeft echt ontzettend veel geleerde he.. Ik weet nog wel dat ik bij je was in de sneeuw, bij Jael en dat ze toen net terug was..je ging er toen opzitten zonder zadel en hoofdstel en ze was zo braaf! Jullie hebben een hobbelige start gehad maar nu gaat het vast allemaal goedkomen! Komend voorjaar kunnen we ook eindelijk eens lekker samen gaan rijden! (boogje en hippie)

Geniet van elkaar, Annalynn, jullie worden vast een topteam!
Ilona

Bericht door Ilona » wo 15 dec 2010, 08:43

Dikke respect voor wat je allemaal bereikt hebt met Brass. Je hebt regelmatig met de handen in het haar gezeten, maar je hebt nu wel een super paardje aan Brass. Saai wordt het in ieder geval niet snel met haar.
En wat maak jij enorm gave ritten zeg!
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 15 dec 2010, 08:47

Mooi om te zien en te lezen dat jullie samen zoveel vooruitgang hebben geboekt het afgelopen jaar. Brass gaat vast de ideale opvolgster worden van Ilonka voor jou. Ik wens jullie nog heel veel fijne kilometers samen. En voor Ilonk een fijn pensioen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 15 dec 2010, 08:50

Dank voor de leuke antwoorden/reacties!

Janneke Brass is een merrie ;-) Maar je ziet haar inderdaad groeien, ik wilde niet en te grote Fjord dat is gelukt maar ze is wel enorm veel breder geworden...

Viv het was gewoon pech, Brass schrok draaide 180 graden om, ik nog niet gewend aan sportlijf van Brass had de singel niet heel strak, zadel gleed opzij en ik er dus af. Brass stress door zadel op haar zijkant, die ging galopperen en ik lag op de grond. Al met al is alles goed gegaan, beugels, grootste deel HF meter etc terug gevonden en niet onbelangrijk Brass!
Heb met Brass geen plannen om klasse I te starten eigenlijk, of wilde je in Kootwijk al klasse II doen met Cadiz?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Daphne

Bericht door Daphne » wo 15 dec 2010, 08:57

Mooi overzicht :j Ik vind de naam Brass ook zó goed bij haar passen! Ik heb een aantal jaar een fjord verzorgd die ook van Staatsbosbeheer kwam en zij had ook een sterk oergevoel, ik heb het idee dat Brass dat ook heeft. Niet altijd makkelijk om mee om te gaan, maar ik weet zeker dat jullie er samen wel komen!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 15 dec 2010, 09:39

Wat een ontzettend leuk overzicht! :))
Ik vind het ook heel knap wat jullie samen al hebben bereikt hoor +:)+
Maarre ok die lange manen tot daaraan toe maar die baard mag er wel af hoor, niet erg damesachtig :P
Veel plezier en veilige km samen!
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 15 dec 2010, 09:59

Knap paard en knappe baas!
Samen veel geleerd en gedaan in een jaar tijd.

Een goed 2011 gewenst! Met nog meer succes en plezier.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Vera

Bericht door Vera » wo 15 dec 2010, 10:40

Heb ik nou altijd gedacht dat Brass een "hij" was!
Blijkt het gewoon een "zij" te zijn.
Het gaat in elk geval wel lekker met HAAR zo te zien.
Doe je nog wat met Ilonk? Of is die helemaal met pensioen inmiddels?
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
keeyzie
Contacteer:

Bericht door keeyzie » wo 15 dec 2010, 10:56

zo dat ziet er goed uit,
ik denk dat jullie heel erg tevreden mogen zijn met de vorderingen die jullie hebben gemaakt.
en je ziet echt de verandering op de foto's.
en buitenrijden is de beste manier op een paard recht te krijgen en goed aan je hulpen te krijgen.

veel succes!
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 15 dec 2010, 11:28

Thessa helemaal mee eens die baard is geen porum :D Maar Brass vind scheren nog wel een beetje spannend en daarom was de compromis lijf wel en hoofd niet. Hopelijk de volgende keer wel.

Ben heel blij met de vorderingen en heb goede hoop voor de toekomst. Brass is echt een leuk ding. Oke ik ben bevooroordeeld.

Sandrien Ilonk is wel met pensioen als in ze doet erg weinig. Ze heeft na het jubileum nogal last gekregen van RA, erg overkoot en geirriteerd straalbeem/verbening hoefkraakbeen. Ze heeft pijnstillers gehad en heeft 3 mnd stil gestaan. Nu weer kleine ritjes want ze maakte erg duidelijk dat ze nog niet echt met pensioen wil. Dus oma staat op winterbeslag zodat we kunnen rijden.
Esther

Bericht door Esther » wo 15 dec 2010, 11:45

Wat een mooi overzicht.. Het was geen gemakkelijke weg die jullie zijn gegaan, maar het resultaat mag er zijn!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 15 dec 2010, 16:09

Leuk overzicht, was vast niet altijd even makkelijk maar uiteindelijk een echte combi.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 15 dec 2010, 19:14

Je hebt heel wat bereikt dit jaar. Het is fijn dat er zoiets is als het Balingehof, als je het echt niet meer ziet zitten kun je daarop terug vallen. Ik heb er zelf ook nog veel profijt van.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » do 16 dec 2010, 08:49

Wat een leuk overzicht, ilonka mee als handpaard wat ontzettend lief.
Anouska

Bericht door Anouska » do 16 dec 2010, 16:00

Mooi overzicht Annalynn! Ze is flink gegroeid afgelopen jaar.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Plaats reactie