Hallo C-genootjes!
Anita, hoe gaat het inmiddels met Celony?!
Aaricia, ik denk dat eenieder daar wellicht iets anders onder verstaat. Ik houd zelf de volgende 'opleidingsindeling' aan:
Zadelmak - paard kent longeren, stemhulpen, ruitergewicht en heeft ervaring met stap, draf, galop onder de ruiter (aan de longe)
Aan- of ingereden - paard beheerst stap, draf, galop (los, evt geholpen door stemhulp), heeft rem en stuur
Gereden - Paard beheerst alle (over-)gangen (los, zonder stemhulp), loopt in aanleuning en voldoende balans, bekend met buiging en stelling (B proef klaar)
Doorgereden - Al het voorgaande, beheerst alle (over- en midden-)gangen, loopt in (door ruiter instelbare) aanleuning en goede balans, buiging en stelling zijn bevestigd, wijken voor het been, schouderbinnenwaarts en contragalop zijn voldoende bevestigd (L proef klaar)
Opgeleid - Al het voorgaande, begin van verzameling en oprichting, stap-galop/galop-stap overgangen en contragalop zijn bevestigd, keertwendingen en uitgestrekte gangen zijn voldoende bevestigd (M proef klaar), bekend met appuyementen
Hoog opgeleid - Al het voorgaande, verzameling en oprichting is goed bevestigd, arbeidspirouette, appuyement en (eenvoudige) galopwissels zijn bevestigd, bekend met vliegende galopswissel (dressuur, geen springwissel!) (Z proef klaar)
Dit wil overigens zeker niet zeggen dat als een paard een bepaald opleidingsniveau heeft, ook elke ruiter er ' als in die categorie' mee wegrijdt. Zoals je in mijn andere topic kunt lezen valt Peer bij Robbert in de categorie 'Gereden' maar onder mij nog in de categorie 'Aangereden'. Ik merk ook nu ik zelf af en toe weer eens proefrijd op potentieel toekomstig nieuwe paarden, dat er veel verschillende ideeën en opvattingen bestaan over deze termen en dat begint al in de advertentie (en de vaak 'erg positieve inslag' van de verkoper over het eigen paard)...

En wat de een 'slechts' Doorgereden vindt, kan de ander natuurlijk 'Hoog opgeleid' vinden!