Beer op pony(boot)kamp!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
kristelhans

Beer op pony(boot)kamp!

Bericht door kristelhans » zo 29 aug 2010, 11:18

Jahaa, we zijn weer terug na 8 dagen afzien! ;) Ik heb afgelopen 8 dagen ponykamp begeleid op Klein Oever, de manege waar ik vroeger heb gereden, en Beer mocht mee!

We kwamen aan en meneer keek zijn ogen meteen al uit! Rennende, gillende kinderen, veel paarden, skelters, trampoline, mega luchtkussen, nog meer gillende kinderen en ga zo maar door. Braaf naar zijn stal gebracht, pal achter/naast het gekleurde luchtkussen met 20 springende, gillende kinderen haha dus een plek op de eerste rang voor Beer! Ik alles even ingeruimd in mijn huifkar (afzien) en zadelkamer en mezelf nuttig gemaakt.

's Avond met wat mensen van de leiding een buitenrit gemaakt om elkaar wat te leren kennen en ik dacht, van tevoren even rijden in de buitenbak..meneer kent eigenlijk alleen de binnenbak (we hebben geen buitenbak)..noouhooouuu, Beer veranderde van koelbloedige fjord in een aanstellerig heethoofdje..in iedere hoek omdraaien en wegrennen met het staartje plat tegen zijn billen..snurken, briesen en idioot lopen paraderen met die dikke speknek van hem..en ik maar blijven zitten met toeschouwers hahaha! Okee, nu was er naast de buitenbak een volleybalveld (in gebruik) een zwembad (in gebruik) en die toeschouwers en muziek en lawaai..arme Beer kreeg meteen een vuurdoop haha! Ik bleef lachen en uiteindelijk kalmeerde hij..de standaard opmerkingen kwamen natuurlijk weer onze kant op.. (hij is best mooi voor een fjord..ik hou normaal niet van fjorden maar deze vind ik wel mooi, wat is hij wild voor een fjord, ik wist niet dat fjorden zo heet konden zijn, en ga zo maar door) Nou, hups, in de groep naar buiten en daar was alles weer koek en ei want buiten is niks eng..haha ook geen tractors met mega aanhangers en andere groot verkeer.. wel was Beer zoooo drammerig! Zo had ik hem nog nooit meegemaakt..had geen armen meer over..ik wilde perse achterop rijden want ik wil dat Beer dat leert..iedere 5 minuten draaide ik weer voltes want liep meneer weer met die dikke kop van hem voorop..irritant!

We zijn later in de week nog 2 keer met een groep kinderen mee geweest als sluiting van de groep..wel even met een ander bit, 3 keer een ophouding en meneer hield op met drammen..beter dan de hele weg in zijn mond hangen. De eerste rit was alleen stappen en draven met kleine kindjes en de 2 rit met gevorderden mee, 2 uur door de bossen en langs de weg een ook flinke galopstukken..meneer had een rem en was keurig achter in de groep te houden..braaf! Heb ook echt kunnen genieten! Galop vindt hij heel lastig en hij heeft alleen maar standje turbo of extra turbo in het bos maar tijdens deze rit hebben we onze eerste handgalop gereden (ook wel dankzij het bit denk ik) dus ik was blij!

Beer heeft ook een grondwerk demonstratie gegeven en dat ging super! De meeste kinderen hadden nog nooit van grondwerk/freestyle gehoord dus dat was extra leuk..ik begon met vertellen over de fjord..wanneer ze hier kwamen, waarom, waarom ze er zo uitzien zoals ze doen, wat kenmerken zijn en daarna een stukje over Beer en zijn karakter en hoe ik daar met grondwerk op in heb gespeeld. Toen een demo en daarna 2 andere mensen dingen laten proberen..eerst iemand van de leiding die niets met paarden heeft en Beer verzette geen stap..haha supermooi natuurlijk, want wat wij deden zag er zo makkelijk en 'niet bijzonder' uit. Daarna iemand die wel wat met paarden heeft (eigen paard en wedstrijden) maar die kreeg Beer ook niet aan de praat..haha kids allemaal lachen en Beer dom kijken dat hij het niet snapte..

Heb later die week nog grondwerk met 3 andere paarden gedaan om te laten zien dat ieder paard het snapt..heel mooi om te zien dat ze allemaal zo voorspelbaar zijn..ook 3 baasjes/mensen gecoached en tips gegeven..voor 1 persoon was het een echte eye opener en die wil zich ook verder verdiepen in dit soort dingen..echt leuk!

Donderdag springles gehad in een groep kampkinderen (gevorderd) en Beer deed het super..lijntje van 3 gesprongen en voor het eerst alles in galop gedaan! Thuis wel eens wat gesprongen maar in draf sukkelt hij er maar wat overheen en de galop beheerste hij niet genoeg om er in te springen.. Galoptraining en tips gehad van de instructrice en ook echt wat aan gehad..ging meteen beter!

Vrijdag hebben we een parcours gesprongen..er was een soort wedstrijdje uitgezet voor de kids en een van de hoofdinstructeurs vroeg of ik niet met Beer wilde meedoen..nu houd ik echt heel erg van springen en ik dacht, jaaa waarom ook niet! Dus vrijdag een parcours van ongeveer 50 cm gesprongen met oxers, dubbel, steiltjes en kruisjes..felle kleuren, toeschouwers, stuk of 30 andere paarden en meneer vloog overal over..geen enkele keer getwijfeld of geweigerd, 1 balkje omdat hij niet lekker uitkwam en bijna alles in galop! (paar keer in een bocht dat hij terugviel in draf). Wat een superpeerd!

Ik ben zooooo trots op hoe hij het heeft gedaan! Hij was al braaf maar door deze week is hij nog braver en meer bom-proof geworden..en ik ga thuis ook lekker springen met hem..ik hou er van! Ohja, Beer heeft wel echt een ware fanclub opgebouwd..iedereen was gecharmeerd van hem..grote, vriendelijke, grappige reus... :)) :+: +:)+ :D
Keandra

Re: Beer op pony(boot)kamp!

Bericht door Keandra » zo 29 aug 2010, 11:38

dit klinkt alsof het voor herhaling vatbaar is

ziet er wel tof uit zo'n kamp begeleiden
en dan freestyle promoten *o/*

en je hebt nog wat bij te lezen in het B-tjes topic, tot daar
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » zo 29 aug 2010, 11:45

Hoop dingen hebben jullie erbij geleerd. Leuk dat je mensen hebt kunnen motiveren om grondwerk te doen.

Wat voor een bit heb je voor het buitenritten dan gebruikt?
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 29 aug 2010, 11:53

Ja vond ik ook! Ik heb op de buitenrit een pessoa bit gebruikt..beetje eng vond ik maar ja.. liever 3 keer even duidelijk een klaar dan de hele weg in mijn dubbelgebroken trensje hangen. Had de teugels aan de 'gewone,' ring dus zo weinig mogelijk hefboom.. het was een enkelgebroken bit (met draaiende ringen).
Ravke

Bericht door Ravke » zo 29 aug 2010, 12:28

Geweldig verhaal Kristel, zo te lezen hebben jullie weer genoten, en veel geleerd. Knap dat hij het springen zo goed oppakte!

En tja, die vooroordelen weer hè, hebben we het al eens over gehad... eindeloos verhaal.
Misschien kun je bij ons op de manege ook eens een demo grondwerken komen doen, zouden hier ook sommige mensen van achterover slaan denk ik.

Geniet nog lekker na van je weekje!
(komen er nog foto's by the way, of geen tijd voor gehad...)
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 29 aug 2010, 12:36

Hee Sas, ik heb geen enkele foto! Das ook wat he..Kristel zonder foto's!! Had er gewoon geen tijd voor..er zijn wel kinderen die veel hebben gefotografeerd en gefilmd en die wilden nog wat mailen..ben benieuwd!
Gerritje

Bericht door Gerritje » zo 29 aug 2010, 13:29

wat leuk zeg. enne een bit is zo scherp als de hand van de ruiter hoor. dus gewoon mee rijden als dat zo goed gaat.
---
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 29 aug 2010, 13:37

Ja dat is ook zo maar ik vond het wel een grote stap.. maar goed, dat ik er over nadenk zie ik alleen maar als positief punt haha.. Heb in de bak gewoon met mijn gewone bit gereden hoor.. alleen in het bos wil ook prima met eigen bit maar in de groep is het gewoon zo'n drammerd.. gaat er wel af met oefenen denk ik..hij is gewoon een blij ei!
Ravke

Bericht door Ravke » zo 29 aug 2010, 13:43

Oooow dus die foto's komen er waarschijnlijk toch nog wel...

Tis toch prima gegaan, ook mét pessoa-bit. Alhoewel ik er ook mijn bedekingen bij zou hebben gehad, eerlijk gezegd.
In ieder geval weer een ervaring rijker!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 29 aug 2010, 13:57

Ik hoop het wel..de meisjes die foto's en filmpjes hadden gemaakt zijn 13 dus ja..hahah even afwachten...

Ik wilde de teugel ook 'gewoon' vastmaken en daar was hij prima op te rijden..eigenlijk de hele weg op een losse teugel (vind ik zelf fijn en Beer gaat dan lekker in zijn diesel-western houding lopen) maar die paar keer dat hij dramde was het meteen klaar met even druk op de teugels...

Ik heb nu een western bitje besteld..komt deze week binnen..ook een enkelgebroken want ik heb het idee dat hij dat fijner vindt dan een dubbelgebroken..die we nu hebben ik misschien iets te dik..de andere bitjes die ik heb uitgeprobeerd waren wat dunner en ik had zelf het idee dat Beer dit fijner vond. Veel meer schuimen en lekker knabbelen..doet hij op het huidige bit ook wel maar op de enkelgebroken bitjes toch meer..lekker soppen op het bit!

Deze heb ik besteld: http://www.roeke.nl/shop/contents/nl/im ... 396.454167
Keandra

Bericht door Keandra » zo 29 aug 2010, 15:16

ik heb hier ook een pessoabitje klaar liggen voor Githa voor eens ik deze winter terug begin te rijden
doordat ze dat western bit al gewoon is (billy allen met scharen en al) zal ze dat ook wel sneller accepteren

zie het als een goed hulpmiddel
Bailey

Bericht door Bailey » zo 29 aug 2010, 17:42

Klinkt super allemaal Kristel! Wat goed dat je ze even wat freestyle bij hebt gebracht, en leuk dat dat zo goed opgepakt werd :)
Wat goed dat je het ook met andere paarden voorgedaan hebt!

Die opmerkingen (normaal houd ik niet van fjorden maar deze is wel mooi) klinken mij heel bekend in de oren := Mensen hebben vaak een zo compleet verkeerd beeld van fjorden...

Wat voor bitje heb je besteld? Kan de link niet openen, maar ben wel heel benieuwd nu!
Grappig hoe ieder paard anders reageert op een bepaald bit. Bailey vindt enkelgebroken juist helemaal niets.
Lisa

Bericht door Lisa » zo 29 aug 2010, 17:46

Klinkt super leuk kristel!!! Beer heeft vast veel geleerd!! En dat bit is idd net hoe je er maar mee omgaat en je bent voor de veiligheid mee met die kinderen en dat moet dus ook zo blijven dus dan moet hij niet maf gaan doen ofzo!!

Leuk van het springen! Ik hoop ooit ook nog met alinde parcoursje te springen, maar dan moet ze eerst beter leren springen
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 29 aug 2010, 17:51

Bailey

Bericht door Bailey » zo 29 aug 2010, 18:27

ah, nu zie ik hem. Ben benieuwd wat Beer er van gaat vinden :)
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 29 aug 2010, 18:46

Beer is er blij mee..heb zo'n bit van mijn instructrice geleend en hij liep er heerlijk op! Bleek dat een zaakje hier vlakbij dat verkoopt..alleen de verkeerde maat dus even in e bestelling gegooid. Hoop dat ie deze week komt!
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » zo 29 aug 2010, 19:16

Wat een zeer leerzame week hebben jullie achter de rug.
Grappig gezicht is dat toch de houding van mensen bij het grondwerk. Ze passen dit ook steeds vaker toe bij management trainingen.
Wodan en ik M1+10
Viv

Bericht door Viv » ma 30 aug 2010, 04:15

Super joh, dus dat wordt binnenkort B dressuur en B springen fjordsport??
Had je nu je Kimblewickje weer in buiten?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 30 aug 2010, 10:59

dat is een geslaagd weekje geweest zeg en dat bitje heeft zeker koper in het midden? Daar kan Vera ook zo lekker op lopen soppen
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 30 aug 2010, 11:00

Geslaagd ponykamp dus!
dat wedstrijdje springen aan het eind van de week vond ik altijd geweldig leuk. vooral als je een beetje een leuk springertje onder je kont had.
En grondwerk is voor iedereen natuurlijk ook anders, dat is ook het mooie eraan. De oefeningen je eigen maken en op de manier uitvoeren waarop het voor jou en je paard het beste werkt. Voor veel mensen ook een echte eye opener omdat hun lichaamstaal verkeerd of anders is dan wat je van het paard wil vragen. Veel mensen zeggen met hun stem wat anders dan met hun lichaam en daar kom je mooi de conflicten tegen waarbij het paard zelf wat gaat verzinnen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Plaats reactie