Tass schreef:Nou DA is geweest...
Blond heeft een slijmbeursontsteking... Moet haar been koelen, insmeren met spulletje (10 dagen lang) en mag niet rijden tot het helemaal over is... Voor Fiorano heb ik oogdruppels gekregen, moet ik paar dagen gebruiken en moet de ontsteking weg zijn. Daarna goed in de gaten houden. En Aiden heeft ZE
Gefeliciteerd met de mooie punten

Jeetje, sterkte d'r mee!
Bella schreef:Oh ik had nog in jou topic willen reageren, na mijn 'voeding-vraag'. Je hebt ook veel jonge paarden die zomereczeem beginnen wanneer ze eigenlijk teveel suikers binnen krijgen. ZE is namelijk een allergische reactie voor de mugjes. En een allergie ontstaat door invloeden van buitenaf, maar werkt van binnenuit het paard..de invloed, het mugje, kun je lastig uitroeien, dus dan zou je de inwendige werking moeten stopzetten. Misschien dat je op die manier naar het rantsoen van de paarden kunt kijken.
Laatst vertelde een man over een suikeroverschot, waar de mugjes op af komen en als dat lang genoeg doorzet, dat die mugjes het paard irriteren (in de huid prikken etc), ontstaat er een allergie --> zomereczeem. Zet je je paard bij beginnende jeuk dan direct op een rantsoen met minder suiker, zodat de mugjes niet meer zoveel worden aangetrokken, dan ben je het ontstaan van de allergie voor. Wacht je het af, dan heb je mogelijk de pech dat de allergie wel ontstaat en heb je een zomereczeempaard.
Vond dit verhaal met deze verklaringen wel zeer treffend met onze eigen bevindingen. Hier ook geregeld de dik wordende jonge paarden zien beginnen met schuren, waarna later ZE werd geconcludeerd, terwijl we hier in Wanneperveen praktisch weinig tot geen last hebben van ZE paarden, maar hier staan ze ook op vrij suikerarm land....de paarden hebben dus geen suikeroverschot, dat overigens het eerst in manenkam en staartwortel opgeslagen wordt.
Zelfs de paarden met ZE verminderen hier. Dat zou ook weer te verklaren zijn dmv het suikergehalte, die hier laag blijft, waardoor de mugjes niet aangetrokken worden.
Is iets om eens over na te denken of te proberen...
Klopt

, Wanja werd ook verdacht van zomereczeema als 1- en 2-jarige. Ze was toen veel te dik (kreeg veel te veel suikers binnen), heb het rantsoen aangepast en het jaar erop heeft ze niet meer geschuurd! (was ze ook een stuk slanker)
Lovemischa schreef:Tass schreef:Lovemischa: Waarom komt de DA voor Fatoush

Hij loopt al vanaf November niet echt lekker. Ook niet stokkreupel, maar niet rad. Hij is er al eerder bijgeweest, toen kreeg ik medicijnen en was het ook wel even goed, maar het duurt me nu véél te lang.
Jeetje, hopelijk valt het mee!
wolkj schreef:verhaal klinkt heel logisch! Zou ik ook over moeten stappen van bix? Wat is de vervanger van pavo podo grow? Iemand een idee? en verder kunnen we een plak hooi geven ipv kuil lijkt me ook teel suikers schelen.
Hou me ten goede, maar volgens mij is het suiker- /zetmeelgehalte in pavo grow nog niet zo hoog... Vaak zit het in het vette gras...