Het F-jes topic deel 3: De jaarlingen zomer!!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Wanja

Re: Het F-jes topic deel 3: De jaarlingen zomer!!

Bericht door Wanja » do 12 aug 2010, 18:16

Tass schreef:Blondie heeft een dik achterbeen... Fiorano heeft 2 goed ontstoken ogen... En Aiden heeft een wond en schuurt... Dus even alles laten bekijken enzo...

Helaas weer een ziekenboeg :\.
Beterschap! :(:)
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 12 aug 2010, 19:40

beterschap met Blondie, Fiorano en Aiden......Dierenarts komt hier dinsdag voor Fatoush ;(

Gefeliciteerd met de mooie punten van Feline!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 13 aug 2010, 09:10

Hier trots op mijn Flammie...nu wel, woensdag niet, toen had ze haar kop echt even op donderstralen staan. Maar gister ging het super, mits haar dinnetje niet in zicht was. Prachtige 37 punten mee naar huis en een 8 op rastype en bewegingen. Had echt verwacht dat ze haar ook nog op haar overbouwde postuur zouden inkorten, maar dat is haar vergeven. Verder ook leuke commentaren vanuit de omgeving mogen aanhoren, altijd leuke bevestiging van je aankopen :D
Rest van de dag was vast-sta-training en dan is madame toch wel een eigenwijze...die zet zonder pardon haar voor of achterbenen ergens op om met haar hele gewicht te volgen 8)7...uiteindelijk zelfs een dikke drol op de wielkappen van Bart zn trailer (stonden naast Anita en Jeroen) die ze daar in zeer vreemde positie op heeft weten te leggen...trutje. Laden ging ook super 's middags (naar horen 's ochtends ook), Jeroen weet zich helemaal alleen te redden met beide kleuterdames, wat wil je nog meer.
Geluk is de vrucht van intens werk
Tass

Bericht door Tass » vr 13 aug 2010, 10:36

Nou DA is geweest...
Blond heeft een slijmbeursontsteking... Moet haar been koelen, insmeren met spulletje (10 dagen lang) en mag niet rijden tot het helemaal over is... Voor Fiorano heb ik oogdruppels gekregen, moet ik paar dagen gebruiken en moet de ontsteking weg zijn. Daarna goed in de gaten houden. En Aiden heeft ZE ;(

Gefeliciteerd met de mooie punten :)
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Ootje

Bericht door Ootje » vr 13 aug 2010, 11:56

Gefeliciteerd Annabel, netjes hoor, 37 punten.

Beterschap voor je paarden Tass. Hoe lang gaat het ongeveer duren voor een slijmbeursontsteking over is?
Balen dat Aiden ZE heeft. Alweer een jaarling die dit heeft.
Odette&Fenna
Tass

Bericht door Tass » vr 13 aug 2010, 12:18

Blond moet ik 10 dagen lang afspuiten tot haar been koel is net als de andere. Daarna goed afdrogen en spul erop. Dan moet ik na die 10 dagen stoppen met het spul en moet het ver over zijn. Ik mag niet rijden tot het over is. Zou ongeveer 10 dagen moeten duren :j.

Persoonlijk denk ik niet dat Aiden ZE heeft. Mensen zeggen heeft snel "Ow hij schuurt dus heeft ZE". Ik ga eerst eens goed denken wat er de afgelopen weken veranderd is en waar hij last van zou kunnen hebben :j.
Mijn Toppers:
Tass

Bericht door Tass » vr 13 aug 2010, 13:34

Lovemischa: Waarom komt de DA voor Fatoush :o :(:)
Mijn Toppers:
wolkj

Bericht door wolkj » vr 13 aug 2010, 14:45

ook zo n overhaaste dierenarts tass? Het zou echt rot zijn voor ons als onze jaarlingen beiden nu al aan de zomereczeem moeten geloven. Ik heb net op me eigen topic nog gezet dat equidoux lotion bij faira niet hielp, heb nu eczema balsem lijkt beter te helpen.
Gelukkig valt t verder wel redelijk de rest is dan even behandelen en hopelijk snel over.

Wat fijn dat al die fjes zo goed gaan op de keuring, van harte!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 13 aug 2010, 15:52

Oh ik had nog in jou topic willen reageren, na mijn 'voeding-vraag'. Je hebt ook veel jonge paarden die zomereczeem beginnen wanneer ze eigenlijk teveel suikers binnen krijgen. ZE is namelijk een allergische reactie voor de mugjes. En een allergie ontstaat door invloeden van buitenaf, maar werkt van binnenuit het paard..de invloed, het mugje, kun je lastig uitroeien, dus dan zou je de inwendige werking moeten stopzetten. Misschien dat je op die manier naar het rantsoen van de paarden kunt kijken.

Laatst vertelde een man over een suikeroverschot, waar de mugjes op af komen en als dat lang genoeg doorzet, dat die mugjes het paard irriteren (in de huid prikken etc), ontstaat er een allergie --> zomereczeem. Zet je je paard bij beginnende jeuk dan direct op een rantsoen met minder suiker, zodat de mugjes niet meer zoveel worden aangetrokken, dan ben je het ontstaan van de allergie voor. Wacht je het af, dan heb je mogelijk de pech dat de allergie wel ontstaat en heb je een zomereczeempaard.
Vond dit verhaal met deze verklaringen wel zeer treffend met onze eigen bevindingen. Hier ook geregeld de dik wordende jonge paarden zien beginnen met schuren, waarna later ZE werd geconcludeerd, terwijl we hier in Wanneperveen praktisch weinig tot geen last hebben van ZE paarden, maar hier staan ze ook op vrij suikerarm land....de paarden hebben dus geen suikeroverschot, dat overigens het eerst in manenkam en staartwortel opgeslagen wordt.
Zelfs de paarden met ZE verminderen hier. Dat zou ook weer te verklaren zijn dmv het suikergehalte, die hier laag blijft, waardoor de mugjes niet aangetrokken worden.

Is iets om eens over na te denken of te proberen...
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 13 aug 2010, 15:56

Tass schreef:Lovemischa: Waarom komt de DA voor Fatoush :o :(:)
Hij loopt al vanaf November niet echt lekker. Ook niet stokkreupel, maar niet rad. Hij is er al eerder bijgeweest, toen kreeg ik medicijnen en was het ook wel even goed, maar het duurt me nu véél te lang.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Lindy

Bericht door Lindy » vr 13 aug 2010, 16:52

Gefeliciteerd met jullie keuringsresultaten!!

@ Annabel: Ik vind dat wel een interessant verhaal wat je verteld en klinkt ook wel logisch. Wat ik mij afvraag geldt dat voor alle soorten van schuren?? Quincy die staat ivm de bevangenheid die ze achter de rug heeft niet op grasland, krijgt 2 keer per dag 2 of 3 plakken hooi en verder eigenlijk niet zoveel. Ze kreeg 30 gram pavo vital op dagen dat ik haar reed. Zij heeft dit jaar ineens allemaal kale plekjes op haar hals 2 cm onder de manenkam en rond de rui periode had ze ook allemaal kale plekken op haar hoofd. Daar heeft ze nu wat nieuwe van maar lang niet zo erg als toen.
Je zou toch zeggen dat zij qua suikers goed zou zitten maar heeft evenveel kale plekjes als bijvoorbeeld een Finn die wel op een grasland staat en daarbij kuil gevoerd krijgt en brokken als ik hem uit het land heb...

Toch wel benieuwd wat je met voeding nog voor die beestjes kan betekenen, vind het altijd zo sneu als ze jeuk hebben!
Finn; Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je!!
Tass

Bericht door Tass » vr 13 aug 2010, 20:03

Ach nog steeds zijn pootje :(:). Arme Fatoush :(:). Sterkte :*

Wolkj: Ik ga kijken voor ander voer voor mijn paarden :j. Ze krijgen nu Pavo en hoor daar steeds meer van dat paarden gaan schuren. De vervanger van mijn eigen dierenarts wilde ook niet echt mijn verhaal horen had ik het idee het was ZE punt!... Nou ik ben eens gaan denk en kijken en nog meer denken.... Maar denk dat het van het voer is. Sinds ik hem ben gaan bijvoeren is hij "ineens" gaan schuren. Echt van de een op de andere dag... Bij Blond ging het heel stukje bij beetje :j
Mijn Toppers:
wolkj

Bericht door wolkj » vr 13 aug 2010, 21:28

verhaal klinkt heel logisch! Zou ik ook over moeten stappen van bix? Wat is de vervanger van pavo podo grow? Iemand een idee? en verder kunnen we een plak hooi geven ipv kuil lijkt me ook teel suikers schelen.
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Wanja

Bericht door Wanja » za 14 aug 2010, 06:58

Tass schreef:Nou DA is geweest...
Blond heeft een slijmbeursontsteking... Moet haar been koelen, insmeren met spulletje (10 dagen lang) en mag niet rijden tot het helemaal over is... Voor Fiorano heb ik oogdruppels gekregen, moet ik paar dagen gebruiken en moet de ontsteking weg zijn. Daarna goed in de gaten houden. En Aiden heeft ZE ;(

Gefeliciteerd met de mooie punten :)
Jeetje, sterkte d'r mee! :(:)
Bella schreef:Oh ik had nog in jou topic willen reageren, na mijn 'voeding-vraag'. Je hebt ook veel jonge paarden die zomereczeem beginnen wanneer ze eigenlijk teveel suikers binnen krijgen. ZE is namelijk een allergische reactie voor de mugjes. En een allergie ontstaat door invloeden van buitenaf, maar werkt van binnenuit het paard..de invloed, het mugje, kun je lastig uitroeien, dus dan zou je de inwendige werking moeten stopzetten. Misschien dat je op die manier naar het rantsoen van de paarden kunt kijken.

Laatst vertelde een man over een suikeroverschot, waar de mugjes op af komen en als dat lang genoeg doorzet, dat die mugjes het paard irriteren (in de huid prikken etc), ontstaat er een allergie --> zomereczeem. Zet je je paard bij beginnende jeuk dan direct op een rantsoen met minder suiker, zodat de mugjes niet meer zoveel worden aangetrokken, dan ben je het ontstaan van de allergie voor. Wacht je het af, dan heb je mogelijk de pech dat de allergie wel ontstaat en heb je een zomereczeempaard.
Vond dit verhaal met deze verklaringen wel zeer treffend met onze eigen bevindingen. Hier ook geregeld de dik wordende jonge paarden zien beginnen met schuren, waarna later ZE werd geconcludeerd, terwijl we hier in Wanneperveen praktisch weinig tot geen last hebben van ZE paarden, maar hier staan ze ook op vrij suikerarm land....de paarden hebben dus geen suikeroverschot, dat overigens het eerst in manenkam en staartwortel opgeslagen wordt.
Zelfs de paarden met ZE verminderen hier. Dat zou ook weer te verklaren zijn dmv het suikergehalte, die hier laag blijft, waardoor de mugjes niet aangetrokken worden.

Is iets om eens over na te denken of te proberen...
Klopt :j, Wanja werd ook verdacht van zomereczeema als 1- en 2-jarige. Ze was toen veel te dik (kreeg veel te veel suikers binnen), heb het rantsoen aangepast en het jaar erop heeft ze niet meer geschuurd! (was ze ook een stuk slanker)
Lovemischa schreef:
Tass schreef:Lovemischa: Waarom komt de DA voor Fatoush :o :(:)
Hij loopt al vanaf November niet echt lekker. Ook niet stokkreupel, maar niet rad. Hij is er al eerder bijgeweest, toen kreeg ik medicijnen en was het ook wel even goed, maar het duurt me nu véél te lang.
Jeetje, hopelijk valt het mee! :(:)
wolkj schreef:verhaal klinkt heel logisch! Zou ik ook over moeten stappen van bix? Wat is de vervanger van pavo podo grow? Iemand een idee? en verder kunnen we een plak hooi geven ipv kuil lijkt me ook teel suikers schelen.
Hou me ten goede, maar volgens mij is het suiker- /zetmeelgehalte in pavo grow nog niet zo hoog... Vaak zit het in het vette gras...
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Suzanne

Bericht door Suzanne » za 14 aug 2010, 13:50

Tass en Lovemischa sterkte met de paardjes :(:)

en wat ziet Finnea er toch geweldig uit Reinou!

Kootje heeft pluk zowat weggeschuurd ;(
maar rest vd manen groeien prachtig, ook geen wondjes of iets.. *snapt er niets van*
beetje jammer..
gister per ongeluk hele wormenkuur er in gegooid, stoppertje sloeg door *haaaat dat*
DA gebeld maar was geen probleem zeiden ze en ook niets gemerkt aan hem gelukkig :(:)
Afbeelding
Pasja

Bericht door Pasja » za 14 aug 2010, 14:02

Nou, hier dan eindelijk de foto's van Freyr. Het heeft even geduurd. Afgelopen week gewapend met borstelbak en biks naar de jongens toe. Waren we er net, begon het toch te plenzen! Tja en als ze dan nog vlakbij staan, maar op de één of andere manier staan ze echt altijd helemaal achterin als wij komen. Voordat ze ons dan es gespot hebben... Zelfs het gerammel van biks horen ze niet!
Vanmiddag dus even geweest. zou de manen gaan knippen, maar de jongens hadden nogal last van muggen daar en stonden dus constant te zwaaien en te schoppen. Voor de biks stonden ze wel even stil trouwens.
Hier komt ie:

Vervelende vliegen :( (check de staart)
Afbeelding

Altijd makkelijk als het gras voor je geplukt wordt :))
Afbeelding

Is de biks nu echt op?? :Y)
Afbeelding
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Esther

Bericht door Esther » za 14 aug 2010, 16:37

Zo, dat 'nieuwe' halster ziet er ook aardig anders uit, hihi.. Weet nog dat die nieuw was met castreren, hihi..
Het is al net zo'n naarling als Fjella.. Nee, Fjella is erger, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ootje

Bericht door Ootje » za 14 aug 2010, 19:44

Die Freyr boft maar dat het gras voor hem geplukt wordt. Hij ziet er goed uit.
Lastig he, al die vliegen. Fenna's hoofd zat vanmorgen ook helemaal vol.
Odette&Fenna
Pasja

Bericht door Pasja » za 14 aug 2010, 20:10

Esther schreef:Zo, dat 'nieuwe' halster ziet er ook aardig anders uit, hihi.. Weet nog dat die nieuw was met castreren, hihi..
Het is al net zo'n naarling als Fjella.. Nee, Fjella is erger, hihi..
Ja, erg hè dat halster. Ik had z'n nieuwe meegenomen om te passen (cob), maar die was toch nog veel te ruim om de neus.
Fjella een naarling??? Neuj toch O:)
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 15 aug 2010, 11:15

Wat is Freyr alweer veranderd. En ik blijf er bij, die van familie Hoen, Floranth?...die rare kleur moet echt nog eens een naam hebben :=.
Gesloten