Keuring Sevenum op zijn heetst + film

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Yvette_Minouk

Keuring Sevenum op zijn heetst + film

Bericht door Yvette_Minouk » za 10 jul 2010, 16:15

Vandaag was ongeveer de 12e keer dat we de keuring in Sevenum bezochten, aldus Harry, mijn stiefvader. Maar het is nog nooit zo heet geweest als vandaag.. en het was ook nog windstil.. :=

Vanochtend al heel vroeg uit de veren, want we zouden vier paarden meenemen, dat betekende twee keer op en neer pendelen naar Sevenum. Minouk mocht helaas niet mee, want die liep nog steeds niet goed na de wedstrijd van vorige week, waar ze last had gekregen van accute spierpijn.

Gaby en Olette zouden er het eerst heengebracht worden. Bij aankomst in de stal hadden we helaas een keer pech, want Gaby haar buik zat onder de mest en Olette zat van onder tot boven he-le-maal onder. Die heeft vanacht eens lekker liggen rollen. Dat was dus een rotklus om nog schoon te krijgen, aangezien we maar 3 kannen water hadden (geen leidingwater daar) en daar moesten Evian en Eskil ook nog van gewassen worden.

In Sevenum aangekomen was er bijna nog geen kip en hebben ze een heerlijk plekje gekregen onder een boom! Vliegendekens op, pakje hooi erbij en klaar. Harry zou daar blijven. Mam en ik zouden Evian en Eskil nog even onder de slang doorhalen en meenemen. Hun eerste uitstapje samen.
Het wassen van Evian ging al niet zoals gehoopt.. Met die volwassen dames gaat het allemaal hup-hup-hup. Maar Evian vond de waterslang toch niet zo leuk O:) Gevolg, een overdreven bomreactie en meneer was pleitos. Mooi leren hoofdstel kapot getrokken en geen zin in een wasbeurt dus. Toch er nog wat van proberen te maken met geduld en een emmer met borstel. Gelukkig vond Eskil het wassen helemaal niet vervelend!
De vrachtwagen oplopen ging perfect! Zonder schroom liepen ze omhoog en daar ston hun ontbijt te wachten. Onderweg ook goed gedragen en in Sevenum kwamen ze nog natter de wagen af, was natuurlijk ook berenspannend!

Eenmaal in de ring waren ze best hortig. Mam kon Eskil niet zo goed houden. Evian die maakte met wachten nog een rare jump waardoor Harry zijn evenwicht verloor, maar daarna heeft hij netjes zijn rondje gelopen. Was niet ontevreden! Bij de uitslag bleek Eskil helaas 32 punten te hebben, in de beoordeling kon ik me wel vinden, Evian kreeg 35 punten en daarmee werd hij ruinenkampioen. Als bemerking op zijn benen had hij en schieffel en hij was vol in de hak en spronggewricht. Dat laatste konden we ons niet in vinden, want er zit geen vocht, maar bot.

Olette was ook helemaal hyperdepieper en liep terecht als derde aangezien ze wat stijfjes en kort liep. Wat we wel heel mooi vonden is dat Olette zich vandaag super gehouden heeft! Ze heeft al jaren last van een 'zonnenallergie' waardoor ze met dit weer dus niet kan functioneren. Maar we zijn steeds doorgegaan met dokteren, nu had de dierenarts bedacht dat ze misschien de zeldzame leverbot (worminfectie) zou kunnen hebben. Ze is hiervoor ontwormd geworden en de symptomen zijn weg....... Maar we kijken het nog even aan!

Gaby was de enige elite-merrie en we hebben braaf ons rondje gedraafd.
Evian en Gaby mochten terugkomen voor de kampioensronde, maar net op dat moment gebeurde er een paar trailers achter ons een ongeluk, waardoor een jongen zijn duim verloren was. Harry heeft als EHBO geholpen en ik heb samen met Heleen de merrie met veulen vastgehouden, waardoor de kampioensronde aan ons voorbij is gegaan.

Al met al een bloedhete dag, zonder een verkoelend windje, naja het was niet om te harden.. Heb me ook met kannen water staan slepen! Paarden waren erg blij om weer thuis te zijn, en ik ook.. Maar wel een paar fijne ervaringen gehad met onze paarden! Filmpje van de keuring komt nog.

Heb even geen betere van Eskil
Afbeelding

En Evian:
Afbeelding

Hieronder de link van de film over de keuring voor de geinteresseerde :)
http://www.fjovrili.com/index.php?action=meer&id=106
Laatst gewijzigd door Yvette_Minouk op zo 11 jul 2010, 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Re: Keuring Sevenum op zijn heetst.

Bericht door Reinou » za 10 jul 2010, 16:27

Ik heb ook wel even aan jullie gedacht vanmorgen, vond het hier in het hoge noorden al heet :=
Jammer dat de punten niet zo hoog waren, maar de heren zijn toch een ervaring rijker. Super dat het met Olette zo goed gaat!!
Wat een naar ongeluk trouwens :o kan zo snel gaan dan he...
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 10 jul 2010, 17:29

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met jullie kampioen ruinen, mooi resultaat.
Wat is het daar ook ongelooflijk droog, alles is zo geel. We hebben echt heel veel water nodig.
Jammer dat jullie met 2 paarden de competitie van het dagkampioenschap aan jullie voorbij hebben moeten laten gaan maar uiteraard gaat hulp aan iemand in nood voor.
Nu nog benieuwd wie veulenkampioen is geworden en dan zijn alle kampioenen in ieder geval bekend.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 10 jul 2010, 18:16

Gefeliciteerd!!!

Denk dat in het mooie Limburg de mussen blijna echt letterlijk dood uit de lucht vielen, qua warmte.

Zonde van je leren halster, stoute fjord!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 10 jul 2010, 18:30

gefeliciteerd met de kampioentjes en zonde van de andere 2.

Kan me voorstellen dat jullie helemaal gaar zijn met die hitte, daar is het meestal een paar graden hoger dan hier.

Wat erg van dat ongeluk zeg
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Wiesje

Bericht door Wiesje » za 10 jul 2010, 19:23

Yvette, van harte gefeliciteerd nog met jullie goede resultaten hoor!!
Volgens mij had ik dat nog niet eens gedaan!

Mennn wat was het warm he!! Ik was zo blij dat ik thuis was. Heb nog zeker een uur na zitten zweten.
Ook wikke had een bemerking van vocht op zijn hak. Wat er dus helemaal niet zit. Dan denk ik bij mezelf: voel dan even of zo. Ze waren toch al zo onbehoorlijk lang aan het keuren per paard, neem dan even de moeite om te voelen of het hard of zacht is op z'n minst.
Maar goed, ik ben geen keurmeester, laten we het daar maar op houden.

Ow, ik mocht trouwens later onze icepack nog terughebben van de mevrouw van de ambulance. Ik heb gezegd dat ik met alle liefde een nieuwe koop. hihi
claudia

Bericht door claudia » za 10 jul 2010, 19:56

Het was heeeeeeeet :sorry:

Ik werd aan het eind van de middag zelfs even niet goed van de hitte , ben in de auto gaan zitten om bij te komen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 10 jul 2010, 19:58

Ik heb medelijden met jullie, wat een hitte om een keuring te lopen. Gefelciiteerd met de ruinenkampioen!

Vreselijk ongeluk, duim eraf, bah, wat zal dat een pijn doen
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Viv

Bericht door Viv » zo 11 jul 2010, 04:51

Moet bij jullie bijna 40 graden geweest zijn want bij ons was het al dik over de 30.
Eef staat er lekker bij zeg en dan maar 35 pnt?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 11 jul 2010, 08:14

Nou respect hoor. Deze temperaturen zijn gewoon echt niet normaal.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Esther

Bericht door Esther » zo 11 jul 2010, 09:13

Wie waren de keurmeesters??

Vreselijk als het zo snikheet is.. Werkelijk geen lol aan..
Paarden zijn sloeg, je bent zelf sloeg, alleen maar dorst, zweten en plakken, getver..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 11 jul 2010, 10:25

Ten eerste gefeliciteerd met jullie Ruinenkampioen.
Jammer dat hij maar 35 punten kreeg en dat vol in de sprong tja, soms hebben wij ook wel eens commentaar waarvan ik het zelf dan niet terug kan vinden bij het paard. Maar volgende keer beter.

Vreselijk weer om een keuring te lopen dat wel, weet nog een aantal jaar geleden in ruinen. Wat was ik toen blij dat ik niet hoefde te lopen.... daar droop je al van je stoel af door alleen te zitten.

Wat was het commentaar van Eskil?
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 11 jul 2010, 10:38

@Wies: Ja bedankt en jullie ook gefeliciteerd met jullie reservekampioen! Dus ze zagen bij jullie ook vocht wat er niet was. Pff inmiddels wel weer beetje bijgekomen van het weer? Ik ging gisteren nog op de fiets naar Paul aangezien we zouden gaan uiteten.. maar op de fiets ging ik toch bijna van mijn stokje af. Uurtje fietsen was iets teveel van het goeie!

@Vivian: ja we waren ook wel verbaasd over het aantal punten. Hij had een 8,7,6,7,7. Ze waren niet al te gortig met punten geven.. bij alle paarden overigens. Hoorde ook al van iemand die in het keuringswezen actief is dat de punten niet aansloten bij de kwaliteit. Maar het blijft een jurysport natuurlijk.

@ Esther: Ik weet de namen van de keurmeesters zo niet. Maar op de fjovrili-site staan een aantal foto's van die dag.

@ Janna, commentaar bij Eskil was zijn bovenlijn, de overgang van hals naar middenstuk was niet zo mooi. Dat klopt ook, mag zich wat meer ontwikkelen. Daarbij wat te weinig hak en in de bewegingen liep hij achter wat nauw.
Krista

Bericht door Krista » zo 11 jul 2010, 10:47

Gefeliciteerd met de mooie resultaten!
Evian ziet er super uit, 35 punten lijkt mij wat mager. Maar ja wie ben ik :D Ozar heeft 2 keer een 1ste premie met 37 pnt behaald met galletjes op zijn rechterkogel waar in totaal 4 juryleden geen punt van maakten dus ik begrijp dit niet helemaal.
Maar desalniettemin hebben jullie een ruinenkampioen 8-) !!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 11 jul 2010, 10:48

Er zijn ook echt paarden die anders wel goede punten halen nu erg laag beoordeeld. Bijv. Urzula heeft tot nu toe altijd 1e klasse model gelopen met 37, 38 of 39 pnt., nu 36 pnt. en Zonalissa vorig jaar nog resv. kampioen merries zonder predicaat en nu 32 pnt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » zo 11 jul 2010, 11:18

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten! Ik heb bewondering voor al die mensen die meerdere paarden voor moesten brengen met die temperatuur, ik vond eentje al meer dan genoeg ;)

Tja, misschien zat dat vocht wel in al die paarden in plaats van de lucht, want ook Nicolette had vocht in haar spronggewrichten stond op het keuringspapier. Verder kol (die heeft ze al zo'n jaar of 17 :) ) en franse stand (daar is overigens niets aan gelogen).

Gelukkig kon ze ondanks dat ze 33 pnt op de keuring kreeg en met al die bemerkingen toch nog een keurige nette L dressuur aangespannen proef lopen in deze hitte en haalden we ons diploma!
Lies

Bericht door Lies » zo 11 jul 2010, 14:31

Wat een onwijs warme dag hadden jullie zeg...
het lijkt wel of ze behoorlijk streng hebben gejureerd of niet? Ik vind Evian echt een plaatje!
Don't believe everything you think
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 11 jul 2010, 15:08

Nog gefeliciteerd met jullie ruinenkampioen!! Ik zal later nog een topic maken.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
claudia

Bericht door claudia » zo 11 jul 2010, 17:06

Anita45 schreef:Er zijn ook echt paarden die anders wel goede punten halen nu erg laag beoordeeld. Bijv. Urzula heeft tot nu toe altijd 1e klasse model gelopen met 37, 38 of 39 pnt., nu 36 pnt. en Zonalissa vorig jaar nog resv. kampioen merries zonder predicaat en nu 32 pnt.

En het mooiste was dast Urzula nu echt heel mooi in model was. Andere jaren was ze altijd te dik en nu zag ze er super uit.

Er wordt nu ook mee getraind en ze heeft nu echt bespiering maar het blijkt wel weer dat er op deze keuring weer erg werd gekeken naar DIKKE paarden. Die stonden ook duidelijk boven aan.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zipper

Re: Keuring Sevenum op zijn heetst + film

Bericht door Zipper » zo 11 jul 2010, 20:58

Hee dames bedankt voor de leuke complimenten over Urzula, ik ben best trots op haar, en als ik kijk naar alle punten ben ik blij met de punten die ik heb gekregen... *o/*
en Claudia leuk dat je het zo zegt jij kan goed vergelijken, we hebben ons best gedaan en ze is er echt op vooruit gegaan, ik zal van de week proberen een paar foto's te plaatsen.

en yvette Gefeliciteerd met jullie resultaten!! :list:
Plaats reactie