Vanochtend al heel vroeg uit de veren, want we zouden vier paarden meenemen, dat betekende twee keer op en neer pendelen naar Sevenum. Minouk mocht helaas niet mee, want die liep nog steeds niet goed na de wedstrijd van vorige week, waar ze last had gekregen van accute spierpijn.
Gaby en Olette zouden er het eerst heengebracht worden. Bij aankomst in de stal hadden we helaas een keer pech, want Gaby haar buik zat onder de mest en Olette zat van onder tot boven he-le-maal onder. Die heeft vanacht eens lekker liggen rollen. Dat was dus een rotklus om nog schoon te krijgen, aangezien we maar 3 kannen water hadden (geen leidingwater daar) en daar moesten Evian en Eskil ook nog van gewassen worden.
In Sevenum aangekomen was er bijna nog geen kip en hebben ze een heerlijk plekje gekregen onder een boom! Vliegendekens op, pakje hooi erbij en klaar. Harry zou daar blijven. Mam en ik zouden Evian en Eskil nog even onder de slang doorhalen en meenemen. Hun eerste uitstapje samen.
Het wassen van Evian ging al niet zoals gehoopt.. Met die volwassen dames gaat het allemaal hup-hup-hup. Maar Evian vond de waterslang toch niet zo leuk

De vrachtwagen oplopen ging perfect! Zonder schroom liepen ze omhoog en daar ston hun ontbijt te wachten. Onderweg ook goed gedragen en in Sevenum kwamen ze nog natter de wagen af, was natuurlijk ook berenspannend!
Eenmaal in de ring waren ze best hortig. Mam kon Eskil niet zo goed houden. Evian die maakte met wachten nog een rare jump waardoor Harry zijn evenwicht verloor, maar daarna heeft hij netjes zijn rondje gelopen. Was niet ontevreden! Bij de uitslag bleek Eskil helaas 32 punten te hebben, in de beoordeling kon ik me wel vinden, Evian kreeg 35 punten en daarmee werd hij ruinenkampioen. Als bemerking op zijn benen had hij en schieffel en hij was vol in de hak en spronggewricht. Dat laatste konden we ons niet in vinden, want er zit geen vocht, maar bot.
Olette was ook helemaal hyperdepieper en liep terecht als derde aangezien ze wat stijfjes en kort liep. Wat we wel heel mooi vonden is dat Olette zich vandaag super gehouden heeft! Ze heeft al jaren last van een 'zonnenallergie' waardoor ze met dit weer dus niet kan functioneren. Maar we zijn steeds doorgegaan met dokteren, nu had de dierenarts bedacht dat ze misschien de zeldzame leverbot (worminfectie) zou kunnen hebben. Ze is hiervoor ontwormd geworden en de symptomen zijn weg....... Maar we kijken het nog even aan!
Gaby was de enige elite-merrie en we hebben braaf ons rondje gedraafd.
Evian en Gaby mochten terugkomen voor de kampioensronde, maar net op dat moment gebeurde er een paar trailers achter ons een ongeluk, waardoor een jongen zijn duim verloren was. Harry heeft als EHBO geholpen en ik heb samen met Heleen de merrie met veulen vastgehouden, waardoor de kampioensronde aan ons voorbij is gegaan.
Al met al een bloedhete dag, zonder een verkoelend windje, naja het was niet om te harden.. Heb me ook met kannen water staan slepen! Paarden waren erg blij om weer thuis te zijn, en ik ook.. Maar wel een paar fijne ervaringen gehad met onze paarden! Filmpje van de keuring komt nog.
Heb even geen betere van Eskil

En Evian:

Hieronder de link van de film over de keuring voor de geinteresseerde

http://www.fjovrili.com/index.php?action=meer&id=106