Onze Fjord-Kijk-Koop?-Belevenissen!

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Peertje

Onze Fjord-Kijk-Koop?-Belevenissen!

Bericht door Peertje » di 12 jan 2010, 19:27

Beste allemaal!

Zoals sommige van jullie wel weten zijn Robbert en ik hard op zoek naar een leuke fjordenruin.
Zo zijn we vandaag op bezoek gegaan bij Caspeer (v. Sven vm. Havstad)!

Zijn (grote) hoofd:
Afbeelding

Caspeer is van mei 2006 en is nu sinds een paar maandjes beleerd onder het zadel. Hij is al jong geruind en meet nu 1.53m.
Hij heeft in 2006 een voorlopige A premie gekregen, maar staat nog in het veulenstamboek.

Meet Caspeer:
Afbeelding

Hij stond nog lekker in het land met zijn vriendjes toen we aankwamen dus we konden hem gelijk zelf uit het land halen en daarna poetsen.
Peer vond het allemaal prima, zolang hij maar aan je mocht lebberen :P Ook voetjes geven ging erg braaf en hij was duidelijk recent bekapt.
Met opzadelen en opstappen bleef hij netjes staan en omdat de buitenbak - zoals bij velen op dit moment - bevroren was, ging Robbert gelijk mee op buitenrit! +:)+

AfbeeldingAfbeelding

Dat levert leuke plaatjes op! :j
De hele rit was Peer erg braaf, wilde graag voorop en had lekker de pas erin! Af en toe wat eigenwijs als we niet zijn vaste route gingen, maar goed te corrigeren en geen gedram of getrek.

Natuurlijk wilde ik er ook nog even op!
AfbeeldingAfbeelding

En zo kwamen, na ons meest relaxte buitenritje in tijden weer terug op stal voor een lekker kopje koffie.

Al met al een heel vriendelijk, leuk en braaf paard!
Hij voelt mij wat rijden betreft nog wel wat groen aan, maar hij is natuurlijk ook nog ontzettend jong.
Vind de combinatie qua lengte en dergelijke met Robbert en mij erg goed passen.
Word er wel blij van als ik zie met hoeveel plezier Robbert met Caspeer omgaat!

Twee dingen waar ik graag jullie mening over wil:
Is dit een ik-heb-eczeem-schuur-staart:
Afbeelding

En de ruglengte:
Het zadel dat er nu op ligt is naar zeggen een 18".
Wij denken zelf met onze billen ook in een 17,5" te passen.
Afbeelding

Wat nu...
We hebben hem 'in optie gekregen' en gaan snel weer langs om Peer ook in een (binnen)bak te rijden omdat ik toch een beter beeld wil van zijn
'opleidingsniveau' en ik hem vandaag eigenlijk niet goed heb kunnen zien lopen. Was al blij dat ik de heren te voet bijhield! :Y)

Robbert zal in dit topic zijn 'kant van het verhaal' nog vertellen en we zijn natuurlijk ook benieuwd wat jullie van hem vinden!
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
Jilly

Re: Onze Fjord-Kijk-Koop?-Belevenissen!

Bericht door Jilly » di 12 jan 2010, 19:36

Dat klinkt helemaal niet slecht he!

Staart vind ik een moeilijk geval. Zo ziet het eruit alsof hij recent wat heeft lopen rommelen aan de staart in de stal, maar langs de andere kant. Hij heeft wel redelijk wat korte witte haren, wat kan wijzen op frequent schuren, en nu bijgroeien... Maar ik vind het moeilijk om zo te zien, zou ook kunnen dat zijn staart erg donker is, en het daardoor vertekent door het weinig wit onderaan.
Kunnen ze je foto's laten zien van vorige zomer?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marloes

Bericht door Marloes » di 12 jan 2010, 19:40

Klinkt als een leuk paardje zeg!
Ligt het nou aan mij of heeft hij wat grote oren? :+

Staart is inderdaad moeilijk te zeggen, omdat het nu winter is. Het zou kunnen zijn van 'gewoon' schuren, maar ook van (lichte) eczeem. Heb je er naar gevraagd? En inderdaad foto's bekijken van afgelopen zomer als dat kan.

Ik vind het verder echt een leuk dier om te zien. Wel nog echt een jonkie, maar jullie passen er mooi op. :)
Viv

Bericht door Viv » di 12 jan 2010, 19:48

Staart is meer een van: ik heb een enorme wintervacht en jeuk (of ik verveel me rot met dat butweer), staart. Niet elke pluisstaart is een eczeemstaart hoor.

Verder klinkt het als een hele goede match, hij is megabraaf zo te zien buiten. Verder nog lekker puppie om te zien dus die zal nog wel flink uitdijen.

En die manen := die mogen hoog nodig een beurt hebben, een goede wel te verstaan :D

Verder qua opleidngsniveau kun je nog niet veel verwachten, wat is bv een paar maanden ohz... hoe vaak is hij dan gereden. Cadiz is bv ook al een half jaar ohz maar daar hebben we welgeteld 2 mnd 2x per week op gezeten (stappen en beetje draven) en daarna amper meer door niet passende zadels, blessure en nu de sneeuw.
Maar even uitproberen in een binnenbak kan nooit kwaad :D

Tsja en verder is het helemaal aan jullie of de klik er is en of het is wat je zoekt.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 12 jan 2010, 20:18

Wel een lief ding! En meteen een buitenrit, toe maar.

Wat betreft die staart, die van mijn merrie ziet er erger uit..
Maar ahum, als die hengstig is drukt ze haar doos overal in.. Kan HIJ niet zeggen.

Op 1 van de foto's lijkt het alsof hij voor niet recht zijn voeten neerzet en beweegt.
Kan ook zijn, omdat hij daar aan het recreeren was.
't Is wel nog een grote baby!! Echt nog een jonkie.

Wat betreft ruglengte en zadel. Als je lang bent op relatief klein paard dan vaak ook
net groter zadel prettiger, vanwege je benen. Dus niet alleen je broekmaat bepalend.
En geen idee of jullie er een dressuur of vzh zadel op willen leggen, scheelt ook.
Maar jullie weten het best hoe groot jullie achtereind is :D
Eigenlijk wel hilarisch, het formaat van achtereinden bespreken op een forum...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 12 jan 2010, 20:36

Op de foto's met zij aanzicht vind ik hem wat onderstandig ogen. Wellicht net een moment opname maar wel iets waar ik even naar zou kijken.
Qua eczeem, zoals het er nu uit ziet zou ik niet zeggen dat hij eczeem heeft, eerder even gejeukt op stal. Vind zijn voorpluk wel erg tierig, maar er zijn nu eenmaal Fjorden met een klein plukje.

Verder is het natuurlijk vooral wat je zelf vind, ga niet over één nacht ijs, kijk nog meer paarden.
Karakter klinkt heel prettig en lief, uiterlijk is niet wat ik in een Fjord zoek maar dat is persoonlijk.

Veel wijsheid toegewenst.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
robbert

Bericht door robbert » di 12 jan 2010, 20:40

Zo nu mijn ervaring met Caspeer

Heel braaf en heel cool in zijn koppie, geeft vertrouwen, lekkere vlakke drafje,
In de omgang vriendelijk, sabbelaar, beetje eigenwijs, onverschrokken.

Over het algemeen dus een hele leuke en positieve ervaring!
En lekker relaxed en fijn buiten gereden.

Dat sabbelen vind ik wel irritant, de vraag wat zit er van nature in of is het "aangeleerd", en is het af te leren of wel te beperken?

Klik, wat is een klik? :? Op slag verliefd? Nee dat niet, maar ik kon prima met hem schakelen en het is een heel vriendelijk beesje. Bij mijn(onze) eigen paarden (maar vooral bij Bol) ben ik wat strikter op sommige dingen en laat ik sommige dingen meer toe en weet je wat je aan elkaar hebt. Onder andere daardoor heb je een gegeven moment een (hechte) band/klik! Ik heb moeite om de de band die ik met Bol heb niet te projecteren op Caspeer. Ook met de Konik (Bammetje) had ik een vergelijkbare band/klik en ik weet niet meer hoe dat gegroeid is of dat dat er misschien meteen al was. Lastig bij zo'n eerste ontmoeting en dit moet groeien.
Zeker als je je zelf de vraag zo concreet stelt. En ik denk dat dit wel kan groeien, en bovendien is Caspeer eigenlijk nog een puppie die verder gevormd moet worden.
Dus ik zeg "rationeel" klik= ja. +:)+

Ik zou graag zijn gangen beter willen zien dus een ritje in een goede (buiten-)bak wil graag zien. Hopelijk kunnen wij dit snel organiseren.
Als dat er goed uitziet en aanvoelt. over gaan tot koop onder voorbehoud van positieve (of is het negatieve?) uitslag van een klinische keuring.

Of zien jullie nog beren op de weg?

*-:) Oja, ML had foto's, ik zal er een plaatsen die haar keuring niet is door gekomen maar die ik wel grappig vond.

Afbeelding

grt Robbert
Laatst gewijzigd door robbert op di 12 jan 2010, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Viv

Bericht door Viv » di 12 jan 2010, 20:57

Bekijk hem ook los lopend in een bak, dan wordttie niet gehinderd door ruitergewicht en kun je ook veel zien.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Denise

Bericht door Denise » di 12 jan 2010, 21:01

O, jullie eerste bezichting is een feit!!
Wel een braaf peerdje zo te lezen. :D
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
Peertje

Bericht door Peertje » di 12 jan 2010, 21:44

Bekentenis: Onze beide huidige paarden zijn in onze zoektochten destijds de eerste geweest die we bekeken... Dat belooft wat
:Y)

Caspeer is echt nog heel heel heel erg 'puppie' inderdaad, ook voor mijn gevoel.
Denken jullie dat hij nog veel zal groeien of uitdijen?!
Vind vooral zijn hoofd - inclusief oren - erg groot in vergelijking met de rest van zijn lichaam... :D

Los laten bewegen in de bak is een goede tip!
Sowieso wil ik hem en zijn bewegingen in alle gangen nog uitgebreid op video hebben.
Zal dan ook even goed kijken naar de plaatsing van zijn (voor)voeten,
want hij lijkt op de foto inderdaad deze wat naar buiten te draaien...
Straks even op de andere foto's nakijken of ik het daar ook kan zien.

HaHa, ja het 'billen-verhaal' :+
Ongeacht welke fjord het ook wordt, er komt wat mij betreft een (bruin :D) dressuurzadel op.
Heb het idee dat de ruglengte voor 'onze zadelmaat' wel in orde is...

Maar jeetje... Ben er wel van onder de indruk hoor!
Veel meer dan bij de aanschaf van onze NRPSers lijkt wel...
Bij Bol wist ik het meteen: Die MOET ik hebben!
Bij Wit 'voelde' ik weinig, maar hij voldeed (en voldoet nog steeds) volledig aan (mijn) wensen en de band is langzaam maar zeker gegroeid
en het is nog steeds echt het meest-lekker-rijdende-paard waar ik ooit op gezeten heb.

Hmmm... moeilijk, moeilijk...
Maar we gaan zeker voor een tweede bezichtiging!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 12 jan 2010, 21:59

houd ons op de hoogte, die paardekoop perikelen geniet ik van

(en ik kan er nog wat van leren ook)
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 12 jan 2010, 22:03

Wat een leuk verslagje van jullie dag! en wat jeuken mijn handen om die manen te knippen! Doet echt niks voor zijn postuur haha, werkt eerder tegen maar goed, das cosmetisch!

Ik ga mee met eerdergenoemde dingen hierboven..die staart lijkt me ook niet heel dramatisch maar zou idd wel even vragen naar foto's van afgelopen zomer. Wat dat uitdijen betreft; die van mij kocht ik net voor hij 4 werd en die is nu bezig..gaat als het goed is ook nog wel even door. Met 3 jaar is het gemiddelde paard nog lang niet 'af' en fjorden al helemaal niet omdat die nog zoveel massa kunnen kweken! Kijk maar eens in mijn onderschrift om foto's te vergelijken van maart 2009 en december 2009..NIET normaal wat een verschil dus over dat uitdijen hoef je denk ik niet echt in te zitten..

Wat is eigenlijk de reden van verkoop van Caspeer? Oeh ik vind het zo spannend voor jullie!
Peertje

Bericht door Peertje » di 12 jan 2010, 22:11

Heb even op de andere foto's en het zeldzame filmpje gekeken en hij lijkt inderdaad wat frans te staan voor...
In stilstand zet hij ze wel netjes recht, maar in de stap lijken ze beide wel wat naar buiten te draaien.
Puntje van aandacht voor ons volgende bezoek!

Caspeer is de laatste van een oorspronkelijke hobby-vanalles-fokkerij die nu is overgestapt op alleen haflingers.
Echt een stom gezicht, twintig haflingers van alle leeftijden in de wei en 1 grote fjord ertussen... :P

Fjordenmanen-knippen-cursus moet ik nog volgen!
Ben nu meer van de 'alles gelijke lengte voor het vlechten van knotjes' :D
Viv

Bericht door Viv » wo 13 jan 2010, 05:43

Ach dat frans staan kan ook aan de hoefsmid liggen hoor (raar dat die dat niet gecorrigeerd heeft, maar hij is nog in de groei dus dat kan nog hoor).
Kan ook balansprobleempje zijn als hij ze staand wel netjes neerzet, oftewel, komt ook wel goed.
Afbeelding
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 13 jan 2010, 07:58

ik vind hem voor iet zo mooi op ze voeten staan, ook wat kleine hoefen.

Verder is hij wel erg onbespierd maar et isng een puppy.

exceem heeft hij denk ik niet, meer schuren uit verveling denk ik.

hoe groot moet hij zijn? vind hem geen grote 1.50 tonen, hem gewoon nog eens beikjken en proberen en eventueel nog eens een andere fjord bezichtigen. Daarmee kom je vast te weten of hij het is, succes!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 13 jan 2010, 08:41

Wat leuk een Svennetje, wel een heeeeuuul andere dan mijn Svennetje (behalve zn stokmaat dan :D)

Ik zou me inderdaad om die staart niet zoveel zorgen maken, zeker in de winter met zoveel haar willen ze nog wel eens hun konje schuren.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 13 jan 2010, 08:50

hele elegante foto hebben jullie er nu bij geplaatst :D
past zo bij de laatste standfoto, want daar staat hij ook niet voordelig op... :o oh, wat zeg ik nou!!!

Tja, klik of niet..
Bij mijn paard dat ik nu heb had ik nooit een keus, ook nooit gedacht dat ze ooit van mij zou zijn.
(gefokt bij vriendin van me)
Toevallig reed ik altijd op Sjol ook met inrijden, 1e wedstrijdje etc..
En ik zocht een verzorgpaar en kreeg Sjol te leen, om te proberen of ik eigenlijk wel een paard wou.
Ik vond Sjol altijd wel de leukste daar, maar klik?
Onze vriendschap is gegroeid met wederzijds respect voor elkaar.
En die bolle van mij, ook met groot hoofd.. Gaat nooit meer weg..

Zoek nu ook iets nieuws, ben er 2 tegen gekomen waarmee ik klikte..
Een KWPN vos merrie en een knabstrupper, beiden werden het niet wegens omstandigheden.
Klik wel bij die 2, maar of dat iets permanets is of iets wat zo stuk kan?
Denk dat buiten die klik om je veel van elkaar moet leren, net zo als jij zegt over bol.....

Zoeken jullie iets heel braafs, of iets met spunk? Dat nu wel zwaar laten meewegen.

Bruin zadel!! stoer!!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Wia80
Contacteer:

Bericht door Wia80 » wo 13 jan 2010, 09:56

Hij heeft een lief koppie en kan dus ook clownsbekken trekken haha. Een 18 inch zadel vind ik persoonlijk wel passen, het ligt niet te ver achterop de rug. Het is idd nog echt een kleuter qua bouw. Maar hij is ook wel aardig hoog, mss dat het uitdijen dan nog wel komt. Hij heeft ook nog niet echt veel spieren. Ben benieuwd hoe hij er uit ziet als je daar een half jaartje mee werkt en hij dan glad in de zomervacht zit. Het schuren hoeft idd geen exceem te betekenen. De andere fjord bij ons op stal schuurt ook wel en de staart maar die heeft ook geen exceem maar zeker weten doe je t pas in de zomer. En beenstanden vind ik moeilijk te bepalen vanaf foto. Mss dat een hoefsmid en wat training wat kan doen zodat ie meer balans krijgt.
Soms komen van lelijke eendjes hele mooie zwanen (die van mezelf als voorbeeld genomen).
Contessa
Fran

Bericht door Fran » wo 13 jan 2010, 09:58

Leuke fjord! Ziet er echt lief uit.
Maar hij lijkt wat kleiner dan 1.50 om te zien. Of zijn jullie zo lang?
Hij wordt nog wat breeder en het schuren is in dit weer niet van de zomer exeem, misschien wel even naar kijken waar door het wel komt (beestjes of schuurt hij in de stal uit verveling).
Tja, verder dus even in de bak rijden en losgooien en even een video op name maken, veel plezier. Jullie zijn iedergeval lekker enthousiast aan het zoeken.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Krista

Bericht door Krista » wo 13 jan 2010, 10:31

Leuk om zo jullie verslag te lezen!

Zijn beenstand zo op de fotos lijkt mij iets onderstandig en ook wat hol in het voorbeen maargoed wat zijn 2 fotos.. dat kan irl anders zijn.
Gezien zijn staart zou ik niet direct aan exceem denken, mijn fjord is absoluut geen excemer maar ook die wil zn staart wel eens een schuurbeurtje geven zo eens in de zoveel tijd, maar meestal doet hij dat in de verhaarperiode. Deze fjord heeft absoluut geen geschuurde manen of voorpluk dus ik zou voor exceem op het eerste gezicht niet vrezen.

Robbert het sabbelen kan ook met zijn leeftijd of voer te maken hebben. Mijn kwpn is momenteel hard aan het wisselen en stopt alles in zn mond indien mogelijk, incl mijn mouw of een touwtje als ik niet opppas. Dus dat zou bij dit paardje ook het geval kunnen zijn.

Kunnen jullie niet ergens van een binnenbak gebruik maken dat je hem even fijn kan laten lopen en goed kan bekijken hoe hij beweegt?

En ten aanzien van de klik, ja dat is iets dat moet je toch zelf afwegen.
Ik had met mijn fjord bij de eerste keer kijken direct een klik. Love at first sight. En waardoor? Geen idee. Zn oogjes en zn koppie denk ik :D

Met mijn rijpaard wat we vorig jaar hadden gekocht was dat niet zo. We hadden wat paarden bekeken die vond ik gelijk al niks. Ik was wel erg gecharmeerd van Amaretto, dat wel, hij holde naar me toe na het vrij bewegen en voelde heel fijn met rijden terwijl hij net zadelmak was. Maar ik had ook wel twijfel. Is dit hem nu, is hij niet te jong, dat soort dingen. Mijn man was helemaal weg van hem en heeft hem een dag later dan ook gekocht. Even mn twijfeltjes weggewerkt zeg maar, haha en ik ben er tot op de dag van vandaag dolblij mee...!!!!

Misschien is er maar plaats voor 1 echte klik in je hart, ik weet het niet?! Of is het de onbekendheid met het ras voor je? Was het voor mij denk ik wel ik was me pas 3 weken in Kwpn-ers aan het verdiepen....
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Plaats reactie