Opdracht voor school: Fjorden zijn TE hip?!

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annne

Opdracht voor school: Fjorden zijn TE hip?!

Bericht door Annne » do 10 dec 2009, 17:05

Voor school (NHB Deurne, Horse & Health) moet ik een verslag maken voor het vak Eigen Leer Vragen.
Je moet dan zelf een onderwerp verzinnen en daar een heel verslag bij maken.
Mijn onderwerp luid:
Wat is het verschil tussen een kwpn-paard en een fjord? (qua bouw, gebruik en temperament)
EN: Waarom zijn sommige mensen niet gek op fjorden?
Met andere woorden: Weten jullie arugmenten die mensen entoushiast maken over fjorden?
Als fjorden-lovers kunnen jullie vast wel vanalles verzinnen :#

Alvast heel erg bedankt! *o/*
Do, mijn eerste eigen paard!
Yfke-lover

Re: Opdracht voor school: Fjorden zijn TE hip?!

Bericht door Yfke-lover » do 10 dec 2009, 17:06

volgens mij een van de mooiste karakter trekken een fjord is over het algemeen ontzettend te vertrouwen en heel goed met kinderen
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 10 dec 2009, 18:07

Ik vind de eigenwijsheid ook wel wat hebben. En de coolheid in de kop (sorry hoofd). Ze willen graag voor je werken en gaan door tot ze erbij neervallen (kan ook een nadeel zijn).
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 10 dec 2009, 18:27

Fjorden hebben op de een of andere manier een down to earth mentaliteit, ook onder het motto: "toedeloe, doe het lekker zelf". Ze tonen dit allemaal op verschillende manieren, de ene wat duidelijker dan de ander. Maar ze hebben het bijna allemaal. En ze hebben een sterke eigen wil, maar juist dat maakt ze zo leuk.

Annabel heeft een tijd geleden voor de Paard en Spul ook een topic geopend met de vraag waarom mensen een fjord zo leuk vinden. Misschien eens kijken of je dat topic nog kan vinden, stonden leuke verhaaltjes tussen.

Op de vraag: Waarom zijn sommige mensen niet gek op fjorden?
Voornamelijk door vooroordelen denk ik. Heb afgelopen voorjaar ook stage gelopen bij een dressuurruiter van KWPN paarden en die had eigenlijk ook niets met fjorden. Vond het wel knap dat er mensen in de dressuur mee reden maar zelf leek het hem echt helemaal niets. Omdat ze niet zoveel potentie hadden. Tot dat Annabel en Anton naar het bedrijf kwamen, en hij even mocht rijden. (van de fotos af was Anton al wel zijn favoriet onder de fjorden) Hij was wel erg verbaasd over hoe makkelijk het anton eigenlijk allemaal af ging.
Maar in dit verhaal was het echt een vooroordeel dat door een keer proberen omgeslagen is.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 10 dec 2009, 20:26

janna schreef:Fjorden hebben op de een of andere manier een down to earth mentaliteit, ook onder het motto: "toedeloe, doe het lekker zelf". Ze tonen dit allemaal op verschillende manieren, de ene wat duidelijker dan de ander. Maar ze hebben het bijna allemaal. En ze hebben een sterke eigen wil, maar juist dat maakt ze zo leuk.
.
_/-o_

Ken dat, men dient het netjes met 2 woorden te vragen, dan als ze zin hebben en je leuk vinden doen ze het voor je.
Niet netjes vragen? Jij niet leuk? Dan kan je omkiepen, doen ze het niet..
Ben je echte maatjes, gaan ze voor je door het vuur.
Geen onrecht aandoen, want dan gaan ze echt hun neus voor je ophalen.

Verder kunnen ze overigens met dat eigenwijze ook nog wel eens het bloed onder je nagels vandaan halen.. }-) _-:(
Maar daar hebben we het maar even niet over... :x
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
nina1993

Bericht door nina1993 » do 10 dec 2009, 21:23

Fjorden hebben humor! Er staat een heel leuk stukje met allerlei argumenten in het boekje van het stamboek. Moet je in Vene maar eens vragen naar het zomernummer van 2007 op blz.85/86. Mochten ze het niet hebben, dan kan ik een poging tot inscannen voor je doen.

Tja, sommige mensen zijn niet gek op fjorden net zoals andere mensen niet gek zijn op friezen, appies of gangenpaarden. Aan de andere kant als je gaat kijken naar het verschil fjord/haflinger komt de fjord er bekaaid vanaf. Hoeveel mensen wel niet zeggen dat een fjord lomp is, niks kan en weet ik wat nog meer, terwijl je diezelfde mensen niet over een haflinger hoort. Er zijn gewoon veel hardnekkige vooroordelen. Zo zag ik van de week een advertentie op marktplaats staan van een fjordeneigenaar die meldde: Mijn fjord is ontzettend lief en absoluut niet eigenwijs zoals de meeste fjorden. Ik vind dat zo'n vreemde manier van zeggen.

Daarnaast denk ik dat de fjord misschien een ietwat andere (lees dikkere) gebruiksaanwijzing heeft dan een kwpner die vervolgens ook niet voor iedereen leesbaar is.

Neem het voorbeeld van een kind versus gevorderde ruiter. Een kwpn doet zijn ding net als anders (springerig, heet of juist flegmatiek en zeer kalm), een fjord zal met een kind omspringen alsof het goud op zijn rug heeft terwijl de gevorderde ruiter een complete rodeo voorgeschoteld krijgt, inclusief slidingstops en barrelracing om de (voor de ruiter niet zichtbare) pionnen.

Mensen krijg je voor fjorden vaak alleen maar enthousiast als ze nog jong zijn (en daardoor vallen voor het aaibaarheidsgehalte) of als je ze gewoon meeneemt en ze laat zien wat die gele monsters allemaal in huis hebben. Je moet zorgen dat de vooroordelen weggenomen worden zodat er met een andere, meer open blik naar een fjord gekeken kan worden.

Zeker in deze tijd waarin alles op het internet opgezocht wordt heeft het fjordenras geen visitekaartje aan de website van het stamboek. Potentiële geinteresseerden haken snel af bij het zien van de lappen tekst op de website en worden alleen nog maar meer bevestigd in hun vooroordeel. Dat is ontzettend jammer, want met de teruglopende aantallen leden is juist zo'n digitaal visitekaartje ontzettend belanrijk geworden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 10 dec 2009, 22:00

bij mij blijft echt hét argument

'betrouwbaar'

ik kan mijn fjord een jaar stil zetten en er nog op stappen en mee wegrijden zonder dat ze een pas fout zal zetten...

ze heeft ook nooit een pas fout gezet met inrijden (of daarna)

iemand met een drukke baan/kinderen/etc en die geen verzorgster of bijrijder wil zou ik echt een fjord aanraden :j
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » vr 11 dec 2009, 06:23

Zoalsmijn vader het verwoordde: Een fjord is toch geen paard voor een meisje. En daarom heb ik het tot mijn 19e zonder fjord moeten stellen..
Mijn oom (tja, broer van mijn vader) zei laatst nou ik zie liever een frief voor de wagen dan zo'n dikke fjord..

KWPN'ers zijn toch vaak wel wat sierlijker om te zien, als ze mooi lopen. Dat zal ik niet ontstrijden, denk dat daar een hoop meningen vandaan komen.
En iedereen kent natuurlijk die goeie ouwe manegefjord die altijd zo braaf was..

Mijn vader is inmiddels wel om. Hij ziet hoe makkelijk alles gaat met een fjord, tenminste in de omgang. Wij hebben een KWPN gehad die niet te laden was, en al mijn fjorden stiefelen gewoon de wagen in en dat is maar één voorbeeld.
Ook kan ik me er goed zelf mee redden en hij ziet hoeveel plezier ik er van heb..

Mensen zien fjorden toch vaak als sloom, stug en dik. Je moet maar eens opletten, als er in een blad een artikel staat over te dikke paarden staat er vaak een foto van een fjord bij..

Om mensen enthousiast te maken moet je de grote voordelen noemen en voor mij zijn die:

- Eerder nieuwsgierig dan bang, gaan niet zo snel op de loop voor dingen, maar gaan eerder staan kijken.
- Ze zijn koel in de kop, je kunt er na een jaar zo weer opstappen en wegrijden.
- Ze zijn erg veelzijdig.
- Ze zijn makkelijk in onderhoud, 24/7 buiten en op een normaal rantsoen.
- Ze zijn sterk van gestel omdat ze dichterbij het oerpaard staan.
- Als je er naast staat kun je er nog overheen kijken, vind ik zelf wel fijn, ik wil een paard en geen kasteel..
- Ze hebben een flinke dosis humor, maar weten die gepast te gebruiken, dus niet met een kindje op je rug, maar wel met de eigenaar op de rug..
- Kijk naar welk werk ze doen met gehandicapten, dat is ook al een supersterk iets van de fjord.. (Iedereen vindt dolfijnen leuk, waarom vindt niet iedereen fjorden leuk)
- Ze zien er ook nog eens retegaaf uit!!
- En je hebt voor een betaalbare prijs een ontzettend fijn paard!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lolly

Bericht door Lolly » vr 11 dec 2009, 08:36

Ik ga met Cindy+Uniek mee "betrouwbaar".
Ach ieder zijn eigen smaak toch als we allemaal op hetzelfde type paard zouden vallen werd het wel erg saai in de Paardenwereld.

Ik kan een mooie KWPNer waarderen hoor, maar mijn god het zijn net kamelen, zo groot, nee geef mij maar een fjordje, een paard in ponyformaat, lekker makkelijk en betrouwbaar, en lekker ongecompliceerd. :D
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Keandra

Bericht door Keandra » vr 11 dec 2009, 09:21

wij zijn ook toeschouwer geweest van mensen met vooroordelen tegenover fjorden en die na enkele maanden "gewenning" aan fjorden verzot zijn geworden op toch al 1 fjord.
Ik spreek hier over de instructrice die een dik jaar aan ons les kwam geven

het was in het begin: ja we gaan hier wel een tof rijpaardje uit halen
en op het einde was Githa (de fjord) het enige paard waar ze met een grote smile eventjes 1m sprong en dat terwijl ze dat met haar eigen paard een hele tijd nooit gekunnen heeft (en mss nog altijd niet kan en dat is een BWPer van Darco en noem maar op, super springgefokt he, mg wel 1m kunnen springen als 6 jarige he dan)
ook was de instructrice ook geen fervent wandelaar, nog nooit degelijk op de baan geweest met een paard, laat staan met Githa, moet ze eventjes de verkeersmakheid tonen op de baan voor de zadelproef :=
Gingen ze op dat punt met 10 naar huis, de commentaar was dat de pony zekerder was dan de ruiter kreeg ik van haar te horen

dus mijn punten om voor een fjord te gaan:
* back to basics (jep, geen probleem om in de winter op de weide te blijven staan, ook kwa voeren, NH gaat super hiermee)
* super stressbestendig (zie anekdote hierboven van verkeersmakheid, ruiter was geheel gestresseerd had een stressbal nodig := )
* goed met kinderen (als Arwen, men dochter, met de papa op Githa zit dan zie je wat voor een lieve brave beest het is, dan is ze de rust zelve) (dochter van 3.5 jaar van instructrice reed liever met Githa een toertje om uit te stappen (aan de hand) dan op een shetter := en dat ondanks het hoogte verschil) (men vriend van 26 (de Leslie) kan er super mee overweg :o 8)7 )
* grappig (jaja het gevoel voor humor is er niet uit te krijgen)
* ziektebestendig (met uitzondering van de hoefzweer dit jaar nog niks meevoorgehad, is geen teken dat ze nooit iets krijgen, maar die van ons lopen nooit te snotteren hoor terwijl op stal er allemaal snotneuzen rondlopen O:) )
* goede prijs/kwaliteit (lol mooie verwoording _-:( , instructrice kon haar oren niet geloven toen ze hoorde wat wij maar voor Githa gegeven hebben, voor die prijs kan ze nog geen veulen aanschaffen dat nog gemaakt moet worden voor haar standaarden (heb het op een rietje sperma he en dan heeft ze nog geen merrie om te laten bevruchten, lol))
* veelzijdig

de redenen waarom mensen vooral niet voor een fjord gaan i somdat ze de fjorden niet degelijk kennen en omdat ze al decennia in een slecht daglicht gesteld worden
* zie maar naar je lokale manege waar de fjord de dikzak is die de kleintjes of beginners moet leren rijden
* ze zien er niet luxe genoeg uit (wat wil je als luxe aanzien? een BWPer die kwa beenomtrek nog dikker is dan de fjord, jaja volgens veel mensen is de BWPer dan luxe tegenover de fjord)
* de BWPer of KWPNer laat mss zijn hevigheid zien, maar is na 10 minuten afkloppen door een betreffende ruiter zo mak als een lammetje (heeft de zweep gevoeld) en zal zich zogezegd mooi presenteren. Laat betreffende ruiter dat maar eens proberen met een willekeurige fjord }-)
ruiter zal niet snel meer kiezen om een fjord te rijden hoor, fjord is niet bezweet maar ruiter geradbraakt na de rodeo
* je ziet ze niet terug in België op toernooien (niet toegelaten bij paarden wegens zogezegd te klein, terwijl er volop haflingers rijden en andere reden niet toegelaten bij de ponyclubs wegens niet bij de andere ponys passen (jep heb ik als reden gekregen bij de lokale LRV vereniging) dus krijgen niet echt bekendheid als veelzijdig paardje he
* het enige waarvoor ze de fjord zien is als goedkoop gezelschapspaard voor hun bejaarde knol

wij hebben voor een fjord gekozen om vele van de bovenstaande redenen, maar ook omdat ons een UNIEK maakt in de ruiterwereld die onze gemeente aangaat, er zijn maar 4 fjordeneigenaren bij ons in de gemeente en het zijn de enige paarden waarove rer gesproken wordt door de mensen die geen paardenliefhebbers zijn, want het zijn zo'n lieve en mooi uitziende beestjes. En dat doet uiteindelijk ook wel veel hoor

ook al heb ik de klik niet om met Githa te rijden, ik doe ze niet weg, ze geeft ons teveel plezier in ons leven
Vera

Bericht door Vera » vr 11 dec 2009, 11:13

mijn argument is de maat (als ze te groot zijn kom ik er niet meer op, ze kunnen met een kleinere stal toe en eten minder) en de veelzijdigheid (vandaag rijd ik dressuur, morgen ga ik springen, overmorgen een dagje naar het strand en van het weekend gaan we een ritje met de kar maken)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 11 dec 2009, 14:14

ik verwijs je door naar de 7 regels mbt het houden van een fjord, staat op mijn hyves, dat verklaart een hoop http://car-hen-maik.hyves.nl/
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 11 dec 2009, 17:10

Toen ik vroegah op de manege reedt had ik niet echt iets met die fjordjes. Niks aan veel te sterk...

Maar toen ik een verzorgshetje kreeg toen is de liefde wat opgebloeid. Daar hadden ze een fjord zo lief en braaf! Ik wilde ook een fjord.

Waarom....
Ik heb reuma, wil niet zo'n hete kwpn'er die iedere dag moet lopen omdat hij anders helemaal gek word. En van alles mankeren omdat ze maar groter en groter gefokt moeten worden. Ik wilde een fjord, klein en stevig en zeker zeer betrouwbaar! Ondertussen heb ik er nu twee en als ik weer een nieuw of ander paard zou willen kopen word het zeker weten weer een fjord! Heerlijke beesten waar je mee kan lachen!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 11 dec 2009, 18:36

Het klinkt misschien gek, maar in alle paardenrassen die ik tot nu toe ervaren heb vind ik de fjord echt mijn ding, ze zijn gewoon een slag slimmer. Het is een ras die bij je moet passen, maar gek genoeg passen veel fjordeneigenaren ook bij elkaar. Dat is bij andere rassen natuurlijk evengoed het geval.

Ik heb het idee dat de fjord net even dat tandje slimmer is dan de andere rassen. Ze denken net een pas verder mee. Zijn super met kinderen of gehandicapten, maar ook een uitdaging voor de volwassenen/meer ervaren ruiters.
Daarnaast...tja de fjord is een werker (en wanneer dat niet gezien wordt, kan het doorslaan naar 'drammer').

Verder is inderdaad het wezenlijke verschil tussen KWPN en fjord: het karakter. De gemiddelde WPNer is net even wat minder koelbloedig en slag minder meedenkend (of tegendenkend in sommige gevallen).
Geluk is de vrucht van intens werk
Linda1989

Bericht door Linda1989 » vr 11 dec 2009, 18:58

Ik heb zelf 3 jaar een fjord gehad, deze overleed.
Na 6 maanden heb ik een KWPN paard gekregen (wilde liever een fjord maar kon dit aanbod niet weigeren)
Met hem heb ik 3 leuke jaren gehad.
Ik heb hem teruggebracht naar de vorige eigenaar en ik ga nu toch weer opzoek naar een fjord. Ik miste teveel dingen!

Wat ik zo leuk vind aan een fjord?
Het karakter, uiterlijk (bouw, spiermassa, gangen) iig zo verschillend tov een KWPN paard!
Ook vind ik een fjord makkelijker in onderhoud, ze zijn minder gevoelig voor ziektes en gebreken. En niet veeleisend in onderhoud.
Ik vind ze ondank hun eigenwijze karakter makkelijker te vertrouwen dan een KWPN paard.
Een KWPN'ner is echt een sport paard, en met een fjord kan je zoveel meer!
In een fjord vind ik echt een maatje! :+:
Laatst gewijzigd door Linda1989 op di 15 dec 2009, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Live, Love, Laugh, give love..!!

** Opzoek naar een nieuw fjorden maatje..**
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 11 dec 2009, 19:24

Esther schreef:En iedereen kent natuurlijk die goeie ouwe manegefjord die altijd zo braaf was..
Ik heb ook de andere kant wel gehoord; de manegefjord waar niks mee te beginnen zou zijn. Vervolgens is het een rotknol waar ze nooit meer op gaan. Als je dan verder vraagt blijkt altijd dat het om een gevorderde ruiter gaat of iemand die er eens door gelanceerd is :+ .
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Annne

Bericht door Annne » za 12 dec 2009, 09:41

Wat super al die reacties.!!
Ik zal ze daar eens wegblazen met arugmenten ~~}>
Zelf vind ik de fjord ook net als Linda 1989 makelijker te vertrouwen.
En niet alleen zozeer om de maat (en het feit dat ik niet heel groot ben :+) maar ook omdat ze veel cooler in de ''kop'' zijn.

Verder vind ik KWPN-ers van die drukte makers en natuurlijk het feit dat ze bijna elke dag gereden moeten worden omdat ze anders ontploffen als je er weer opstapt.

Heel erg bedankt voor de reacties, ga er zeker arugmententen van gebruiken.

Liefs.!
Do, mijn eerste eigen paard!
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 12 dec 2009, 12:15

Blinken nergens in uit maar kunnen écht alles.
Daarnaast houd ik van die ruige pony's, die nuchterheid, dat gedrevene.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
roos

Bericht door roos » za 12 dec 2009, 16:27

Fjorden zijn geen doetjes,hebben humor en rustig in het hoofd
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Yrsa

Bericht door Yrsa » zo 13 dec 2009, 09:25

Als ik het vergelijk met mijn vriendinnen met een KWPN-er kunnen fjorden wel tegen een stootje. Ze zijn minder gevoelig voor blessures.
Verder hebben ze een heel eigen karakter. Dat vind ik ook wel wat hebben.
Plaats reactie