wij zijn ook toeschouwer geweest van mensen met vooroordelen tegenover fjorden en die na enkele maanden "gewenning" aan fjorden verzot zijn geworden op toch al 1 fjord.
Ik spreek hier over de instructrice die een dik jaar aan ons les kwam geven
het was in het begin: ja we gaan hier wel een tof rijpaardje uit halen
en op het einde was Githa (de fjord) het enige paard waar ze met een grote smile eventjes 1m sprong en dat terwijl ze dat met haar eigen paard een hele tijd nooit gekunnen heeft (en mss nog altijd niet kan en dat is een BWPer van Darco en noem maar op, super springgefokt he, mg wel 1m kunnen springen als 6 jarige he dan)
ook was de instructrice ook geen fervent wandelaar, nog nooit degelijk op de baan geweest met een paard, laat staan met Githa, moet ze eventjes de verkeersmakheid tonen op de baan voor de zadelproef
Gingen ze op dat punt met 10 naar huis, de commentaar was dat de pony zekerder was dan de ruiter kreeg ik van haar te horen
dus mijn punten om voor een fjord te gaan:
* back to basics (jep, geen probleem om in de winter op de weide te blijven staan, ook kwa voeren, NH gaat super hiermee)
* super stressbestendig (zie anekdote hierboven van verkeersmakheid, ruiter was geheel gestresseerd had een stressbal nodig

)
* goed met kinderen (als Arwen, men dochter, met de papa op Githa zit dan zie je wat voor een lieve brave beest het is, dan is ze de rust zelve) (dochter van 3.5 jaar van instructrice reed liever met Githa een toertje om uit te stappen (aan de hand) dan op een shetter

en dat ondanks het hoogte verschil) (men vriend van 26 (de Leslie) kan er super mee overweg

)
* grappig (jaja het gevoel voor humor is er niet uit te krijgen)
* ziektebestendig (met uitzondering van de hoefzweer dit jaar nog niks meevoorgehad, is geen teken dat ze nooit iets krijgen, maar die van ons lopen nooit te snotteren hoor terwijl op stal er allemaal snotneuzen rondlopen

)
* goede prijs/kwaliteit (lol mooie verwoording

, instructrice kon haar oren niet geloven toen ze hoorde wat wij maar voor Githa gegeven hebben, voor die prijs kan ze nog geen veulen aanschaffen dat nog gemaakt moet worden voor haar standaarden (heb het op een rietje sperma he en dan heeft ze nog geen merrie om te laten bevruchten, lol))
* veelzijdig
de redenen waarom mensen vooral niet voor een fjord gaan i somdat ze de fjorden niet degelijk kennen en omdat ze al decennia in een slecht daglicht gesteld worden
* zie maar naar je lokale manege waar de fjord de dikzak is die de kleintjes of beginners moet leren rijden
* ze zien er niet luxe genoeg uit (wat wil je als luxe aanzien? een BWPer die kwa beenomtrek nog dikker is dan de fjord, jaja volgens veel mensen is de BWPer dan luxe tegenover de fjord)
* de BWPer of KWPNer laat mss zijn hevigheid zien, maar is na 10 minuten afkloppen door een betreffende ruiter zo mak als een lammetje (heeft de zweep gevoeld) en zal zich zogezegd mooi presenteren. Laat betreffende ruiter dat maar eens proberen met een willekeurige fjord
ruiter zal niet snel meer kiezen om een fjord te rijden hoor, fjord is niet bezweet maar ruiter geradbraakt na de rodeo
* je ziet ze niet terug in België op toernooien (niet toegelaten bij paarden wegens zogezegd te klein, terwijl er volop haflingers rijden en andere reden niet toegelaten bij de ponyclubs wegens niet bij de andere ponys passen (jep heb ik als reden gekregen bij de lokale LRV vereniging) dus krijgen niet echt bekendheid als veelzijdig paardje he
* het enige waarvoor ze de fjord zien is als goedkoop gezelschapspaard voor hun bejaarde knol
wij hebben voor een fjord gekozen om vele van de bovenstaande redenen, maar ook omdat ons een UNIEK maakt in de ruiterwereld die onze gemeente aangaat, er zijn maar 4 fjordeneigenaren bij ons in de gemeente en het zijn de enige paarden waarove rer gesproken wordt door de mensen die geen paardenliefhebbers zijn, want het zijn zo'n lieve en mooi uitziende beestjes. En dat doet uiteindelijk ook wel veel hoor
ook al heb ik de klik niet om met Githa te rijden, ik doe ze niet weg, ze geeft ons teveel plezier in ons leven