Het 16+ fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
roos

Re: Het 16+ fjorden topic

Bericht door roos » do 22 okt 2009, 15:03

Hoe ziet een racestreep er precies uit? En dat kan dan zonder deken. Hij staat alleen overdag buiten, s nachts op stal.Danc had ik normaal gesproken ook helemaal maar al die dekens pfff (lees Danc doet met 1 deken een seizoen..grrr)

De fysio is geweest. Rek en strek oefeningen en laten lopen, bewegingsanalyse. Het komt er op neer dat het een opaatje is. Een deel van zijn rug is net een plank(zadel ligt wel gewoon goed)De plekken in zijn nek zijn niet heel ernstigs. Met zijn achterbenen, met name rechts, kan hij lastig ondertreden, met links gaat het water beter. Waarschijnlijk heeft ie in beide benen achter artrose (niet met zekerheid te zeggen hoor, daarvoor moet je fotos laten maken, maar aangezien zijn leeftijd zou het wel heel goed kunnen)Wel is het zo dat ie niet afgeschreven is ofzo, alleen piektrainingen zoals heel veel en lang achterelkaar galopperen zit er niet meer in, dat is te belastend. Ik heb ook 2 oefeningen meegekregen om zelf te doen om hem wat soepeler te laten worden. Ook boven/bij zijn lendenen aan de rechterkant heeft ie waarschijnlijke lichte artrose. Hij heeft er nu nog weinig echte pijn aan, alleen dat ondertreden gaat erg lastig. Ik vind het dan ook niet nodig om fotos te laten maken(en dan ...denk ik...dan zegt de DA hij heeft artrose en dan...)Als hij echt pijn gaat krijgen doe ik het misschien wel, maar op dit moment vind ik het niet nodig.
Ik moet trouwens juist blijven rijden, want ze zei als je hem een maand stil zou zetten, zo ie zo stijf zijn daar zou ie wel eens niet meer uit kunnen komen....dat was wel even schrikken.
Maar voor de rest was opaatje heel braaf en we mogen gewoon alles doen..maar met mate(n) ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 22 okt 2009, 20:00

Gelukkig dat het niks ernstigs is. En tja ze worden oud he en dan komen helaas de kwaaltjes weet er alles van... Ik heb ook een stijve oma staan hihi. Al wil ze er niet altijd aan maar bak werk trok ze ook niet meer. Vandaar dat het nu echt een buiten rij recht toe recht aan pony is
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » zo 25 okt 2009, 11:31

Welk model kan je scheren zonder een deken op te hoeven doen ?
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
siets
Contacteer:

Bericht door siets » zo 25 okt 2009, 18:41

Och roos wat vervelend dat Danc misschien artrose heeft. Van Trix heb ik ook nooit foto's laten maken, maar de VA zei een paar jaar geleden al dat ze er waarschijnlijk niet vrij van was. Hij en de smid zeiden dat stil zetten inderdaad killing was, dus ik ben eigenlijk altijd door blijven rijden. Zelfs als ze onregelmatig was, ben ik haar in ieder geval blijven stappen. Zo af en toe krijgt ze ook wel eens 'vakantie', maar bij mij is dat hooguit een dag of 4 a 5, haha. Anders ben ik al bang dat ze zo hard achteruit gaat, net als wat jij als advies mee hebt gekregen ;).

Dit is lang niet het einde van de wereld meid, en volgens mij besef je dat zelf ook wel. Trix is al jaren 'oud' volgens velen, en nog tuft ze rond. Ze zijn ijzersterk, die fjordjes!
Dag lieve, lieve Trix... ;(
roos

Bericht door roos » ma 26 okt 2009, 10:58

Ja dat is ook zo, zeker niet het einde van de wereld, gelukkig niet. Danc is ook geen mietje en geeft pijn dan ook niet snel toe.
Rechts is het erger bij Danc, daardoor kan hij zijn benen ook niet goed naar voren zetten, onder zijn lijf laten treden.
Als de fysio de voglende keer komt gaat ze me dus tips geven voor het rijden. Dan weet ik ook gewoon wat ik wel en niet kan vragen, wat Danc wel en niet kan.
Hij staat elke dag buiten dus dat scheelt al heel erg in positieve zin.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 27 okt 2009, 12:04

Imka is een paar jaar geleden wel op de foto geweest en haar sprong gewrichten zagen er nog toppie uit. Van de voorkant heeft ze nooit last gehad dus dat is denk ik erg onwaarschijnlijk dat ze daar artrose heeft. Wel heeft Imka gekantelde hoefbeentjes... Iets wat ook niet erg prettig aan voelt voor dr. En als ze een slechte dag heeft dan laat ik haar lekker met rust! Al merk ik er echt helemaal niks van! Ze is nog gekker als anders hihi!

Het is wel erg vervelend als ze het hebben. Ik heb zelf ook artrose en weet dus hoe pijnlijk het is. En ook uit eigen ervaring weet ik dat rust roest dus zeker lekker met jullie paardjes blijven lopen. Ook als ze wat minder lekker lopen. Lekker rustig aan doen dan!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » di 27 okt 2009, 12:37

Danc staat de hele dag buiten en zomers een maand of 6 a 8 dag en nacht, dus beter kan niet naar mijn zin. Hij heeft soms wat opstart problemen,wat stijfjes, maar meer niet. Hij kan alleen zijn achterhand er minder goed onderzetten als een paard zonder artrose.
Ik moet gewoon 10 min in en 10 min uitstappen en rustig werk doen, dan komt het helemaal goed.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 27 okt 2009, 17:03

Maar tien minuten is voor ieder paard toch gewoon om in en uit te stappen...

Enne in de winter buiten is ook niet alles hoor. Ik kon een paard wat hele dikke benen had van het vocht wat er buiten hangt snachts die liep dan echt heel erg kreupel dus snachts binnen vind ik wel lekker. Imka kan zelf kiezen of ze binnen of buiten gaat...
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 27 okt 2009, 20:27

Marga houdt zich best. Fatoush is nu 5 maand oud en Marga heeft nog geen grammetje in hoeven leveren. Ze is nog in superconditie. Nog 2 weekjes, dan gaat Fatoush op eigen benen staan. Wat Marga betreft kan hij er nog wel even bij lopen.

Artrose is erg vervelend idd, maar als je er goed mee omgaat kan je er nog lang plezier van hebben hoor. Jackie had ook artrose, hij is 33 jaar geworden.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
roos

Bericht door roos » di 27 okt 2009, 20:29

Wat fijn dat het zo goed gaat met Marga!
Artrose betekend gelukkig niet het einde van de wereld. Moet wel zeggen dat hij vandaag een slechte dag had...Gelukkig komt de fysio 14 nov kijken bij het rijden en tips geven, dan weet ik ook wat ik wel en niet kan verwachten en vragen.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Harrie

Bericht door Harrie » do 19 nov 2009, 16:35

Afbeelding
Ik meld mij hier ook even met mijn 18 jarige kanjer Lidar.
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 20 nov 2009, 08:37

Ik ben zo blij met Imka, het is nog steeds mn oogappeltje! Ze liep zo braaf de veewagen op, en ze was zo braaf in de vlietlanden! Ben echt blij dat ik dat nog eens heb kunnen doen met haar. En er zijn leuke foto's van gekomen!!! Ben dus helemaal trots op mn gele fjordendame!

Afbeelding
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 20 nov 2009, 10:44

Heerlijk Nancy dat je zo heb kunnen genieten van en met Imka.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 20 nov 2009, 10:49

Super hoor Nancy. Ja je eerste paardje blijft toch altijd de oogappel he? Imka ziet er prima uit trouwens.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 20 nov 2009, 11:20

Annemarie schreef:Super hoor Nancy. Ja je eerste paardje blijft toch altijd de oogappel he? Imka ziet er prima uit trouwens.

Ze is zeker mn oogappeltje!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » vr 20 nov 2009, 11:46

Leuke fotos Nancy!

Over die 10 min in en uit stappen..ik ken genoeg mensen die dat niet doen ..helaas!

Gisteren weer gereden na het laatste bezoek van de fysio. HIj is gelukkig een stuk losser in zijn lijf.
Ik twijfel weer (haha)of ik hem toch helemaal ga scheren...
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 20 nov 2009, 11:58

roos schreef:Leuke fotos Nancy!

Over die 10 min in en uit stappen..ik ken genoeg mensen die dat niet doen ..helaas!

Gisteren weer gereden na het laatste bezoek van de fysio. HIj is gelukkig een stuk losser in zijn lijf.
Ik twijfel weer (haha)of ik hem toch helemaal ga scheren...
Ik ken ook wel mensen die nog niet in de bak zijn of dr paard naar beneden trekken en aandraven... Maar goed dan kijk ik maar d eandere kant op want ze zijn net anky in hun ogen...

Ik ben ook erg blij met mn foto's! Bedankt Dees!!!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Esther

Bericht door Esther » vr 27 nov 2009, 21:10

Artrose is inderdaad niet het einde van de wereld, ik dacht het eerst wel. Jeskim heeft het aan haar voorbenen, maar niets van te merken..
Naja, net uit de box is ze wat stijf, maar ze staat toch bijna altijd op het land en ik moet instappen voor de hoefsmid komt..

Jessie is weer lekker thuis!! Volgens mijn moeder was ze al lekker aan het rennen en bokken en een paar keer naar Flower geschopt.. Tea is ook weer thuis, mijn kudde is weer zoals hij hoort te zijn..
Nu moeten ze elkaar nog aardig gaan vinden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 01 dec 2009, 11:03

Meline had gisteravond wat meer moeite met de menles dan de voorgaande weken. Het veulen wordt natuurlijk week na week ook groter waardoor ze meer mee moet torsen. Ga er maar vanuit dat het mennen binnenkort eerst weer is afgelopen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
roos

Bericht door roos » di 01 dec 2009, 11:50

Zo danc en k zijn afgelopen zaterdag naar les geweest. ja voor het eerst sinds jaren. Samen met een stalgenoot. erg gezellig, leerzaam EN vermoeiend ;)
as zaterdag komt de fysio weer, gaat steeds beter
Danc staat nu op sportbrok en dat bevalt prima
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Plaats reactie