Het B-tjes topic...zag ik nergens!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bernadet_Bo

Re: Het B-tjes topic...zag ik nergens!

Bericht door Bernadet_Bo » di 08 sep 2009, 06:09

MiSs_vOsj schreef:Ben je er al helemaal klaar voor? :D
Buitenrijden en een eenvoudig proefje rijden voor de dressuur moet goed gaan..
Alleen voor dat springen, moeten we even gaan oefenen. Dit vind ik wel spannend. Vind het ergens helemaal niks met zn jong paard al springen, maar een paar keer oefenen moet kunnen..
En jij al klaar voor de zadel proef?
Ziggy schreef:
Ja is misschien voor de omstanders leuk om te zien, maar erop zitten is toch echt een heel ander verhaal :=
Dat begrijp ik ja :D

Heerlijk kristel zo lekker buiten rijden....
Zondag ben ik ook weer lekker het bos in gegaan, echt heerlijk :)
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 08 sep 2009, 07:24

Jaa daar doe je het voor..die zalige bosritten!
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » vr 11 sep 2009, 06:21

Ik heb bo gisteren geschoren en hij was zo super braaf :)
Nu heeft hij het niet meer zo warm..Was wel spannend want ik had ook nog nooit een paard geschoren, maar me vriendin heeft me geholpen... en is eigenlijk super makkelijk...

Ga zo naar stal toe, en dan ga ik proberen een paar kleine hindernisjes te springen me hem, om het te oefenen voor de zadelproef.... Hopen dat het goed gaat...

Kheb trouwens ook een gekke kat.... Die was even "verdwenen".
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=35157

Een kale bo :) :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MiSs_vOsj

Bericht door MiSs_vOsj » vr 11 sep 2009, 06:31

@ Berdanet_Bo, haha.. nou wij zijn er nog niet helemaal klaar voor, dat buitenrijden zal allemaal wel goed gaan(ga ik vanuit), dressuurproefje ook wel.. alleen de galop is nog even oefenen enz.
Het grootste probleem bij ons is echter het springen, niet dat ik niet durf (vind het juist hartstikke leuk), maar Basco wil niet.. krijg die er maar eens over heen.
Losspringen doet hij ook niet, balkjes lopen daarentegen weer wel.. dus dat vergt nog veel oefening. :=
Keandra

Bericht door Keandra » vr 11 sep 2009, 08:40

hier is springen nooit een probleem geweest := , ze ziet een hindernis en zal er naar toe gaan (je kan ze er nog rond sturen hoor)
maar op einde van een puur dressuurles hoort er als beloning altijd een sprongske bij (50cm, huppelt ze over, dan doet ze geen moeite hoor)

overmorgen is het bij ons al zover
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » vr 11 sep 2009, 09:54

Owww jee dat is wel een probleempje met basco... Kun je hem er echt niet van overtuigen?
Bo wilde eerst ook niet, maar nu zijn galop beter is en ook beter stuurbaar, gaat het wel goed.

Net had ik een balk op de grond gelegt tussen 2 staanders, hier zelfs overheen gegaloppeerd... Die staanders vond hij eerst eng, dus blij dat hij het nu deed..
En we hebben van die plastic blokken waar je balken op kunt leggen i.p.v. staanders. En hieroverheen een kruis van 40 cm gesprongen.. Deed hij echt geweldig, hij werd er zelfs heet van zo leuk vond hij het.
Hij deed het zo braaf dat ik het kruisje maar 2 keer heb gesprongen, want goed is goed en wil hem nog niet teveel belasten met springen...
Ben weer onwijs trots op me mannetje :)

@ keandra.. succes morgen!
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 11 sep 2009, 10:56

Die Bo gaat ook goed hee! Geweldig als ze alles zo lekker oppikken he!? Ik wil een B-tjes bosrit doen! ;)
LauraE

Bericht door LauraE » vr 11 sep 2009, 14:44

Mrln_ schreef:Lekker Kristel!

Ik was een beetje in dubio of ik naar de keuring zou gaan met Benthe of niet, vanwege haar bespiering enz. Ze staat nu een tijdje stil namelijk, vooral omdat ik merkte dat ze het rijden in de bak gewoon super saai vind, ze crosst liever door de bossen. Maar ik wil niet dat ze er een hekel aan gaat krijgen, en bovendien vind ik het goed voor haar om een tijdje vakantie te hebben, dus ze staat nu al 3 weken heerlijk te grazen in de wei met haar vriendinnetjes.
Dus ze is niet echt bespierd, ik pak haar deze week weer op dus ze heeft wel enigszins weer een paar spieren opgebouwd, de 19e. Ik heb besloten om wel te gaan namelijk, ben nu druk op zoek naar vervoer.
Ik weet van Florien dat ze ook met Bodan naar Roden gaat, maar zijn er nog meer uit het B-tjes topic die gaan of komen kijken?
Ik kom ook met Bart ;) (Hij heeft trouwens ook niet echt bespiering, meer vet xD)
Keandra

Bericht door Keandra » vr 11 sep 2009, 15:05

kristel dat zou wel tof zijn, maar weet niet of wij daar wel zullen kunnen geraken, wij hebben geen trailer, en er kan maar 1 iemand tegelijk op Githa, terwijl we er wel beide mee rijden anders (1 voor 1 dan he := )

de proef is zondag, en onze instructrice heeft er zin in, en Githa ook, nu met haar ijzertjes staat ze super hevig en voorwaarts, de diesel is eraf :=

ze is wel mooi aant het lopen geslagen hoor, zal zien voor leslie of zijn kameraad om foto's te trekken en het te filmen
bij ons zal het grootste probleem het op de baan gaan zijn, ze is wel al eens een drukke steenweg overgereden, met auto's rondom haar, en fietsers en zo, en daar gaf ze geen kik om, maar ja, tot begin dit jaar verschoot ze veel van opvliegende eenden in de grachten en beken, en daar zijn er wel enkele in die omgeving :n
Elvina

Bericht door Elvina » vr 11 sep 2009, 15:55

Oh een B-tjes bosrit :D heb ook geen trailer helaas :P
Basco is niet de enige die niet van springen houdt hoor ;) Beauty tilt d'r voeten nog niet op voor een drafbalk :))
Rijden ging woensdag heel fijn :+: Alleen gister in de les wat minder.. Buigen vind ze nog erg moeilijk :P

En nog paar foto's om te laten zien hoe knap ze is als barbiepaard :+: :D
Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JL6PYB6F.jpg

Van de week nadat ik gereden had liet ik even iemand anders op Beauty rijden maar daar was ze het niet helemaal niet eens! Ze kreeg een tikje voor iets wat ze niet snapte en begon meteen te racen :o (omgekeerd toen ik van de week op haar fjord zat ging die in staking := ) Toen ik nog een bijrijdster had liet ze die ook alle hoeken van de bak zien.. Is dit nou ook een typisch fjordentrekje?
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 11 sep 2009, 17:54

Barbiepaard! Heeeerlijk! Als Beer geen ruin was zou ik ook veel roze voor hem kopen haha..maar Beer is wel een echte vent dus moet ook een beetje stoer bij lopen..veel zwart en bruin..mooi!

Is Githa weer mooi zuiver met lopen? Je had toch wat probleempjes laatst?
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 13 sep 2009, 12:40

Ja is echt een heerlijk dier :D .

Was vandaag met een merrie van 18 aan het buitenrijden, en die liep op kop... Was meneer het niet mee eens, en ging ineens lopen drammen. Maar verder gedroeg hij zich weer keurig... DIe merrie schrok van een plu, en hij keek echt opzei naar der van: " stomme muts, gedraag je, is toch niet eng?".. Erg grappig gezicht!

Wel jammer dat niet iedereen een trailer heeft.. ook geen mogelijkheid om te huren? Want is namelijk wel leuk een B'tjes buitenrit :D

@ elvina.... het is echt een beauty :) mooie meid zeg!!
Bo is kliert ook bij andere mensen, ze kunnen gewoon heerlijk uitproberen ... of het nu echt een fjordentrek is weet ik niet, ze zijn gewoon lekker eigenwijs... en als ze een kansje voor een lolletje zien, zullen ze die met beide hoefjes aangrijpen, ze hebben gewoon humor :)
Laatst gewijzigd door Bernadet_Bo op zo 13 sep 2009, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 13 sep 2009, 12:50

@ kristel.... dacht zal hier ff op je rij/scheer vraag reageren..
Ik rij hem 4 keer in de week, waarvan ongeveer 2 keer in de bak en twee keer buiten. Ben dan max. 45 min bezig in de bak en een klein uurtje buiten, soms iets minder soms iets meer.. Wil hem nog niet teveel belasten en vind het zo een mooie combinatie.
Ik rij hem ook zeker 2 of 3 keer in de week zonder zadel en de rest met zadel, vind dit heerlijk.
Verder longeer ik hem ongeveer nog 1 keer in de week als we daar zin in hebben, doe dit dan los met commando's als "om" en veel overgangen op stem.. Vind hij een geweldig spelletje..
En voor de rest wandelen we heel wat kilometers in het bos... Heb vorige week in totaal gewoon wel 6,5 uur gewandeld := vind hij gezellig, beweegt wel lekker maar dan rechte stukken (beter voor zijn benen ect.), en is ook nog een goed voor mijn conditie ;)... Zo ziet ons beweegprogramma er een beetje uit....
Wat doe jij met beer?

Verder als hij nu nog niet zo zweet, zou ik hem ook nog niet scheren. Als het dag en nacht onder de 15 graden is en je hebt hem geschoren, kun je hem een 0 grams opdoen..... en als hij het kouder krijgt een warmer deken op. Misschien is dit pas onder de 10 of zelfs 5 graden..Scheelt ook wel of je een binnen of buiten stal hebt, binnen uit de wind hebben ze vaak minder deken nodig. Verschilt per paard, bo staat nu ook alleen onder zijn eczeemdeken. HEeft hij genoeg aan, had er eerst een dun zomerdekentje overheen gedaan in de nacht, en hij stond gewoon te zweten.

En benen erin laten vind ik ook geen storend gezicht, en wel lekker voor je paard ... Net als dat stukje op zijn rug erop laten, anders krijgen ze snel schuurplekken...
Kun je hier iets mee???? :D
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 13 sep 2009, 13:14

Gister is Bink voor het eerst voor de kar met een groepsrit meegeweest. 's Ochtends schijnt hij zijn naam eer aangedaan te hebben in niet al te positieve zin...ik citeer: "Bink deed behoorlijk aan hoge school sprongen", "de kar vloog door de lucht", "hij bokte en steigerde tegelijk"....mmh...hij is toch echt beleerd voor de kar O:)
Ik kwam pas s middags dus had dat deel niet meegekregen. Dacht echt dat ze me de gek aan het aansteken waren, maar later Bink weer ingespannen ging iedereen toch wel vrij snel uit de weg.

:= Maar 's middags was ie best braaf. Tempo lag jammergenoeg wel te laag voor hem, waardoor hij steeds teruggenomen moest worden, terwijl hij wat huiverig was of ie de rest niet ging kwijtraken. Oftewel...het liefst liep hij met zijn kop in andermans kar. Op gegeven moment lag hij dus ook zowat op de grond, toen de gedachte compleet afdwaalde naar een blaffende hond en alles plotseling op de rem ging en hij doodnuchter doorliep...toen lag ie praktisch bij janna achterop de kar (en dat past niet).

Aan het eind was hij de fut echt beetje kwijt en werd het inhouden al makkelijker, want tja...toen boeide het hem niet zo hard meer. Al met al dus een hele mooie leer voor Bink. Maar volgende keer gaan we nog eens met een kleiner groepje, zodat je meer eigen tempo kunt houden en meer ontspanning kunt vragen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 13 sep 2009, 13:39

ooohhh stoute bink :)
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 13 sep 2009, 14:51

Ha Bernadet! Las net je reactie bij mijn plaatjes van kale Beer maar reageer hier ook maar even.

Ik rijd Beer nu nog steeds 2 of 3 keer per week omdat hij zo ziek is geweest..Bakwerk nooit langer dan een half uur en alleen stap en een beetje draf omdat hij werk in de bak best lastig vindt. (en ik vind de bak ook een beetje saai).

Ik wandel ook regelmatig met hem..lekker grazen en troetelen met elkaar..aan de hand heeft ie vaak wel meer praatjes dan wanneer ik er op zit hehe dus ik zit er tegenwoordig liever op! Longeren doe ik zelden..vind ik zelf niet zo leuk en doe ik alleen als ik hem niet anders kan 'trainen'. Vind het nogal een belasting voor zijn benen. Af en toe doen we het een kwartier voor opfrissen van stemcommando's.. loswerken vaker maar ook niet zo veel meer als toen we net begonnen..denk dat we dit wel weer oppikken als de dagen korter en kouder worden.

Ik wil steeds om en om doen..vrije dag na het rijden. Ik ga nu 1 of 2 keer per week naar het bos (achter stal) en dan rijden we een uur (nu 3 keer geweest waarvan 2 x een uur). Ook al stappen we dan vrijwel alleen maar, Beer is dan onder zijn buik, op zijn nek en bij zijn singel behoorlijk nat..

Hij heeft ook nog echt geen conditie want hij is ook wel lekker moe als ie dan weer thuis is. Nooit stijf gelukkig en hij krijgt dan de volgende dag een graaswandeling of spelen in de bak of lekker helemaal niks..alleen poetsen en trutten met elkaar haha!
Tot nu toe waren de dagen warm en ging ie zonder deken weer het land in nadat ie wel weer lekker was afgekoeld..even rollen en hij was zo weer droog.. Nu ik het rijden toch wil gaan opbouwen is een deken wel praktisch...ook omdat het nu toch wel rap herfst wordt.

Beer staat iedere nacht op stal en de weide waar ie overdag staat is beschut door bos.. we rijden altijd in de binnenbak als we bakwerk doen want er is geen buitenbak (niet meer of nog niet..komt geloof ik wel weer)

Hij is dus nu geschoren..zijn benen niet maar de rest wel en staat met een 0 grams deken op..dag en nacht (net 24 uur pas vandaag haha) en geloof dat het met het weer wel goed getimed is..het is duidelijk frisser maar nog niet ijskoud dus meneer kan mooi wennen zo..

Nou, dat is dus wat wij doen..ik ga tot de kerst basis conditietraining doen (veel naar het bos en basis dressuur dingen oefenen) en dan in het nieuwe jaar, wanneer hij bijna 5 is, ga ik een training schema volgen (denk ik hoor) voor een klasse I endurance rit..heb al wat dingen gezien die ik kan gaan doen en dan starten we hopelijk in het voorjaar.. Dat jaar gaan we dan wel rustig aan doen want ik vind hem dan nog steeds te jong om veel te werken maar we gaan dan wel serieus aan de slag.. Hopelijk vindt hij endurance leuk en ik ook en gaan we een prachtige lange-afstand-ritten carrière tegemoet!
Keandra

Bericht door Keandra » zo 13 sep 2009, 17:33

hier verslag van de zadelproef van Githa

A-premie met 121/150 *o/*
zelfs met 2 keer een 10 (op verkeersmakheid en opzadelen en opstappen)
verder had ze maar 1 6 (op linkergalop, ze was niet aangesprongen, de bodem was eigenlijk een parking, dus kun je je het voorstellen, een lap grond met veel steengruis waar ze gras over hebben laten groeien. Het lag dus keihard en Githa durfde echt niet gelopperen, maar ze was uiteindelijk toch naar galop overgegaan, was het mss de verkeerde. maar ja)
en al de rest waren vooral 8 en 9s.

we hebben zelfs de commentaar gekregen dat als we volgend jaar terug komen voor de zadelproef dat ze wel haar AA zal halen *o/*

we hebben mooie commentaren gekregen, dat het een echt springpaard is en vooral dat ze al veel beter loopt dan dat ze verwachten voor een 4jarige fjord

en Kristel de problemen met de voeten zijn al veel beter, nu ze terug beslagen is loopt ze weer zuiver, niks meer van te zien na een weekje
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 13 sep 2009, 18:11

@ keandra... gefeliciteerd! mooie punten.
Fijn om te horen dat Githa weer goed loopt.

@ kristel... Leuk om te horen dat je er hetzelfde over denkt als ik wat betreft beweging enzo :). Sommige mensen begrijpen het niet dat ik hem nog niet te zwaar wil belasten, hierom grappig jou reactie te lezen(een buitenrit van 3 uur kan toch wel als je alleen stapt???, mensen snappen niet dat het om vooral de belasting op rug en benen gaat)!
Maar bo moet ik wel bezig houden, want is nog al een energiek baasje... :D
Is inderdaad precies een goede temp. om te laten wennen.
Leuk zeg lange afstanden gaan trainen....
Is beer ook gelijk zo fris, nu hij zijn vacht kwijt is?
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 13 sep 2009, 20:18

Ha ik denk altijd maar..ik ga ook niet zonder training de vierdaagse lopen en al helemaal niet met een dikke rugzak dus waarom zou het bij een paard anders zijn? Ik heb Beer gekocht als maatje voor het leven dus hij moet nog heel wat jaartjes mee..een rustig, stabiel begin is dan heel belangrijk! En poetsen en wandelen is net zo leuk! Ik heb wel erg veel zin om wat vaker te gaan rijden maar alles op z'n tijd! Een uur in het bos stappen is voorlopig de max.. Sommige mensen denken ook dat je paard van stappen geen conditie of spieren krijgt..ook zo raar! Juist van veel stappen worden ze lekker los en krijgen ze een goede basisconditie..en ik hou van stapritten..lekker genieten van de natuur..perfecte combi..hier hebben we veel herten en reeen dus die komen we ook regelmatig tegen..grote roofvogels ook en laatst een eekhoorn gezien toen ik naar stal reed..dan voel ik me zo rijk! Beetje kneuterig misschien maar natuur en fjorden zijn de perfecte combinatie om te ontspannen voor mij!

Ik weet niet of Beer fris is..vandaag in de paddock stond ie er heel sullig bij..knabbelen op wat hooi..beetje trutten met de buurman en hinniken naar mij (lief!) Wil morgenavond even rijden om ons huiswerk te oefenen in de bak maar Beer kennende is hij behoorlijk stoicijns en kalm.. Heb hem alleen zaterdag voor het eerst druk meegemaakt..ja en aan de hand is ie altijd heel dominant en zeker..maar dat ben ik al zo gewend hehe.. met rijden heeft ie nog geen stap verkeerd gezet..ho is ook echt ho..heel fijn! Met opstappen blijft ie ook braaf staan..ook buiten de bak op het erf dus dat zit er al goed in (ben ik ook streng en consequent mee geweest en dat loont nu al)

Ik zou zeggen, kom eens langs om hem te ontmoeten! Altijd leuk om fjordenmensen in het echt te zien!
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » ma 14 sep 2009, 09:02

Ja zag inderdaad bij je scheerfoto's ook foto's van de omgeving... Erg mooi... IS ook heerlijk lekker stappen, in mijn geval vaak wandelen in het bos. Kan ik ook echt van genieten :).

Is zeker wel leuk een meeting, maar je woont niet echt naast de deur.... Ga je nog mee met de strandrit?
Gesloten