Het E-tjes topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yada

Re: Het E-tjes topic

Bericht door Yada » do 03 sep 2009, 20:04

Hoi Mirjam
Welkom en veel leer en lees plezier!
:D
Angst duurt maar even,spijt je hele leven!!

Katinka wat ben je toch een muts!!

Afbeelding
roos

Bericht door roos » vr 04 sep 2009, 17:13

Ik voer Ekdal Pavo Grow 3. Op de zak staat dat je dat 'moet' voeren tot 30 maanden(dus 2.5jaar). Is dat echt nodig of kan je ook eerder overgaan op 'normaal'voer. Dat grow voer is best wel prijzig zeg!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Yada

Bericht door Yada » vr 04 sep 2009, 18:21

@ Roos : voer je bij? is dat nodig of hebben ze het gewoon nodig?
Ik heb Elmo op het land en voer alleen hooi bij, maar misschien moet hij toch in de winter wat bij voer hebben :o

Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » vr 04 sep 2009, 18:23

Moeten is een Groot woord..Maar Nancy en ik geven dit die kleintjes ook en zijn het van plan gewoon door te voeren tot 2.5jaar.De rest van de biks is hier bijna even duur als de grow dus dat zou het verschil hier niet maken.Elvis en Emy doen het er goed op dus houden we het gewoon zo.

Vandaag zijn de pony's hier geent en nagekeken en alles zag er keurig uit.Elvis was een beetje een mieperd tijdens het enten O:) Mijn vraag was ook of het kwaad kon dat Elvis zo vaak een been optrekt alsof hij op rust staat constant,gelukkig was dit niet erg zolang hij maar niet op slot schiet.Dus hier een happy eigenaar!Hij zag er keurig uit!
Wisten jullie dat je ook de ontwormingen bij moet houden in het paspoort?Dit was ons al verteld maar voreg me af of dit bij meerdere mensen al bekend was.Dit moet alleen bijgehouden worden als je in hebt laten tekenen dat je paard geslacht mag worden.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
roos

Bericht door roos » vr 04 sep 2009, 19:16

@Elvis(ben je naam weer kwijt sorry!)Ik wist dat van het ontwormen niet dat je het bij moet houden in het paspoort. Moet ook eerlijk zeggen dat ik bij beide nog niet heb laten tekenen voor slacht of niet(hangt voor mij geheel van de situatie af)
Ekdal is braaf met enten en bij de smid. En ook nog in de trailer, alleen niet zo met aan de hand draven haha. Nee dat komt ook goed
Ekdal heeft heel wat prikken gehad, ook die ik zelf heb gezet toen met die wond.
Oja update van de wond; Het ziet er goed uit. Het gaatje zeg maar is al maanden dichten en er komt ook geen wondvocht of pus meer uit. Moet zeggen dat ik er wel nachtmerries van heb gehad en na de operatie ging ik elke meer spanning naar stal van zal het wel goed overgaan. Het risico namelijk was dat ze niet alles hebben kunnen weghalen en dat het weer zou kunnen gaan ontsteken en tjsa dan is het einde oefening...Maar het gaat dus goed. Alleen er groeit geen haar op het stukje, maarja als dat het ergste is...
De DA was toentertijd ook positief over de operatie hoor, anders had ik er hard over na moeten denken of ik het wel gedaan had, ben ik eerlijk in.

Ik geef Ekdal maar klein beetje hoor, 2 keer per week wat meer en als ie op stal komt een handje. Nu staan ze op het land, maar de graskwaliteit wordt natuurlijk ook minder. Straks op stal krijgt ie 2 keer per dag biks. Ze gaan van eind september tot ongeveer november alleen nog in het voorste land en daarna ongeveer 4 maanden op het pad, achter de bak. Dus dan hebben ze weinig tot geen gras. Ze worden dan gevoerd in de ochtend met 1 plak hooi en biks en dan rond 11 a 12 uur gaan ze naar buiten tot 5 uur en krijgen dan weer biks en 2 plakken hooi.

Ik ga jullie weer een vraag stellen die ik al 1000000 X gesteld heb ;)
Hoeveel geven jullie qua wormenspuit. Ik vind het zo lastig, aangezien ekdal al richting de 1.40 gaat of het al is, maar qua gespierdheid is het een sprietje(Dancie is 1.42 en die is ongeveer 465, wat zal Ekkie dan wegen?)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » vr 04 sep 2009, 19:21

roos schreef:@Elvis(ben je naam weer kwijt sorry!)

Naam is Desire ;)

Ik ga jullie weer een vraag stellen die ik al 1000000 X gesteld heb ;)
Hoeveel geven jullie qua wormenspuit. Ik vind het zo lastig, aangezien ekdal al richting de 1.40 gaat of het al is, maar qua gespierdheid is het een sprietje(Dancie is 1.42 en die is ongeveer 465, wat zal Ekkie dan wegen?)
Mij is het advies gegeven 400 kilo,misschien weegt hij dit nog lang niet maar ik volg het maar op!
Hier krijgen ze overigens elke dag gewoon een halve schep bix en kwart muesli,we voeren verder nog geen hooi of kuil biju,er staat nog aardig wat gras maar je kunt wel al merken dat het minder word,

Afbeelding
roos

Bericht door roos » vr 04 sep 2009, 19:46

Danc weegt ongeveer 465 dus ik denk dat Ekdal zo rond de 280 weegt? geen idee hoor.
Ik geef Danc altijd voor 600 KG want die spuugt ook nog wel eens wat uit.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 04 sep 2009, 20:12

@ Roos wij moeten van de dierenarts 400 kilo geven dus dat doen we ook braaf...

En wij voeren altijd bix bij niet alleen omdat ze het nodig hebben om dik(ker) te worden maar omdat het goed is voor de spieren botten en pezen. Er zitten voeding in wat jonge paarden gewoon heel hard nodig hebben om groot en sterk te worden. En in dat grow zit alles wat een jong paard nodig heeft. Een "gewoon" voer zal natuurlijk ook goed zijn maar hier zit net dat beetje extra in... En wij voeren dan ook gewoon wat er als advies op de zak staat zoals Dees al zei een halve kilo per dag.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » vr 04 sep 2009, 20:20

En geven jullie dan ook per keer meer omdat er natuurlijk enkele maanden tussenzit?
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 04 sep 2009, 20:28

Nee nu geven we niet meer als begin van de zomer. Maar straks als ze het land af gaan of echt wat minder in conditie gaan worden ga ik wel meer voeren ervan. De dierenarts is vandaag geweest en vond ze super goed eruit zien en gegroeit dus die was helemaal happy ermee *o/* :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » vr 04 sep 2009, 20:46

Ik bedoel van de wormenspuit ;)
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 05 sep 2009, 09:02

Elvis schreef:Wisten jullie dat je ook de ontwormingen bij moet houden in het paspoort?Dit was ons al verteld maar voreg me af of dit bij meerdere mensen al bekend was.Dit moet alleen bijgehouden worden als je in hebt laten tekenen dat je paard geslacht mag worden.
Hmm in de paard & sport stond een stuk over het nieuwe medische inlegvel en daar stond dat ontwormen niet geregistreerd hoefde te worden, enkel de entingen en medicijnen als ze voor de slacht bedoeld zijn.

Met voeren, Evian krijgt ook brokken bijgevoerd en op dit moment o.a. magnesium. Bijvoeren met speciale brok zijn we vanaf de eerste weken blijven doen, met name voor de groei en goede botopbouw. Overdag mogen ze op de wei en savonds gaan ze met hooi in de paddock.
Elvis

Bericht door Elvis » za 05 sep 2009, 09:04

Nee wij geven verlopig voor 400 kilo in,we horen van zelf wel wanneer dit meer moet worden.Verder is het de bedoeling dat als we maandag geen rare berichten horen dus niet ontwormen,maar eind oktober weer.

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 05 sep 2009, 17:00

*o/* *o/* *o/* Onze drie de paardjes zijn helemaal schoon *o/* *o/* *o/*

Dat betekend dus dat we nu niet hoeven te ontwormen en een keertje kunnen overslaan.

Me is helemaal happy.

Dit betekend trouwens niet dat ze geen wormen hebben. Een paard heeft altijd wormen maar dan zitten er minder dan 100 eitjes per gram in de mest :D

@ Roos zoals dees al zei wij geven gewoon 400 kilo. Imka was op haar zwaarst toen der tijd 480 nou en Emy en Elvis zitten daar nog lang niet bij. En de dierenarts geeft de wormenkuren af dus die zegt dan ook altijd meteen wat we moeten geven :D Enne je weet nu wel meteen wat we voeren hihi dacht dat je dat bedoelde 8)7
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yada

Bericht door Yada » za 05 sep 2009, 17:02

ok meiden bedankt denk dat ik ook maar ga bijvoeren dan. :o?

Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » za 05 sep 2009, 20:40

Yvette_Minouk schreef:
Elvis schreef:Wisten jullie dat je ook de ontwormingen bij moet houden in het paspoort?Dit was ons al verteld maar voreg me af of dit bij meerdere mensen al bekend was.Dit moet alleen bijgehouden worden als je in hebt laten tekenen dat je paard geslacht mag worden.
Hmm in de paard & sport stond een stuk over het nieuwe medische inlegvel en daar stond dat ontwormen niet geregistreerd hoefde te worden, enkel de entingen en medicijnen als ze voor de slacht bedoeld zijn
.

Vreemd,ons werd verteld dat het wel bijgehouden moest worden...Je moet aan kunnen tonen wanneer het paard voor het laatst ontwormt is zei de dierenarts.En omdat er met wormenkuren ook een wachttijd voor de slacht is lijkt mij het ook wel logisch dat het in het paspoort staat..Nou ja ik hou het in ieder geval bij ;)

Afbeelding
roos

Bericht door roos » ma 07 sep 2009, 11:44

Dat is lastig als iedereen wat anders gaat zeggen..
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
roos

Bericht door roos » wo 09 sep 2009, 11:42

Meiden wat is het stil hier!

Van de week waren de koeien ontsnapt(de koeien staan in een apart land naast het paarden land)dus ze stonden bij elkaar. dat ging best goed, maar ze moesten toch weer uit elkaar. Alle paarden gingen wel, maar Danc en Ekdal bleven lekker staan. Ik Danc pakken, maar Ekdal bleeft echt zo chill staan eten naast een koe... }-o Dus hij kan nu niet meer de smoes hebben als ie met wandelen gaat schrikken van een koe !
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
roos

Bericht door roos » wo 09 sep 2009, 12:32

Oja Ekdal zijn voorpluk is echt te maf!
Hij heeft een kruin onder zijn voorpluk dus zijn voorpluk groeit net netjes omlaag maar echt omhoog, ziet er echt heel maf uit!
Overigens heeft Ekdal heel veel kruinen, wordt nog leuk als ie moet worden opgenomen in het hoofdstamboek haha
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » wo 09 sep 2009, 16:36

Elvis leert tegenwoordig alleen de weg op te gaan en dat gaat best goed,hij is wel een held op sokken maar opzich leert hij nu lekker doorlopen!Vrachtverkeer blijft wat moeilijk voor hem maar opzich is hij in toom te houden,wel loop ik tegenwoordig met een zweepje om duidelijk te maken dat steigeren en de weg op sjezen niet hoort bij verkeersmak maken :D

Ook heeft hij van de week 2 pennymeisjes als afleiding ontdekt,die waren in het land aan het spelen en Elvis rende gezellig achter ze aan,als ze hem riepen kwam hij ontzettend hard aangerend en dat vonden hun natuurlijk prachtig,zo heeft hij zich best een kwartiertje weet te vermaken.Blijft een maf beest! ;)

Afbeelding
Gesloten