Het D-tjes topic!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
k4tink4
Contacteer:

Re: Het D-tjes topic!

Bericht door k4tink4 » vr 06 mar 2009, 12:52

Arme Djambo :) wens hem maar beterschap :D

Djinty krijgt net als Dakota 1,5 kg, maar wat ze krijgt weet ik niet. Is me wel ooit verteld.. :o
verder heeft ze onbeperkt hooi, en als lekkernij 1x in de 2 weken appels, omdat ze niets anders wil.
ze lustte eerst wel wortel, maar ze is er gewoon niet gek op..

Ze wil geen brood? Paardensnoepjes spuugt ze uit.. muesli nog niet geprobeerd... maar dat lust ze vast wel!
Echt een tutje :P

Djinty is mij ook onwijs aan het uitproberen, maar gelukkig bijt ze niet zo hard en doet ze het ook bijna nooit...
Ik heb het moeilijker met haar in de hand houden als ik in mn eentje met haar richting stal loop _-:(
Ga toch eens kijken voor een ander halster
(ik ben er weer, internet was out!)
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 06 mar 2009, 13:15

Met Djambo gaat het goed. Hij was blij weer thuis te zijn en ging direct aan de kuil beginnen die in de stal lag. Ook Meline en Celony waren blij dat hij er weer is en wij natuurlijk ook. Jeroen heeft gisteren de afrasteringen weer allemaal in orde gemaakt (want hebben het land bemest gekregen afgelopen woensdag) en vandaag staan als het goed is allemaal weer buiten (ben nog niet achter geweest want het regent hier nogal erg).
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 06 mar 2009, 18:05

gelukkig maakt djambo het goed na het afnemen van zijn mannelijkheid :D

wat krijgt dj dan weinig als ik het zo hoor?! qua brokken...
maar hij is echt vierkant :))
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Vera

Bericht door Vera » vr 06 mar 2009, 18:28

weinig?
Ik vind het heel veel.
Dewi en Coos doen het op gras en af en toe een plakje hooi. Soms een handje brok of een broodje of een wortel.
Maar oke die staan dan ook niet op stal.
En ze zien er mega uit hoor!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 07 mar 2009, 09:29

Dakota doet het goed op 1,5 kilo, goede voeding vind ik erg belanrijk als ze in de groei zijn, alleen op een weitje met gras en wat hooi zou ik persoonlijk nooit doen. Van de zomer werd hij bijgevoerd met Pavo Podo supply speciaal voor als ze op de wei staan en toch net even die extra voedingstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben in de groei. Dakoot is niet te vet en zeker niet te dun dus ik blijf dit zeker voeren tot zijn 3e, 4e jaar.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Esther

Bericht door Esther » za 07 mar 2009, 13:55

k4tink4 schreef:Arme Djambo :) wens hem maar beterschap :D

Djinty krijgt net als Dakota 1,5 kg, maar wat ze krijgt weet ik niet. Is me wel ooit verteld.. :o
verder heeft ze onbeperkt hooi, en als lekkernij 1x in de 2 weken appels, omdat ze niets anders wil.
ze lustte eerst wel wortel, maar ze is er gewoon niet gek op..

Ze wil geen brood? Paardensnoepjes spuugt ze uit.. muesli nog niet geprobeerd... maar dat lust ze vast wel!
Echt een tutje :P

Djinty is mij ook onwijs aan het uitproberen, maar gelukkig bijt ze niet zo hard en doet ze het ook bijna nooit...
Ik heb het moeilijker met haar in de hand houden als ik in mn eentje met haar richting stal loop _-:(
Ga toch eens kijken voor een ander halster
(ik ben er weer, internet was out!)
Net zo'n tutje las mams dus, hihi..
Brood? Neuh, hoef ik niet. Na 3 paardensnoepjes is ze die ook wel zat, hoef ik niet.. Lijnzaad wordt niet gegeten zonder minstens zemelen erdoor en nog liever met brokjes.. Wortels lust ze toch wel, maar appels zijn inderdaad wel de toppers..
Lucerne alleen als de rest op is..

Maar ze is dus wel een lekker entertje/twentertje.. Lekker aan de klier gegaan..
Pak haar aan hoor!! Als ze van karakter net als mams is kun je het beter in de kiem smoren, hihi..
Een scherper halstertje is wel aan te raden, als ze eenmaal leren hoe sterk ze zijn heb je het verloren.. Touwhalster is goed te doen of een halster met een kettinkje eraan..

Gras is op zich een prima voeding voor jonge paarden, daar hoeven ze van mij ook niets bij. Heb wel een liksteen hangen of liggen.. Zelfs zogende merries hoeven weinig bij als ze gras krijgen..
Bij hooi ben ik er wat voorzichtiger mee, dan krijgen ze toch vaak behoefte aan wat extra's Dan gaan de likstenen veel sneller.. Dus dan krijgen ze er hier vaak wat pony of basisbrok bij. Maar dat is een halve tot 3/4 kilo per paard, dan houdt het wel op..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » za 07 mar 2009, 14:10

Djinty is inderdaad aan het klieren geslagen. Ze heeft der goede dagen.. en ze is altijd wel graag bij me, maar als zij ergens geen zin in heeft win ik het niet van der.. Dus wat die kracht betreft heb ik het verloren.. want met mijn vriend loopt ze zo probleemloos mee _-:(
Het is ook wel even een verschil, 1.60 en 50 kilo of 1.85 en 80 kilo :P

Ik denk dat ieder paard wel groot word met gras. Maar elk paard heeft toch de benodigde voedingstoffen nodig en het verschilt denk ik wel per regio in hoeverre ze die uit het gras kunnen halen, sterker nog, ik denk per weiland :P Bijvoeren kan in my opinion nooit kwaad.. als je dan maar wel t juiste voer kiest.. Baat t niet schaadt t niet? (toch?)

Is toch hetzelfde met mensen.. Ik eet geen boter op brood en drink geen melk, omdat ik dat als klein kind niet mocht. Ik ben ook gewoon 'groot' geworden :P (okee heel slecht voorbeeld O:) )
Djinty
(Stedjeblakken x Halldor)
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » zo 08 mar 2009, 04:10

Natuurlijk hangt het ook af van de weide, ik ga even uit van een weide vol met goed gras..
Een pavokoek bijvoeren kan natuurlijk al snel voor paarden die snel dik worden.. Dus de juiste bijvoeding kan altijd. Maar of het echt nodig is in een goede weide..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Vera

Bericht door Vera » zo 08 mar 2009, 16:56

Dreeke schreef:Dakota doet het goed op 1,5 kilo, goede voeding vind ik erg belanrijk als ze in de groei zijn, alleen op een weitje met gras en wat hooi zou ik persoonlijk nooit doen. Van de zomer werd hij bijgevoerd met Pavo Podo supply speciaal voor als ze op de wei staan en toch net even die extra voedingstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben in de groei. Dakoot is niet te vet en zeker niet te dun dus ik blijf dit zeker voeren tot zijn 3e, 4e jaar.

zolang ik nog kampioenen fok op deze manier laat ik het mooi zo.
en het is ook niet een weitje, maar echt veel land en als het minder word gaan ze weer naar een nieuw stuk. Als we deze nog meer gaan bijvoeren groeien ze tegen de klippen op en dat ik ook niet goed. (Dewi en cosi waren allebei kampieon in hun rubriek afgelopen jaar op de keuring, dus te kort krijgen ze niet, de jury vond zelfs dat we dewi wel minder mochten voeren :? anders zou ze last van haar botten kunnen krijgen en nog wel meer dingen, maar die ben ik al weer vergeten)

voor een paard op stal vind ik wel logisch dat ie bijvoer krijgt anders krijgt ie veel te weinig, zeker als ze overdag alleen maar een padockje ter beschikking hebben.
Muis Keurmerrie!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » zo 08 mar 2009, 19:04

Ieder zijn ding en mening daarbij ;)
Ik heb nu zoiets van (en dat hoeft er niks mee te maken te hebben) ik voer een goede brok zodat zijn botten, spieren en pezen goed ontwikkelen (denk daarbij aan alle ellende die ik met Vinga heb gehad op been, pees en bot gebied en ben haar daardoor ook verloren...)

Kopieer even een stukje van de Pavo-site:

Pavo Podo® Grow is het topvoer voor de ontwikkeling van uw gespeende veulen tot volwassen paard. Toegevoegd magnesium en de juiste verhouding aan calcium en fosfor zijn de bouwstenen van botten. Zink, koper en mangaan in goed opneembare vorm zijn toegevoegd voor een ongestoorde botgroei. Pavo Podo® Grow zorgt voor een optimale uitharding van het beendergestel en verzorging van pezen en gewrichten, de basis voor sterk beenwerk op latere leeftijd. Pavo Podo® Grow is zo een belangrijke vervolgstap in het voorkomen van OC / OCD in de eerste 2 levensjaren.

Het is voor mij gevoelsmatig dat ik dit voer na alles wat ik mee gemaakt heb (niet dat ik daar eventuele problemen mee voorkom natuurlijk).
Daarbij staat Dakoot 'snachts op stal, en overdag in de paddock en krijgt hij hooi en kuil.
Op de wei mogen ze niet (kleigrond).

Vera

Bericht door Vera » ma 09 mar 2009, 08:29

tuurlijk schrijft pavo dat, is ook een stukje reclame.

Ik ga toch liever voor onderzoeken die niets met een bepaald soort voer te maken hebben.
En een peesblesure voorkom je echt niet door een bepaald voer wel of niet te voeren hoor.

mijn paarden worden gemiddeld 30+ dus zal het voeren wel goed zitten denk ik zo dan maar.

maar ieder zijn mening.

zo zou ik bv geen veulen fokken als ik niet ruim in mijn weiland zat en als hij niet 24 uur per dag buiten zou kunnen, maar ook dat moet iedereen zelf weten.
Maar uit onderzoeken is toch gebleken dat OCD en dergelijke eerder voorkomt bij paarden die (als jong dier) op stal stonden, dan bij paarden die 24/7 buiten konden. Ongeacht het voerschema.
maar ik snap gerust wel dat je die ellende die je met vinga had niet meer wilt hoor.

100 mensen, 100 verschillende meningen. Maar mening is altijd nog: nooit iets wijzigen wat goede resultaten geeft.
Muis Keurmerrie!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 09 mar 2009, 08:52

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je het niet goed doet zoals jij het doet, ik verkies ook liever 24/7 op de weide voor de beweging, maar dat kan bij ons helaas niet :n (nergens trouwens in Zeeland) ik heb gelukkig wel de mogelijkheid dat Dakota in een grote bak rond kan huppelen 12 uur per dag.

Tuurlijk weet ik dat een peesblessure niet te voorkomen is met goed voer, Vinga had in zijn totaliteit niet al te best beenwerk.
Dat je paarden 30+ worden zal wellicht niet met het voeren te maken hebben, je hebt gewoon gezonde paarden, de een heeft pech (zoals ik) en de ander niet.

Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 09 mar 2009, 16:09

Dani krijgt in de zomer (5 maanden) ook niet meer dan 24/7 gras. Dat lijkt me voldoende. In de winter krijgt ze de hele dag kuil en voer, stukje van de site van de opfok:

De jonge paarden krijgen het eerste jaar speciale opfokbrok van V. Cooten Masters, deze is afgestemd op de behoefte van het veulen tot ongeveer anderhalf jaar. De Masters brok zorgt voor een optimale ontwikkeling van de botkwaliteit. De Opfok heeft een hoog gehalte aan vitaminen, mineralen en spoorelementen, in de juiste verhouding op elkaar afgestemd. Daarnaast zullen regelmatig vitaminen-blokken op basis van Lijnzaad (Bestermine) beschikbaar zijn. De bix wordt, waar nodig, gevoerd in voerbakken zodat er goede controle is op de opname ervan. Daarnaast is er natuurlijk onbeperkt beschikking over goede kwaliteit voordroog of Kuilgras van eigen land.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » ma 09 mar 2009, 17:46

Denk dat dat ook deels reclame is voor het merk van het voer..

Er is nog nooit bewezen dat je een beter paard hebt met een bepaald soort voer.. Dat paarden met een bepaald soort voer allemaal beter af zouden zijn dan paarden op ander voer.. Nee, ik hou het erbij dat iedereen het beste voor heeft met zijn of haar paard. Wat je voert moet je zelf weten, zolang t beest te eten krijgt en goed verzorgd word.

Ik heb op mijn oude stal het tegenovergestelde meegemaakt.. Allemaal ''sport''paarden op het beste sportbrok dat je kunt krijgen, volgestouwd met eiwitten.. en vervolgens wel 23 uur op stal? En dan vreemd opkijken dat die beesten na een uurtje stapmolen als een achterlijke stijgerend de molen uitkomen.. Omdat ze simpelweg teveel energie hebben _-:(

Slecht beenwerk kan wel erfelijk zijn, dus ik begrijp wel dat Dreeke daar extra voorzichtig mee is :) Het kan nooit kwaad!

Je hoort toch ook op die reclame, van Becel pro-activ, of van die actimel achtige drankjes.. Die proberen ze ook iedereen aan te smeren met de bedoeling dat je er fitter en gezonder door zou zijn.. Zou voor sommige best kunnen werken als een extra steuntje in de rug. Maar of mensen die dat drinken nou beter en gezonder leven dan mensen die dat niet doen? Iedereens moeder/vader/opa/oma is toch ook oud geworden met brood brood en aardappels.. :D
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 12 mar 2009, 08:47

Nou vanmiddag is het zover, dan komt er hulp om Dakota wat manieren bij te brengen d.m.v. grondwerk (Monty Robberts methode)

Daphne

Bericht door Daphne » do 12 mar 2009, 19:51

Hoe is het gegaan met Dakota vanmiddag?
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 13 mar 2009, 09:16

Ik heb eer verslag bij Dagboek gezet.

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 13 mar 2009, 15:10

Djambo herstelt goed van de castratie. De hele boel tussen zijn achterbenen is al aardig geslonken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 13 mar 2009, 19:17

Gelukkig maar. Is de leeftijd eigenlijk verschillend om je hengstje te laten ruinen of is er een bepaalde 'standaard' leeftijd voor?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 13 mar 2009, 21:41

Meestal doen ze het rond het eerste levensjaar, maar Dakoot was er vroeg bij, die is met 9 maanden gecastreerd. Echt een standaard leeftijd is er niet voor hoor, de een doet het vroeg, de ander laat.

Gesloten