IJzers ?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Amber_

IJzers ?

Bericht door Amber_ » za 16 feb 2008, 13:40

Fjordy zijn hoeven zijn te kort.

Hij is in September voor het laatst bekapt, maar door het buiten rijden zijn ze nog korter geworden. Nu loopt hij gewoon niet lekker meer :n Je merkt het. Langzaam en korte pasjes, over asfalt maar niet te spreken.

Dus niet meer rijden.
Maar ik begin in Maart met mijn 1e SGW, en dit is ook op gras. Is het niet slimmer om hem dan zowiezo op IJzers te zetten met stift gaten ? Ook met outdoor seizoen zo ?

En als ze dan weer lang zijn, kunnen de IJzers er dan gewoon weer af ?
Of raden jullie ze zowiezo aan met springen en sgw op gras zo ?

Wat kost dat geintje rondom ? Of kan ik bijvoorbeeld ook alleen achter ?
Moet ik Fjordy zijn hoeven eerst laten groeien voordat er ijzers onder kunnen ?

:D Wat een vragen !
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 16 feb 2008, 13:44

Alleen achter beslaan doen ze volgens mij eigenlijk nooit. Ik zou als ik jou was even de smid laten komen. Die kan ook bepalen of de hoeven nog lang genoeg zijn om te nagelen en je adviseren wat je het best kan doen.
Rondom beslag met gaten boren voor stiften is geen goedkope grap, maar de prijzen varieren per smid.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Charret

Bericht door Charret » za 16 feb 2008, 15:19

Alies is van de week rondom beslagen en dat kostte 85 euro. Warm beslag zonder stiften.
Alleen achter heeft Jouke een tijdje gehad. Laat de smid kijken en adviseren.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Jenny

Bericht door Jenny » za 16 feb 2008, 15:49

Als ik jouw was zou ik zomers er rondom ijzers onderzetten, dit ivm het vele slijten en incl stifgaten voor het uitglijden op het gras.

In de winter kunnen ze er dan weer vanaf en krijgt de hoef de kans om beter te groeien en dan krijg je ook weer de nagelgaten eruit! Mits je natuurlijk geen kilometers over het harde gaat in de winter :)
Nu alleen maar hopen DAT er nog ijzers onder kunnen, maar dat kan je hoefsmid bepalen..

Ik betaal 80 euro voor vierkant ijzers (nagelgaten heb ik niet, maar volgens mij is dat 5 -10 euro totaal)
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » za 16 feb 2008, 16:50

Hier is rondom 100 euro, maar als je ook veel langs de weg gaat zou ik het zeker doen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Amber_

Bericht door Amber_ » za 16 feb 2008, 16:56

Charret schreef:Alies is van de week rondom beslagen en dat kostte 85 euro. Warm beslag zonder stiften.
Alleen achter heeft Jouke een tijdje gehad. Laat de smid kijken en adviseren.
Helpt dat alleen achter ? Had als advies gehoord dat als ik ga crossen en springen op gras dat ik beter rondkom kan doen, omdat als hij neerkomt als nog kan glijden met de voor kant.

Heb geinformeerd, mijn hoefsmid doet het voor 80 euro rondom. En hij zegt dat het dan 8 tot 10 weken mee gaat. Fjordy kan nu al wel beslagen worden.

Baal wel beetje, Vorig jaar heb ik het hele jaar zonder ijzers gedaan. Cross, springen, maar wel is gegleden :j. Mar denk dat ik er niet meer om heen kan O:)
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Jenny

Bericht door Jenny » za 16 feb 2008, 17:09

Ik zou persoonlijk niet het risico nemen om onderuit te gaan in een parcours, maar dat is ieders eigen keus :D

Het ligt er aan hoelang je met ijzers doet! Zowel aan het hoeveelheid afslijten en het groeien van de hoeven! Als Wodan weinig buiten is geweest dan doe ik er soms wel 12 weken mee, zijn hoeven groeien namelijk amper...

Maar ik ben zeer tevreden met zomers wel ijzers in de winter niet.... Zowieso liever helemaal geen ijzers maar je komt er vaak niet onderuit dat zie je wel :D
Amber_

Bericht door Amber_ » za 16 feb 2008, 17:51

Vorig jaar veel (oefen)crossen gedaan, en op zich ging dat gewoon super :j, Wel rustig aan in de bochten enzo. Maar ik kan Fjordy zo ook niet op conditie houden, want ik kan niet rijden.. En maart is al snel !

Ok, Keuze gemaakt.. Fjordy gaat op IJzers, voor het eerst in 10 jaar :=
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Mir

Bericht door Mir » za 16 feb 2008, 20:14

Als Fjordy nog nooit op ijzers heeft gestaan en normaal geen last heeft van korte hoeven vraag ik me af of je wel aan ijzers moet beginnen. Sommige paarden kunnen moeilijk zonder ijzers als ze er eenmaal aan gewend zijn (ja ik weet, er zijn uitzonderingen genoeg). Maar als Fjordy zonder ijzers op parcours ook lekker loopt, is dat ook geen hoofdreden.
Als je zelf geen problemen hebt met ijzers is je keus snel gemaakt, anders misschien eens denken aan hoefschoenen voor de buitenritten? Uiteindelijk niet duurder dan een paar keer de smid laten komen.
Charret

Bericht door Charret » za 16 feb 2008, 21:28

Voor Jouke had het geen toegevoegde waarde. Het kwam zo omdat hij ze er voor altijd af had na een dag en daarom achter even hadden laten zitten omdat die dan niet hoefden te slijten.

Jouke heeft altijd met ijzers gestaan, maar bij ons had hij ze er constant af liggen en daarom hebben we er voor gekozen om hem bloot voets te laten.
Hij reageerde dat top op. De hoef kwam weer tot rust en groeide super aan.

De smid raadt hier ook aan, veel op de weg ijzers. En in de winter als je ze niet perse nodig hebt er weer onder weg.
Dus dat kan goed.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » za 16 feb 2008, 22:58

Ik zou idd mooi rondom op ijzers met stiftgaten, ik zou met crossen zowieso kleintjes indraaien, of het nou glad is of niet, gewoon voor de zekerheid, je gebruikt toch beenbescherming?
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Krista

Bericht door Krista » zo 17 feb 2008, 13:57

Ik zou Fjordy mooi op ijzers zetten Amber, in het outdoorseizoen met stiftgaten, dan loop je ook minder kans om uit te glijden in de bochten e.d.
En zijn hoeven slijten niet meer zo. Heb je een fijne smid? Anders kan ik je het nummer nog wel even Pb en van mijn vorige smid, die komt bij jou uit de buurt.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 17 feb 2008, 15:56

Ja he ? Hij zal dan ook wel stuk zelfverzekerder lopen denk ik. En ik zal er minder schijterig op zitten haha. Ik heb ook vaak geen ritme in het parcours of cross omdat ik hem op sommige stukken terug neem naar draf hierdoor. Ik Pb je even ! :D
Mir schreef:Als Fjordy nog nooit op ijzers heeft gestaan en normaal geen last heeft van korte hoeven vraag ik me af of je wel aan ijzers moet beginnen. Sommige paarden kunnen moeilijk zonder ijzers als ze er eenmaal aan gewend zijn (ja ik weet, er zijn uitzonderingen genoeg). Maar als Fjordy zonder ijzers op parcours ook lekker loopt, is dat ook geen hoofdreden.
Als je zelf geen problemen hebt met ijzers is je keus snel gemaakt, anders misschien eens denken aan hoefschoenen voor de buitenritten? Uiteindelijk niet duurder dan een paar keer de smid laten komen.
Ja wat is normaal ? Ik rij hem nu 2 jaar en daarvoor werd hij 1x per week gereden. Dus hij heeft er nog nooit last van gehad. Maar ik rij hem bijna elke dag, zeker om conditie op te doen voor de SGW :j.

Ben wel bang dat hij eraan gewend raakt en niet meer zonder kan. Zoals ik het nu wil doen is op IJzers nu, misschien nog 1 keer erna maar na het wedstrijd seizoen (Oktober ergens) er zowiezo af :j.

Ik ben wel gewoon bang op gras. Als het regent en ik heb een springwedstrijd is dat best eng :j. Het is niet laag een meter, en hij moet flink afzetten dus ben toch bang dat hij doorglijd.
Evaliensvenna schreef:Ik zou idd mooi rondom op ijzers met stiftgaten, ik zou met crossen zowieso kleintjes indraaien, of het nou glad is of niet, gewoon voor de zekerheid, je gebruikt toch beenbescherming?
Ja, maar wel kleintjes ? Raad je voor cross niet van die grote aan ?
Ik gebruik voor Crossbeschermers met springschoenen en achter kogel :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie