Nemen paarden luchtzuigen van elkaar over?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
maroes

Nemen paarden luchtzuigen van elkaar over?

Bericht door maroes » do 14 jun 2007, 18:09

Mijn jaarling staat samen met een andere jaarling op stal.
Ze gaan overdag de wei in en s`avonds komen ze op stal.Grote ruime box met stro.
Nu zuigt het jaarling vriendinnetje van Ciara vreselijk veel lucht.Voerbakken zijn al verlaagd,zodat ze daar niet aan kan zuigen.Maar ze blijft het doen.Ze deed het pas zelfs op de manenkam van Ciara 8)7 .
Nu is mijn vraag,is de kans aanwezig dat ze dit gedag gaat overnemen?Ze knabbelde vandaag ook op de rand van de stal(kan natuurlijk het eerste begin zijn)
Wat is jullie ervaring hierin?
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 14 jun 2007, 18:54

:j ze kunnen het van elkaar overnemen!
Dat is niet bewezen, en sommige mensen vinden het onzin...
Op de stal waar ik vroeger stond hadden ze welsh pony's op stand staan en een daarvan deed het ook, door verveling!
Toch deed de buurvrouw het later ook!
Laatst gewijzigd door jessica op do 14 jun 2007, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
claudia

Bericht door claudia » do 14 jun 2007, 18:57

JA ze kunnen het overnemen.

Meestal begint zoiets uit verveling.
Helaas.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
yvette

Bericht door yvette » do 14 jun 2007, 19:06

Niet dat wij ooit hebben gemerkt. We hebben twee luchtzuigers op stal. Een ervan heeft dit jaar haar 3e veulen. De eerste twee hebben het niet van haar overgenomen. De andere luchtzuiger staat in dezelfde stal als de veulens. Het is altijd bij deze twee dieren gebleven, die hadden het al voordat ze bij ons kwamen.
Luchtzuigen heeft vaak ook pijn als oorzaak, ze maken zichzelf high.
En dat het vaak op dezelfde stallen voorkomt heeft niet te maken met dat ze het van elkaar overnemen, maar meer dat de omstandigheden op die stal niet optimaal zijn (verveling, te weinig beweging, stress, eten niet over voldoende voerbeurten verspreid, etc.)
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 14 jun 2007, 20:12

yvette schreef:En dat het vaak op dezelfde stallen voorkomt heeft niet te maken met dat ze het van elkaar overnemen, maar meer dat de omstandigheden op die stal niet optimaal zijn (verveling, te weinig beweging, stress, eten niet over voldoende voerbeurten verspreid, etc.)
Helemaal mee eens! :j
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Wiesje

Bericht door Wiesje » do 14 jun 2007, 20:42

Ik sluit me bij Yvette aan. Kobus zuigt ook lucht, maar heeft daar gelukkig verder geen last van.
Op de manege waar hij ermee begonnen is waren slechts twee paarden die dit deden, terwijl ze elkaar toch allemaal kunnen zien. Maar het ene dier is ook weer gevoeliger voor vervelign dan het andere :D
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 15 jun 2007, 05:02

Helaas heeft een vriendin van mij het levende bewijs dat het wel degelijk overgenomen kan worden zonder dat het paard wat het overneemt last van z'n maag oid heeft....
Sommigen vinden idd dat het onzin is maar ach als de bewijzen op tafel liggen is het natuurlijk gewoon domweg tegen beter weten in praten.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Kelly

Bericht door Kelly » vr 15 jun 2007, 05:18

jessica schreef:
yvette schreef:En dat het vaak op dezelfde stallen voorkomt heeft niet te maken met dat ze het van elkaar overnemen, maar meer dat de omstandigheden op die stal niet optimaal zijn (verveling, te weinig beweging, stress, eten niet over voldoende voerbeurten verspreid, etc.)
Helemaal mee eens! :j
Ik ook!
Overigens heeft Taco altijd rond de luchtzuigers gestaan en die maant er totaal niet naar.

En die jaarling, lekker dag en nacht de wei op gooien.. dan verminderd het zuigen wellicht.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
yvette

Bericht door yvette » vr 15 jun 2007, 05:46

JoyceNan schreef:Sommigen vinden idd dat het onzin is maar ach als de bewijzen op tafel liggen is het natuurlijk gewoon domweg tegen beter weten in praten.
Bedankt voor deze aardige opmerking O:)
Maar wat is bewijs? Net zo goed als jij niet kan 'bewijzen' dat het bewuste paard het van een ander overgenomen heeft (het hoeft natuurlijk niet altijd met maagproblemen te maken te hebben), kan ik niet 'bewijzen' dat het niet overgenomen wordt.
Maar als een veulen het al niet overneemt van zijn moeder (terwijl die wel alle andere dingen nadoet in zijn ontwikkeling), dan is voor mij voldoende aannemelijk dat het niet zo maar overgenomen wordt. Er moeten additionele factoren/redenen zijn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 15 jun 2007, 06:38

Volgens mij wordt luchtzuigen niet overgenomen door andere paarden. Echt pure onzin in mijn ogen. Ik denk dat luchtzuigen verchillende oorzaken kan hebben, enerzijds uit verveling of frustratie maar ik geloof ook zeker dat luchtzuigen voort kan komen uit maagklachten die het paard heeft. Ros heeft het helaas opgelopen in een periode dat hij zich heel ellendig heeft gevoeld, er was echt geen ander paard wat hem voor heeft gedaan hoe hij het moest doen (hij was de enige op stal die het deed).

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... eltjes.htm
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Petra_Laros

Bericht door Petra_Laros » vr 15 jun 2007, 06:49

Ze doen elkaar echt niet zomaar na. Zoals Yvette al zegt hebben wij daar behoorlijk veel ervaring mee! Het is ook wel erg makkelijk om te zeggen dat een paard geen maagklachten heeft. Bijna ieder paard wat luchtzuigt heeft in een bepaalde mate maagpijn. En zeker bij veulens/jaarlingen komen maagzweren ERG vaak voor. Probleem is wel dat je de maagpijn kan verhelpen maar het luchtzuigen nooit. Als paarden elkaar gaan nadoen zal ik zeker eens kijken naar de huisvesting van die betreffende paarden.
Geen Fjordenbaas maar wel Iza,Cosimo Taco & MuisFan!!! &
Bruinknotjespaard Hobbelaar!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » vr 15 jun 2007, 07:02

Ik ga ook met Yvette mee, volgens mij nemen paarden het niet van elkaar over. Mijn Fjorden staan samen in 1 box, de ene zuigt lucht (deed hij al toen ik 'm 4 jaar geleden kocht), de andere niet. Ik denk dat het inderdaad met omgevingsfactoren te maken heeft, dus als meerdere op 1 stal het gaan doen dat het dan daar meer mee te maken heeft...
Laatst gewijzigd door Naisven op vr 15 jun 2007, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ingele

Bericht door Ingele » vr 15 jun 2007, 07:21

JoyceNan schreef:Helaas heeft een vriendin van mij het levende bewijs dat het wel degelijk overgenomen kan worden zonder dat het paard wat het overneemt last van z'n maag oid heeft....
Sommigen vinden idd dat het onzin is maar ach als de bewijzen op tafel liggen is het natuurlijk gewoon domweg tegen beter weten in praten.
Dat is niet waar Joyce, lekker kort door de bocht jou opmerking.

Buddy (was) een luchtzuiger. Toen ik drie jaar terug naar een stal verhuisde waren daar ook heel wat paarden die lucht zogen. Buddy kon ze NIET zien en toch ging hij ook luchtzuigen. Hij stond er ook niet mee in de wei dus overname leek me nogal stug.. Hij stond daar alleen een paar uur op de wei en voor de rest op stal. Ik ben verhuisd met hem, en voila binnen twee maanden vond ik hem wel erg stil :+ ander voer en afleiding (hele dagen wei) en meneer was er vanaf, nu heeft hij het natuurlijk niet lang gedaan zodat de gewoonte er niet helemaal in zat nog denk ik. Alleen in stress situaties zuigt ie nog lucht om maar lekker high te worden ;)
Wij hebben trouwens hier een luchtzuiger staan, die heeft het door z'n buik, heeft ook erg vaak koliek e.d. maar geen een paard dat het heeft overgenomen en toch alle paarden kunnen hem zien!
Dus ik denk echt dat het te maken heeft met meerdere factoren, zoals voer en huisversting.
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 15 jun 2007, 07:47

Yvette voel je je aangesproken dan? Ik heb het over de mensen op de stallen hier in de omgeving en niet over jou dus snap hem even niet...
Het paard in kwestie is helemaal nagekeken maar er kwam niets naar boven. Alle mogelijke oplossingen zijn geprobeerd maar dit heeft niets opgeleverd. Aangezien er een luchtzuiger naast stond en het paard van die vriendin stond en hij dus blijkbaar gevoelig is voor zulke dingen... 1 en 1 = 2 ;)
"alleen maar JA en AMEN"
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 15 jun 2007, 07:54

Ingele Ken je het paard dan?? Dus je opmerking is net zo "kort door de bocht" als die van mij als je het zo bekijkt.

Wij hebben tevens een paard op stal die op een heel aparte manier luchtzuig. Hij had nergens last van totdat hij dus naast een paardje kwam die z'n lippen op elkaar zetten en zo lucht zoog. Hij kreeg daarbij ook niet veel aandacht destijds en zodoende was de combi van het buurpaard en verveleing dus ook luchtzuigen.
"alleen maar JA en AMEN"
yvette

Bericht door yvette » vr 15 jun 2007, 08:40

JoyceNan schreef:Yvette voel je je aangesproken dan? Ik heb het over de mensen op de stallen hier in de omgeving en niet over jou dus snap hem even niet...

Je schrijft dat 'sommigen' het onzin vinden en domweg tegen beter weten in praten. Niets over dat je daarmee mensen uit je omgeving bedoelt. En aangezien ik de eerste was die reageerde dat mij nooit uit iets gebleken is dat paarden het van elkaar overnemen, voelde ik me inderdaad aangesproken.
Ik word liever niet dom genoemd, en ik zou echt als eerste mezelf achter de oren krabben (en nadenken over de leefomstandigheden van mijn paard) als hij plotseling zou gaan luchtzuigen en niet direct de schuld bij een luchtzuigende stalgenoot leggen.
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 15 jun 2007, 08:42

Maar goed deze discussie houd je altijd tussen mensen met luchtzuigers(of vrienden ervan) en mensen met paarden zonder luchtzuigers...

Gelukkig heb ik op mijn huidige stal te maken met mensen die begrip ervoor hebben dat je er niet naast wil staan.
"alleen maar JA en AMEN"
Kelly

Bericht door Kelly » vr 15 jun 2007, 09:14

Joyce... ik heb geen luchtzuiger... en vrienden van mij ook niet maar ik zet Taco er gerust tussen :j
Sterker nog zijn buurtjes en overbuurtjes waren luchtzuiger en Taco zuigt 0,0.. voor mij toch ook een reden om te zeggen dat paarden het NIET overnemen ;)
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 15 jun 2007, 09:56

Kelly schreef:Joyce... ik heb geen luchtzuiger... en vrienden van mij ook niet maar ik zet Taco er gerust tussen :j
Sterker nog zijn buurtjes en overbuurtjes waren luchtzuiger en Taco zuigt 0,0.. voor mij toch ook een reden om te zeggen dat paarden het NIET overnemen ;)
En precies dezelfde situatie maar dan andersom(gelukkig niet met Nan maar met dus het paard van een vriendin) stond er ook naast dus ging dus wel luchtzuigen. Dus dat is voor mij de reden om te zeggen dat het wel over wordt genomen.

Kijk wat ieder met z'n paard doet moet ie zelf weten zolang die van mij maar niet naast een luchtzuiger komt te staan.
:D
"alleen maar JA en AMEN"
yvette

Bericht door yvette » vr 15 jun 2007, 09:58

Het ieder zijn goed recht om voorkeuren te hebben over waar zijn paard staat natuurlijk...
Gesloten