ervaringen massimo, thorrowgood en wintec op fjord

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Lisa

ervaringen massimo, thorrowgood en wintec op fjord

Bericht door Lisa » do 16 jan 2014, 10:17

En weeeeer een zadel topic!! :D

Wie heeft ervaring met de volgende zadels op een fjord.
Het gaat dan om ligging, lengte op de rug, hoe de inch voor je eigen kont valt en prijs kwaliteit.
Graag hoor ik zowel positief als negatief met uitleg.
Massimo
Thorrowgood
Kent en masters
Wintec

Alvast bedankt!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Marijke_

Re: ervaringen massimo, thorrowgood en wintec op fjord

Bericht door Marijke_ » do 16 jan 2014, 10:29

Ik heb een massimo trail 18.5 inch (boomaat 38). Ik vind het een fijn zadel en ik zit er heel lekker in. Zowel Ros als Pablo liepen er fijn onder en het zadel lag mooi en stabiel. Nooit geschoven of drukkingen veroorzaakt. Ik hoop dat het ook op Morgan zal passen. Roos heeft hem op dit moment in gebruik voor Det al weet ik niet of hij veel gebruikt wordt :D. Zweetbladen zijn wel wat kort dat vind ik het enige minpunt met mijn lange benen. Op een 18 inch kon ik mijn benen niet goed kwijt en op het moment heb ik die 18.5 ook wel nodig voor mijn eigen kont hahaha.

Ik heb het zadel tweedehands gekocht (was toen een jaar oud) voor 800 euro, mooi soepel leer en het zag er nog keurig uit. Twee keer een zadelmaker bij gehad maar niet vanwege reparaties (aanpassen op Ros en aanpassen op Pablo). Prijs kwaliteit verhouding is in mijn ogen dus prima. Zeker in de tijd met Ros werd het zadel intensief gebruikt. Met Pablo mende ik meer dan ik reed.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op do 16 jan 2014, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 16 jan 2014, 11:19

Zadel ligt vooral mooi te zijn in de zadelkamer (dat is even eerlijk haha) Pablo heeft een Wintec Isabelle werth gehad, maar die bleef wat schuiven (zadel was van tjody van viv daarvoor) Verder ook jaren tevreden boomloos gereden. En sinds 2009 heeft hij een hulsebos (welke ook al een jaar in de schuur ligt ongebruikt helaas)
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 16 jan 2014, 11:32

Heb thorowgood t6 gehad maar die was niet pas te krijgen.

Heb nu wintec dr 500 17.5 inch. Ik pas dr met mijn kont in. En heb niet achteraan gestaan met uitdelen :D
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 16 jan 2014, 11:33

Ik heb een KN overgenomen van mijn zusje. Dressuurmodel en meer weet ik er niet van. Ik denk 17.5 inch. Zal het haar eens vragen.
Lag prima op haar fjord en ligt prima op Lajke.
Voor Mette hoop ik tijdelijk een hele oude Passier veelzijdigheid te lenen (en hoop hem daarna over te kopen voor klein prijsje en goed te laten opknappen bij een zadelmaker, zit zalig....)
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
nina1993

Bericht door nina1993 » do 16 jan 2014, 11:52

Ik heb zowel een massimo als een thorowgood gehad.

Tijdens het testen zaten de dressuurversies voor mij niet goed. Werd teveel in een houding gedwongen en kantelde mijn bekken voorover. Toen is het de Trail geworden. Die heeft op Nina gelegen. Boommaat 38 en inchmaat 17,5. In dezelfde periode had ik voor Zhellie een Thorowgood T4, 17,5 inch. Ze is van de blauwe boom (33 cm) naar de grootste van 37 cm gegaan. In de Thorowgood zat ik het fijnst. Ik kon echt zelf zitten terwijl de massimo mij meer opsloot. Dat zag je ook terug in de lengte van de zadels. De T4 is een cm of 2 langer dan de Trail.

Nina heeft de singelplek vrij ver naar voren. met de massimo kreeg ik daar problemen mee. Zelfs met een banaansingel was dit onvoldoende op te lossen. Uiteindelijk gekozen om de 1e stoot zo ver mogelijk naar voren te plaatsen. De singel lag nu goed, maar het zadel begon aan de achterkant op te wippen. Uiteindelijk daarom ook over gestapt naar een Zaldi (de Vila Endurance).

De T4 was Zhellie na verloop van tijd gewoon uitgegroeid. Ze is nogal veranderlijk qua vorm en dit kon het zadel niet meer opvangen. Dit zadel heb ik ook verkocht. Voor Zhellie heb ik nog geen zadel weer (wel een barebackpad, voor nu is dat ook prima).

Kjaere heeft momenteel een Zaldi Creole. Ik heb goede hoop dat deze wel zo aan te passen is dat hij keurig gaat liggen.

Ik vind de Zaldi's heerlijke zadels.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Anouska

Bericht door Anouska » do 16 jan 2014, 13:01

Heb een Thorowgood t6 dressuur cob model 17,5 gehad tot Bjorn er uit groeide, fijn zadel. Lag mooi, schoof niet, alleen een beetje hard voor mijn kont vond ik.

Heb nu een Massimo 2 dressuur 17,5 heerlijk zadel, wil niet anders meer!

Heb beide zadels nieuw gekocht.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 16 jan 2014, 14:37

Ik heb een Massimo Trail (boommaat 36, 18'5" omdat ik anders mijn knieën niet kwijt kan) die eerst op Ilonk lag, daarna is aangepast voor Brass (boomaat 33) en nu is aangepast voor Belle (boomaat 32.5) Ik vind het een heerlijk zadel/ Ligt als een huis ook als ik mijn singel niet strak heb zitten.

Daarnaast heb ik Ilonk heel lang met een oude Thorowgood MaxaM gereden, tot ze te breed werd. Ik heb wedstrijden tot 95 km op een dag met dat zadel gereden, ging altijd prima voor haar en voor mij. Nu heb ik een Thorowgood Griffin Endurance, boommaat medium/wide voor Ilonk. Dit omdat ik mijn Massimo het liefst op een paard heb dat de meeste km's maakt. Ook deze Thorowgood zit prima, ligt super en ik ben er blij mee.

Pony's hebben nu zo dezelfde vorm qua rug dat de zadels onderling ook even uitgewisseld zouden kunnen worden.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
colunder

Bericht door colunder » do 16 jan 2014, 17:45

Wij hebben een Massimo trail en 2 wintecs.
De Massimo is een heerlijk zadel.
De Wintecs zijn ook prima,makkelijk aan te passen.
Voor langere ritten toch echt de Massimo, al moet die nu door de zadelmaker aangepast worden op Apollo's rug.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Keandra

Bericht door Keandra » do 16 jan 2014, 17:47

Ik heb een wintec 500 veelzijdigheid 18 inch liggen. Geheel passend gemaakt destijds voor Jalenka, ook met nieuwe systeem van inlages voor de kussens. Ben hier wel tevreden mee geweest, ga dit zadel gebruiken om Denna in 2015 en 2016 mee in te rijden op het gemak en eens ze uitgegroeid krijgt ze een maatzadel.
Esther

Bericht door Esther » vr 17 jan 2014, 08:12

Ik had een veelzijdigheid T6 geloof ik voor Jeskim.
Die heb je wel gezien natuurlijk.
Lag mooi, mooier dan wintec, hij is iets platter dan de gewelfdere wintec.
Zat ook redelijk goed, had wel een beetje een pijnlijke ass na die lange rit van ons door Havelte, weet je nog??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 17 jan 2014, 09:58

Ik heb voor Evita en Fello Thorowgood dressuur, ik meen T6. Beiden 17,5 inch en dat gaat voor mij wel goed. Ook voor beide paarden, die een niet al te lange rug hebben.
Ik moet je wel zeggen, dat ik op Fel zijn zadel een seatsaver heb liggen en op die van Evita een bontje, want ik vind ze ook hard. Maar ben ook altijd wel erg verwend geweest met mijn Hulzenbos.
In het begin is hij bij Evita wat aan het schuiven geweest, maar nadat hij weer was opgevuld, was dat weer goed.
Mijn volgende zadel is wel weer een leren zadel hoor. Maar nu voor die jonge paarden vind ik dit prima.

Nadeel is alleen wel dat ik de beugels er iedere keer af moet halen. Dat is wel zo gebeurd, maar als ik het zadel met beugel op hang (en niet opsteek, want dan komt er weer een bult in het zadelblad), gaat hij onderin de kussens een klein stukje knikken, waar ze dan weer last van kunnen krijgen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Lisa

Bericht door Lisa » vr 17 jan 2014, 17:47

Bedankt voor de reacties. Zelf denk ik dat thorrowgood een goede optie zou zijn door de kortere kussens en ze nog heel erg kan veranderen. Je kan altijd nog in de toekomst weer opzoek naar een andere.
Massimo ook wel interesse in, maar daar ligt de prijsklassE weer hoger van dan de massimo uiteraard.
Blijft lastig Zadels
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Joram

Bericht door Joram » vr 17 jan 2014, 19:07

Zelf heb ik veel plezier gehad van Wintec pro zadel en kwaliteif zijn geen slecht zadels voor de prijs. Zwakke punt is de kunstoffe boom die makkelijk kan vervormen (alleen voor boom is van metaal) en de korte boom takkeen waardoor zadel ook eerder goed lijkt te liggen terwijl niet altijd zo is (volgens de zadelmaker).
Vervolgens ben ook over gegaan naar een massimo trail en gezien kwaliteit van die zadel zal ik niet zo snel weer terug gaan naar een wintec.
Bailey

Bericht door Bailey » vr 17 jan 2014, 22:30

Uiteindelijk ligt het toch echt heel, heel erg aan het paard. En jijzelf.
En dat klinkt wel flauw en cliché, maar is toch zo. Massimo en Thorowgood (en K&M) staan er wel om bekend dat ze op cob-type/fjordachtige paarden vaak goed liggen. En Wintec kom ik ook vaak tegen.

Bailey past ze allemaal niet. Geen massimo, geen K&M's en geen Thorowgoods. En ook geen Wintecs. En zo extreem breed of kort of mal is Bailey nu ook weer niet.

Wintec is relatief lang door de uitstekende kussens. Bij een paard met een wat hollere rug heb je al gauw dat de kussens achter in de rug 'steken', en bij een korte rug is het gauw te lang.
Ik vind ze persoonlijk wel erg lekker zitten, door de open zit kon ik ook prima uit de voeten met een 16,5" zadeltje (normaal zit ik goed in een 17 of 17,5").

Thorowgoods vind ik mwah. Ik zit er zelf gewoon niet lekker in, ik vind ze ook niet mooi, dus het was maar goed dat Bailey ze ook niet paste ;)
Maar stalgenootjes rijden er wel mee en zijn er ook heus tevreden over, dus als het past kan het heel prima zijn.

En haast iedereen heeft goede ervaringen met massimo om me heen! Liggen mooi, liggen goed, zijn nog enigszins aanpasbaar, hebben ook brede maten, blijven ook lang mooi... aanrader denk ik, als het past dus wel. Zijn ook mooi kort, dus ook voor korte ruggen fijn.
Antheman

Bericht door Antheman » za 18 jan 2014, 09:16

Ook hier een Massimo trail op Floki.
Maat 42 en met speciale singel eraan, banaan geloof ik. Ik heb een 17,5 inch, daar pas ik net in.

Ik heb al een jaar of 10 Massimo zadels, dit is voor ons het enige wat past op die koudbloeden (Heb ook een Haf en Merens gehad).
Bij Floki dacht ik dat hij smal was en we eindelijk een keer een nórmaal zadel konden kopen. Maar mijn zadelpasser vond de Massimo van de Haf uitstekend liggen. Die is nu dus van Floki.
Viv

Bericht door Viv » za 18 jan 2014, 10:23

Ik heb 4 massimo's gehad en allemaal k*t (naja kwam ook grotendeels door het aanmeten en onkunde van de "deskundigen"). Voor mij nooit geen Massimo meer. K&M vond ik de zit te plat maar lag wel netjes, Wintec en Thorow hebben nooit gepast, vanaf dag 1 al niet, te smal :D

Ik zweer nog steeds bij mijn Schuttezadel, ligt na 2 jaar nog steeds als een huis en zit als een huis en schuift niet. En kostte maar een fractie meer dan de Massimo.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
nina1993

Bericht door nina1993 » za 18 jan 2014, 11:46

Vindt 'een fractie meer' voor een verschil van € 550,- tussen Massimo en Schutte toch wel voorzichtig uitgedrukt hihi.. Neemt niet weg dat je er lovende verhalen over hoort.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 18 jan 2014, 20:37

Ik heb ook een Massimo Trail, ik heb een 17,5 inch en de boommaat was origineel 32 maar is afgelopen jaar 1,5 boommaat ruimer gemaakt door mijn zadelpassermevrouw. Hij kan nog een klein stukkie breder maar niet heel veel meer dus hoop dat Beer niet nog meer uitdijt. :') Ik ben heel blij met het zadel. Hiervoor had ik een Daaleman maar daar kreeg ik echt een zere kont van, zo plat en hard! Ik heb van alles gepast en niks lag goed, terwijl Beer niet een hele lastige rug heeft volgens mij.. uiteindelijk de Massimo van Annalynn gepast en ook al was die iets ruim, de pasvorm was echt super. Dus op de gok een massimo van marktplaats gekocht met een iets kleinere boommaat en die passend laten maken. Heel veel geluk mee gehad dat dat zadel goed lag maar anders had ik dat zadel zo weer door kunnen verkopen omdat ze aardig gewild zijn. Ik heb 'm ook voor een leuk prijsje gekocht en daarna niet bezuinigd om het passend te laten maken. Ik wil nooit meer een ander zadel haha en ik hoop dat Beer ook altijd passend onder een massimo kan blijven! :P
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » za 18 jan 2014, 20:44

Heb een thorowgood gehad en nu een massimo
Thorowgood qua prijs leuk en zat voor mij prima

Massimo
Wat duurder
Zit lekker
Past goed
Redelijke prijs
Plaats reactie