De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Eros

Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Bericht door Eros » wo 27 mar 2013, 17:16

Leuk, Eros en ik staan ook op Jagtlust!! :)
Zie ik jullie dan nog wel.

@ keandra, aha vandaar. Ik snap het :).

Ik rijdt ook met een dubbelgebroken bustrens, doet hij het ook super op! Ik moet ook geen strenge hand hebben, want Eros is echt super zacht in de mond, heel fijn!
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 28 mar 2013, 09:46

Emy is op dit moment wat breed geworden _O- Ik stond haar van de week te borstelen en dacht jeetje je hebt wel een aardig lijfje gekregen (en dan bedoel ik het eigenlijk niet positief :x ) haha. Maar goed joh het is koud zat 's nachts dus denk dat ze het wel kan hebben. Daarnaast is het net wat je zegt ik ga ook niet rijden met deze kou ben me daar gek zeg ga niet zitten vernikkelen voor mn lol :') Ben echt een mooi weer ruiter/menner. Maar ik zou wel heel graag weer eens willen rijden hoor. Maar om een of andere reden komt het er gewoon maar niet van.

Als ik rij rij ik Emy met een dubbelgebroken bitje. Ik heb een ongebroken bit geprobeerd een tijdje maar daar was ze heel stug op. Ik vond haar onrustig met bit dus dacht misschien ligt dat rustiger voor haar. Maar ze vond het niet fijn...
Met mennen rij ik met een mylerbitje (maar dan merkloos maar heeft het zelfde princiepe) en dat was flink wennen maar werkt heel onafhankelijk van elkaar. Nu doet ze het er wel goed op. Is een heel dun bitje wat voor haar fijn is aangezien ze niet veel ruimte in haar mond heeft, en bovendien heeft hij een tongboog want ze gooide telkens haar tong over het bit heen. En nu kan dat niet meer :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Keandra

Bericht door Keandra » do 28 mar 2013, 18:12

Leslie heeft 2 weken terug het verschil tussen Githa en Jalenka gemerkt kwa breedte van de rug. Jalenka is een heel pakje smaller dan Githa, waardoor leslie Jalenka niet zo graag rijdt. (Hij moet het hebben van brede ruggen := )

Voor Jalenka wordt het echt tijd dat ze terug het gras op kunnen. Ze is het beu. Ze is weer begonnen met luchtzuigen en dank dat Githa haar vaak weerhoudt van te eten. ;(
Ze krijgen al meer dan genoeg (niet continu hooi, dat kan mijn geldboom niet trekken), ongeveer 7 a 8 kg hooi per paard/dag in een hooinet. Heeft ze nog last van haar maag. (Ze heeft dit nog al gedaan, en denk dat ze dit geleerd heeft voor ze bij ons gekomen is 4 jaar terug)
Marlie78

Bericht door Marlie78 » vr 29 mar 2013, 07:48

Misschien heb je het al geprobeerd maar ik wou het toch even zeggen voor het geval je er nietaan gedacht hebt.

Ik voer in slowfeeders. Dat verlengt het eetmoment wel aardig. Tevens is graszaadhooi een lekker grof soort om te voeren en je zou ook stro in de netten kunnen doen voor het knabbelen. Erg vervelend hoor dat ze gaat zuigen..
Heb je tegen haar lastige maag al gekookte lijnzaad gevoerd? Dat hersteld en verzacht.
Keandra

Bericht door Keandra » vr 29 mar 2013, 19:11

Ze krijgen hun hooi in een groot hooinet (slowfeeder) met heel kleine mazen (3cm op 3 cm).
Dit opdat ze hun hooi niet zouden opwreten, maar wat rustiger zouden eten. (Om dit probleem te vermijden dus)
Maar ondanks dat doet ze het. Heb vandaag lang aan stal geweest en ze heeft haar bak muesli wel opgegeten (zit al daily plus bij, opdat ze er wat langer over zouden doen), maar heb haar nadien niet naar het hooi weten gaan. Githa daarentegen stond direct aan het hooi.
(ik ben jammer genoeg niet in de mogelijkheid om hun eerst hun hooi te geven en nadien pas hun muesli, dan kunnen we er even goed gaan wonen, hun eten ligt ook niet direct naast hun weide, dus moet telkens wel een eindje gaan. Met kids van 2.5 en 5 jaar is dit ook niet altijd evident als die in de auto moeten wachten omdat het koud is....)
Gekookte lijnzaad heb ik nog niet geprobeerd, ik kan wel lijnzaad geven die klaar is voor gebruik. Heb ik staan om Swann te helpen uitruiven (voor de keuring eind april)

Ik ga het even afwachten en zien hoe het loopt. Als ik Jalenka nog verder zie vermageren, ga ik de DA laten komen om een check-up en mogelijke oplossingen te bespreken.
het jammere is dat het gras met dit weer niet groeit. Anders zouden ze nu met strookbegrazing de weide opgegaan zijn.
Marlie78

Bericht door Marlie78 » vr 29 mar 2013, 20:36

http://www.mijten.be/_ln/paarden_bioform.php?part=rv

Misschien is dit iets om bij te voeren?
Ik ben zelf erg tevreden over dit product. Er is ook ander voer, gewoon even kijken wat het beste zou passen. Je kan ook een advies vragen.
Keandra

Bericht door Keandra » za 30 mar 2013, 17:50

Op het gewone voer van Mijten doen ze het niet goed. (schuren enzo)
De lokale verdeler van mijten verkoopt die opti-form niet (hij verkoopt genoeg andere dingen zegt hij die het zelfde 'werken')

Ben daarnet nog even langs geweest. leslie had ze al gevoerd en hun hooi gegeven. Ze waren gewoon aan het rusten, niet hooi aan het eten. Jalenka stond te rusten tot ze mij zag. Dan kwam ze even een knuffel halen en dan begon ze weer lucht te zuigen. Dat terwijl ze ondertussen al een aantal uur hun hooi hadden en op het moment dat je denkt dat ze niet veel last zou mogen hebben van haar maag.
Is het nu gewoon om aandacht?
Ze zomaar apart zetten gaat niet. Dan moeten we heel veel van de weide weer opofferen. En dat terwijl ze naar paarden gezien toch wel heel goed gestald staan. Altijd buiten met een uitloop (hun winterpaddock), mogelijkheid om te schuilen in schuilstal. Dagelijks een mooie portie hooi en bijkomend een beetje krachtvoer (energie-arm). Dan verder nog gezelschap van andere paarden, ouder en jonger.
Zou niet weten wat ik daaraan nog kan veranderen.
Marlie78

Bericht door Marlie78 » zo 31 mar 2013, 21:06

Jeetje wat lastig zeg.. Zou ze pijn in haar maag hebben?
Ging je lijnzaad proberen? Ik ben benieuwd of dat werkt.

Ik heb ze vandaag even in de wei gehad.. Kan direct zaaien, ze hebben al geploegd!! Bokken en rennen zeg!!
Helaas heeft de shet luis.. Morgen wordt ze geschoren.. Vanavond een dekentje overgekocht. Hopelijk heeft Ed ze niet! Morgen hem ook maar even grondig inspecteren..
Keandra

Bericht door Keandra » ma 01 apr 2013, 07:55

Gisteren toen we bij de paarden waren, hebben we haar nooit weten zuigen.
Ik ga dus lijnzaadvlokken proberen. Maar een vriendin had psylliumzaad of sandclear ook aangeraden.
Zij zei dat ze wel eens last van haar maag en darmen zou kunnen hebben doordat ze op een zandpaddock staat. En dan zou psyllium kunnen helpen. Dus ga dat deze week (vandaag is feestdag hier, niks open) eens gaan zoeken bij ons in de handel. (ben donderdag en vrijdag thuis)

Vandaag is het werkdag voor Jalenka.
We hebben weer rijles.
Morgen wil ik haar gaan longeren, de pessoateugel er eens aan. Aangezien we gaan proberen werken naar ontspanning.
Keandra

Bericht door Keandra » ma 01 apr 2013, 17:31

Heb daarstraks lekker les gehad.
Ging op zich wel goed, juist tot het puntje waarop we gingen galopperen. Dan ben ik beginnen schrik krijgen en kreeg ik als reactie van Jalenka dat ze niet meer vooruit wou. Ze wou wel omhoog (kleine hupjes met de voorste benen om te gaan steigeren).
Heb ze er goed uit kunnen rijden, en uiteindelijk is het bij dreigen gebleven en heeft ze niet gesteigerd. (trots op mezelf)
Jammer genoeg weet ik dus nu wat ze doet om te proberen staken.
Ook hebben we gewerkt aan wijken voor het been .Wat ze opeens heel god opnam in stap. Vorig jaar ging dit moeilijk maar nu heeft ze het wel door. (Het ging mij met haar beter af dan vroeger met een lespaard :D )

Instructrice gaf me wel het compliment dat ik haar al lekker kan rijden met een heel licht contact en dat dit duidelijk is gedurende de gehele les. Ik zit niet met een zware hand te rijden en dat geeft als resultaat dat Jalenka altijd makkelijk terug komt in haar gangen bij het minste dat ik trager ga lichtrijden of ga doorzitten. Dit vindt ze ook super omdat ik ook niet bij het willen steigeren direct veel teugelcontact ging nemen. (Veel mensen nemen dan heel veel druk op de teugels wat de paarden omhoog helpt, dat kreeg Jalenka niet, die kreeg ruimte vooraan om vooruit te gaan en dus weer neer te komen.)

We hebben weer een uitdaging bij (Jalenka door haar puberstreken rijden deze lente en zomer) en de volgende les staat weer op de planning. (terug wekelijks)

De instructrice vond ook dat ze opeens in 'sportmodel' stond (heb haar aangesproken hierover aangezien zij Jalenka maar 1 keer per week ziet). Nu was het 2 weken geleden en ze zei dat het verschil frapant was. Als ze blijft vermageren laat ik volgende week de DA komen en haar een algehele checkup krijgen. (bloedonderzoek, mest, hele mallemolen)
Elvis

Bericht door Elvis » wo 03 apr 2013, 10:24

Gister lekker gereden ondanks die rot wind!
We hebben zo'n leuk veldje gevonden bij ons verderop,ons buurmeisje noemt het teletubbieland,heel veel bergen!
Zo ben ik met elvis lekker rond gaan galopperen,heuvel op,heuvel af,lekker een een lang recht stuk vooruit en helemaal bovenop heb je een soort vierkant stuk weide waar je dus ook nog een soort van lekker kan rijden en figuurtjes kan maken.
Merk wel dat hij sterk wordt hoor,en bokken kan hij ook goed zo nu en dan haha...
Volgende keer mag Emy ook is mee :D
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 03 apr 2013, 10:54

Ohh dat klinkt goed! Heerlijk zeg dat hij dat zo fijn doet :)
En Jalenka doet het dus ook goed met de les!

Ik ben ook trots op Evian. Het kwartje is gevallen en we stappen en draven nu alle kanten op in de bak. Ben nog lekker met hem naar buiten geweest aan de hand omdat hij de dag ervoor niet zo lekker liep. Stukken gestapt en gedraafd aan een los touwtje en hij geniet dan volop! Eskil ook opgezocht (hij wordt elders beleert) en heb hem daar voor het eerst weer gereden na 3 maanden. Toch wel heel leuk om weer zo actief bezig te zijn met de viervoeters!
Elvis

Bericht door Elvis » wo 03 apr 2013, 18:27

Bij ons stond het ook op een erg laag pitje hoor yvette,maar als je eenmaal weer begint heerlijk!
Moet ook zo uitkomen ivm werk enzo,maar hoop hem weer 3x in de week te kunnen laten lopen.

Afbeelding
Eros

Bericht door Eros » do 04 apr 2013, 20:39

Wij hebben weer een nieuw zadel. Hopelijk gaat deze wat langer mee hihi.
Hij is zo veranderd het laatste jaar, echt niet normaal.....

Desiree: Haha klinkt super lekker! Goed voor zijn billen! hihi.
Eros heeft ook een fase gehad dat hij zeer losse achterbenen had. Als je hem al aantikte met de zweep gingen ze de lucht in.
Deze fase is gelukkig weer over... Moet zeggen dat hij al een aardige poos onder het zadel met 4 benen op de grond blijft.....

Eros loopt hier eigenlijk elke dag. Meestal 5x per week er op en 2x grondwerk. Maar het is niet heel intensief. 1x per week les
van 30 min en de rest lekker naar buiten. Zware paden vermijden we..
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
froukje91

Bericht door froukje91 » do 04 apr 2013, 21:28

Lastig dat Eros zo veranderlijk is. zo lastig om elke keer een zadel te moeten laten passen en nieuwe kopen enz.

Fijn dat de les op Jalenka goed ging. Lastig he als ze gaan staken. Ellen heeft in het begin ook zo'n periode gehad gingen we rodeo door de bak doen. Vond ik toen niet zo erg. Vond het vooral lastig als er anderen in de bak reden. Elke keer waarschuwen pas op ik ga in galop :P Gelukkig is het vanzelf weer over gegaan.

Hier gaat het met rijden langzamerhand weer de goede kant op. Heb gisteren een poosje in de linkergalop gereden. Vond het in het begin echt doodeng maar na een paar rondjes ontspande ik gelukkig wat meer en durfde ik wat meer te gaan rijden. Ellen was wel zo braaf ondanks dat er dus behoorlijk wind stond en het zeil langs de bak behoorlijk klapperde, ze trok zich er van aan, werd zelfs niet zenuwachtig van mij. We hebben nu een nieuwe hobby gevonden, met de huifkar op pad. Eergisteren voor het eerst er voor was heel spannend. We hebben maar een klein rondje gemaakt maar ze was helemaal bezweet omdat het best spannend was en het is ook een stuk zwaarder trekken. Vandaag was ze eigenlijk wel heel rustig af en toe als de kar door een hobbel kwam schrok ze even voor de rest was ze rustig zelfs over de enge brug liep ze zo over.
Elvis

Bericht door Elvis » vr 05 apr 2013, 09:57

Leuk dat Ellen ook voor de wagen loopt!Hier hebben ze eigenlijk nooit echt gereageerd op het gehobbel van de wagen ofzo..
Van de week komt me tweespan tuig weer van zolder,heb al met nancy overlegd om ze weer even naast elkaar te zetten en de weg op te gaan zonder kar eerst maar :D

Eros loopt al lekker zo de week door,hier lopen ze nog lang niet zoveel haha..

Afbeelding
froukje91

Bericht door froukje91 » vr 05 apr 2013, 14:09

Ellen liep al een tijdje voor de kar dit deed ze erg braaf. De huifkar hadden we nog nooit geprobeerd. Ellen is al 3 jarige voor de kar beleerd maar dit was erg lastig omdat Ellen telkens achteruit ging. Waardoor de kar schaarde en op de kant ging. Ze heeft al eens in de sloot gelegen daardoor. Ze was niet bang of zo maar ze blokkeerde dan ineens en dan reageerde ze nergens meer op en ging ze achteruit. Toen heeft ze een jaar op de manege gestaan en niet meer voor de kar geweest. Na dat jaar is ze weer terug naar huis gegaan en hebben we haar meteen weer voor de kar gezet. Ze heeft toen nog 2 keer de kar achterover gedrukt en daarna is het altijd goed gegaan. Mijn opa heeft de huifkar altijd bij de buren staan maar moest daar weg dus zei ik laten we dat meteen maar proberen.
tweespan lijkt me ook erg leuk maar dan moet ik zo'n tuig aanschaffen en kar dat is me te duur :=
Elvis

Bericht door Elvis » vr 05 apr 2013, 16:15

Dat achteruit gaan kennen wij hier ook hoor,vooral emy heeft daar een handje van gehad...Maar de laatste paar keer ging het weer goed.Elvis deed het laatst omdat hij stil moest staan en was het daar niet mee eens.Dan is een sulky toch erg makkelijk om ze even uit te proberen en te corrigeren...

Ik heb vorig jaar een leuke vierwieler kunnen aanschaffen incl. Tweespan tuig, dit jaar willen we proberen om er wat vaker mee op pad te gaan..

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 05 apr 2013, 17:03

Zo'n sulky lijkt me dan echt fijn inderdaad! Die kan natuurlijk niet scharen. Wat ik vroeger veel gedroomd heb over een sulky en dan lekker in draf door de bossen rijden. Maar dan vond ik het vooral heel stoer uit zien, veel stoerder dan een grote hobbelkar natuurlijk :D

Ik ben zo lekker bezig met rijden! Gisteren Eskil gereden, stond verbaasd hoe braaf hij alles op pakte. Daarna met Evian en Vuran het bos in gegaan. 4 auto's achter elkaar en hij sprong steeds iets minder ver richting de greppel :+
In het bos voor het eerst lekkere drafstukken gemaakt. Hij voorop en achterop, wat kan hij nog lekker van links naar rechts zwabberen :D
En vandaag les gehad met Evian en ik verbaasde me weer, want hij liep zo netjes, dat had hij tot nu toe nog niet zo gedaan. Heb héle lange tijd niet meer echt gereden en dan is het zo fijn om aanwijzingen te krijgen. Met meer contact voor in de mond bleef hij netjes recht lopen, zelfs al stukjes nageeflijk terwijl ik het niet vroeg en als kers op de slagroom hebben we onze eerste galopsprongen links en rechts gemaakt. Wat kan hij hard :D

Volgende keer weer in het bos proberen, heb er nu al zin in!
Morgen Eskil ophalen en dan mag hij ook weer lekker mee.
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 05 apr 2013, 17:36

Ik vind het persoonlijk fijner hoor een sulky, zeker degene die ik nu heb. Je hangt hem erachter en is zelf heel makkelijk te verplaatsen. We willen wel heel graag dubbelspan gaan rijden maar ik vind het toch altijd maar griezelig op die hoge vierwieler. Ik kan er moeilijk op komen en natuurlijk ook moeilijk er weer af... En dan zit je er zo hoog achter en staan er van die kleine paardjes voor. Nee geef me dan maar de sulky hoor ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie