Welk type bitloos hoofdstel?
Welk type bitloos hoofdstel?
Dit keer es geen vraag wat voor type zadel, maar welk bitloos hoofdstel gebruiken de bitloze rijders onder ons?
Ik heb vandaag voor Freyr een bitloze van Harry Horse gehaald (kaakgekruist), maat full, maar de neusriem is dus veel te krap! Mijn voorkeur gaat uit naar een leren hoofdstel, geen touwhalster. Dat laatste vind ik ontzettend mooi, maar voor m'n gevoel heb je daar minder controle mee dan een leren hoofdstel (of zit dat bij mij tussen de oren?). Ik heb zelf het idee dat een leren beter communiceert omdat het stabieler ligt. Al vind ik het knalblauwe touwhalster van Tamara wel erg gaaf!
Ideeën en suggesties zijn zeer welkom!
Ik heb vandaag voor Freyr een bitloze van Harry Horse gehaald (kaakgekruist), maat full, maar de neusriem is dus veel te krap! Mijn voorkeur gaat uit naar een leren hoofdstel, geen touwhalster. Dat laatste vind ik ontzettend mooi, maar voor m'n gevoel heb je daar minder controle mee dan een leren hoofdstel (of zit dat bij mij tussen de oren?). Ik heb zelf het idee dat een leren beter communiceert omdat het stabieler ligt. Al vind ik het knalblauwe touwhalster van Tamara wel erg gaaf!
Ideeën en suggesties zijn zeer welkom!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Re: Welk type bitloos hoofdstel?
Ik zelf vind een touwhalster niet erg geschikt om mee te rijden, maar meer voor grondwerk.
Heb zelf een kingekruist hoofdstel. Was er zelf altijd tevreden over. In het begin was de release niet helemaal goed, maar naarmate het leer soepeler werd, ging dat ook beter!
Heb er dus nog eentje liggen die wel weg mag. Heb die altijd gebruikt voor mijn kwpner. Weet niet hoe die om een fjordenneus zal liggen, maar dat is te testen.
Hoor ook altijd goede verhalen over de crb. Maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Heb zelf een kingekruist hoofdstel. Was er zelf altijd tevreden over. In het begin was de release niet helemaal goed, maar naarmate het leer soepeler werd, ging dat ook beter!
Heb er dus nog eentje liggen die wel weg mag. Heb die altijd gebruikt voor mijn kwpner. Weet niet hoe die om een fjordenneus zal liggen, maar dat is te testen.
Hoor ook altijd goede verhalen over de crb. Maar heb daar zelf geen ervaring mee.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. 

een touwhalster werkt wat scherper in dan leer, dus eigenlijk meer controle dan met leer waar het accent meer op druk ligt. Ik rij zelf met een kaak gekruist touwhalster.
Ctje 

Is echt afhankelijk van paard en ruiter is mijn ervaring. Er zit wel een hele hoop verschil tussen.
Ik heb behoorlijk veel in de paardenkast hangen of uitgeprobeerd, dus zal je mijn ervaringen met dingen vertellen. Maar zou goed kunnen dat het voor jou paard weer anders is!
Ik rijd Bailey zowel bitloos als met bit. Buiten vaak zonder, zeker langere tochten vind ik voor mij makkelijker en vind ik/lijkt het me voor hem fijner. Maar voor het bakwerk vind ik een bit vaak prettiger, net wat preciezer dan 'druk op neus'. Ik rijd met zachte hand en Bailey lijkt het ook duidelijker/prettiger te vinden dan bitloos.
Heb nu net een leren bitje dat ik aan't uitproberen ben als tussenvariant.
Nu, de bitloze optomingen die wij hebben of hebben geprobeerd:
Touwhalster: leuk voor grondwerk, maar qua rijden heeft Bailey er een hekel aan. Hij wil het gewoon niet. Rijd hem 10x makkelijker op alleen een neckrope dan op touwhalster.
Neckrope: heerlijk voor stukken op de Veluwe. Voor langere ritten/afstanden vind ik stukken met neckrope leuk, net als Bailey. Hebben we beiden plezier in, doe ik regelmatig.
CRB: gekruiste touwhalster variant, net als touwhalster; meneer wil het niet hebben, vind het niet fijn. Dus verkocht.
Sidepull: het idee werkte heel lekker, maar met een kort hoofd zoals Bailey heeft werkt die driepuntsaansluiting (om het maar zo te noemen) van de neusriem niet lekker. Hij had het ding steeds in z'n oog, om die reden weggedaan, maar principe in al z'n simpelheid werkte goed en duidelijk!
Kingekruist: Leek heel aardig te gaan, maar hoe goed de release ook was, hij was niet goed genoeg. Als Bailey stout was was de release niet vlot genoeg, waardoor Bailey niet meer snapte waarvoor hij beloond werd of waarvoor tegengehouden. Echt onbegrip, niet prettig.
Bloem: Onze favoriet! Marylot bloem. Op de zachtste stand te rijden, gebruiken wij dus meestal als variantje sidepull. Kan een hééééle lichte variant van een hack zijn als je hem met heel veel extra ringen bevestigd, maar de basis bloem is echt superzacht, prettig en precies. Ik rijd met een bontje onder de neusriem.
Hoop dat je er wat aan hebt!
Ik heb behoorlijk veel in de paardenkast hangen of uitgeprobeerd, dus zal je mijn ervaringen met dingen vertellen. Maar zou goed kunnen dat het voor jou paard weer anders is!
Ik rijd Bailey zowel bitloos als met bit. Buiten vaak zonder, zeker langere tochten vind ik voor mij makkelijker en vind ik/lijkt het me voor hem fijner. Maar voor het bakwerk vind ik een bit vaak prettiger, net wat preciezer dan 'druk op neus'. Ik rijd met zachte hand en Bailey lijkt het ook duidelijker/prettiger te vinden dan bitloos.
Heb nu net een leren bitje dat ik aan't uitproberen ben als tussenvariant.
Nu, de bitloze optomingen die wij hebben of hebben geprobeerd:
Touwhalster: leuk voor grondwerk, maar qua rijden heeft Bailey er een hekel aan. Hij wil het gewoon niet. Rijd hem 10x makkelijker op alleen een neckrope dan op touwhalster.
Neckrope: heerlijk voor stukken op de Veluwe. Voor langere ritten/afstanden vind ik stukken met neckrope leuk, net als Bailey. Hebben we beiden plezier in, doe ik regelmatig.
CRB: gekruiste touwhalster variant, net als touwhalster; meneer wil het niet hebben, vind het niet fijn. Dus verkocht.
Sidepull: het idee werkte heel lekker, maar met een kort hoofd zoals Bailey heeft werkt die driepuntsaansluiting (om het maar zo te noemen) van de neusriem niet lekker. Hij had het ding steeds in z'n oog, om die reden weggedaan, maar principe in al z'n simpelheid werkte goed en duidelijk!
Kingekruist: Leek heel aardig te gaan, maar hoe goed de release ook was, hij was niet goed genoeg. Als Bailey stout was was de release niet vlot genoeg, waardoor Bailey niet meer snapte waarvoor hij beloond werd of waarvoor tegengehouden. Echt onbegrip, niet prettig.
Bloem: Onze favoriet! Marylot bloem. Op de zachtste stand te rijden, gebruiken wij dus meestal als variantje sidepull. Kan een hééééle lichte variant van een hack zijn als je hem met heel veel extra ringen bevestigd, maar de basis bloem is echt superzacht, prettig en precies. Ik rijd met een bontje onder de neusriem.
Hoop dat je er wat aan hebt!
-
Tja, ik ben geen bitloosrijder, maar heb wel een hoofdstel waar het mee kan. De Micklem Multi Bridle. Op verschillende manieren te gebruiken, zowel met als zonder bit. Google maar eens.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ik.dus met crossrope briddle, nier te verwarren mer touwhalster!! Een crossrope briddle,ofwel crb, heeft nl 2 lusjes onder de kaak die dmw een ringetje kunnen bewegen,apart van elkaar. Hierbij moet je paard wijken voor druk, als je nl de linker teugel aan trekt, geeft ie druk op het knoopje onder het recter jukbeen, en zal je paard van de druk af wijken.
Ikzelf stuur nier op die manier. Als naar links wil, leg ik mij rechterbeen aan, en duw uk mijn rechter teugel tegen de hals, en links van de hals, is ook wijken voor druk in peinciepe.
Ikzelf stuur nier op die manier. Als naar links wil, leg ik mij rechterbeen aan, en duw uk mijn rechter teugel tegen de hals, en links van de hals, is ook wijken voor druk in peinciepe.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Wij hadden voor onze draver ook de Micklem Multy bridle,we reden er kingekruist mee.
Nu heeft Daniëlle hem voor Apollo, maar wel met bit.
Nu heeft Daniëlle hem voor Apollo, maar wel met bit.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
- kristelhans
Ik had een sidepull voor Beer tijdens het inrijden. Buiten was het een fijn hoofdstel alleen in de bak niet, het schoof en dus was de communicatie van mij naar Beer niet goed en raakte hij in de war. Ik rijd nu met bit, vind ik voor de meer verfijndere hulpen fijner, ook voor het paard want onduidelijkheid geeft ook stress.
Ik heb van Nikky de Meroth van FRA gekocht en daar ben ik zeer tevreden over.
Deze is kingekruist, maar het voordeel hiervan is dat de neusriem aansnoert, maar ook direct met druk eraf weer volledig vrij om
de neus ligt. (het deel op de neus is dus buigzaam, maar schiet direct terug als jezelf de druk eraf haalt).
Britt loopt daar prima op!
Deze is kingekruist, maar het voordeel hiervan is dat de neusriem aansnoert, maar ook direct met druk eraf weer volledig vrij om
de neus ligt. (het deel op de neus is dus buigzaam, maar schiet direct terug als jezelf de druk eraf haalt).
Britt loopt daar prima op!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Alinde mijn ster!!
Heb de verschillende modellen es opgezocht en d'r zit nogal verschil in zeg en dan ook qua prijzen! 170 euro bijv. voor de Meroth is me echt te veel. De Micklem Multi Bridle zit ook in die categorie. KRijgt ook niet echt de schoonheidsprijs wat mij betreft. Gaat in eerste instantie natuurlijk om de kwaliteit, maar het oog wil dan toch ook wat als je toch iets nieuws moet!
Ik speur intussen nog even verder! Bedankt voor jullie reacties tot nu toe in ieder geval, dat helpt mij zeker!
Ik speur intussen nog even verder! Bedankt voor jullie reacties tot nu toe in ieder geval, dat helpt mij zeker!
Wendy heeft een zelf gemaakte, naja die heeft Tom gemaakt. Misschien mag je die eens bekijken? Krijg je een idee.
Het is wel een goede vraag hoor, ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht, maar voor de leuk en dan niet goed weten wat fijn werkt is mij een stap te ver financieel.
Heb trouwens micklems op bokt zien staan, tweedehands voor al aardig wat minder euro's.
Het is wel een goede vraag hoor, ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht, maar voor de leuk en dan niet goed weten wat fijn werkt is mij een stap te ver financieel.
Heb trouwens micklems op bokt zien staan, tweedehands voor al aardig wat minder euro's.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Rij je Celinde bitloos? Wat vind ze daarvan?Mieke schreef:Ik rij zelf met een kaak gekruist touwhalster.
Hier niet heel veel ervaring met bitloos rijden, vooral niet buiten.
Sidepull: Een aantal keer mee mogen rijden op een paard van een vriendin, voor dat paard fijn maar het zou niet mijn eerste keus zijn. Net als wat Bailey heeft met in het oog kruipen van het leer.
Touwhalster: Hopeloos naar mijn mening. Wel eens geprobeerd maar die heb ik toch echt voor wat grondwerk, een wandeling aan de hand en voor de mooi

Kingekruisd: Een jaar of twee geleden heb ik van een klasgenoot een kingekruisd hoofdstel van Ruitersportshop.com mogen proberen. Dit beviel erg goed, Do begreep het gelijk. Helaas zijn die hoofdstellen nog maar amper te verkrijgen.
Nou moet ik er wel bijvertellen dat ik véél meer met als zonder bit rij. Vooral omdat de hulpen duidelijker overkomen op Do. Daarnaast hou ik haar echt niet als ze ervandoor gaat zonder bit, en ja daar zijn tegen argumenten tegen zoals ''dat gaat om vertrouwen'' maar ik vertrouw het dus niet

Esther: Je mag mijne wel eens proberen als je wil

Do, mijn eerste eigen paard! ♥
Juist een touw halster
Maar ik gebruik dan ook hele andere hulpen dan wanneer ik met een bit rij.( je moet ook eerst paard leren om gevoelig op touwhalster te reageren)
Dressuren(rijden met contact) gebruik ik echter wel een bit, daarvoor vindt ik een touwhalster niet geschikt.

Maar ik gebruik dan ook hele andere hulpen dan wanneer ik met een bit rij.( je moet ook eerst paard leren om gevoelig op touwhalster te reageren)
Dressuren(rijden met contact) gebruik ik echter wel een bit, daarvoor vindt ik een touwhalster niet geschikt.
Laatst gewijzigd door Joram op do 22 nov 2012, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Anne. Ben op het moment niet echt actief met Tea onder het zadel, Fjella wil ik niet in verwarring brengen en met Yarra ben ik redelijk stuurloos denk ik, die wil nog wel erg graag naar huis, hihi.. Maar ik zal het in mijn achterhoofd houden!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
@Bailey: hoe werkt het met die bloem? Domme vraag misschien, maar ik zie ze wel op de site van bijv. Equixantos en Agradi, maar dan heb je een losse bloem. Moet je daar zelf een hoofdstel bij bedenken?? Ik vind ze niet als compleet hoofdstel.
@Lisa: ik zag op MP ook een Meroth staan. nu voor 70 piek. Twijfel, twijfel...
@Lisa: ik zag op MP ook een Meroth staan. nu voor 70 piek. Twijfel, twijfel...
Wil ook graag wel eens een bloem proberen
Ik dacht dat je deze alleen als compleet hoofdstel kon kopen bij Goedhart Endurance
lees even mee..
Ik heb een crb gekocht, nu twee keer mee gereden..Aselt gaat alle kanten op behalve de goede hihi..nee geen succes. Mijn gewone touwhalster van Emiel Voest gebruik ik voor grondwerk en vrijwerken...ook geen succes met rijden
Wie weet het verschil tussen een crb en een kingekruisde? heeft dat niet hetzelfde effect?

Ik heb een crb gekocht, nu twee keer mee gereden..Aselt gaat alle kanten op behalve de goede hihi..nee geen succes. Mijn gewone touwhalster van Emiel Voest gebruik ik voor grondwerk en vrijwerken...ook geen succes met rijden

Wie weet het verschil tussen een crb en een kingekruisde? heeft dat niet hetzelfde effect?
Pasja, geen gekke vraag hoor!
Antine zegt het al; je kunt een compleet 'bloemhoofdstel' kopen bij goedhard, maar met alleen een goed onderlegde neusriem en kinriempje ben je er eigenlijk ook al en kun je 'm ook aan je gewone hoofdstel hangen.
En hier trouwens nog een link naar een merothisch/kingekruist hoofdstel (nieuw) voor 40 euro
http://equiplay.eu/bitloos-hoofdstel-ki ... p-302.html
Antine zegt het al; je kunt een compleet 'bloemhoofdstel' kopen bij goedhard, maar met alleen een goed onderlegde neusriem en kinriempje ben je er eigenlijk ook al en kun je 'm ook aan je gewone hoofdstel hangen.
En hier trouwens nog een link naar een merothisch/kingekruist hoofdstel (nieuw) voor 40 euro

http://equiplay.eu/bitloos-hoofdstel-ki ... p-302.html
- margalorenz
Ik rij Darco momenteel met een kaakgekruisd hoofdstel van imperial riding. Die neusriem valt veel groter uit dan bij die van Harry's horse en de kwaliteit is ook veel beter. Ik heb voor mijn vorige fjord een dr cook gehad. Daar kan je de neusriem in een andere maat van bestellen dan de rest van het hoofdstel. Dat is dus ook wel handig. Verder heb ik ook zeer goede ervaringen met de micklem multibridle, maar het kaakgekruiste systeem werkt van dat hoofdstel minder goed doordat de kaakriem helemaal kan verschuiven over de bovenkant. De sidepull van dat hoofdstel vind ik wel fijn.
Mocht je vragen hebben dan pb maar, ik rij al jaren bitloos en heb ervaring met verschillende hoofdstellen.
Mocht je vragen hebben dan pb maar, ik rij al jaren bitloos en heb ervaring met verschillende hoofdstellen.
@Anne. Celin vind het prima zolang we niet hoeven te sturen haha. ik rij er lekker buiten mee in het bos maar heb er nu voor de zekerheid nog wel een bitje bij ingangen voor het geval dat.
In de bak rij ik gewoon met bit en zoals je in het andere topic gelezen heb is dat al een hele toer
In de bak rij ik gewoon met bit en zoals je in het andere topic gelezen heb is dat al een hele toer

Ctje 

Ja het is maar net wat je zelf fijn vind. Ik rijd ook met touwhalster, maar dan rijd ik op een hee andere manier als met de meroth of met bit.
Uittesten kijken.wat bij jullie past
Uittesten kijken.wat bij jullie past
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
Alinde mijn ster!!