Bericht
door kristelhans » ma 29 okt 2012, 21:53
Ik had als huiswerk meegekregen dat ik mijn onderarmen moest ontspannen..ik dacht altijd dat ik mijn schouders wat strak hield maar dat bleek dus vanuit mijn onderarm (niet mijn hand..alhoewel dat natuurlijk wel doorwerkt) te komen. Het probleem dat ik met Beer tegenkwam is dat wanneer ik ging draven, hij 'zich eruit trekt', als je begrijpt wat ik bedoel, hij draaft dus niet constant los en nageeflijk, dit werd steeds lomper en ik bouwde spanning op en daardoor Beer ook en zo zaten we vast. Ik gin hem dan terugnemen met mijn hand wat hoog omdat ik dan dacht dat ik meer 'kracht' had maar dit is natuurlijk niet de manier..ik zag gewoon even niet meer hoe het dan wel moest. Toen vertelde Femke dat wanneer ik hem zo stop wil zetten ik zijn kaak op slot 'maak' en ik nog verder van huis ben. Hand laag en zitten en vooral rust en ontspanning bewaren (MOEILIJK!)
Wat ik moest doen is iedere keer als Beer ongehoorzaam is, want dat is ie op dat moment, terugnemen naar stap (ook nog een karwei want de rem deed het opeens ook niet meer, zo zag ze wel meteen alles waar ik soms tegenaan liep) en als hij niet meteen reageert mag ik best wat fermer zijn in zijn mond (vond ik natuurlijk moeilijk met mijn passieve houding). Na 2 keer had Beer het door en kwam weer keurig op zit en stem terug. In stap moet ik dan weer de ontspanning vinden in mijn armen en dat dus op Beer doorgeven, rond maken, en weer aandraven. De eerste dagen na de les heb ik dit 939202020 keer gedaan, tot het randje van mijn geduld. Ik moest goed blijven ademen van Femke, benen lang, als ik mijn binnenbeen aanleg moet ik ook meteen reactie krijgen en dat soort dingen.
Ik tikte Beer wel eens op zijn kont met een zweepje als ik geen reactie kreeg in de bak en dan zwiepte hij eens met zijn staart of bromde wat..nu moet ik achter mijn kuit kietelen en dat geeft dus veel meer reactie, echt apart!
Inmiddels heb ik anderhalve week vrij fanatiek geoefend met als resultaat dat Beer nu in draf, na wat inrijden, constant nageeflijk, over zijn rug, van achter naar voor loopt en dan is hij ook heerlijk licht in mijn hand. Ik kan nu voltes rond rijden en ik heb meer het idee dat we elkaar begrijpen.
Galop is een drama in de bak, buiten kan hij heerlijk en prima constant galopperen, buiten ga ik naar voren zitten en dit doe ik dus ook in de bak..dit mag niet meer. Ik moet voor mijn gevoel overdreven naar achteren zitten en Beer moet op een correcte hulp ook meteen aanspringen. Niet meer van draf naar een onbenullige draf en dan een soort van galop.. *schaam* Dit zijn allemaal dingen die er echt in zijn geslopen, zo erg dat ik dat dan niet meer zie he..maar goed, daarvoor neem je ook les denk ik dan maar.
Ik mag maar halve volte's galopperen, niet de hele bak rond en dan weer terug naar draf, ontspanning opzoeken, na laten geven, rond en los maken en weer opnieuw. Heel erg veel schakelen dus. Het ding met galop nu is dat Beer opeens verkeerd aanspringt..zal met mijn gewicht te maken hebben en dat hij nu zijn binnenachterbeen (als ik het goed zeg?) moet gebruiken en dan vindt ie best lastig. Ik oefen deze week nog lekker door, als ik zie hoe ontzettend veel we in een week al vooruit zijn gegaan, poeh, dan verheug ik me echt op de volgende les!
Gisteren zijn er foto's van Beer en mij onder het rijden gemaakt, die krijg ik morgen, dan zal ik eens een rijfoto van voor de les en na de les laten zien als je dat leuk vindt. Ik VOEL in ieder geval wel veel verschil, heerlijk!