Les van Femke Beljon update!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
kristelhans

Les van Femke Beljon update!

Bericht door kristelhans » vr 19 okt 2012, 11:29

Beer en ik hebben gisterenavond les van Femke Beljon gehad, een vrij bekende dressuur-amazone die niet onverdienstelijk presteert, hier uit de buurt. Ik had nooit durven dromen dat er in slechts een klein uurtje zoveel kon verbeteren! Hele kleine dingen zag zij meteen, na een enkel rondje stappen en draven. We hebben veel huiswerk gekregen, ook echt dingen waar ik zelf iets mee kan en waar ik direct resultaat mee boek. Achteraf denk je dan, hoe kan het toch dat ik daar zelf niet ben opgekomen! :+

We gaan nu proberen maandelijks bij haar te lessen, hoe leuk! Dit wilde ik even delen want ik was zo blij en trots gisteren, zit gewoon op een roze wolk. Er was ook 'publiek' bij de les, stalgenoten en aanhang en die zagen na een uur ook echt verschil, Femke was helemaal enthousiast en dat werkt behoorlijk motiverend. Ze heeft echt een hele duidelijke manier van uitleggen, fijn. Heerlijk als dingen op hun plaats vallen en alles lijkt te kloppen!

Zo, morgen stap ik weer op de Beer om onze eerste huiswerksessie te starten! :D
Laatst gewijzigd door kristelhans op do 15 nov 2012, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jilly

Re: Les van Femke Beljon

Bericht door Jilly » vr 19 okt 2012, 11:38

Heerlijk als het dan zo goed gaat he! Mijn motivatie groeit ook altijd als ik fijn les heb :j

Veel plezier met je huiswerk en je maandelijkse lessen!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
rowenna

Bericht door rowenna » vr 19 okt 2012, 14:11

Heerlijk als je met zo veel plezier hebt gereden.
Heb ook een tijdje les gehad van iemand die behoorlijk goed rijd in de dressuur, en inderdaad is het dan ongelooflijk dat je in zo'n korte tijd dan zo veel bij leert.

Succes morgen met je huiswerk.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » vr 19 okt 2012, 17:12

Super dat je zo veel hebt geleerd.
Doet je goed om eens van iemand anders les te krijgen..
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 19 okt 2012, 17:50

Wat leuk! Ik heb ook een tijd gelest met Imka was altijd zo leuk! Helaas ben ik de lol kwijt geraakt sinds dat ik heel lang met Im heb moeten stappen en nu is ze te oud. En Emy wil ik nog ff lekker jong laten. Wie weet ga ik ooit weer net zo veel lol hebben in het lessen als jij nu in je verhaal verteld!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Cajou

Bericht door Cajou » vr 19 okt 2012, 19:06

klinkt goed,...
laat je me je volgende les weten, dan wil ik wel publiek zijn...

thirza.
www.paardencoach.nl
gecertificeerd trainer Chris Irwin : www.chrisirwin.com
Viv

Bericht door Viv » vr 19 okt 2012, 19:14

Ken haar niet maar ken wel het gevoel. Mijn clinic met Ilona Bax (vrouw van Bart Bax, beide int dressuurruiters) ging helaas niet door ivm te weinig deelnemers (baal baal). En als het lukt om maandelijks bij zo iemand te lessen, zeker doen!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » vr 19 okt 2012, 19:27

Wat leuk dat je bij haar gelest hebt. Vriendin van me heeft samen met haar de Orun fase 3 en 4 een aantal jaar terug door lopen.
Wodan en ik M1+10
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 19 okt 2012, 19:34

Viv schreef:Ken haar niet maar ken wel het gevoel. Mijn clinic met Ilona Bax (vrouw van Bart Bax, beide int dressuurruiters) ging helaas niet door ivm te weinig deelnemers (baal baal). En als het lukt om maandelijks bij zo iemand te lessen, zeker doen!

Ik had nog wel 1 deelnemer geweten :+ :D

Ik ken Femke niet, maar goed, echt goed les hebben is zo heerlijk!
Dus snap wel dat dit heel leuk was! Smaakt vermoedelijk naar meer.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Krista

Bericht door Krista » za 20 okt 2012, 07:23

Wat leuk Kristel en ook goed dat je maandelijks terug gaat! Dat is ook fijn want dan kom je langzamerhand meer in haar systeem van rijden dat traint thuis ook makkelijker.

Viv jammer dat je clinic niet doorging. Maar je had zowieso beter haar man kunnen hebben.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 20 okt 2012, 11:21

Leuke meid is Femke die lesgeven volgens mij ook erg leuk doet :j....wat me overigens bij haar altijd bij blijft is hun oude ruin die met artrose toch nog even lekker richting het hogere dressuurwerk liep met zowel haar als haar zusje! (om maar even te laten zien dat een dergelijke aandoening niet meteen finito hoeft te betekenen)
Geluk is de vrucht van intens werk
Annne

Bericht door Annne » zo 21 okt 2012, 10:22

Klinkt goed Kristel!
Succes met al je huiswerk, heerlijk als je weer verder kan met tips :)
Do, mijn eerste eigen paard!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 21 okt 2012, 12:54

Haha, leuk dat iedereen zich dat gevoel wel kan voorstellen en/of meemaakt.

Femke is inderdaad een leuke meid en ze geeft duidelijk en vooral simpel les. Paardrijden is al moeilijk genoeg en haar uitleg is helder en onderbouwd. En heel direct, hou ik van!

Gisteren huiswerk gedaan, veel tegelijk voor mezelf eerst maar na een kwartier consequent zijn en alles tegen mezelf herhalen ging het aan het einde superlekker! Vooral de draf gaat veel constanter nu, mooi van achter naar voor en Beer wordt steeds lichter in mijn hand. Onderarmen ontspannen vind ik zelf moeilijk maar nu ik me er bewust van ben dat daar vaak wat spanning zit gaat dat vast ook veel beter (ik dacht dat ik mijn schouders vasthield..)

Galop is echt een aandachtspuntje maar ik moet klein denken van Femke, correct aangalopperen (ik leun te ver naar voren, boscrosser, dat is er ingeslopen). Nu dus overdreven naar achteren voor mijn gevoel en op een duidelijke maar kleine, correcte hulp aangalopperen, niet in galop laten vallen. Halve volte en terug naar draf en dit een aantal keren herhalen..pfff, Beer galoppeert nu steeds verkeerd aan, denk omdat ik nu echt zit en hij aan moet springen. Maar ook dat ging gisteren aan het einde goed. Vandaag een buitenritje en morgen weer aan de slag in de bak!
Bailey

Bericht door Bailey » zo 21 okt 2012, 23:11

Klinkt superfijn Kris!
En lekker toch, als je naar iets toe kan werken en specifiek met iets bezig kunt zijn? Lekker, huiswerk, bakwerk is pas leuk als je ergens naar toe werkt :)

Merk het nu ik sinds een half jaartje echt 'mijn' instructrice gevonden heb. Mán wat ben ik blij met haar. En wat gaat Bailey er goed van lopen. En ook nog eens op een manier die mij aanstaat. Dat is echt veel waard hoor!

Benieuwd naar de verhalen van je volgende les!
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 25 okt 2012, 17:53

Ik heb haar vandaag gemaild om te kijken of ik een privéles van haar kan krijgen.

En zojuist heb ik het stamboek gemaild dat ik aan de ABOP wil meedoen op 22 november..ENG!
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 29 okt 2012, 16:08

Jeeehj, 15 november heb ik een privéles bij Femke, nu al zin in!!
Megan

Bericht door Megan » ma 29 okt 2012, 21:37

Ja leuk is dat hè als je iemand hebt die goed lesgeeft. Ik heb nu ook regelmatig privéles. Intensief is dat en erg leuk als jezelf en paard er op vooruit gaan.
En dat iemand vanaf een afstandje precies kan zien wat je wel en niet goed doet. Laatst zei mijn instructrice tegen mij dat ik mijn linkerbeen, vanaf mijn kuit tot mijn enkel meer moest onstpannen. Ik was mij er niet eens van bewust dat ik daar een spier kon aanspannen := maar ze had wel gelijk! Knap vind ik dat.

Wat voor huiswerk heb je meegekregen?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 29 okt 2012, 21:53

Ik had als huiswerk meegekregen dat ik mijn onderarmen moest ontspannen..ik dacht altijd dat ik mijn schouders wat strak hield maar dat bleek dus vanuit mijn onderarm (niet mijn hand..alhoewel dat natuurlijk wel doorwerkt) te komen. Het probleem dat ik met Beer tegenkwam is dat wanneer ik ging draven, hij 'zich eruit trekt', als je begrijpt wat ik bedoel, hij draaft dus niet constant los en nageeflijk, dit werd steeds lomper en ik bouwde spanning op en daardoor Beer ook en zo zaten we vast. Ik gin hem dan terugnemen met mijn hand wat hoog omdat ik dan dacht dat ik meer 'kracht' had maar dit is natuurlijk niet de manier..ik zag gewoon even niet meer hoe het dan wel moest. Toen vertelde Femke dat wanneer ik hem zo stop wil zetten ik zijn kaak op slot 'maak' en ik nog verder van huis ben. Hand laag en zitten en vooral rust en ontspanning bewaren (MOEILIJK!)

Wat ik moest doen is iedere keer als Beer ongehoorzaam is, want dat is ie op dat moment, terugnemen naar stap (ook nog een karwei want de rem deed het opeens ook niet meer, zo zag ze wel meteen alles waar ik soms tegenaan liep) en als hij niet meteen reageert mag ik best wat fermer zijn in zijn mond (vond ik natuurlijk moeilijk met mijn passieve houding). Na 2 keer had Beer het door en kwam weer keurig op zit en stem terug. In stap moet ik dan weer de ontspanning vinden in mijn armen en dat dus op Beer doorgeven, rond maken, en weer aandraven. De eerste dagen na de les heb ik dit 939202020 keer gedaan, tot het randje van mijn geduld. Ik moest goed blijven ademen van Femke, benen lang, als ik mijn binnenbeen aanleg moet ik ook meteen reactie krijgen en dat soort dingen.

Ik tikte Beer wel eens op zijn kont met een zweepje als ik geen reactie kreeg in de bak en dan zwiepte hij eens met zijn staart of bromde wat..nu moet ik achter mijn kuit kietelen en dat geeft dus veel meer reactie, echt apart!

Inmiddels heb ik anderhalve week vrij fanatiek geoefend met als resultaat dat Beer nu in draf, na wat inrijden, constant nageeflijk, over zijn rug, van achter naar voor loopt en dan is hij ook heerlijk licht in mijn hand. Ik kan nu voltes rond rijden en ik heb meer het idee dat we elkaar begrijpen.

Galop is een drama in de bak, buiten kan hij heerlijk en prima constant galopperen, buiten ga ik naar voren zitten en dit doe ik dus ook in de bak..dit mag niet meer. Ik moet voor mijn gevoel overdreven naar achteren zitten en Beer moet op een correcte hulp ook meteen aanspringen. Niet meer van draf naar een onbenullige draf en dan een soort van galop.. *schaam* Dit zijn allemaal dingen die er echt in zijn geslopen, zo erg dat ik dat dan niet meer zie he..maar goed, daarvoor neem je ook les denk ik dan maar.

Ik mag maar halve volte's galopperen, niet de hele bak rond en dan weer terug naar draf, ontspanning opzoeken, na laten geven, rond en los maken en weer opnieuw. Heel erg veel schakelen dus. Het ding met galop nu is dat Beer opeens verkeerd aanspringt..zal met mijn gewicht te maken hebben en dat hij nu zijn binnenachterbeen (als ik het goed zeg?) moet gebruiken en dan vindt ie best lastig. Ik oefen deze week nog lekker door, als ik zie hoe ontzettend veel we in een week al vooruit zijn gegaan, poeh, dan verheug ik me echt op de volgende les!

Gisteren zijn er foto's van Beer en mij onder het rijden gemaakt, die krijg ik morgen, dan zal ik eens een rijfoto van voor de les en na de les laten zien als je dat leuk vindt. Ik VOEL in ieder geval wel veel verschil, heerlijk!
Viv

Bericht door Viv » wo 31 okt 2012, 05:32

Owwwww wat is dit herkenbaar ...... gisterqavond les gehad van een collega-jury, jemig de pemig. Nooit geweten dat hij zó kon lopen :=
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
kristelhans

Re: Les van Femke Beljon update!

Bericht door kristelhans » do 15 nov 2012, 21:00

UPDATE

Vandaag de tweede les van Femke gehad, wauw..wat zijn we al vooruit gegaan en wat heb ik weer lekker gereden. Puntje op de i kunnen zetten en verder met andere dingen, weer huiswerk gekregen en over een week of 3 weer lessen bij haar. Complimenten over hoe we het hadden opgepakt en duidelijk vooruitgang te zien, heerlijk dus. Ben best trots op ons!

Edit...Beer kan ook handstand... :+ }>
Plaats reactie