F-jes zijn volwassen en worden niet meer ontzien in deel 10

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Anna

Re: F-jes zijn volwassen en worden niet meer ontzien in deel

Bericht door Anna » wo 10 okt 2012, 00:13

Anita schreef: Fugo is wel erg braaf ook al snap hij alles nog niet goed.
Ik heb geen verstand van het beleren van een jong paard (zover ben ik vroeger toen ik nog reed nooit gekomen) maar ik vraag mij af of het wel goed is om zonder zadel op een jong paard te gaan zitten. Je kunt dan lang niet zo stil zitten als in een zadel. Zit je het paard op deze manier niet te veel in de weg vraag ik mij af.
Volgens mij is dit niet erg zo zonder zadel hij maakt er in ieder geval niets van, Emma moet inderdaad wel even wat strenger zijn met sturen ze is te lief voor hem dus hij loopt waar hij wil, daar gaan we straks als we op onze nieuwe stal staan aan werken. :D
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » wo 10 okt 2012, 06:27

Zonder zadel kun je wel onbedoeld meer druk uit oefenen met je benen dan de bedoeling is, zeker in draf waarbij Fugo niet in balans loopt. Doorzitten op zo'n jonge rug is ook niet bevorderlijk.
Wil niet bot overkomen maar ik zou Emma er dan niet op laten rijden. Als ze niet consequent is mag Fugo nu zijn zin doen maar moet dat straks afgeleerd worden wat tegenover hem niet fair is.
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ootje

Bericht door Ootje » wo 10 okt 2012, 13:25

Fijn dat je hulp hebt, Esther als het niet goed lukt.

Ik zou inderdaad meer de buitenteugel erbij houden bij Fugo.
Misschien kan ze met zadel ook beter haar benen stil houden.

Volgende week komen ze zadels passen voor Fenna. Ik hoop dat er iets bij is wat geschikt is.
Odette&Fenna
Anna

Bericht door Anna » wo 10 okt 2012, 15:39

Dennis dit was de eerste keer zo zonder zadel en ze heeft er maar 10 minuten opgezeten de volgende keer gaan we weer met zadel, en Emma moet het hem zelf leren omdat hij ook van haar is. Ze zat heel los op Fugo want ze wil hem geen pijn doen zelfs niet met aansporen.

Tasja is ook beleerd hoor zonder zadel en daar heeft ze niet onder geleden geloof ik :D
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 10 okt 2012, 16:54

Eventjes zonder zadel maakt volgens mij niet uit, zeker zo'n meisje niet. Heb er meer moeite mee dat ze nu niet streng genoeg is, ze leren zelf zoveel in deze periode, als je het nu verprutst moet je een hoop rechtzetten.
Maar ik moet toegeven dat misschien weer wat te voorzichtig ben met Fjella, het moet allemaal goed gaan en anders doe ik het niet zelf wat oh jee, als er toch wat mis zou gaan!!

Vandaag was Fjella weer Fjelgje, oftewel lieve Fjella.
Het begon al in de wei, de mini's van Annabel lagen allemaal in diepe rust en Fjella stond erbij te waken, zo lief!!
Ze lagen helemaal achter in de wei en ik riep Fjella, maar ze was duidelijk in tweestrijd, ik wil wel naar het baasje, maar ik moet toch babysitten?? Haha!! Uiteindelijk toch maar naar het baasje!!
Ze was zo veel rustiger dan maandag!! Lekker gepoetst, beetje aan de hand wat dingen doen, heb haar voorpluk in een invlecht gelegd (poe wat lijkt ze dan ineens op Tea, zat me steeds af te vragen waar het kolletje nu zat!!) Vervolgens eerst Bart geholpen met een jong dier aan te spannen, dus Fjella moest even wachten aan de muur. Daar stond ze zo mooi rustig dat ik me even afvroeg of ik het goede paard wel mee had genomen!! Daarna voor de wagen, ik meteen op de bak, door het hekje de bak in, keurig, ging even in een drafje maar dat maakt niet uit.
Eerst poosje stappen en ze was zo braaf dat ik ook zelf de draf aan durfde, ging ook keurig!! Bart heeft er dus niet eens achter gezeten vandaag, helemaal zelf gedaan en ik ben dus ook wel een beetje trots op mezelf!! Het komt wel!!
Daarna even in de box van Timor, die mocht even buiten spelen, lekkere wortel en grasbrokjes, helemaal verdiend vandaag!!

En wat leek ze vandaag dus ineens op Tea zeg, nog nooit zo duidelijk gezien. Ze is nog wel erg aan het veranderen, voor mijn gevoel wordt ze zwaarder in de voorhand, dus gaat ook wel Tea's kant op. Ben daar wel blij mee.
We doen nog even met haar door en dan mag ze in de winter helemaal een poosje vrij af, vind ik wel zo lekker voor zo'n jong dier, al lijkt ze er zelf nog steeds wel schik in te hebben.

Sorry voor weer zo'n verhaal, maar was vandaag weer helemaal blij met haar!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dennis

Bericht door Dennis » wo 10 okt 2012, 19:49

Anna, zo eventjes zonder zadel kan geen kwaad maar dacht dat ze steeds zo zonder zadel reed :D
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Anna

Bericht door Anna » do 11 okt 2012, 00:23

Lekker hoor dat Fjella het zo goed doet en dat ze steeds meer op haar moeder gaat lijken.

Emma moet inderdaad haar buitenteugel erbij houden en Fugo wil ook zo graag maar wij doen het ook rustig aan hoor. :D :D
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne » do 11 okt 2012, 10:08

:wave:

mijn nieuwe zadel is binnen, barefoot cheyenne, zit machtig lekker zeg!
dus nu kunnen we tot iig 16de week zwangerschap nog lekker wat stap en beetje draf bosritjes doen! +:)+

gisteren waren we btw voor de eerste echo en alles is goed! (wel geen F-je maar wilde toch even Kootje zijn toekomstige cowboy/pennie laten zien :D )
Afbeelding

Hebben het hartje zien kloppen en zelfs prulleke zien bewegen, hij draaide zich om en zn beentjes bewogen..
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » do 11 okt 2012, 15:46

Heerlijke he Suzanne, om het hartje te horen!!! Geniet er lekker van hoor.

Morgen gaat Leo met Fello mennen!!! Fello doet het hartstikke goed voor de wagen (had niet anders verwacht, hij is zo braaf). En morgen heeft Leo afgesproken dat hij mee gaat op de kar!!!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ootje

Bericht door Ootje » do 11 okt 2012, 19:41

Fijn Suzanne, dat alles goed gaat!

Brave Fjella! Komt helemaal goed.
Odette&Fenna
foss

Bericht door foss » vr 12 okt 2012, 03:47

Leuk Suzanne, het blijft toch altijd een wonder vind ik een baby in je buik vooral als het nog zo pril is dan kan je het niet geloven dat het in je buik zit.

Leuk dat Leo met Fello haat mennen ben benieuwd maar dat zal wel goed gaan.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Esther

Bericht door Esther » vr 12 okt 2012, 07:25

Wat mooi Suzanne! Bijzonder zeg!!

Leo dus de eerste km met Fello, gaaf!! Mooi dat hij dat ook zo braaf doet!! Fello dan, al zal Leo het ook wel braaf doen toch, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 12 okt 2012, 16:37

Haha Leo moest wel even wennen, zei hij. Hij is Anca's tempo gewend, en dat heeft Fello niet. Fello heeft de rust zelf!!! Gelukkig, kan die zijn baas ook wat rustiger maken. Die heeft dat wel nodig.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » vr 12 okt 2012, 16:51

Ik wil mee he, als die thuis is ;).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 12 okt 2012, 18:32

Roosjuh schreef:Ik wil mee he, als die thuis is ;).
Haha, ja graag zelfs. Ik houd er niet zo van om te mennen. Terwijl ik wel mijn koetsiersbewijs heb. Ach wie weet, als Fello zo braaf blijft, krijg ik er misschien ook wel lol in.
Esther

Bericht door Esther » za 13 okt 2012, 07:19

leoensuzanne schreef:Haha Leo moest wel even wennen, zei hij. Hij is Anca's tempo gewend, en dat heeft Fello niet. Fello heeft de rust zelf!!! Gelukkig, kan die zijn baas ook wat rustiger maken. Die heeft dat wel nodig.
Haha, hoe herkenbaar!!
Ik vraag met Fjella ook nog wel eens of ze wat meer door moet stappen aan de persoon die maar bij de bak staat, ben Tea en af en toe Reinar gewend en daar ligt het normale tempo wat hoger, dus dan lijkt het zo sloom bij Fjella. Maar dan stapt ze netjes en maakt ze mooi haar pas af dus dan stapt ze in feite goed, maar het gaat net een tikje langzamer.
Is even wennen.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 13 okt 2012, 07:40

Tja Esther, erg herkenbaar. Ik moet mezelf ook terug fluiten met Fello. Anders stapt hij over zijn tempo heen, en daar moet ik ook rekening mee houden.
Ootje

Bericht door Ootje » za 13 okt 2012, 17:26

Fijn dat Fello zo'n braaf paard is!

Bij Fenna is het juist andersom. Ze is veel sneller dan Odette en daar moet ik wel aan wennen.
Vandaag is er iemand geweest om zadels te passen en het is een Wintec dressuur zadel geworden. Hij vond Fenna een mooi dressuurpaardje. Ik ben benieuwd of we het waar kunnen maken O:) .
Odette&Fenna
Lindy

Bericht door Lindy » za 13 okt 2012, 19:58

Damn... alweer een nieuw topic en zelfs al op de derde pagina. Ben echt veel te druk met alles. Positief overigens want ik heb inmiddels mijn laatste les- en schooldag gehad. Over 2 weken en 2 dagen mijn laatste examen (mits ik slaag).

Maar!! Gister is Lisa mee geweest naar Finn, hebben we samen onze eerste rondjes "gereden". *o/* Vandaag nogmaals herhaald met een stalgenoot en morgen nogmaals met de dochter van de boer. Ook Finn is zadelmak geboren, sturen krijgt hij een beetje door evenals gas en de rem. Ook beide kanten twee rondjes gedraafd vandaag. En helaas ook een stukje galop, een stalgenootje joeg de arme schat de stuipen op het lijf door in draf kort achter hem langs te schieten. Resluteerde in een sprintje naar de uitgang.
Ik heb genoten, het was leuk samen :) Finn leek het allemaal ook wel prima te vinden en doet erg zijn best. Nu even een basis er in en daarna weer lekker relaxed genieten van het jong zijn, energie stoppen in groeien en het even laten bezinken.
Volgend voorjaar kijken we dan wel weer eens hoe ver hij is.

Vanwege een donkere bak helaas foto's van relatief slechte kwaliteit. Maar een sfeerplaatje geeft het zeker:

Eerst nog even een paar rondjes aan de longe.
Afbeelding

Big smile... Trots op mn knappe kerel!
Afbeelding

Gaan we dan met zn 2en
Afbeelding

Oké baas, hier kunnen we naar buiten...
Afbeelding

Blij stel :)
Afbeelding
Finn; Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je!!
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 13 okt 2012, 20:25

foss schreef:Leuk Suzanne, het blijft toch altijd een wonder vind ik een baby in je buik vooral als het nog zo pril is dan kan je het niet geloven dat het in je buik zit.

Leuk dat Leo met Fello haat mennen ben benieuwd maar dat zal wel goed gaan.
Haha, Leo vroeg me of er nog reacties waren geweest op het stukje dat ik had geschreven dat Fello in de kar ging.
Dus ik las Karin haar antwoord voor, maar ik begon ook gewoon boven aan! Hij keek even erg vreemd op.... :D }-)
Plaats reactie