Trailerprobleem 2 jarige fjord, graag tips.

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Lindava1989

Trailerprobleem 2 jarige fjord, graag tips.

Bericht door Lindava1989 » ma 24 sep 2012, 10:35

Hallo,

Ik ben opzoek naar een oplossing voor het trailerprobleem wat ik heb met Biëlla, mijn 2 jarige merrie.
Mevrouw gaat altijd makkelijk op de trailer, laat zich netjes vastzetten en begint aan d'r hooi te knabbelen.
Het probleem begint wanneer ik uit de trailer ga en het deurtje dicht doe.
Mevrouw raakt dan lichtelijk in paniek (roepen en want onrustig stampen) wanneer we gaan rijden wordt ze rustig, kunnen we niet gelijk wegrijden of staan we even stil, dan hup gaat mevrouw over de stang heen. Een maal over de stang is ze heel rustig en raakt totaal niet in paniek. We krijgen haar ook vaak vrij makkelijk terug.
De eerste keer op de trailer was ze nog een veulen en stond ze bij moeders. De keren erna alleen, uit voorzorg zetten we de voorkant vol met stro balen, zodat het een grote muur lijkt waar je niet overheen kan.

Ik zet haar heel kort vast en nog weet ze over de stang heen te komen, de laatste keer trapte ze al hangende een baal stro naar achter en zat ze daar met d'r achterbeen in vast (terug weg na keuring). Ze is die terugrit nog voor we de laan uit waren al 3x over de stang gekomen en wordt onrustig zodra ik de trailer uit ga en het deurtje dicht doe, de snel gaan rijden truc werkte niet meer. En voor haar veiligheid ben ik de terug weg bij haar in de trailer gaan staan, mevrouw was helemaal op haar gemak. Ze was heel rustig op de trailer, alleen met scherpe bochten af en toe nog moeite met haar evenwicht. Ze is 2, dus dat lijkt me een vrij normaal.

Heeft iemand een goede tip? Trailer ombouwen is geen optie, het is niet mijn trailer (2 paards trailer).
Misschien is een maatje mee op de trailer handig, maar als ik haar dit nu aanleer dan ben ik bang dat ze niet meer alleen op de trailer wilt. Met twee touwen vastzetten wordt lastig, als ze erbij kan heeft ze hem zo los. Mevrouw is vrij ondernemend wat dat betreft. Het met haar benen ergens overheen gaan is niet vreemd. Doet ze thuis ook met haar voerbak, staldeur en over haar halstertouw heen..

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik wil graag veilig met Biël en trailer naar de CK kunnen :D
:¨·.·¨:
`·. Biëlla & Max

Gabiélla: Boy x Anca (v. Manus)
Max v. vlietzicht: Goliath v. Zoecouvan x Hebie v.d. Vleut
Ellebel

Re: Trailerprobleem 2 jarige fjord, graag tips.

Bericht door Ellebel » ma 24 sep 2012, 10:57

He, wat vervelend en je bent natuurlijk ook gewoon bang voor blessures/ongelukken als ze zich zo gedraagt.

Ik zou toch gaan reizen met een maatje, ook al snap ik dat je onafhankelijk wil zijn en alleen weg wil kunnen. Je fjord is nog erg jong, gun het daarom ook de tijd en pak het aan door te gaan reizen met een doorgewinterde vriend ernaast. Dat schept vertrouwen. De ene fjord kan het wel, de ander doet er langer over, dat is nu eenmaal zo.

Daarna kun je altijd weer gaan opbouwen met alleen reizen, pak daarvoor een 1,5 paards trailer zou ik zeggen, ook voor de veiligheid.
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 24 sep 2012, 10:58

Toevoeging, in een 1.5 paards kun je natuurlijk wel makkelijk aan twee kanten vastmaken, is ook een overweging waard :j.

Neem je van die speciale trailertouwen die wel panieksluiting hebben maar niet los te peuteren zijn voor je fjord.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 24 sep 2012, 13:28

Wat als je haar heel kort vastzet met het touw 1 slag om de voorstang, komt ze dan nog er overheen? En twee kanten vastzetten, maar wel strak genoeg dat ze er niet bij kan ;)

Verder is het hier altijd weer een 'beleeronderdeel'...ook dit moeten ze leren en geduld voor leren krijgen. Hier is trailertraining dan ook onderdeel en komt het geregeld voor dat ze een koffiepauze in de trailer staan (rijden we niet altijd of maar heel klein stukje, maar staan ze vooral in een stilstaande trailer). Uiteindelijk zijn ze allemaal als driejarige eigenlijk vrij goed te laden (alleen, maar ook zonder hulp) en staan ze netjes op de trailer. Soms wel wat te draaien, karakter/ongeduld, maar geen gespring meer.

We hebben ook vaste bloedlijnen/karakters waarvan we gewoon weten, die hangen meteen paar keer of staan een poos te proberen of ze zichzelf los kunnen wurmen (hoofd langs de zijkant schuren), weer anderen staan hele poos te schrapen/stampen met het voorbeen en dan pas is het over en anderen doen het nooit. Maar eigenlijk bijna geen hangt keer op keer op keer over de stang :n
Geluk is de vrucht van intens werk
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 24 sep 2012, 13:52

Hier ook een steigereraar, correctie twee...
De oplossing: aan de zijkanten vastzetten en een extra touwtje met paniekhaak om de voorstang heen. Niet te kort zodat ze wel een beetje kunnen bewegen, maar ook niet te lang zodat ze niet te veel van de grond kunnen komen.
Fin ging ook behoorlijk te keer in de trailer afgelopen weekend, maar die stond nog netjes op d'r plek toen we in Roden aan kwamen..
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Viv

Bericht door Viv » ma 24 sep 2012, 15:52

In een 2 paards kun je ze ook aan 2 kanten vast zetten. En inderdaad trailerlijnen gebruiken waar aan een kant een paniekhaak zit. Knappe fjord die die los krijgt.

Verder kan het zijn dat ze in een 1,5 veel rustiger staan omdat ze daar meer ruimte hebben om hun evenwicht te zoeken.

Maar aangezien je ook aangeeft dat ze het thuis ook doet met staldeuren e.d. Is het niet gewoon verveling? Ik weet niet wat je al met haar doet op dit moment?

En nog een tip (al is dat lastig als je geen eigen trailer hebt), hang er een camera in, dan kun je zien wat er gebeurt tijdens het rijden. Dan kun je er veel beter op anticiperen qua rijgedrag.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 24 sep 2012, 15:56

Ik heb Gjendra ook goed kort vast gezet en het touw een slag om de voorstang. Ze hupste de eerste keer in het begin behoorlijk en de laatste paar keer al niet meer. Ik had haar ook aan 2 touwen vast en dat ging goed.

De laatste keer stond ze er al behoorlijk op tijd op voor de keuring in Rolde. Toen heb ik haar ook gewoon even laten staan. Wat eten gegeven en deurtje open Wennen aan het staan in de trailer en weten dat dat ook OK is.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
dc

Bericht door dc » ma 24 sep 2012, 16:18

zonder voorstang, doen wij hier altijd met jonge paarden.

ik heb dat ook een tijdje met zerrin gedaan nadat hij over de stang was geklapt.
Viv

Bericht door Viv » ma 24 sep 2012, 16:28

Ja das ook nog een optie, nooit aan gedacht eerlijk gezegd :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » ma 24 sep 2012, 19:13

ik dacht altijd dat de stangen ook voor stevigheid van de trailer nodig is :o?
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
lientje

Bericht door lientje » ma 24 sep 2012, 20:03

Zonder voorstang zou ik nooit en te nimmer doen, je zal hard in de remmen moeten...

Yuur is er ook zo eentje, oplossing is inderdaad trailerketting met paniekhaak, aan de zijkanten vast en die zijn kort genoeg.
Verder, maar met een jong dier zou ik daar voorzichtig mee zijn, trapten we ook nog wel eens even op de rem als hij begon te klooien (uiteraard met beleid) meneer had dan al snel door dat ie moest dimmen.

Verder scheetl het ook per paard of je er goed aan doet de achterkant (zeiltje) dicht te doen of niet.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » di 25 sep 2012, 19:36

Kan erg gevaarlijk zijn zonder voorstang!! Als je inderdaad dan een keer hard moet remmen, liggen ze buiten...
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 25 sep 2012, 20:36

Linda, je zou het eigenlijk eens moeten proberen hoe ze het doet, als ze bijv dwars staat. Bedenk ik me al lezende, dus eigenlijk een vrachtwagentje of zo. Doet ze het dan ook?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
foss

Bericht door foss » di 25 sep 2012, 20:43

Ik zou de voorstang ook niet weghalen maar aan 2 kanten strak vastzetten en eventueel onderaan het halster ook nog aan de voorstang bevestigen.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Lindava1989

Bericht door Lindava1989 » wo 26 sep 2012, 17:52

Bedankt allemaal voor het meelezen, meedenken en de tips! Ben er heel blij mee =)

Rijden met paard op de trailer zonder voorstang lijkt mij ook eng, aangezien er dan meer gewicht op de kogel komt. Al snap ik het idee wel. Ben ook erg benieuwd wat ze met de ruimte doet die ze dan krijgt.

Ook denk ik niet dat ze het uit verveling doet, aangezien het in meerdere situaties doet, en verder vrij kalm is.
En remmen als we merken dat ze aan het klooien is, word denk ik lastig. Aangezien mevrouw wel best 'hangt' en zelf niet naar beneden komt.

Vrachtwagentje, dan staat ze indd overdwars, zal eens op zoek gaan naar iemand die er een heeft. Voor nu ken ik niemand en het huren hier in de buurt is vrij prijzig zo voor een daagje..
Ik denk dat het voornaamste probleem is dat ze het alleen zijn nog lastig vind. En misschien weet ze wel dat ze met springen haar zin krijgt omdat er iemand komt kijken?
Ik ga een trailerketting met paniekhaak halen, gaan die echt niet snel los? Als ik haar er buiten aan heb staan trekt ze er altijd wel een los.. En anders Max mee op de trailer, hopelijk blijft ze dan gewoon met beide benen op de grond staan. :D
`·. Biëlla & Max

lientje

Bericht door lientje » wo 26 sep 2012, 18:02

die haken gaan niet los, tenzij je eraan trekt. 2 kanten op het oog aan de zijkant zetten en knappe fjord die er nog over komt.

Remmen doen wij juist met springers, je brengt ze dan namelijk uit hun evenwicht, als ze dan dus slim zijn snappen ze na een paar keer wel dat ze bijna omvallen als ze niet 4 voetjes op de vloer houden :D

maar het blijft lastig hoor, dit soort gedrag.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Lindava1989

Bericht door Lindava1989 » ma 01 okt 2012, 10:05

Thanks voor de tips, ga opzoek naar die haken en het proberen +:)+
Lijkt me wel lastig om aan te voelen wanneer ze springt, maar zal de tip zeker meenemen!
lientje schreef:die haken gaan niet los, tenzij je eraan trekt. 2 kanten op het oog aan de zijkant zetten en knappe fjord die er nog over komt.

Remmen doen wij juist met springers, je brengt ze dan namelijk uit hun evenwicht, als ze dan dus slim zijn snappen ze na een paar keer wel dat ze bijna omvallen als ze niet 4 voetjes op de vloer houden :D

maar het blijft lastig hoor, dit soort gedrag.
`·. Biëlla & Max

Viv

Bericht door Viv » ma 01 okt 2012, 10:51

Daarom is een camera zo handig, maarja wel lastig om dat in een geleende trailer te hangen (houwel zo'n ding zo gemonteerd is).
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 01 okt 2012, 12:34

wb een camera. Ik heb een babyfoon met camera. Wendy heeft hem nu meegenomen om een rustigere rit naar huis te kunnen hebben met baby Iwan naast d'r Heino. Het rotding kan batterijen vreten, maar als je meent iets te horen, kun je even kijken wat ze doet door hem aan te zetten en daarna weer uit. Of je neemt extra batterijen mee, kun je de hele reis kijken. Helemaal helder zicht heb je niet altijd, maar in ieder geval zie je toch wat ze doen.

Ik heb de doos er even bij gepakt. Het is van Elro. Portable camera system. Nummer wat er op staat is CS87S. Er zit ook een ingebouwde microfoon in, dan kan je haar toespreken :( .
Misschien dat je dat eens kunt proberen. Zoek ze maar eens via Marktplaats of zo. Ik heb het ding over kunnen nemen voor €50,-. Als je de echte trailercamera's wil kopen, ben je mss 10x zoveel kwijt.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Plaats reactie