Trainen en trainingsopbouw

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Annemarie

Trainen en trainingsopbouw

Bericht door Annemarie » vr 20 apr 2012, 20:16

Ja, daar zit ik tegenwoordig eens wat over na te denken :)ddd . Nu ik wat verder kom met rijden loop ik soms tegen wat dingen daan dat ik denk misschien moet ik eens gaan informeren hoe anderen dat doen. Heb zelf weinig ervaring en al helemaal niet op dit niveau := .

Ding 1 is dat Anka de laatste tijd wat minder zin lijkt te hebben in rijden. Voor de goede orde, mijn instructeurs denken dat het mijn verbeelding is maar ik ben gewoon bezorgd. Anka draaide zich laatst een keer weg in de wei, iets wat ze anders nooit doet. Ze wil altijd mee. Als je erop zit is er totaal niets aan de hand en loopt ze als een trein. Dus misschien is het wel Nis haar grote aura, zou ook nog kunnen en maak ik me inderdaad druk om niets. Zadelmaker is al gebeld just to be sure.

Ding 2 is dat Anka op woensdag met priveles soms wat mat voelt. Ik heb op dinsdagavond clubles en binnen 24 uur dan dus priveles. In het begin was dat eitje, maar op clubles ben ik naar een andere les gegaan, ik rijd inmiddels wat hoger (en ben zelf iets vaardiger geworden) en nu tappen we op dinsdag wel uit een ander vaatje dan eerder. Ik vraag me af of dit dan te dicht op elkaar zit voor maximaal rendement.

Wat ik doe in een week is:
dinsdag clubles (uur)
woensdag priveles (45 min)
Vrijdag buitenritje 30 min
Zaterdag zelf dressuren op de manege (45 min-uur)
zondag buitenritje/wedstrijd

Afhankelijk van het weer kunnen zaterdag en zondag omgewissel worden.

Ik ben heel erg benieuwd hoe de andere wedstrijdruiters trainen en hoe lang en hoe vaak. En doe je tussen door nog andere dingen dan dressuur zoals mennen, longeren of whatever. Dus brand graag los.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Sjolvir

Re: Trainen en trainingsopbouw

Bericht door Sjolvir » vr 20 apr 2012, 20:22

Naar mate je zwaarder en intensiever gaat trainen heeft je paard zeker in het begin wat langer herstel nodig.
Dus kan best zijn dat je dat nu voelt.

Hou er ook rekening meer dat als het lessen zwaarder wordt je allicht ook meer moet gaan voeren
omdat ze dan meer energie verbruikt en je dat zeker op de woensdag zult merken als ze dinsdags hard heeft gewerkt.
Niet dat ze anders echt te weinig te eten krijgen, maar juist voor dat beetje extra prestatie moet je er soms
wat extra eten in stoppen.
Doe dat wel met mate en let er goed op, want het blijven fjorden... en sommigen moet je zeker niet overvoeren
ivm gezondheids problemen.

Is het toevallig ook temperatuurs gerelateerd?
Dus warmere dag stuk slomer? (en warmer is al 10 a 12 graden op dit moment met toch wel dikke vacht,
ipv de 4 a 5 graden die het ook kan zijn (of kouder))

Als ik jouw schema zo zie, zou dat voor gezond paard geen probleem moeten zijn.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 20 apr 2012, 20:49

Met jouw schema zou mijn Detje (ok, dat is een tuigpaard) erg blij zijn hoor! Dit zou ze toch wel aan moeten kunnen volgens mij.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
claudia

Bericht door claudia » vr 20 apr 2012, 20:53

Zortin zou ook in in zijn hoeven klappen bij jou schema.
Die van hem is wel wat zwaarder.

Dit schema moet Anka makkelijk aan kunnen.
Keerje een energyboostertje proberen.
(als Zort een hele drukke week heeft, met rijden (wedstrijd) en dekken dan krijgt hij die wel eens erbij. reageert hij lekker op.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 20 apr 2012, 21:40

Misschien meer conditietraining ?

Ik train met Fjordy intenstief, natuurlijk wel heel anders dan jou, maar wel echt pittig aan conditietraining. Dat doe ik om de dag, zodat hij kan herstellen na een zware training. Daarnaast krijgt hij 1x per week vrij en 1x per week springles.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 21 apr 2012, 09:00

@Dominique: kan zijn dat ze toch nog wat moet wennen aan intensiever rijden. Ik heb het dacht ik wel rustig aan opgevoerd maar kan toch zijn dat ze meer herstel nodig heeft. Qua voer krijgt ze nu per dag 0,5 tot 0,75 kg subli basisbrok met een handje sportbrok. Misschien moet ik toch nog meer gaan voeren en in verhouding meer sportbrok. Anka is goed op gewicht aldus de DA dus iets meer brok zou nog wel kunnen denk ik.

Hoe vaak trainde jij Sjol dan toen je nog fanatiek dressuur reed?

@Amber: zou kunnen dat ik nog wat meer conditiewerk moet doen. Wat versta je daar precies onder? Langere stukken draven en galopperen of meer intervalwerk?

@Claudia: hoe vaak is Zortin aan het werk dan en hoe lang gemiddeld per keer? Volgens mijn instructeurs moet het schema wat ik aanhoud voor Anka ook geen enkel probleem zijn. En volgens mij is het beest zo gezond als een vis. Ik zou tenminste niet zo weten waar qua gezondheid wat mis zou moeten zijn.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 21 apr 2012, 09:38

Op zich heb ik hier natuurlijk helemaal geen verstand van, ben zelf nooit verder gekomen dan wat les op recreatief niveau en dan is al zeker 30 jaar geleden, maar ik zou me kunnen voorstellen dat die beide lesuren te kort op elkaar zitten. Ik merk bijv. aan mezelf dat 'fitnessen' met maar 1 dag er tussen voor mij te snel op elkaar is. Ik heb echt 2 dagen herstel nodig wil ik er de 2e keer ook weer het maximale uithalen. Eerder ging ik op maandag en woensdag en dan merkte ik dat het woensdag nooit lekker ging. Nu ga ik op maandag en donderdag en kan ik beide keren op gelijk niveau 'presteren'.
De totale hoeveelheid werk die je van haar vraagt lijkt me beslist niet te veel.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » za 21 apr 2012, 11:07

Det is nu 6 jaar en loopt gemiddeld 2 a 3 x in de week in de stapmolen (minimaal half uur), 4 x voor de wagen (minimaal een uur), 2 x onder het zadel (ook minimaal een uur en dan ervoor nog een half uur longeren) en dan heeft ze nog een dagje vrij. Stapmolen is vaak uitstappen zodat ik kan uitmesten (en een dag vrij is ook stapmolen..) Verder staat ze nu ongeveer 4 a 5 uur per dag op het weiland.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
claudia

Bericht door claudia » za 21 apr 2012, 11:21

Zortin loopt gemiddeld 6x per week (op zondag heeft hij vrij :D ) en dan minimaal 45 min.tot een uur.
Ik rij eigenlijk altijd in de bak. (meestal staat rien erbij en dan is het gewoon lessen)
Hij is regelmatig goed bezweet maar zijn ademhaling is altijd goed.

Hij krijgt wat voeding betreft gemiddeld een 2kilo brok per dag en onbeperkt voordroog.Aangevuld met luzerne.
Dan komt er nu nog het dekseizoen bij.

Ik merk aan hem dat hij energie genoeg heeft en hij blijft ook plezier houden in het werk.
Hij werkt ook graag mee, ik merk gewoon aan hem dat hij het werk ook leuk vind.
Hij is altijd vrolijk.(maar dat is ook wel zijn karakter)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 21 apr 2012, 11:55

Toobs, loopt nu 5 x in de week, meestal dressuur, als ik zelf train dik half uur.
Les is een uur.
Echter ruil makkelijk een dressuur dag om voor buitenrit.
Of een cross training, zit hij totaal niet mee.
Eet sinds kort 2 x per dag 3/4 brok met dik een halve muesli, maar heeft het heel lang op minder gedaan.

Hij liep tot zomer 2011, 3 x per week.

Sjol, die is kampioen km's maken.
Liep 5 kinderlessen van de manege in de week, ik reed maximaal 3 x per weer dressuur
(mevr. kan tellen en deed met meer dressuur haar best niet meer), sprong een keer
en reed graag buiten.
Ging dikke 3 kilo krachtvoer per dag in.
Kinderlessen gingen er uiteindelijk af, dan was het 3 x dressuur, 1 x springen/crossen verder buiten rijden,
keertje lol trappen met een paarden voetbal etc.

Later toen ze stond waar ze nu staat, idem dikke 3 kg voer, maar ander trainings schema.
3 x dressuur, 2 x buiten (uiteindelijk veel! buiten ivm endurance training!) en cross training en spring training,
maar net hoe het uit kwam.

Nu? (sinds een week)
1/2 schep mijten gerstemix.
1 x per 2 wkn menles, ca 1 x per week (streven is binnen kort 2 x en dan 3x) dressuur (nu half uurtje).
En voor de recreatie, recreatieve buitenritjes.
Op dagen dat ze ment of echt dressuurt, krijgt ze 1 schep voer ipv 1/2.

Ruwvoer is hier voordroog.
En straks weer de wei op.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Krista

Bericht door Krista » za 21 apr 2012, 12:24

Ik vind je schema an sich wel meevallen maar het kan best zijn als je nu een tandje hoger bent gaan trainen dat ze iets meer "slijt" van je training en dus even iets langer bij moet komen.
Twee dagen achter elkaar les doe ik in ieder geval nooit.
Die van mij krijgen pittig werk, en in de les zoek ik de grenzen altijd op. De dag erna is het dan uitsluitend narijden (dus lekker over de rug stappen, wat draven en galloperen. Half uurtje. Voor de rest lekker buiten laten lopen.
Afhankelijk van hoe de de tweede dag na de les aanvoelen pak ik ze op in het trainen of nog een dagje niet. Je moet het een beetje gaan aanvoelen wat wel en niet kan.
Wat voer betreft zou je er wel iets bij mogen geven lijkt me ik vind het echt niet veel krachtvoer wat ze krijgt, je zou het eens aan kunnen vullen met een halfje Power Plus Mix van Havens per dag, dat geeft langdurige energie zonder dat ze er echt heet van worden en bevat extra electrolyten.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 21 apr 2012, 12:34

2 dagen achter elkaar lessen zou ik ook niet doen op hoger niveau. Syl zal dan wel altijd blijven lopen, maar die loopt dan gerust over haar eigen grenzen heen! Ik merk echt aan haar dat ene dag intensief trainen daarna gewoon ook gevolgd moet worden door een dag 'rust'. En dan staan ze wel hele dag buiten en spring ik er misschien even een half uurtje zonder zadel op. Dat ze gewoon ontspannen even aan het werk gaat, maar zichzelf niet weer zo druk maakt.

Met Yessie hoef ik jou schema al helemaal niet te proberen, die vind dat 3x niks. Sylvy voer ik wel veel meer krachtvoer voor en na training, en dan echt alleen die dagen. Yessie krijgt dan weer helemaal nooit krachtvoer. Maar haar ruwvoer rantsoen wordt aangevuld met mineralen uit een liksteen.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 21 apr 2012, 18:01

Krista schreef:Twee dagen achter elkaar les doe ik in ieder geval nooit.

Wat voer betreft zou je er wel iets bij mogen geven lijkt me ik vind het echt niet veel krachtvoer wat ze krijgt, je zou het eens aan kunnen vullen met een halfje Power Plus Mix van Havens per dag, dat geeft langdurige energie zonder dat ze er echt heet van worden en bevat extra electrolyten.
Ik denk dat ik mijn priveles maar verplaats naar donderdagavond dan. Dat heeft als nadeel dat ik 2 avonden weg ben op werkdagen (=haasten). Op woensdag ben ik altijd vrij dus ideaal voor de priveles overdag. Maar ja, wat niet meer gaat gaat niet. Dan woensdag maar lekker narijden buiten.

Ik zal eens kijken naar de powerplus mix. Ik moet niet wat hebben waar Anka van gaat stuiterballen. Extra elektrolyten kan denk ik geen kwaad. Haar himalaya liksteen in de stal is weer op nu en ze gaat prompt weer aan alle dingen van ijzer likken. Echt bizar.
Krista

Bericht door Krista » za 21 apr 2012, 18:25

Annemarie mijn vos krijgt er ook een hele schep van per dag naast de 3 scheppen sportbrok. En die heeft niet veel nodig om "te" te worden zeg maar. Toen hij jonger was had ik hem zelfs op de Coolmix van Havens. Maar zo lang je ze goed in het werk houdt kunnen ze dit voer best aan.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 21 apr 2012, 19:10

Ik zit er ook niet in, maar ik wilde net zeggen, waarom probeer je het niet een paar keer? Dat je je privéles probeert te verzetten, en dan kijken hoe ze voelt? Ik zou het dan niet 1x proberen maar een paar keer.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 21 apr 2012, 20:34

Ik ga ook wel met Amber mee waarom niet wat aan conditietraining gaan doen? Een buitenritje van 30 minuten stelt natuurlijk niet echt wat voor. Lekker rechtuit draven waarbij ze in een horizontale balans moeten lopen. Als ze netjes zo lopen gebruiken ze rug-, buikspieren goed en krijgen ze gewoon meer conditie, uithoudingsvermogen.

Uitbreiden van 10 minuten draven naar een uurtje (onafgebroken). Dat bouw je rustig op in een aantal maanden. Ik denk dat het voor elk paard goed zou zijn. In een uurtje draven leg je zo ongeveer 13 km af als je gewoon op een rustig (basis)tempo draaft.

Daarnaast een paard dat werkt moet eten, heb het bij een heel aantal enduranacepaarden gezien, beetje te dik, niet te veel te eten en dan blijven ze duf. Hop schep haver er in en trainen maar. Zonder aanvulling, mochten ze dat nodig hebben, kan je niet. Wij voeren de paarden die in training komen eigenlijk met de rest mee. En als ze meer conditie krijgen , en je de afstanden/duur vergroot, is het niet vaak zo dat ze nog veel meer nodig hebben.

Wat dressuur lessen betreft kan ik geen advies geven. Ik rij vrijwel nooit in de bak. Mijn dressuur, die ik loopscholing noem, doe ik in het bos. Maar het 'schema' klinkt niet heel zwaar.

Succes!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Krista

Bericht door Krista » za 21 apr 2012, 20:41

Ilonka daar heb je ook helemaal gelijk in. Paarden die iets vervet zijn en niet al te veel eten zijn doorgaans slecht in conditie. Ze kunnen er wel "goed" uitzien op het oog maar hebben weinig uithoudingsvermogen.
Door training kan je de verbrandingsmotor wel aanzetten maar dan moet er idd ook wel wat ingaan.
Wat voer jij je paarden als ik vragen mag uit nieuwsgierigheid?
Zo zag ik laats een prachtige trainingsfoto van Beer van Kristel op FB die zag er echt goed in vorm uit. Mooi schraal en strak.
Nou moet er aan een dressuurpaard wel ietsje meer vlees zitten op het oog maar ik hou ze ook altijd graag schraal.
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 21 apr 2012, 22:05

Ilonka stond jaren op een halve schep brok, halve schep haver als ze niets deed en een hele schep van beide als ik gewoon trainde. Bij wedstrijden kreeg ze (veel) meer.
Nu staat ze op een halve schep Subli Seniores Priores (droog dus moet je nog weken) en een schep sportbrok in rust en tot twee scheppen met rijden. Twee jaar geleden bliefte ze ineens geen haver meer dus dat heb ik maar geschrapt, met haar toen 22 mocht ze wel kiezen van mij.

Brass heb ik veel soberder, die heeft minder nodig. Halve schep Subli SP en een halve schep sportbrok in rust en een hele schep met rijden. Regelmatig wissel ik die voor een schep haver of Natural Balance muesli van Havens. Deze geeft erg veel energie.

Op de laatse wedstrijd (Krokus Distanz) kreeg ze 2 kg Subli SP, 1 1/2 kg Pavo Slobber Mash, 1 1/2 kg brok, kg meusli en 1 1/2 kg haver per wedstrijd dag. Daarnaast nog een kg of 2 D& HH Fibre P, paar kg wortels en hooi. En uiteraard voer van de buren want dat is altijd lekkerder. Maar goed dat is niet thuis en niet met normale training maar met een 'extreem'.

Ik voer niet extreem veel maar wel hoog energetisch. En heel veel hooi, ruwvoer is de basis en daar mag zeker niet op gekort worden i.m.o.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Krista

Bericht door Krista » zo 22 apr 2012, 06:12

Ilonka interessant om te lezen, dat zijn flinke hoeveelheden op wedstrijddagen en qua hoeveelheid komt het wel overeen met wat onze koerspaarden krijgen. Daar is alleen geen onderscheid in werk of rustdagen wat hoeveelheden betreft. Ja tenzij ze echt een korte pauze hebben en niets doen, dan wel minder natuurlijk.
Endurance paarden en koerspaarden verbranden natuurlijk enorm veel. Een dressuurpaard verbrand nooit zoveel. Althans niet de paarden van ons hobbyisten. Ik denk dat bijvoorbeeld de A kader paarden ook een flink rantsoen hebben.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 22 apr 2012, 08:21

Heee, ik zie mijn naam voorbij komen, dankjewel voor het compliment Krista! Beer wordt sinds kort pas wat intensiever dressuurmatig getraind maar hij heeft veel balans en spieren (en rust in zijn hoofd) door het vele buiten draven.
Mijn schema ziet er wel totaal anders uit maar ja, wij doen dan ook heel andere dingen..

Je schema is wel vooral dressuur, misschien dat ze het wat saai (mat) vindt? Je zou eens wat meer buiten de bak kunnen proberen, meer tempo op langere ritten.. Worden ze ook 'wakker' van. Je wakkert een potje energie aan die veel paarden niet lijken te hebben op het eerste gezicht, tenminste zo ervaar ik dat met Beer. 30 minuten buitenrit vind ik wel te weinig. De meeste paarden vinden dat zo leuk, krijgen ze ook weer energie van en houdt het werk afwisselend. Probeer je buitenrit ook als training te zien, misschien niet zozeer dressuurmatig, daar doet ze immers al genoeg van, maar vooral mentaal en technisch op een andere manier. Verschillende ondergronden, gelijkmatig tempo, dat soort dingen.

Ik wil wel een keer met je gaan rijden, een keer halverwege afspreken in een bos..? ;) Als je regelmatig met de trailer op pad gaat, niet voor een wedstrijd maar voor een flinke buitenrit, gaat dat matte er misschien ook wel af..?
Plaats reactie