Knappe man is het geworden he?!

We vinden hem zelf nog wel wat vettig, dus hij staat nu een beetje op rantsoen.
Over de rhino: Dat is nog best heel spannend geweest bij ons op stal Viv!
Afgelopen vrijdag was de einddatum voor de strengste maatregelen en quarantaine als er geen nieuwe koortsgevallen zouden zijn geweest. Prima, ware het niet dat Peer dinsdagochtend dus wel koorts had (39.4)...
Gelijk alle alarmbellen natuurlijk af en direct in isolatie en een arts erbij. Het stomme is dat hij zo fris als altijd was en zelf geen enkele last had van zijn koorts. Als we niet verplicht hadden moeten temperaturen had ik het niet eens doorgehad waarschijnlijk. Peer onderzocht en reageerde alleen iets op een lymfeklier rechts in de kaak. Neusswab genomen voor de rhinotest, koortsremmers gespoten en afwachten maar, lees: slapeloze nachten want Peer heeft vlak voor het ziek worden van het overleden paard nog uitgebreid staan knuffelen met hem. Peer vond het wel best, extra veel aandacht en lekker op het land...

De foto hierboven gepost is van woensdag; niet echt een ziek paard om zo te zien toch?! Maar woensdagochtend toch nog steeds een temperatuur boven de 39 graden (39.3) ondanks de medicijnen, dus weer koortsremmers in de bloedbaan gespoten en extra Quadrisol voor hem gekregen. 's avonds gelukkig het verlossende woord: Peer is negatief op alle vormen van rhino godzijdank. Gewoon een ander virusje dus. We hebben tranen met tuiten gehuild van blijdschap op stal! Peer is toch een beetje de mascotte en iedereen leeft heel erg met elkaar mee. Toen stond er donderdag nog een ander paard (de buurman van Poown) met verhoging (38.6) en een erg dikke koker. Ook onderzocht en getest en die was gelukkig ook negatief.
Omdat er op stal sinds het sterfgeval geen
rhino gerelateerde koortsgevallen meer zijn geweest, zijn de maatregelen sinds zaterdag opgeheven. Dat wil zeggen dat de paarden onderling weer contact mogen hebben, we niet meer hoeven te temperaturen (was eerst 2x per dag en de laatste week 1x per dag) en per maandag er weer door het personeel wordt uitgemest en buiten/binnengezet. Ook mogen we op buitenrit als we willen, maar nog niet naar klinieken of lessen buiten de deur tenzij de ontvangende stal/kliniek toestemming geeft. Wedstrijden mogen we nog even niet naartoe, dat zal waarschijnlijk begin april weer worden vrijgegeven naar verwachting.
Maart was voor ons, de paarden en alle stalgenoten echt een hele zware maand. Ik ben ook veel vrij geweest en heb dankzij 'het nieuwe werken' tussendoor veel gelegenheid gehad om bij de paarden te zijn, anders had ik het allemaal niet kunnen organiseren. Ben helemaal schraal van alle desinfectiespray, de paarden zijn bijna schizofreen geworden van het gebrek aan onderling contact, mijn stalschoenen kunnen de prullenbak in van al het uitmesten, heb bakken met werk om in te halen, de paarden kunnen geen thermometer meer zien, mijn huis is een troep... Maar we hebben dankzij deze maatregelen geen enkel ander paard verloren of ziek gehad, het weideseizoen komt er aan en we hebben het er met elkaar als stal goed vanaf gebracht.

Eindelijk tijd om weer zorgeloos te genieten van onze paardenbeesten!
Daulann komt ook eind april naar stal, dus daar kijken we nu ook erg naar uit! Heeft Poownie zijn eigen fjorden-kudde!

Waarschijnlijk wordt Daulann zijn stalnaam Grijs of Grijze, want het is een Gtje en hij is nou eenmaal grijs
Poownie, Peertje en Grijze...