Verklaring: Door de wrijving van het zadel breken de winterharen af en gaan haarzakjes ontsteken, waardoor je witte plekken krijgt. Beste remedie is na het rijden iedere keer flink schoonmaken met water, om de boel zo schoon mogelijk te houden.
De zadelpasser vertelde dat hij vaker bij fjorden meegemaakt had dat ze witte plekken kregen, terwijl het zadel (volgens hem) wel goed lagen. Toen hij eens met een fjordenfokker (niet gevraagd wie, dom) is gaan praten vanwege dit probleem, vertelde deze dus bovenstaand verhaal en daar gelooft deze zadelpasser nu dus in

Nu stink ik natuurlijk niet zomaar ergens in, maar ik kon zelf ook echt niet ontdekken waarom dit zadel niet goed zou liggen en ook met rijden is hij hartstikke soepel & werkwillig. Daarnaast heeft Harma eigenlijk precies hetzelfde. In de winter witte plekken (alleen te zien als je haar scheert) en in de zomer niks te zien.
Ze staan dag buiten in weer en wind en hebben (ongeschoren) een flinke vacht dus ik kan me voorstellen dat er ondanks het poetsen toch wel vuil tussen de haren blijft zitten waardoor die wrijving best aannemelijk lijkt. Dus ik denk eigenlijk dat de zadelpasser gelijk heeft..
Nou vraag ik me af, hebben jullie hier ooit wat van gehoord? Zijn er nog meer fjorden met witte plekken in de winter, terwijl er een goedpassend zadel op ligt?
PS: Deze zadelpasser verkoopt ook zadels (nieuw en tweedehands) en had ook zadels bij zich zodat we eventueel andere zadel konden proberen. Maar deze zijn de auto niet eens uit geweest, omdat hij dit zadel echt goed vond zitten. Hij had veel meer aan mij kunnen verdienen