Witte plekken normaal bij fjord?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
_*iDj*_

Witte plekken normaal bij fjord?

Bericht door _*iDj*_ » wo 01 feb 2012, 17:47

Na het scheren zag ik bij Balloo ineens witte plekken en uiteraard heb ik meteen een zadelpasser laten komen, ondanks dat ik er zelf van overtuigd was dat het zadel wel goed ligt. Na kritisch kijken kwam ook de zadelpasser tot de conclusie dat het zadel eigenlijk hartstikke goed lag. Hij vertelde dat het bij fjorden vaker voorkomt dat ze witte plekken krijgen, terwijl het zadel goed ligt.

Verklaring: Door de wrijving van het zadel breken de winterharen af en gaan haarzakjes ontsteken, waardoor je witte plekken krijgt. Beste remedie is na het rijden iedere keer flink schoonmaken met water, om de boel zo schoon mogelijk te houden.

De zadelpasser vertelde dat hij vaker bij fjorden meegemaakt had dat ze witte plekken kregen, terwijl het zadel (volgens hem) wel goed lagen. Toen hij eens met een fjordenfokker (niet gevraagd wie, dom) is gaan praten vanwege dit probleem, vertelde deze dus bovenstaand verhaal en daar gelooft deze zadelpasser nu dus in ;)

Nu stink ik natuurlijk niet zomaar ergens in, maar ik kon zelf ook echt niet ontdekken waarom dit zadel niet goed zou liggen en ook met rijden is hij hartstikke soepel & werkwillig. Daarnaast heeft Harma eigenlijk precies hetzelfde. In de winter witte plekken (alleen te zien als je haar scheert) en in de zomer niks te zien.
Ze staan dag buiten in weer en wind en hebben (ongeschoren) een flinke vacht dus ik kan me voorstellen dat er ondanks het poetsen toch wel vuil tussen de haren blijft zitten waardoor die wrijving best aannemelijk lijkt. Dus ik denk eigenlijk dat de zadelpasser gelijk heeft..

Nou vraag ik me af, hebben jullie hier ooit wat van gehoord? Zijn er nog meer fjorden met witte plekken in de winter, terwijl er een goedpassend zadel op ligt?

PS: Deze zadelpasser verkoopt ook zadels (nieuw en tweedehands) en had ook zadels bij zich zodat we eventueel andere zadel konden proberen. Maar deze zijn de auto niet eens uit geweest, omdat hij dit zadel echt goed vond zitten. Hij had veel meer aan mij kunnen verdienen ;)
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Amber_

Re: Witte plekken normaal bij fjord?

Bericht door Amber_ » wo 01 feb 2012, 18:16

Haha... Ik ben best blij dat jij dit topic opent. Toot had ook 'drukplekken'.. dacht ik. Want sinds hij geschoren is, zijn ze weg. Nu 2 maanden later zijn ze nog niet terug, de witte haren. Fjordy heeft het ook iedere winter. Dus ik hoop dat je zadelmaker gelijk heeft :D
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 01 feb 2012, 18:18

Heb wel eens fjorden gezien waarbij er witte haren door de vacht heen zaten. Maar dat was dan wel geheel over het lichaam verspreid, niet alleen bij het zadel.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 01 feb 2012, 18:50

Die van mij heeft ze ook..werden pas zichtbaar toen ie veel haar kreeg..mijn huidige zadel is aangemeten en ligt goed..ben benieuwd of hij het volgend jaar ook heeft..iemand die er wat meer verstand van leek te hebben dan ik zei ook dat het geen drukplekken waren maar dat het meer op kapot haar leek.. Het lijkt me sowieso altijd goed om alert te zijn op dit soort plekjes want goed is het niet.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 01 feb 2012, 18:52

Die van mij heeft ze van een van haar dekens, weet nog steeds niet welke.
Moet ze vaak wissellen als het van dat natte hondenweer is en aangezien het tijd duurt voor
de haren wit worden....
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » do 02 feb 2012, 09:03

Jordy heeeft een witte plek op zn schoft. Daar ligt dus geen zadel. rare ervan is dat het alleen in de winter zichbaar is. Zomers niet.
Hij heeft en 2 jaar geleden wel gehad en dit waren idd drukplekken. Nadat ze zadelmaker is geweest zijn ze langzaam verdwenen.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Genista

Bericht door Genista » do 02 feb 2012, 12:25

Ik hoor (edit: lees) er nu voor het eerst over. Had dit dus nog nooit eerder gezien of gehoord...
Op het eerste gezicht lijkt het me sterk... maar nu ik de ervaringen van anderen zo lees...

Ga er nu eens wat meer op letten. Toch wel interessant...
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 02 feb 2012, 12:53

Dani heeft ze ook, begin van de winter is het erger dan nu. Ineens waren ze er en nu bijna niet meer te zien. Ook mijn zadel ligt goed en de masseuze kon ook niks vinden toen ze Dani kwam masseren. Ik heb nu een shock absorber tussen zadel en sjabrak, maar niet omdat het zadel niet goed ligt, maar om de druk beter te verdelen.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » do 02 feb 2012, 16:54

Svenna heeft het ook en dat word zichtbaar na het scheren, nu is het weer weg.
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Fran

Bericht door Fran » do 02 feb 2012, 17:20

Olaf heeft na het scheren ook witte plekken bij het zadel. Mijn zadelmaakster vertelde het zelfde als die van jouw.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Viv

Bericht door Viv » do 02 feb 2012, 17:44

_*iDj*_ schreef:Na het scheren zag ik bij Balloo ineens witte plekken en uiteraard heb ik meteen een zadelpasser laten komen, ondanks dat ik er zelf van overtuigd was dat het zadel wel goed ligt. Na kritisch kijken kwam ook de zadelpasser tot de conclusie dat het zadel eigenlijk hartstikke goed lag. Hij vertelde dat het bij fjorden vaker voorkomt dat ze witte plekken krijgen, terwijl het zadel goed ligt.
Een paard krijgt nooit zomaar witte plekken _O- Het gros van de fjorden loopt gewoonweg met niet passende zadels en tsja daar krijg je nu eenmaal witte plekken van. Of het zadel past wel maar de ruiter is van mening dattie prima in een voor zijn/haar achterwerk te klein zadel past, dan is de drukverdeling ook verkeerd, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » do 02 feb 2012, 18:15

Er zijn dus wel meer die hier last van hebben. Ik vermoed dat het vuil en opgedroogd zweet dat in de wintervacht blijft zitten een belangrijke invloed heeft op de plekken. Nu Balloo geschoren is, hebben we daar natuurlijk geen last meer van.
Viv schreef:
_*iDj*_ schreef:Na het scheren zag ik bij Balloo ineens witte plekken en uiteraard heb ik meteen een zadelpasser laten komen, ondanks dat ik er zelf van overtuigd was dat het zadel wel goed ligt. Na kritisch kijken kwam ook de zadelpasser tot de conclusie dat het zadel eigenlijk hartstikke goed lag. Hij vertelde dat het bij fjorden vaker voorkomt dat ze witte plekken krijgen, terwijl het zadel goed ligt.
Een paard krijgt nooit zomaar witte plekken _O- Het gros van de fjorden loopt gewoonweg met niet passende zadels en tsja daar krijg je nu eenmaal witte plekken van. Of het zadel past wel maar de ruiter is van mening dattie prima in een voor zijn/haar achterwerk te klein zadel past, dan is de drukverdeling ook verkeerd, om maar een voorbeeld te noemen.
Fijn dat je er om kan lachen Viv, maar de verklaring voor de drukplekken is dus de wrijving onder het zadel door het gewoon bewegen onder het zadel (en met evt vuil wat nog in de vacht zit).
Ik weet dat er veel paarden met niet-passende zadels lopen, omdat eigenaren er gewoon maar wat op gooien. Echter de zadelmaker die hier geweest is, levert altijd goed werk + dat ik zelf ook niets kan vinden waardoor het zadel niet goed ligt, zorgt ervoor dat ik toch wel wat van het verhaal geloof.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Genista

Bericht door Genista » do 02 feb 2012, 18:36

Ha! Leuk topic.... het mysterie van de witte vlekken.....

Maar waarom zou het bij fjorden anders zijn dan bij andere rassen? Hoe zit het bij ijslanders en haflingers dan??? Iemand daar ervaringen mee??
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 02 feb 2012, 19:35

Sas had het ook altijd en heb het mijn zadelmaker ook wel eens gevraagd (ook n.a.v. drukplekken en zijn ontstaan) en die gaf ook een soortgelijk verhaal aan :j Sas was dan alleen niet geschoren, maar zag je het vaak aan het eind van de winter in haar vacht doorkomen. Maar tijdens het verharen verdween het ook altijd weer inderdaad.
Geluk is de vrucht van intens werk
Erpel

Bericht door Erpel » do 02 feb 2012, 21:24

Ik heb het hier ook gehad. Vera had opeens witte plekken vlak bij haar schoft. Schrok uiteraard. Ik laat elk jaar mijn zadel controleren met zo'n elektronische pad, waarbij je dan de drukverdeling kan zien tijdens de verschillende gangen als je rijdt. Ideaal, maar mijn zadel lag ook goed.
Mijn zadelmaker gaf toen aan dat het ook eventueel kan komen doordat een zadel wel goed ligt, maar naarmate je hele lange ritten rijdt, dan de druk ook anders is.
Ik pas in ieder geval met mijn kont makkelijk in het zadel, dus daar ligt het sowieso niet aan.

Daarbij heb ik ook het schofttuig van mijn mentuig laten controleren of het niet eventueel daarvan kwam. Ook dit was niet het geval. Maar inmiddels zijn de witte plekken weer verdwenen, hopelijk komen ze niet terug bij het verharen.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 03 feb 2012, 08:20

Ik denk dat het ook te maken heeft met dat Fjorden geen hoge schoft hebben. Bij een KWPN-er blijft een zadel stabieler liggen en bij Fjorden beweegt ie wat meer.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 03 feb 2012, 08:48

Mijn vraag naar jouw is dan meteen: heeft hij je zadel ook bekeken terwijl jij aan het rijden was? Mijn fjord heeft op het eerste zicht een tamelijk holle rug (de luilak laat zijn pens gewoon graag hangen }> ), maar van zodra je begint te rijden, komt zijn rug omhoog. Ik kreeg dan ook witte haren van een op het eerste gezicht goed passend zadel omdat de boom en de kussens van mijn zadel in het midden te ver doorbogen naar beneden en dus geen ruimte lieten voor zijn rug om omhoog te komen. Sinds ik nu een maatzadel heb, zijn de problemen verdwenen! Het is dus heel belangrijk dat je niet alleen de combinatie paard-zadel laat nakijken, maar ook en vooral de combinatie paard-zadel-mens! Als dat niet gebeurd is, dan zou ik dat alsnog doen.

Mijn zadelmaker heeft het me ooit eens gevraagd. Ze had een dame binnen gekregen die bij zadelpasser X was gepasseerd omdat haar Fjord witte haren had. Hij had tevens haar zadel "aangemeten" (lees: zomaar iets op paard zijn rug gekwakt). Het toeval wil dat de zoon van zadelpasser X en een vriendin van die zoon allebei een fjord hebben. Ik heb ze gezien op Flanders Horse Expo en ik was om het zacht uit te drukken gechoqueerd! Ze hadden allebei witte haren. Niet maar een beetje (ik dacht dat die van Falco erg waren), maar echt spierwitte joekels van drukplekken! Wat zei zadelpasser X toen die dame om advies kwam: "alle fjorden krijgen witte haren!", waarna die dame dus naar mijn huidige zadelmaker is getrokken. Zij wilde dat verhaal even checken, maar toen ik haar vertelde wat ik op die beurs had gezien dachten we allebei: ja daag... Het toeval wil ook dat diezelfde zadelpasser als in dat beursverhaal ook de zadels van de manegepaarden op het stalletje waar ik rijd had aangemeten. Die dingen lagen voor geen meter! Hij ging dus duidelijk niet alleen bij fjorden de mist in.

Ik ben geneigd om het met Viv eens te zijn en je te vertellen dat, als de witte haren zich in de zadelstreek bevinden, dat ze dan waarschijnlijk van een zadel afkomstig zijn. Wat wel kan is dat het oude blessures zijn van eventueel een vorig zadel dat niet goed zat. Mijn huidige zadel past prima. Falco laat me nu gelukkig ook meteen weten als dat niet het geval is, dus da's handig :) De witte haren zijn weggetrokken, maar ik durf wedden dat als ik hem scheer, dat ze dan weer zullen opduiken.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Genista

Bericht door Genista » vr 03 feb 2012, 14:29

Maar als fjorden sneller witte plekken krijgen op de plekken van het zadel (door enigszins verschuiven of wat dan ook), dan zouden toch ook op andere plekken witte haren tevoorschijn moeten komen. Daar waar bijvoorbeeld dekens dichter op de huid liggen (op de borst, kont) of op de plekken van het hoofdstel, of bij de onderbenen (als peesbeschermers worden gebruikt).

Dadelijk blijkt nog dat fjordenhaartjes/fjordenhuidjes gevoeliger zijn voor aanraking/wrijving, dan de huid van andere paardenrassen. Het moet niet gekker worden.

Ik sluit niks uit... maar ben wel (positief) kritisch :))
Esther

Bericht door Esther » vr 03 feb 2012, 18:14

Ik durf wel te geloven dat fjorden stugger haar hebben wat sneller afknapt in de winter, verder heb ik er niet zoveel verstand van dat ik er een uitspraak over kan doen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
san_ner

Bericht door san_ner » vr 03 feb 2012, 18:39

De mijne kreeg het van zijn deken, er was ook wat haar bij weggeschuurd. Hij had het nooit, totdat ik deze deken dus op deed.
Plaats reactie