Klein overzicht van een Portugees boogjespaard

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Machteld&Falco

Klein overzicht van een Portugees boogjespaard

Bericht door Machteld&Falco » ma 05 dec 2011, 20:48

Jullie kennen hem misschien niet meer, maar lang lang geleden heb ik hem hier voorgesteld. Ik heb het natuurlijk over onze stoere Lusitaanse hengst, Furio! Met zijn 1 jaar en bijna 6 maanden wordt het al een hele kerel! Tijd dus voor een overzichtje!

Het begon allemaal op 17 juni 2010...
Afbeelding

De eerste keer dat we hem zagen was het een ondervoede garnaal van 6 maanden oud. Gespeend op 4 maanden en moederziel alleen op de wei... Maar de witte pluisoortjes en de blik deden het hem... :)
Afbeelding

Pas aangekomen op de manege. Lelijke eendjesfase. Er was nog geen enkele wei furioproof, dus dan maar grazen aan de hand... Uiteraard stapte hij in een onbewaakt moment over zijn touw en moest ik hem wel loslaten (of zijn benen breken...). Het liep gelukkig goed af :)ddd
Afbeelding

11 maanden oud. Helaas nog steeds alleen (dik tegen onze zin). Het zou nog een dikke week duren eer hij eindelijk een maatje kreeg. Hij begint echter wel al mooi op te drogen!
Afbeelding

Afbeelding

Gek doen!
Afbeelding

En mét boogje op het Internationaal Lusitanofestival eind september! Alles moest eraf: manen en staart. Helaas: veulen 4 maand jonger en dus ook 15 cm kleiner dan de concurrenten (alle Belgen hadden zich terug getrokken, dus wij zaten tussen de Franse en de Portugese veulens die tussen januari en maart geboren waren). Furio wilde ook helemaal niet lopen. Hij was helemaal onder de indruk... Arm ding.
Afbeelding

Klein drafje, na veel aandringen...
Afbeelding

Zijn prachtige koppie. Hier zie je dat hij veel Veigabloed voert :) (typisch ramshoofd)
Afbeelding

November: samen met zijn dikke vriend, Cariño op de wei. Ik had hem graag dag en nacht naar buiten zien gaan, maar hij staat gelukkig wel elke dag buiten. Niet mijn veulen (maar van Pieterjan), dus ook niet mijn beslissing.
Afbeelding

Dikke pensen... Ze krijgen al bijna niks extra, maar ze ontploffen allebei zowat!
Afbeelding

Sprintje! Staart en manen beginnen eindelijk weer een beetje te groeien :)
Afbeelding

Heerlijk samen rennen!
Afbeelding

Slaapkopje!
Afbeelding

Gisteren. Poging tot standfoto. Het wordt een hele buffel zo!
Afbeelding

Intiem momentje met de baas :+:
Afbeelding

Plastic zeil verkennen :)
Afbeelding

Zijn prachtige koppie :~
Afbeelding

Pieterjan kreeg hem niet door de plas. Hij is nog erg onzeker. 't Is zijn eerste paardje en hij wil alles té goed doen. Daardoor raakt hij gestresst en gaat het mis :) ik nam het dus even over. Water spetteren bleek achteraf nog fijn, aldus Furio
Afbeelding

Braaf peerd +:)+
Afbeelding

Sorry voor de hoeveelheid :o Ik weet dat het geen fjord is, maar ik wilde jullie onze andere kanjer toch ook niet onthouden :)
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Dennis

Re: Klein overzicht van een Portugees boogjespaard

Bericht door Dennis » ma 05 dec 2011, 20:52

Hij is erg mooi geworden in een jaar tijds.....
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 05 dec 2011, 20:54

zo, die is flink uitgezwaard. Vind het maar zielig, zo'n paard zonder staart, met al die vliegen. Gelukkig groeit het wel weer aan
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 05 dec 2011, 20:58

Die heeft een hele verandering doorgemaakt, leuk te zien! Ha als je me zou zeggen dat ie 2,5 was had ik het ook geloofd....
Geluk is de vrucht van intens werk
Keandra

Bericht door Keandra » ma 05 dec 2011, 21:02

mooi dier zelfs voor eentje met een ramshoofd (ben ik echt niet voor te vinden O:) )
hij is mooi bijgekomen

zou toch even gewacht hebben voor hem voor te brengen, zeker als hij van zoveel later is
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 05 dec 2011, 21:36

Keandra schreef:mooi dier zelfs voor eentje met een ramshoofd (ben ik echt niet voor te vinden O:) )
hij is mooi bijgekomen

zou toch even gewacht hebben voor hem voor te brengen, zeker als hij van zoveel later is
Waarom? We hevben hem gewoon zonder verwachtingen meegenomen om hemwat ervaring te laten ipdoen. Hij is niet het type om ooit hoog te scoren op een keuring. Daarvoor is hij te barok. De jury kiest toch steevast voor de sportpaarden. Gelukkig komt daar stilaan verandering in en is er een nieuwe wind door het stamboek aan het waaien om het barokke juist te koesteren. Het worden meer en meer KWONers met een ramshoofd de laatste jaren. Dat mag niet gebeuren. We wilden hem gewoon eens een andere locatie e.d. laten ervaren. Dat hij niet in de prijzen zou vallen, wisten we van tevoren. De vgende keer dat we hem buiten brengen zal in de bereden klasse zijn. Gezien zijn uiterlijk, zal hij ook als dekhegst in aanmerking komen (stelt bij lusitano's weinig voor), dus rond 8 jaar zal hij pas voor stamboekopname gaan. Dat ramshoofd vind ik trouwens net fantastisch :)

@Ivonne: van vliegen had ie gelukkig niet te veel last. Was al laat in de zomer toen alles er af ging.

@Bella: hij toont echt al bijna volwassen, maar t is echt nog een gup. Ben eens benieuwd hoe hij er met een jaar of 7 uit zal zien. Pas dan zijn ze eindelijk echt min of meer volgroeid.

@Dennis: ik sta er zelf echt van te kijken hoeveel goeds een jaar met dat paard heeft gedaan!
shesannie

Bericht door shesannie » di 06 dec 2011, 01:16

wat een heerlijk koppie zeg! echt super mooi!
foss

Bericht door foss » di 06 dec 2011, 05:26

Wat een verandering is hij ondergaan zeg, wel jammer van zijn staart en manen maarja dat hoort bij dit ras groeit wel weer aan.
Zijn hoofd vind ik juist mooi bij hem passen een arabieren hoofd zou raar staan.

Het is gewoon een mooi knap paard.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Wiesje

Bericht door Wiesje » di 06 dec 2011, 06:36

Ik vind het een erg leuk dier! Het ramshoofd vind ik er eigenlijk juist heel mooi op!
En ach, dat afscheren van manen en staart hoort er bij voor een keuring, net als dat Fjorden bij voorkeur met een strakke boog voorgebracht worden.

Houdt hij deze kleur? Of wordt hij grijs nog? (of had dat dan al gebeurd moeten zijn? Geen idee hoor!)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 06 dec 2011, 08:16

Wat een plaatje is het aan het worden zeg!! Alleen zo mooi als dat ik een boogje bij een fjord vind, zo zonde vind ik het bij zo'n type paard. Begrijp dat het voor de keuring moet maar het zou mij echt aan het hart gaan zeg, zeker ook die kale staart :o Ik hou zo van mooie volle staarten. Maarja groeit wel weer aan gelukkig :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 06 dec 2011, 09:25

Zo die is zeker gegroeid, dat wordt nog een mans paard gok ik zo.
Wel goede ervaring zo naar de keuring, alles moeten ze leren.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 06 dec 2011, 09:35

Oehlalaaaa, wat een stuk! Ik houd van die hoofden en ik vind zijn bouw ook echt prachtig! Vaker foto's plaatsen, Machteld, hij is echt heel mooi!
Ilona

Bericht door Ilona » di 06 dec 2011, 12:25

Ik vind hem ook onwijs gaaf! Houd er ook wel van.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 06 dec 2011, 12:28

Wat een leuk dier. Wel zonde dat zijn staart voor die keuring zo toegetakeld moest worden.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 06 dec 2011, 12:54

Wat een leuke reacties allemaal :)

Die staart en die manen... Geloof me, dat deed mij ook ongelooflijk veel pijn hoor! Hij had echt een mooie bos manen. Gelukkig groeit het best snel :) We hadden echter niet veel keus... Bij de merries wordt het ook nog gedaan als ze volwassen zijn: manen en kuif er helemaal af en een stuk van de staartwortel wordt ook kaalgeschoren, maar omdat tegenwoordig meer en meer merries bereden worden, zie je het steeds minder.

@Wiesje: hij zal jammer genoeg steeds witter en witter worden. 't Is een schimmel. Hoe lang dat zal duren, daar heeft iedereen het raden naar. Kan zijn dat hij op zijn 10e nog heel donker is, maar het zou ook kunnen dat hij op zijn 3e al bijna wit is. Ik hoop dat hij nog heel lang donker blijft O:)

@Janna: hij wordt inderdaad mans. Ik denk dat het een heel stevig peerd gaat worden. Hij lijkt erg op zijn opa, Embaixador.
rowenna

Bericht door rowenna » di 06 dec 2011, 15:05

Knap diertje hoor.
Vind een ramshoofd bij sommige rassen wel mooi, zoals bij jou knappert, maar ook bij de lippizaner.
Vind alleen dat wegscheren van de staart en manen helemaal niks, maar volgens de portugezen zouden ze dan dikkere en mooiere staart en manen krijgen geloof ik toch?
Maar geloof daar niet zo in.

Vind het het ook niet verkeerd hoor om je paardje op die leeftijd eens mee naar een keuring te nemen, daar leren ze veel van.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 06 dec 2011, 15:13

rowenna schreef:Knap diertje hoor.
Vind een ramshoofd bij sommige rassen wel mooi, zoals bij jou knappert, maar ook bij de lippizaner.
Vind alleen dat wegscheren van de staart en manen helemaal niks, maar volgens de portugezen zouden ze dan dikkere en mooiere staart en manen krijgen geloof ik toch?
Maar geloof daar niet zo in.

Vind het het ook niet verkeerd hoor om je paardje op die leeftijd eens mee naar een keuring te nemen, daar leren ze veel van.
Nee hoor :) Zoals je ziet had hij al een behoorlijk volle bos manen (lag zelfs twee kanten op) en een mooie dikke staart. De reden waarom het gedaan wordt is heel eenvoudig: op die manier ziet een jury heel goed alle contouren van het lichaam zonder dat er een berg manen of een dikke staart in de weg hangt. Als de manen lang genoeg zijn mag je om die reden ook vlechten. Bij veulens en jaarlingen ben je echter min of meer verplicht om alles eraf te halen. Een nette vlecht zou toch niet lukken.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 06 dec 2011, 16:02

Wat een heelijke vent!

Blijf het alleen doodzonde vinden van zijn staartje
Maar oh, wat een leuk barok kereltje hebben jullie daar!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Jilly

Bericht door Jilly » di 06 dec 2011, 17:21

Op die foto's op het festival is het opeens al een hele vent zeg :~
Ik ben ook zo geen fan van een ramshoofd, maar bij zulke paarden hoort het eigenlijk gewoon he?!

Blij dat fjorden geen geschoren staart hoeven op de keuring hihi, dan zou ik niet gaan :+ manen groeit snel genoeg bij, maar als ik dat staartje zie moet ik meteen weer denken aan de geschuurde staart van Hay. 2 jaar later was alles ongeveer weer zoals het hoorde :=
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
monne

Bericht door monne » di 06 dec 2011, 17:59

o, geweldig mooi zo'n Lusitano. Zijn ramshoofd vind ik prachtig. Jammer dat die manen en staart zo lelijk gemaakt worden voor de keuring. Ik ben in oktober naar de Lusitano keuring geweest in Ermelo. Vond juist de barokke types erg mooi. Maar, wat een verschillen in type hebben ze binnen dat stamboek (tenminste in Nederland)!
Plaats reactie