16 jaar en oudere fjorden topic deel 3

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Annemarie

Re: 16 jaar en oudere fjorden topic deel 3

Bericht door Annemarie » zo 20 nov 2011, 16:11

Ja oudjes zijn super leuk hoor. Gisteren met Nisko 20-25 min rondgestapt door het dorp. Kort ritje deze keer maar het gaat niet om de kwantiteit maar de kwaliteit van de rit zeg ik altijd maar . En zo leuk aan een ervaren paard, je stapt op en rijd weg na 2 weken niet rijden. Je hoef niet te corrigeren want het loopt gewoon braaf briesend door. Lief lief paard :+: Nisko :+:
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
foss

Bericht door foss » zo 20 nov 2011, 16:14

Ik ben vandaag een heerlijk rondje zonder zadel wezen rijden op Foss als vanouds dat deden we vroeger heel vaak maar ja toen was ik een stuk leniger.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ootje

Bericht door Ootje » ma 21 nov 2011, 16:12

Heerlijk is dat he, zonder zadel rijden. Af en toe haal ik Odet zonder zadel uit de wei en dat vindt ze veel leuker dan aan de fiets.

Wat een mist zeg. Gisteren waren de paarden niet te zien in de wei. Toen ik riep, kwamen ze alle 7 aangestormd. Grappig is dat, want ik hoorde ze wel, maar zag ze niet. Flora (26) houdt de rest nog prima bij!
Odette&Fenna
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 21 nov 2011, 19:25

Marga is kreupel ;( . Hoop niet dat het door die schiffel komt, op haar knie. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar geen hinder van heeft. Maar ze heeft er nog nooit een pas om gekreupeld. Ik kijk het nog even aan, anders maar even de d.a. bellen
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
foss

Bericht door foss » ma 21 nov 2011, 19:27

Arme Marga, hoop dat het gauw beter gaat en dat het allemaal meevalt misschien heeft ze zich verstapt.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ootje

Bericht door Ootje » di 22 nov 2011, 17:35

Beterschap voor Marga!
Odette&Fenna
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 22 nov 2011, 21:25

maak me zorgen om Marga. Met uitmesten vond ik bloed in het stro, snel Marga gecheckt, die in de wei liep....bloed in de staart. Geen dood veulen gevonden in de stal. Hopen dat i-tje nog leeft en dat het gewoon een gesprongen adertje was. Marga loopt ook wel vreemd. Ik ga morgen met de d.a. overleggen. Heb ineens spookbeelden van een dood veulen in Marga ;(
Baranna 13-5-2006

Ilonka

Bericht door Ilonka » di 22 nov 2011, 21:57

:(:) He get Ivonne, wat vervelend! Ik hoop dat het allemaal mee valt, je schrikt hier toch van, hopelijk kan de DA je goed advies geven.

Ilonk doet het toch nog erg goed hoor met haar 23 jaar. Zondag een jacht gereden, dat ging dus door kreupelhout, over weilanden, akkers, langs de rivier noem maar op. Het ging behoorlijk hard en Ilonk werd steeds heter. Ruim twee uur gejaagd op tempo, Ilonk vond het prachtig en ik ook.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » wo 23 nov 2011, 15:10

oooh ivonne dan zou toch verschrikkelijk zijn... ik hoop het niet voor je. sterkte.

ilonka dat klinkt spectaculair. foto's?
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Ootje

Bericht door Ootje » wo 23 nov 2011, 16:35

Wat vervelend, Ivonne. Ik kan me goed voorstellen dat je enorm schrikt.

Die Ilonka! Die gedraagt zich nog lang niet als een bejaarde pony.
Odette&Fenna
rianne87

Bericht door rianne87 » wo 23 nov 2011, 17:42

Ik kwam ook weer ff kijken..

Hoe gaat het nu ivonne??
Mijn gele topper Pontun ZZlicht startgerechtigd !! :D :D
http://www.fjordpontun.com --- http://www.vanbemmelrijbakken.nl
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 23 nov 2011, 19:38

De d.a is om half 5 geweest
Met Marga blijft het spannend. De d.a. is niet zo negatief, denkt voorlopdig nog aan een gesprongen ader in de vulva. Maar ze kan evengoed één deze dag bevallen van een dood veulen of 2-ling. Scannen heeft geen zin, je kan er niet bij en als er een dood veulen inzit, of 2, kan je er toch niks meer aan veranderen. Marga elke dag tempen en goed in de gaten houden. Ik mag niet rijden totdat het veulen er is, dood of levend. Maar dat heb ik er graag voor over. Ik heb haar staart net gewassen, die zat vol dunnen poep en bloed. Toen hing er alweer een verse drup bloed aan.... Het is echt bloed hoor. In het stro was het wel een senseopkopje vol, kan zoiets uit een gesprongen adertje komen?
Baranna 13-5-2006

Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 23 nov 2011, 20:13

Domme vergelijking maar als Wilfred een flinke bloedneus heeft komt er ook veel bloed uit en dat zijn ook kleine adertjes. Dnek dat er best wat bloed uti gesprongen adertje kan komen. Moest daar gister ook gelijk aan denken. Hoop maar dat dat het is, is wel het minst erge..

Nisko heeft vandaag een rondje in de mist buiten gehobbeld. Best koud! En Nisko heeft energie voor 10.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 24 nov 2011, 08:32

Zo hier heb ik al lang niet meer gekeken, heb ook niet alles terug gelezen. Maar balen joh Ivonne van Marga, hoop dat er straks gewoon een veulentje naast staat die helemaal gezond en af eruit komt. Het is je gegunt!

Imka heeft weer iets apparts, ieder jaar heeft ze aan dr voor benen twee grote pijnlijke korsten zitten. Ik denk zelf van het liggen op de straat. We hebben twee schuilstalletjes met rubbertegels erin. Maar ja die viezerikken gaan erin staan poepen en plassen terwijl we daar een hoek zand voor hebben. Die ze er trouwens ook voor gebruiken. Nou begrijp ik dat ze niet in dat vieze zand gaan liggen want het lijkt soms zelfs net een zwembad helaas ;( maar dat die viezerikken dan binnen moeten gaan staan poepen en plassen bah! Begrijpelijk dus dat Imka daar niet gaat liggen. Maar verder is er geen zacht plekje waar ze kan gaan liggen dus ik denk dat ze op de straat gaat liggen en daar dus plekken van krijgt vind dat wel een rot gedachte eigenlijk dat ze nergens lekker zacht kan gaan liggen |( Ik heb al zitten denken zou het een idee zijn om ergens een hoekje te maken waar je dan ook tegels neer legt maar ja zou ze daar dan wel gaan liggen... Die plekken doen haar echt zeer |( |(

Stro is trouwens geen optie, Imka is dampig plus dat ze als we stro in de stallen gooien dit ook verpoepen en plassen. Dit hebben we al eens geprobeerd maar erin liggen deden ze toen ook niet. En we kunnen het afval ervan niet kwijt. Dus gingen ze er nou in liggen was het nog een optie maar het brengt meer ellende met zich mee als plezier
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
lientje

Bericht door lientje » do 24 nov 2011, 08:53

Vlas erin? Blijft droog en je afvoer is beperkt. Ik heb hier een chronische bronchitisklant/dampig en die heeft met een open stal met vlas geen last.

Yuur is tijdelijk met pre pensioen, doe niet al te veel. Maar dat komt in het voorjaar wel weer, ik rij nu zo'n 1x per week een uurtje met hem.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 24 nov 2011, 08:54

Ivonne wat spannend van Marga zeg. Maar waarom mag je nou precies niet meer rijden? Mocht er niets met het veulen zijn, het zit nog levend in haar buik, dan 'is er toch niets aan de hand'?
Heb geen idee wat normaal is voor een gesprongen adertje. Ilonk heeft er wel eens eentje in haar neus gehad maar daar kwam niet meer dan een paar drupjes uit. Kan je daar dus geen advies over geven. Ik duim voor jullie.

Nancy vervelend, die korsten zullen inderdaad wel van het liggen op de stenen komen. Hebben ze geen toegang tot de wei? Ik snap wel dat paarden niet snel in een stal gaan liggen (zeker niet in een vieze) want ze hebben geen overzicht op wat er buiten gebeurd en kunnen niet weg komen.
Ik dacht ook aan meer matten leggen en dan buiten, ik zou dan wel gaan voor de plek waar ze graag ligt en niet gewoon een hoekje. Een paard is toch wel een beetje een gewoonte dier dus zal vaak weer op zijn 'vastplek' gaan liggen.

Ilonka is inderdaad heel erg fit. Die kan nog makkelijk twee uur flink aan de bak, 20 km draven draait ze haar hoef ook niet voor om. Wel heb ik het idee dat nu ze ouder wordt ze wel baat heeft bij meer afwisselingen qua gang. Vroeger draafden we 80 km en deden zelden een andere gang (behalve in de training) Nu merk ik dat ze dan wat stijviger wordt dus dan doen we wat meer galop er bij, en af en toe stap omdat ik vind dat het moet en Ilonk vind van niet dus erg lang doen we dat niet ;-)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 24 nov 2011, 17:39

Ik weet niet precies waarom ik niet mag rijden, geen onnodige risoco's nemen zei hij, laat haar lekker moederen. Ik weet ook niet beter dat als een veulen er gezond is, ze erzo maar niet uitkomen. Boer waar ik werkte was ook altijd als de dood als zijn drachtige merrie's gingen bokken of rennen. Dat heb ik niet, zit heus wel goed vast.
Maar ik neem zijn raad maar aan, en rijd niet tot er een veulen is.
Baranna 13-5-2006

nancy imka

Bericht door nancy imka » do 24 nov 2011, 19:49

@ Ilonka, Imka ligt toevallig in een hoekje vandaar dat ik zei een hoekje afzetten met matten. Ik snap idd ook heel goed dat ze niet in die vieze stal wil gaan liggen. Zou ik zelf ook niet willen. Maar met het plassen op die matten doet ze zelf netzo hard mee viezerikken hihi

@ Carolien, ik denk dat vlas net zo vies gaat worden als die matten... Dit word dan toch ook helemaal vies en onder gepoept?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 28 nov 2011, 19:10

ik twijfel nog steeds of ik wel een i-tje krijg volgend jaar ;(
Marga verliest nog steeds bloed. Ze is niet ziek, ik temperatuur haar elke dag. Maar het blijft een smeerboel

http://i642.photobucket.com/albums/uu14 ... border.jpg

http://i642.photobucket.com/albums/uu14 ... border.jpg
Baranna 13-5-2006

Ootje

Bericht door Ootje » ma 28 nov 2011, 19:59

Wat naar, Ivonne.

Op de manege hebben we een wat oudere fjord gehad die ook vaak bloed verloor, maar zij was niet drachtig. Bij haar was het een gesprongen adertje.
Odette&Fenna
Gesloten