Siggy verhuisd, helaas met mindere diagnose

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Sígur

Siggy verhuisd, helaas met mindere diagnose

Bericht door Sígur » za 12 nov 2011, 16:20

Twee weken terug kreeg ik een telefoontje uit Balloo dat het niet echt geweldig ging met Siggymans. Hij had enorm veel jeuk, en het werd alleen maar erger. Na een bezoekje van de DA, kwam er uit dat het kleine ventje zomereczeem had, wat nog best mogelijk is met zo'n warme nazomer/herfst.
Na een spoedbezoekje moest ik inderdaad concluderen dat hij er niet florrissant uit zag, beetje alsof iemand op hem gekauwd had en daarna weer uitgespuugd. :')

Ik maakte de keus om hem terug mee naar huis te nemen, zodat ik zelf gewoon een oogje in het zeil kon houden. Logisch denk ik, tis toch je beestje, en ik denk dat iedereen z'n beestje dan wel terug had gehaald. :)
Dit is dus niet omdat ik Jan en José niet zou vertrouwen etc. de opfok niet goed vind of iets in die richting. Ik wilde gewoon met mijn eigenwijze kop zelf voor hem zorgen. :P

Vanmorgen om 6:00 uit bed gerold :)) omdat de geweldige chauffeuse die Siggy wel naar zijn nieuwe stal wilde brengen niet aan uitslapen deed. Die zou er al om 9:00 uur zijn, en aangezien wij 2.5 uur moeten rijden voor we er zijn, werd het vroeg vertrekken :D
Een vriendin had aangeboden met een 2-paardstrailer hem te komen halen, aangezien ze vaker met veulens/jonge paarden had gereden. Was ik alleen maar blij mee +:)+

In Balloo stond hij al keurig in een paddockje klaar +:)+ hij zag er beter uit dan vorige week. Hij had in iedergeval niet zoveel jeuk meer (jeej kouder weer!) en ook z'n wondjes waren mooi dicht. Hij had nog wel nog steeds het uiterlijk van een pleeborstel. :D Maar dat zal helaas maar met de tijd goed moeten groeien. :(:)

Na een bakkie thee werd de trailer klaar gezet, en Team Boksbal stond al klaar om een worstelenen en recalcitrante jaarling op te vangen en in de trailer te duwen als het nodig was.
Dat was het niet.
Meneer twijfelde even toen ik op de plank stapte met een doffe bons, leek even na te denken, en liep daarna zo de trailer op. Waren ze allemaal maar zo makkelijk. :D

De reis ging even voorspoedig :j toen een ambulance met gierende sirenes langsreed voelde we hem even schrikken maar goh, wie schrikt er nou niet van ambulances. :D
Dus toen we aankwamen op stal, ging de klep op, en een compleet relaxed, onbezweet fjordseltje stapte va de plank af, keek om zich heen en zag dat het goed was.
Heerlijk, zo makkelijk.

De dierenarts heb ik meteen laten komen; als het besmettelijk is wil je dat toch wel weten voor je hem ergens bijgooid. :D
helaas was ook haar verdict dat ze bijna met zekerheid wel wist dat het zomereczeem was. Dus dat was even balen. Maargoed, schouders eronder. En kijken hoe het zich ontpopt de komende lente.
Ik heb een beetje de hoop dat het minder erg zal zijn waar hij nu staat, op zich is dat natuurlijk een ander gebeid dan drenthe, hoe mooi drenthe ook is, en dat het makkelijk te handhaven is met een eczeemdeken... Dat is eigenlijk ook wel de grens die ik aan wil houden. Is het te doen met een deken prima... anders...

Maargoed, zo ver zijn we nog niet :) eerst de lente maar afwachten en hopen dat het 'meevalt.' :)
Ondertussen heeft hij een mooi stalletje, en krijgt hij goed voer voor oa eczemers, en komt hij veel buiten. Hij heeft nu zijn privéweitje met zicht op andere paardjes, het word maar even puzzelen waar we hem neer gaan zetten. Maar dat komt ook wel weer goed. :)
Het is even niet anders, had hem gehoopt te kunnen houden in de opfok tot hij 3 was, maarja. Om de één of andere reden heb ik altijd pechpaarden. (vorige paard, haflinger, is uiteindelijk na een leven vol met spierbevangenheid, hoefbevangenheid en uiteindelijk artrose ingeslapen :') )
Ach, van de spierpropblemen naar de ZE. Ik word nog eens een heuse dierenarts zo :)
krijg overal verstand van...

Afbeelding
Siggy's beste ezelimpressie.

Afbeelding
Echt in de naarling fase van 'komt dit ooit nog goed?'

AfbeeldingOmnomnom...

AfbeeldingPrivédomein...

Afbeelding
Hoe die beenstand zich ontwikkeld := heeft iemand ervaring met paardjes die als veulen een keurige beenstand hadden en daarns spontaan x-benig werden? XD of het is gewoon zijn favoriete houding, maar kom op man, ga eens netjes staan :')

Dus, morgen fijn wel een heus kwartier op de fiets in plaats van 2.5 uur auto :') en hopen dat het of meevalt, of iets anders blijkt van de lente... Nu ponybeest maar een beetje opkalefateren. Weer mooi boogje knippen enzo... Arm pechbeestje. :x
Afbeelding

Liefde is: direct uit school in je skibroek duiken, je muts op doen, je maglite zaklamp pakken om om 20:45 te kijken of je veulentje het wel red met -6... :))
Yfke-lover

Re: Siggy verhuisd, helaas met mindere diagnose

Bericht door Yfke-lover » za 12 nov 2011, 16:29

Balen balen en nog eens balen dat het toch ZE is je kunt er wat aan doen maar weg gaan doet het niet ik hoop echt dat het in de lente onder controle te houden is.Fijn dat je hem weer zo dit bij huis hebt hij verdient een extra knuffel nu.
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Ootje

Bericht door Ootje » za 12 nov 2011, 17:50

Wat balen zeg, dat hij ZE heeft. Mijn twenter heeft het dit voorjaar ook gekregen :( .
Fijn dat hij nu dichtbij staat, zodat je hem iedere dag kan verzorgen.
Hopelijk valt het mee van het voorjaar en kun je het onder controle houden.
Odette&Fenna
Fran

Bericht door Fran » za 12 nov 2011, 18:14

Hij heeft ook veel plekken op het lijf zeg! Arm beestje! Hopelijk knapt hij snel weer op.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » za 12 nov 2011, 18:31

Oh dat is wel heel vervelend zeg! Tipje, pb bernadet-Bo even. Bo heeft ook echt verschrikkelijk veel last van jeuk gehad maar op de wijze hoe hij nu behandeld wordt door haar heeft ie dit jaar totaal geen last gehad en zelfs zonder deken gestaan! Is overigens een behandeling op volledig natuurlijke wijze :))
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Sígur

Bericht door Sígur » za 12 nov 2011, 18:37

Nja opmerkingen als 'oh wat ziet hij er uit!'
Tja, als je een gemiddeld paard met ZE 2 weken zonder deken buiten laat staan, zal hij of zij er ook niet uitzien :') in dat opzicht weet ik niet of dit nou zo 'verschrikkelijk' is.
Vorige week heb ik hem genoeg en waren zijn plekjes open, nu was hij alweer aan het genezen. :) Het is dat ik nu weet wat het is, en meteen kan ingrijpen als het gebeurd. :D Dan zal hij er hopelijk niet zo bijlopen. :')
Afbeelding

Liefde is: direct uit school in je skibroek duiken, je muts op doen, je maglite zaklamp pakken om om 20:45 te kijken of je veulentje het wel red met -6... :))
Anouska

Bericht door Anouska » za 12 nov 2011, 18:41

Jeetje Anouk, ik had hem ook opgehaald. Een hele dikke knuffel van deze kant voor jullie. :(:)
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 12 nov 2011, 18:48

heel jammer dat hij dit heeft, hij is zo lief en rustig vond ik altijd.
Hopen dat het komt omdat er in Balloo meer vliegjes zijn als waar jij woont.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 12 nov 2011, 18:52

Echt balen dat hij ZE heeft.
Zou overigens wel bloed laten prikken of het echt ZE is door insecten voornamlijk of dat er ook component bij zit
voor diverse grassen etc.

Bij ijslanders wordt er ook wel eens geroepen ZE en blijkt dat ze op deken niet super reageren en na bloedafname komt dan
naar boven dat grasjes de oorzaak zijn.

Ik heb aantal jaren fjordje zomers op stal gehad met ZE.
Kwam dan helemaal kapot uit de wei, binnen 3 wkn met goede verzorging zat alles dicht en hij kon dan probleem loos 2 uur op de wei.
Dan was hij helemaal klachtenvrij.
Voor hem betekende dat wel in de zomer bijna geen weidegang, maar jeuk is erger dan geen wei.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 12 nov 2011, 18:55

bij Vera is gras een grote factor of ze jeuk heeft of niet, arme Sigur dat ie zo'n jeuk heeft ;(
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
rowenna

Bericht door rowenna » za 12 nov 2011, 19:00

Ach arme jongen.
Maar mijn dierenarts zei dat heel veel paarden dit jaar erg geschuurd hebben, omdat het zo'n vochtig weer was en daardoor enorm veel muggen en nu nog.
Dus hoop voor je dat het volgend jaar beter met hem gaat.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Sígur

Bericht door Sígur » za 12 nov 2011, 19:19

Ik hoop ook dat het komt door de vochtige zomer en de warme herfst :j dat het meevalt bij een 'normale' zomer. Prikken zit ik indd nog aan te denken, maar voorlopig maakt het toch niet uit en gaan we de winter in. :)

Trouwens, de laatste foto :') zie ik nou weer spoken of mag hij zijn benen wat rechter gaan zetten? :') Zal er eens op gaan letten komende tijd. :))
Zucht, naarlingen...
Afbeelding

claudia

Bericht door claudia » za 12 nov 2011, 19:30

Ach, hij staat een beetje ongelijk en dan staan ze weleens zo lekker hammerysk.

Laat hem eerst maar gaan groeien en opknappen dan trekt het allemaal wel weer bij.
Geen spoken gaan zoeken, het zijn jaarlingen naarlingen. :(:)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Sígur

Bericht door Sígur » za 12 nov 2011, 19:32

Ja daarom, zat er zo naar te kijken en echt * diepe zucht* okee, tis een jaarling, die horen er lelijk uit te zien, draai je om en ga iets nuttigs doen :))
Afbeelding

claudia

Bericht door claudia » za 12 nov 2011, 19:33

Sígur schreef:Ja daarom, zat er zo naar te kijken en echt * diepe zucht* okee, tis een jaarling, die horen er lelijk uit te zien, draai je om en ga iets nuttigs doen :))

Goed zo, die instelling moet je maar even houden +:)+
Eerst het een dan het ander.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 12 nov 2011, 20:28

Jammer dat het toch ZE is. Maar als je hem zag idd had hij echt de typische ZE manenkam. Hoop dat ie oook wat bij trekt in de hoogte, hij leek ook wel wat kleiner en minder hard te groeien dan de rest. Maar steeds jeuk kost misschien ook wel veel energie? Gelukkig kun je nu wel passende maatregelen nemen nu je weet wat het is. Succes met zijn verzorging.

Tsja, zorgenpaardjes weet ik alles van. Heb nu een chronisch bevangen paard en een stofallergisch paard en had een atactisch paard 8)7 .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Sígur

Bericht door Sígur » za 12 nov 2011, 20:50

Vraag je je af en toe ook niet af van.... 'hoe krijg ik het voor elkaar?' :')

Ik ga hem in iedergeval nu ook bijvoeren met speciale muesli voor eczeemgevallen :j minder eiwitten, geen suikers, zodat hij daar extra uit kan trekken om te groeien, want ik vond hem inderdaad vergeleken met de rest van scharminkelig. :) Ook meteen goed ontwormd, hebben we dat ook gehad. Volgend maand inenten, hebben we de hele APK keuring gehad. :)
Afbeelding

kristelhans

Bericht door kristelhans » za 12 nov 2011, 21:22

Aah wat naar dat ie zo'n jeuk heeft! Fijn dat J&J je hebben geattendeerd en dat je zo knopen kon doorhakken. Hopen dat ie wat opknapt..er zijn aardig wat ZE paarden hier op FW dus tips genoeg in de topics daarover die je kunt uitproberen. Succes ermee! En die benen, als mijn kont een halve meter hoger zou zijn zou ik ook raar staan... :')
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 12 nov 2011, 21:28

Sígur schreef:Vraag je je af en toe ook niet af van.... 'hoe krijg ik het voor elkaar?' :')
Nou eigenlijk niet nee. Nisko is mijn eerste Fjord en super buitenrijdpaard. Ondanks chronische bevangenheid gaat dat buitenrijden prima. Ze moet alleen altijd voor op ijzers.
En Anka, mijn wedstrijdtopper is dus stofallegisch maar daar kun je ook maatregelen voor nemen als hooiweken en geen stro in de stal en dat gaat nu ook weer prima. Dus nee, ik vraag me niet vaak af hoe ik dat nou voor elkaar krijg :D . Maar goed, die van mij hebben iets waar ze met maatregelen weinig last van hoeven te hebben.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Megan

Bericht door Megan » za 12 nov 2011, 21:46

Ach arme Sigur.
Het is gelukkig nu afgelopen met de vliegjes maar tot November waren er hier bij ons in Drenthe echt nog wolken van die knutjes!
Ze moesten zelfs mij hebben. Ik kon niet zonder petje naar buiten of werd in mijn hoofd geprikt ...
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Plaats reactie