Menproefjes gereden, dressuur en vaardigheid

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Jowien

Menproefjes gereden, dressuur en vaardigheid

Bericht door Jowien » za 05 feb 2011, 20:03

Vandaag met Orlinde menproefjes gereden. Dressuur (FMD6a en 6b) en vaardigheid (FMV2). Orlinde heeft 's ochtends ook nog twee proefjes gelopen met een menmaatje (FMD2a en 2b).
Ze vond de bak wel wat zwaar, moest er flink aan trekken. Maar ze werkt graag, alleen bij het laatste dressuurproefje moest ik haar soms even voorwaarts houden met m'n stem, verder bleef ze lekker lopen. Met de vaardigheid had ze een uur pauze gehad en liep ze weer lekker.

Dressuur:
1 De hoeken in proberen te rijden is lastig, zo'n 20x40m bak is toch klein hoor met mennen!
Afbeelding

2 volte
Afbeelding

5
Afbeelding

8 In deze bocht (naar links) viel ze wat naar binnen. Ik neem hier teveel druk op de buitenleidsel, had met de zweep eerder moeten corrigeren.
Afbeelding

14 Tweede proef. Mooi stukje stap.
Afbeelding

15 Lekker sjouwen.
Afbeelding

16 Ze wordt moe maar is nog wel geconcentreerd ... de ezelstand!
Afbeelding

19
Afbeelding

Vaardigheid:
21 Start: Bij de voorwaartse overgangen (hier stap > draf) moet ik nog werken aan de nageeflijkheid, Orlinde wil vooral gaaaan, maar ja, het moet ook beheerst blijven.
Afbeelding

23 Langs de parasol; en het waaide hard!! Braaf peeerd!! (Voor we startten mocht ik er een keertje in stap langs om de baan kort te verkennen, dat was erg fijn. Ze keek even maar besloot dat dat ding geen kabouters bevatte. Die waren zeker weggewaaid :+ Hoezo koele fjord.. het waaide toch flink en dat ding wapperde aan alle kanten.)
Afbeelding

24
Afbeelding

25 Lekker bezig, oortjes naar voren.
Afbeelding

26 Na het proefje nog een keer het parcoursje gereden want ik was de enige deelnemer aan FMV2 en anders hadden ze het alleen voor 1 rondje opgebouwd... Nu dan grotendeels in galop: voetjes van de vloer!
Afbeelding

27 Nog even stukje draven. Voor Orlinde is dit zo'n beetje 'op' de loodlijn als ze een beetje opgericht loopt. Maar haar flinke kaak en korte hals is verder buigen haast niet mogelijk op een ontspannen manier. (Dat lukt wel als ze lager loopt met haar hals horizontaal, bv foto 19.)
Afbeelding

Ik moet wel zeggen, de poortjes stonden op 2,5m dus dat was een makkie, aan beide kanten een halve meter over. Dus in het snelle extra rondje ook sommige poortjes schuin of in een bocht aangereden. Thuis op straat rij ik tussen anti-auto-paaltjes door waar ik maar net 5-10cm ovr heb aan beide kanten (hoewel ik dat dan wel in stap doen, nu moest het in draf).

De ene jury vond Orlinde geen typische fjord. Te slank :o?, te actief := , te wendbaar :)) , te voorwaarts :wave: , te braaf :+ voor en fjord etc.. Heel aardige meneer, maar ik denk dat hij wat mist... :D

Dit was bij "Onder de Kastanje" in Kootwijkerbroek. Nu mag ik voor het examen van het FNRS-Menbewijs! Dat wordt waarschijnlijk in mei. Voor die tijd kunnen we nog verder met dressuur en vaardigheid, maar om aan het examen mee te doen ben ik nu ver genoeg.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
shesannie

Re: Menproefjes gereden, dressuur en vaardigheid

Bericht door shesannie » za 05 feb 2011, 22:34

hahaha Ezelstand :P geweldig :D

Mooie foto's hoor :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 06 feb 2011, 11:08

Mooi verslagje heb je er van gemaakt Jowien. Leuk om naar te kijken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
wolkj

Bericht door wolkj » zo 06 feb 2011, 15:54

Inderdaad een leuk overzicht Jowien! :)
Plezier straalt van de foto's en je verhaal af, super!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
foss

Bericht door foss » zo 06 feb 2011, 16:04

Ach de jury heeft dus geen verstand van fjorden, ziet er goed uit en ze doet het braaf hor.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Viv

Bericht door Viv » ma 07 feb 2011, 08:25

Heej leuk bij ome Bob in de bak. Wie was je jury?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 07 feb 2011, 08:43

Leuke dag zo! Het kan ook wel zijn dat ze het zwaar vond. Die wagen weegt al gauw 330 kg, ik weet niet hoe zwaar de bak was en hoe zwaar je eigen kar weegt (dit is niet jouw kar toch??), maar dit is een zware wagen. Ik heb m ook gehad, mijn huidige kar weegt ruim 100 kg lichter.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jowien

Bericht door Jowien » ma 07 feb 2011, 10:20

Dank jullie voor alle leuke reacties. We hebben inderdaad een hoop plezier gehad.
Vooral met de vaardigheid. Ze hadden dus alleen voor mij het parcours opgebouwd, en ik was de laatste start, dus iedereen stond te kijken. En met die wind... en die parasol, ze verwachtten wat actie denk ik. Maar Orlinde deed het niks, die liep gewoon langs die parasol alsof het een muur was, in een rustig drafje. Na het officiele parcoursje riep Saskia (instructrice) dat ze nog wel wat actie wilde zien. Toen dus met een grote smile nog een rondje in galop gedaan. Orlinde vind galopperen voor de wagen op een of andere manier leuk, dus die werkte lekker mee (onder het zadel is het niet zo'n galoppeerder).

@Pablo: deze wagen heb ik daar gehuurd. Ik weet niet hoeveel ie weegt, maar hij is lichter dan mijn eigen wagen. Maar thuis rij ik 95% op asfalt dus dat trekt veel makkelijker. Een enkele keer in de bak proefjes oefenen, maar dat vindt ze dan ook zwaar.

@Viv: Ik moet even op mn protocollen kijken wie de jury was. De ene jury was Ronald, die ken je mischien wel van OdK? De andere heette Fred, kende ik niet, ik weet van beiden de achternaam niet uit m'n hoofd. Fred was degene die positief verbaasd was over Orlinde/ fjorden.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 07 feb 2011, 10:31

Leuk zo je verslag en gefeliciteerd met je superfjord.
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » ma 07 feb 2011, 17:10

Leuk kon Yfke dat maar
xxx Anouk
Ps.. voor wie dit leest ik ben om mijn moeder's profiel mijne doet het niet meer weet niet waarom
dus als er xxx anouk onderstaat ben ik het Yfke_Lover_Anouk
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Vera

Bericht door Vera » ma 07 feb 2011, 19:24

Leuk!
Ik moet mijne ook nodig weer eens inspannen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie