Handpaard tips

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Suzanne

Handpaard tips

Bericht door Suzanne » ma 24 okt 2011, 13:22

Sinds kort gaat Kootje mee als handpaardje met Vjellie.
Kootje was al gewend om braaf mee te wandelen en te fietsen en kent de stemhulpen.

Mee als handpaardje was een volgende stap. Het gaat heel erg goed, hij leert erg snel en snapte ook vlot wat de bedoeling was. Hij blijft braaf naast lopen, stopt ook netjes mee als het gevraagd wordt en draaft ook netjes mee aan als het gevraagd wordt.

Nu is Kootje nogal 'mouthy'. Alles wordt onderzocht met zijn mond. Hij kan ook happen als hij gefrustreerd is dat hij zijn eigen ding niet mag doen. Dit deed hij in het begin ook met wandelen, maar dat is er nu na altijd consequent op reageren nagenoeg uit. Heel soms wel eens in de lucht en that's it.

Maarja.. als jij gaat draven en jij mag niet voorbij dat andere paard, maar je moet er naast blijven, en je vrouwtje zit ergens bovenop, dan is die hals van dat andere paard toch best verleidelijk om eens lekker tegenaan te happen. Dit doet hij dus enkel tijdens het draven en dan zo af en toe, ook stukken dat het heel netjes gaat en hij gewoon lekker braaf ernaast meedraaft. Vjell geeft hem af en toe wel even een 'snauw' terug van hela jij wegblijven! Maar goed die heeft het te druk met luisteren en genieten om ook nog Ko op zijn plek te gaan zetten :+

Ik vroeg me af of dit mensen die ook met handpaard rijden bekend voorkomt en wat je er aan kunt doen?
In stap heeft ie gewoon in den beginnen 2x kennisgemaakt met de punt van mijn schoen en was het meteen klaar.
Maar in draf is dit wel wat lastiger om te doen :+
Ik denk nu aan een kort zweepje meenemen en hem 1x gewoon even een flinke pets op zn neus te zetten :+ Maar wie weet zijn er andere tips :')

Alles is nog pril, we zijn pas 2 keer zo aan de gang geweest, dus het kan natuurlijk ook gewoon wennen zijn en kwestie van blijven doen. Maar wie weet dat iemand hier het herkent en een tip heeft :D
Want verder gaat het echt geweldig en is het echt mega genieten met 2 paar blije oortjes zo voor je :L :L
Afbeelding
Dennis

Re: Handpaard tips

Bericht door Dennis » ma 24 okt 2011, 13:45

Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou dan ook een klein zweepje meenemen en als het nodig is een tik geven
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 24 okt 2011, 13:55

Ik deed dit met Fjordy en Toot. Nu met Fjordy en Gio :D.

Ik heb altijd een klein zweepje mee, springzweepje, zodat ik kan corrigeren idd!
Wie weet werkt het bij Kootje ook wel ???
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 24 okt 2011, 14:02

oke zelfde idee bij jullie dus :j
dan ga ik eens op zoek naar een klein springzweepje. ik denk ook dat dat hooguit 1 of 2 keer nodig is en dan zal meneer het wel doorhebben dat ook naar Vjell happen niet gewenst is :D

vind je het ook zo leuk amber? ik heb er zo van genoten zaterdag. superhandig ook vooral, spaart tijd en Ko kan nu lekker stukken draven :D en als je ze dan zo ziet genieten.. :+:
Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 24 okt 2011, 14:19

Ja vind het erg handig !
Ik gebruik het voor verkeersmak maken.. Fjordy schrikt nergens meer van, dus ideaal.

Met Toot ben ik gestopt toen hij bijna 3 jaar was, toen werd hij natuurlijk wat dominanter naar Fjordy.
Dus even afwachten hoe lang ik door kan gaan met Gio :j.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Dennis

Bericht door Dennis » ma 24 okt 2011, 14:49

En hoe doe je dat als je handpaardtijdens draf volop in de remmen gaat omdat hij ergens van schrikt? Ik zie mezelf dan wel uit het zadel getrokken worden hihi
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 24 okt 2011, 17:14

Hahaha, goed vast houden :P
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 24 okt 2011, 18:12

Ik rij ook veel met handpaarden. Vroeger op Ilonk met Midan het Tuigpaard aan de hand of andersom. Ilonk heeft veel met IJslanders als hp gelopen en zij heeft ook wel eens als hp naast een IJslander gelopen. Sinds Brass wordt er natuurlijk ook met hp gereden met mijn beide geeltjes. Dan de ene als hp en de keer er op de ander, wisselen onderweg is ook nog een optie.

Dat happen ken ik niet eigenlijk. Brass kijkt wel eens heel boos naar Ilonk maar bijten gebeurd niet. Het rijpaard mag van mij het hp daar dan ook zeker in corrigeren. Brass is veel dominanter dan Ilonk dus als zij als hp loopt moet ik goed zorgen dat IK nog dominater ben. Ik beslis hoe alles gaat. Het hp mag niet voorbij de schouder/halve hals van het rijpaard. Dat wil ik nog wel eens corrigeren met een zwiep van het touw.
Ik denk dat een tik op Kootjes neus als hij wil bijten best eens zou kunnen hebben. Hij moet weten dat hij zich moet gedragen als hij aan de hand loopt.

Het is ZO leuk!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 24 okt 2011, 20:27

Ik heb Exel ook vele kilometers naast Vera gehad als handpaard. Bijten deed hij weleens, maar dan liet meneer zich afzakken en ging achter ons lopen en beet dan in de billen van Vera. Nou had ik bij Exel wel een hengstenketting door z'n halster heen, dus als hij dreigde achter te blijven dan gaf ik even een rukje aan die hengstenketting. Hij deed dit overigens alleen in stap.
In draf wilde hij altijd harder dan Vera, dan was die hengstenketting ook wel handig.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 24 okt 2011, 20:47

nou ik heb het vanavond even in de bak geoefend, zweepje erbij en Ko had al heel snel zoiets van -O- -O- -O-
nou oke... dan doe ik wel gewoon niet happen dan en enkel braaf meelopen :(

:D neem zweepje gewoon voorlopig nog even mee, vond hem ook wel handig om hem even op afstand te houden of mee te belonen als het goed ging :j
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 24 okt 2011, 20:49

Verstandig gewoon even meenemen, totdat het er echt goed in zit.
Leuk he met hp rijden!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Suzanne

Bericht door Suzanne » di 25 okt 2011, 10:42

ik vind het echt geweldig. ten eerste ook gewoon handig. het scheelt tijd :+ :D
maar daarnaast is het ook supergezellig, merk ook dat ze elkaar meer opzoeken nu en met poetsen staan ze lekker te kroelen samen.
kootje blijft ook al heel mooi wachten naast vjell als ik op stap :L
en ze hebben ook steun aan elkaar. Ko is dapperder dan Vjell, die kent ook de omgeving dus die stampt overal gewoon dwars doorheen en neemt Vjellie zo mee qua vertrouwen. en dankzij Vjell kunnen we lekker stukken nu draven want dat hield ik nooit lang vol :')
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 25 okt 2011, 11:11

Ik neem Emy ook mee als handpaard. Maar ik draaf neit zo veel omdat Imka niet echt goed luisterd. En Emy werd idd net als Ko ook erg baldadig maar niet tegen over Imka maar mijn knieën ik gaf haar dan meestal een okkie met mn knie of voet. En dan was het al snel over. En anders heeft ze ook nogal lange oren die ik met mn hand wel raken kan als ze weer eens denkt van zal ik je een hapje geven... Verder is ze echt super braaf! Blijft netjes naast me ook al gaat het soms ook nog wel eens mis dan staat ze ineens aan de andere kant van Imka maar dat komt meer door Imka als Emy... En de laatste tijd doe ik toch ook weer een hengstenketting onder dr kin heb ik toch ook net even meer te vertellen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 25 okt 2011, 15:37

Ik wil ook een handpaard! :) Klinkt zo leuk..lijkt me heerlijk voor je Suus, op je oude vlam met je jonge leukerd! Genieten!
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 25 okt 2011, 18:39

nog even voor de ervaren mensen, hoe hebben jullie dan de hp mee? Ik heb raya ook regelmatig mee en zse heeft dan gewoon het hoofdstel om en de teugels heb om mijn arm heen. Hoe doen julie dat??
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 25 okt 2011, 19:12

Ik heb meestal een hand voor de teugels en een hand voor Emy dr touw (die loopt uiteraard nog niet met hoofdstel kent ze nog niet) en als Imka erg vervelend is dan heb ik twee handen aan de teugels en het touw van Emy in mn rechterhand erbij heb mn teugels met Imka alleen strak als ik haar moet afremmen dus gaat altijd goed. Verder word ze op een losse teugel gereden.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
nicoline

Bericht door nicoline » wo 26 okt 2011, 05:30

Leuk hoor Suze dat het zo goed gaat met de mannen en dat ze elkaar zo goed aanvullen. Ik heb nog nooit met een handpaard gereden, maar het klinkt inderdaad goed. Als ik het zo lees is Kootje een snelle leerling en zal het happen wel snel ophouden, kan je er nog meer van genieten !

Groetjes, Nic.
lientje

Bericht door lientje » wo 26 okt 2011, 05:54

ALs ik mijn pony meeneem naast de fjord krijgt yuur een pelham in. Yuur kan nogal sterk zijn en ik wil niet het risico lopen dat ik hem niet houd als ze beiden schrikken. Pony een hoofdstel met trensje, en dan meestal met een hengstenketting met lus.

Gaat prima!
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ilona

Bericht door Ilona » wo 26 okt 2011, 09:03

Ik wil mijn kersverse shet op den duur ook mee proberen te nemen als handpaard. Lijkt me zo leuk als dat goed lukt.
De shet kan nu nog niet eens meelopen aan een halster, dus daar maar eens mee gaan beginnen in mijn geval ;)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 26 okt 2011, 09:09

Ilonk loopt aan de hand op een bit met een touw door beide bitringen.
Brass loopt op een touwhalster.

Normailter heb ik een wat langer touw dan een halstertouw, ik heb ze nooit in een 'lus' maar altijd zo dat als het paard in eens weg schiet het touw niet om mij hand zit. Meestal heb ik Ilonk alleen met mijn rechterhand vast. Vaak heb ik Brass als ze aan de hand loopt rechts vast en het uiteinde van het touw in mijn linkerhand.
Ik ben heel streng als ik met hp rij, je rijdt met zo'n 1000 kg Fjord dat móét luisteren! Ik duld dus niet dat ze lopen te dralen, drammen of wat dan ook. Dat doen ze in de wei maar. In geval van nood laat ik het hp los, het is niet anders, maar dat is nog maar zelden nodig geweest en ik heb echt 1000'en km's met hp gereden.
Een mogelijkheid om het ze te leren is ook de 'jongepaardensingel' die kan je om je rijpaard doen het hp er aan vast zetten. Of je doet de singel om het hp en zet daar een onervaren hp aan vast. Dus dan rijd je met drie paarden in totaal. Ik heb die singel nooit gebruikt, heb het de paarden eerst vanaf de grond en daarna vanaf de fiets geleerd.
Plaats reactie