Eczeem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jilly

Re: Eczeem

Bericht door Jilly » ma 03 okt 2011, 18:50

Ik heb die column ook gelezen, maar ik vind dat ze er daar nogal 'makkelijk' over doen. Ik merk na 1 dag al het verschil als ik voer geef met meer S+Z en melasse, daar reageert hij meteen op door te gaan schuren. En dat terwijl hij toch (droge) kuil krijgt en op kort gras staat.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 04 okt 2011, 09:01

Jowien schreef:Melasse is niet zo erg als veel mensen denken, uit een paar uur grazen haalt een paard al veel meer suiker dan uit een voer waar wat melasse door zit of een summerfit koek. Lees maar: http://www.voervergelijk.nl/column/47/s ... =Column+lm . Dus staart je niet blind op die cijfertjes van het krachtvoer. Je ruwvoer meerekenen is minstens zo belangrijk (alleen helaas voor veel mensen minder makkelijk te 'regelen'... je kunt niet even een ander weiland met ander gras en kruiden kopen zoals je een andere zak voer koopt).
Klopt helemaal wat je zegt. Het is inderdaad een combinatie van vanalles. Je moet zorgen dat je het in de juiste balans voor je paard hebt zitten. En het niet zelf in de hand hebben van bepaalde dingen maakt het behoorlijk lastig.
Daar komt ook nog bij dat het ene paard het andere niet is.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » di 04 okt 2011, 12:24

Nee hadden we er maar een eenvoudige rekensom voor ... maar helaas.
Ik heb even nagedacht over een verzorgster, maar dit is ook mede een van de redenen dat ik ervanaf zie... Druppels, voeren naar beweging enz.. moeilijk om iemand dit uit te leggen..
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
Jowien

Bericht door Jowien » wo 05 okt 2011, 05:15

Ja, dat maakt het ook nog eens lastig, er is niet 1 middel dat voor alle paarden werkt. Elk paard is echt verschillend.
@Bernadet: ja, ik vind het ook wel eens lastig. Voeren naar beweging is voor mij goed te doen. De staleigenaar geeft alleen ruwvoer. Krachtvoer krijgt Orlinde alleen nadat ze gewerkt heeft, en ik heb een schemaatje in een schriftje voor mijn bijrijdster hoeveel ze moet geven per hoeveel werk. Insmeren van jeukplekjes wordt al lastiger, zij herkent beginnende jeukplekjes vaak niet meteen. Ik ga deze winter druppels proberen denk ik, dat kan ze wel met instructie.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 05 okt 2011, 08:26

Ilonka is een hele zware eczemer, ze had een import IJslander kunnen zijn.
Ilonk staat 24/7 op het land, zomer en winter. Daarbij heeft ze vanaf het moment dat het 10 graden is een Boett deken op mét hoofdkap, ik gebruik alleen Boett dekens omdat de rest wat mij betreft inferieur is. (Te soepele stof die te veel rekt, te statisch is of te elastisch)

Ik weet dat Ilonk minder jeuk heeft als ze minder gras eet, maar ja ze is een paard en ze wil héél graag grazen. Ik probeer het wel te beperken door 's morgens hooi te voeren, haar op een schrale weide te houden en dan om de dag 's avonds hooi of een strookje gras bij. Verder voer ik gewoon krachtvoer, dat is ook wel nodig omdat Ilonk altijd hard heeft moeten werken, en nu ze minder doet krijgt ze wat minder. Om haar op gewicht te houden krijgt ze wel slobber van Subli Seniores Priores bij, wat voor 75% ruwvoer is.

Aan middeltjes en smeerseltjes heb ik inmiddels echt alles geprobeerd, acupuntcuur, cortico's niets is ons vreemd. Maar sinds vorig jaar gebruik ik Derfen op Ilonk's jeukende plekken. In het begin van het seizoen doe ik dat om de dag, zo'n 10 dagen lang, later doe ik dat alleen als er een plek ontstaat 1 a 2 keer met een dag of meer er tussen. Geweldig spul!

Daarnaast heb ik sterk het idee dat hoe gelukkiger (als je dat zo kan noemen bij een paard) ze is hoe minder jeuk ze heeft. Stressvolle situaties geven jeuk lijkt het wel. Nu ze met Brass staat gaat het heel erg goed ze is heel tevreden met de situatie lijkt het.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie