Eczeem
Re: Eczeem
Tot wanneer in het seizoen blijft een paard met eczeem eigenlijk schuren?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Dat is heel lastig zeggen Dennis. Heeft met veel invloeden te maken. Die van mij heeft wel eens tot begin december geschuurd maar ook wel eens tot (en met) oktober. Ze zeggen dat het komt door prikken van de culicoides en die zijn in principe actief van april tot en met oktober. Mijn paard had vaak pas vanaf eind mei/ begin juni wat jeuk en piekte in september met de heftigste jeuk. Ongeacht een warm/ vochtig voorjaar of niet. Het is zo moeilijk om van een standaard uit te gaan bij paarden met het stempel eczeem. Die bestaat namelijk niet, ook niet voor wat betreft remedies. Het ene paard kan fantastisch reageren op een bepaald middel en bij een ander paard doet het weer helemaal niets.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Bedankt voor je tips, Marijke!
Ik vond het ook een snelle diagnose, maar omdat ze blijft schuren, denk ik dat het toch eczeem is.
Fenna heeft een spuit gehad tegen de jeuk. Toen werd het een stuk minder, maar de jeuk bleef wel. De da is terug geweest en heeft toen bloedonderzoek gedaan. Daar kwam niks uit.
Ik vind het zo lastig voor volgend jaar. Aan de ene kant wil ik het nog aankijken, maar als ze dan toch weer gaat schuren, ben ik vast te laat met een deken.
Ik vond het ook een snelle diagnose, maar omdat ze blijft schuren, denk ik dat het toch eczeem is.
Fenna heeft een spuit gehad tegen de jeuk. Toen werd het een stuk minder, maar de jeuk bleef wel. De da is terug geweest en heeft toen bloedonderzoek gedaan. Daar kwam niks uit.
Ik vind het zo lastig voor volgend jaar. Aan de ene kant wil ik het nog aankijken, maar als ze dan toch weer gaat schuren, ben ik vast te laat met een deken.
Odette&Fenna
Ik zou haar gewoon een deken om doen
. Want het kan inderdaad zo zijn dat je te laat bent. Voor die van mij was het omgekeerde wereld. 's Zomers een denken en 's winters niet
.

Morgan!! 

Geke schuurt een klein beetje dus ik wil proberen haar deze winter op ander voer te zetten en zo uit te proberen of ze volgend jaar ook weer schuurt.
Alleen er is een scala aan voer middelen. Ik was al op de site van Marstall terecht gekomen. Ze hebben een eczeem meusli, maar stomme is dat daar wel 2 procent melasse en 2 procent fruitzuur in voorkomt?
Subli heeft de brok "Zonder" waar geen melasse in zit en makkelijk verkrijgbaar is ( bij de Boerenbond) dit ijkt me eigenlijk in combinatie met een supplement van kruiden die het bloed reinigen beter als Marstall waar toch melasse in zit
Alleen er is een scala aan voer middelen. Ik was al op de site van Marstall terecht gekomen. Ze hebben een eczeem meusli, maar stomme is dat daar wel 2 procent melasse en 2 procent fruitzuur in voorkomt?
Subli heeft de brok "Zonder" waar geen melasse in zit en makkelijk verkrijgbaar is ( bij de Boerenbond) dit ijkt me eigenlijk in combinatie met een supplement van kruiden die het bloed reinigen beter als Marstall waar toch melasse in zit
En toch Dennis, zit er in de subli zonder meer koolhydraten dan in de ponybrok van subli. Er zit inderdaad geen melasse in maar desalniettemin behoorlijk hoog in de koolhydraten. Dat is vaak zo met voer dat speciaal onder de noemer "geschikt voor eczeempaarden" wordt verkocht. Al dat soort voeding schiet als paddenstoelen uit de grond maar is dus eigenlijk helemaal niet zo goed. Koolhydraten zetten zich in het lichaam om in suikers en daar hebben ze nou vaak zo'n last van.
Ik weet dit soort dingen doordat ik voor Rosco vreselijk aan het speuren en zoeken geweest ben naar wat nou wel en niet geschikt is. Ik ben een etikettennerd geworden
. Je moet dus echt naar de samenstelling kijken en niet naar de marketingverhaaltjes luisteren.
Zo werd ook gezegd dat die pavokoeken bomvol suiker/ koolhydraten zitten en slecht zijn voor je paard. Uiteindelijk valt dat dus reuze mee omdat je het in kleine hoeveelheden geeft. Dat zit dus uiteindelijk veel lager dan bij het voeren van een basisbrok, sportbrok of allerhande muesli. Terwijl deze wel voorziet in de noodzakelijke (dagelijkse) vitaminen, mineralen en spoorelementen.
Ik weet dit soort dingen doordat ik voor Rosco vreselijk aan het speuren en zoeken geweest ben naar wat nou wel en niet geschikt is. Ik ben een etikettennerd geworden

Zo werd ook gezegd dat die pavokoeken bomvol suiker/ koolhydraten zitten en slecht zijn voor je paard. Uiteindelijk valt dat dus reuze mee omdat je het in kleine hoeveelheden geeft. Dat zit dus uiteindelijk veel lager dan bij het voeren van een basisbrok, sportbrok of allerhande muesli. Terwijl deze wel voorziet in de noodzakelijke (dagelijkse) vitaminen, mineralen en spoorelementen.
Morgan!! 

Ik zag het inderdaad van de hoeveelheid koolhydraten. Lastige is om nu met zeker eiste zeggen waarom ze jeuk heeft. Er gaan verhalen rond dat paarden van Pavo veel jeuk krijgen, dus dan kunnen het de vitamine koeken zijn. Ik las dat bemest land een oorzaak kan zijn, land is van de zomer met drijfmest geïnjecteerd. Geke mag iets schraler worden, misschien dat het door iets te vee gewicht komt.....
Even wat opgezocht om een vergelijk te geven (cijfers per kg):
Ponybrok: eiwit 119 gram/ zetmeel 127 gram
Subli zonder: (speciaal voor de sobere paarden en melasse vrij dus gunstig voor eczemer...) eiwit 110 gram/ zetmeel 360 gram
Excit speciaal voor de eczemer...: eiwit 100 gram/ zetmeel 430!!!!!! gram.
Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt je paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
IJslandermix (van Marstall) bevat 24% zetmeel dus dat is 240 gram.
Wie houdt wie dan voor de gek ...Doe mij maar een ponybrok dan hahaha.
Zetmeel is net als suikers en vezels te scharen onder koolhydraten.
Ponybrok: eiwit 119 gram/ zetmeel 127 gram
Subli zonder: (speciaal voor de sobere paarden en melasse vrij dus gunstig voor eczemer...) eiwit 110 gram/ zetmeel 360 gram
Excit speciaal voor de eczemer...: eiwit 100 gram/ zetmeel 430!!!!!! gram.
Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt je paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
IJslandermix (van Marstall) bevat 24% zetmeel dus dat is 240 gram.
Wie houdt wie dan voor de gek ...Doe mij maar een ponybrok dan hahaha.
Zetmeel is net als suikers en vezels te scharen onder koolhydraten.
Morgan!! 

Geke krijgt overigens nu gewoon dagelijks een Pavo koek en een klein handje brok
Er zijn legio mogelijkheden voor jeuk natuurlijk daar heb je helemaal gelijk in. Een eczemer (daar gaat het topic immers over) moet je ook zeker niet te vet houden. Verharen kan ook een rol spelen. Dat paarden meer jeuk krijgen van bemest grasland is ook logisch omdat er veel meer voedingswaarde in het gras zit. En dan hangt het er ook nog ontzettend vanaf welke mest er overheen is gegaan. Varkensmest is bevoorbeeld killing voor te dikke paarden dan kan je het gras bijna omhoog zien komen zo hard groeit het. Dat zit dus enorm vol met groeistoffen (fructaan) waar veel eczemers ook weer nadelig op reageren. Jaarlijks bemesten moet je bij een paardenwei dus ook eigenlijk niet doen. Bodemonderzoekje laten doen wat het meest ideaal is. Helaas worden er nog veel paardweilanden op dezelfde manier bemest als een wei waar koeien op lopen die liters melk moeten produceren. Ook de grassoort kan weer een rol spelen....en zo kan ik eindeloos doorgaan hahaha.
Mocht je (jullie) het interessant vinden hier staat een heel stuk over voeding bij paarden (geen natural hocuspocus maar gewoon gebasseerd op feiten). http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm
Voor mensen werk low-carb voeding ook erg goed trouwens
.
Mocht je (jullie) het interessant vinden hier staat een heel stuk over voeding bij paarden (geen natural hocuspocus maar gewoon gebasseerd op feiten). http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm
Voor mensen werk low-carb voeding ook erg goed trouwens

Morgan!! 

Idd voer kan veel doen. Kijk eens op de site van voergezond.nl Dat zijn brokken met lage zetmeel en suikergehaltes. Heb een proefverpakking in bestelling staan.
Ulvy schuurt, maar met een deken op helemaal niet. Ik smeer voor de rest helemaal niks en ze staat midden in het bos tussen de vliegen en muggen.
Ulvy schuurt, maar met een deken op helemaal niet. Ik smeer voor de rest helemaal niks en ze staat midden in het bos tussen de vliegen en muggen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Hier een paard wat eerdere jaren heel erg jeuk had. Na de tip van Marijke ben ik ook de huidemulsie gaan smeren.
Hij staat al 2 jaar zonder deken
hij schuurt nog wel wat, maar niet meer extreem of dat de boel open licht ofzo!
Verder krijgen ze bij ons geen extra's buiten de brokken/hooi/kuil om zoals appels en brood.
Hij staat al 2 jaar zonder deken

Verder krijgen ze bij ons geen extra's buiten de brokken/hooi/kuil om zoals appels en brood.
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
SJORSJE 
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!

Fenna krijgt nu ponybrokken van Subli. Dat is blijkbaar zo gek nog niet.
Maar wat is nu een goede eczeemdeken?
Maar wat is nu een goede eczeemdeken?
Odette&Fenna
Er zijn verschillende goede dekens. De boett blijft bij een echte eczemer in mijn ogen de beste. Die heb je ook in goedkopere varianten maar die stof is niet prettig en duurzaam. Maar de sweet itch hoody van Rambo (en de goedkopere variant van Epplejack) werken ook prima.
Morgan!! 

- Bernadet_Bo
Al even niet meer gevolgd i.v.m. vakantie...
Maar ik ben inderdaad net als marijke ook alle etiketten aan het ontleden, geloof inderdaad niet zomaar wat er met dikke letters op de verpakking staat..
En inderdaad ieder paard is weer anders en reageerd ook anders. Ik probeer gewoon "suikers/zetmelen enz" te voeren naar situatie en beweging. Ik moet ook nog wel even vermelden dat die van mij aardig in het werk staat. ( 3x p.w. dressuur minimaal een uur, 1 a 2 x per week buitenrit met flinke beweging en 1 x per week springles 1,5 uur, andere dagen wandelen, stapmolen of longeren, hij beweegt eigenlijk altijd wel..
Ik heb een rambo sweet itch hoody gebruikt als deken. Het is een deken van goede kwaliteiten en ben ik erg over te spreken, vind ik persoonlijk prettiger aantrekken dan een boett, en je kan nog een onder(regendeken) bestellen, zodat hij niet zo koud nat word met slecht weer. Heb ook die van divoza en nog een ander goedkoper deken gebruikt, maar of die hebben niet langer dan een dag geleefd of lagen erg slecht..
Succes met je speurtocht naar de juiste manier!
Maar ik ben inderdaad net als marijke ook alle etiketten aan het ontleden, geloof inderdaad niet zomaar wat er met dikke letters op de verpakking staat..
En inderdaad ieder paard is weer anders en reageerd ook anders. Ik probeer gewoon "suikers/zetmelen enz" te voeren naar situatie en beweging. Ik moet ook nog wel even vermelden dat die van mij aardig in het werk staat. ( 3x p.w. dressuur minimaal een uur, 1 a 2 x per week buitenrit met flinke beweging en 1 x per week springles 1,5 uur, andere dagen wandelen, stapmolen of longeren, hij beweegt eigenlijk altijd wel..
Ik heb een rambo sweet itch hoody gebruikt als deken. Het is een deken van goede kwaliteiten en ben ik erg over te spreken, vind ik persoonlijk prettiger aantrekken dan een boett, en je kan nog een onder(regendeken) bestellen, zodat hij niet zo koud nat word met slecht weer. Heb ook die van divoza en nog een ander goedkoper deken gebruikt, maar of die hebben niet langer dan een dag geleefd of lagen erg slecht..
Succes met je speurtocht naar de juiste manier!
Bo is geweldig! 
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !

En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
Ik zweer ook bij de RSIH. Wel lastig te krijgen die kleinste maat, maargoed ze zijn oersterk. Is nu derde seizoen dat ik hem gebruik.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Ik heb een Boett en vind 'm errug fijn. Blijft ook zonder buikflap prima op z'n plek. Als reserve deken heb ik een Ivahoe. Ook een fijne deken, maar als ie nat is zakt ie wat naar achteren doordat ie wat groot is en iets elastisch. Ik neem geen andere merken meer. Ze zijn heel snel droog en zijn niet snel kapot.
Orlinde staat nu al twee weken zonder deken. Wel met erg veel anti-vliegbeestjes spul. Het hele erf rijkt naar citronella... maar het lijkt te werken, op twee kleine plekjes na heeft ze geen jeuk. Het is of zonder deken of alleen staan nu, en ze vindt het vreselijk om alleen te moeten staan.
Ik heb twee jaar geleden winter geprobeerd of verandering van voer wat uitmaakt voor Orlinde. In de winter kreeg ze alleen nog stro, hooi en spelt. Geen snoepjes, wortels, appels, brok, meusli, gras etc. En toen maar wachten op het eczeemseizoen... en ze kreeg gewoon jeuk, net zo veel als eerdere jaren. Voor Orlinde maakt het voer blijkbaar niet of nauwelijks wat uit. Wat wel helpt is de deken, daaronder is ze echt jeukvrij. TKC97 werkt goed als ze wel jeuk heeft. En nu heb ik een proefverpakking Derfen, nog weinig over te zeggen, pas 1x gesmeerd. En mijn citronellaspray lijkt dus goed te werken want ze loopt al 2 weken zonder deken in de wei met allerlei mogelijk schuurpalen (maar die laat ze met rust).
Maar per paard verschilt het wat werkt en wat niet... uitproberen dus. Ik volg nieuwe ontwikkelingen en ervaringen van anderen wel, want een echte oplossing zodat ze zonder deken zou kunnen is natuurlijk het ideaal!
Orlinde staat nu al twee weken zonder deken. Wel met erg veel anti-vliegbeestjes spul. Het hele erf rijkt naar citronella... maar het lijkt te werken, op twee kleine plekjes na heeft ze geen jeuk. Het is of zonder deken of alleen staan nu, en ze vindt het vreselijk om alleen te moeten staan.
Ik heb twee jaar geleden winter geprobeerd of verandering van voer wat uitmaakt voor Orlinde. In de winter kreeg ze alleen nog stro, hooi en spelt. Geen snoepjes, wortels, appels, brok, meusli, gras etc. En toen maar wachten op het eczeemseizoen... en ze kreeg gewoon jeuk, net zo veel als eerdere jaren. Voor Orlinde maakt het voer blijkbaar niet of nauwelijks wat uit. Wat wel helpt is de deken, daaronder is ze echt jeukvrij. TKC97 werkt goed als ze wel jeuk heeft. En nu heb ik een proefverpakking Derfen, nog weinig over te zeggen, pas 1x gesmeerd. En mijn citronellaspray lijkt dus goed te werken want ze loopt al 2 weken zonder deken in de wei met allerlei mogelijk schuurpalen (maar die laat ze met rust).
Maar per paard verschilt het wat werkt en wat niet... uitproberen dus. Ik volg nieuwe ontwikkelingen en ervaringen van anderen wel, want een echte oplossing zodat ze zonder deken zou kunnen is natuurlijk het ideaal!
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Dat was mij ook opgevallen. Hoe kunnen ze er zoiets instoppen en het dan aanraden voor eczemers?dendola schreef:Ik was al op de site van Marstall terecht gekomen. Ze hebben een eczeem meusli, maar stomme is dat daar wel 2 procent melasse en 2 procent fruitzuur in voorkomt?

Dat was voor mij al meteen een reden om dat niet te gaan voeren, want ze vragen ook nog belachelijk veel voor hun 'wonder' voer...
Ik vond de Vito voor mijn eczemer veel interessanter.
Ik gebruik een simpel vliegendeken van de Decathlon. Daarmee doe ik net wel/net geen seizoen mee. De Rambo protector heb ik ook, voelt véél steviger aan, maar na een maand zat het net zo goed onder de gaten. En Hay is echt geen sloper, gewoon lomp denk ik....
Een echt eczeemdeken begin ik niet aan zolang het niet nodig is, aangezien Hay alleen nog aan de staart schuurt. Aan z'n manen is er zelden of nooit schade dus dan laat ik z'n mooie manenkam liever niet platdrukken door een nek

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
- nadinefjorden
voor yara had ik een rambo sweet itch heerlijke deken
yara kreeg pavo natures best en pavo energy control en dit werkte bij haar erg goed
yara kreeg pavo natures best en pavo energy control en dit werkte bij haar erg goed
Melasse is niet zo erg als veel mensen denken, uit een paar uur grazen haalt een paard al veel meer suiker dan uit een voer waar wat melasse door zit of een summerfit koek. Lees maar: http://www.voervergelijk.nl/column/47/s ... =Column+lm . Dus staart je niet blind op die cijfertjes van het krachtvoer. Je ruwvoer meerekenen is minstens zo belangrijk (alleen helaas voor veel mensen minder makkelijk te 'regelen'... je kunt niet even een ander weiland met ander gras en kruiden kopen zoals je een andere zak voer koopt).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!