Eczeem

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ootje

Eczeem

Bericht door Ootje » vr 09 sep 2011, 17:29

Fenna heeft helaas zomereczeem. Ik smeer haar manen en staart regelmatig in en ze krijgt geen brood, appels etc. meer en ik heb het aardig onder controle.
Nu las ik op verschillende sites dat er allerlei voedingssupplementen bestaan tegen eczeem. Nu vraag ik me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Helpt dit echt, of kan ik haar beter onder een deken zetten?
Odette&Fenna
Mariël
Contacteer:

Re: Eczeem

Bericht door Mariël » vr 09 sep 2011, 17:46

Ik lees even mee , Dirkje heeft het ook helaas.
Ben nu begonnen met MCQ, ben benieuwd :? als het niet helpt krijg je je geld terug.
Kan me voorstellen dat als het een allergie is dat het met het afweermechanisme heeft te maken en met het darmstelsel.
Dus dan is de juiste voeding niet zo slecht idee :D
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Ootje

Bericht door Ootje » vr 09 sep 2011, 17:49

Vervelend zeg, dat Dirkje het ook heeft. Maar wat is MCQ?
Odette&Fenna
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » vr 09 sep 2011, 17:59

Hoi, wat vervelend... Ik heb die van mij nu heel het jaar al zonder deken staan en gaat gelukkig super (even afkloppen)

Ik geef bo homeopatische druppels en doe het onderstaande om jeuk te voorkomen:

Het eerste jaar schuurde Bo heel erg en gaven de druppels na een maand verlichting. Omdat het allemaal op natuurlijke basis is duurt het allemaal iets langer voordat het optimaal werkt. Ik zit nu in seizoen 3 en dit jaar staat hij ook zonder deken . De eerste 2 seizoenen heeft hij nog met deken gestaan omdat ik het niet aandurfde. Maar ik merk nu dat je het echt van binnen uit moet bestrijden en dat het dan goed werkt.

Ik geef Bo in de periode begin maart t/m eind oktober 1 x p.d. 30 druppels van Puur Culico en 30 druppels van Drainage Compositum op een stukje brood. Het is wel belangrijk dat je hierna zeker een half uur wacht met het voeren van krachtvoer. Naar mijn idee kunnen ze hun afvalstoffen niet goed kwijt, dit kun je vaak herkennen aan huidplooien die opgezet of hard zijn en vaak na arbeid iets minder. Ook ruikt de urine vaak iets scherper dan normaal.

Ik geef hem verder 1 klein schepje zeewier (hele jaar) en klein schepje knoflook snipers (maart - november). Zeewier ondersteund ook een goede stofwisseling en rijk aan vitamen en mineralen. Knoflook omdat dit bloedzuiverd is en ook tegen de vliegen helpt.

Ik let wel goed op met krachtvoer in de periode als hij op het land staat. Vooral in het voorjaar zit er veel fructaan en eiwit in het gras. Hierom geef ik in deze periode alleen een pavo summerfit koek. HIj krijgt dan wel alle vitaminen en mineralen binnen, maar niet teveel suiker. Sinds half juni is bij ons het land kaler en krijgt hij na arbeid een halve koek met 1/4 sportbrok. En geen arbeid een hele koek. De koek verkruimel in meestal zodat ik het kan mengen met het zeewier en de knoflook.

Ook was ik zijn staart en manen regelmatig met Z-T Shampoo. Bo krijgt ook snel kriebels als hij veel schilfers in zijn staart en manen heeft. De shampoo droogt de huid niet uit omdat er olie inzit. Dit houd de huid weer lekker soepel waardoor het minder "strak" is en gaat schilferen. Met deze shampoo mag hij alleen niet opdrogen in de zon. Ik was hem hier in het voorjaar mee als het weer het toelaat en in de zomerperiode ongeveer 1 x in de week.

Ik gebruik verder eigenlijk geen middelen in zijn staart en manen. Alleen onderin zijn staart spuit ik ontklitmiddel. Niet bij de staartwortel in de buurt.

Ik ontworm alleen maar aan de hand van een mestonderzoek.
En inenten doe ik buiten de periode maart - oktober.

De producten zijn allemaal te bestellen bij de paardendrogist. Hopelijk kun je hier iets mee. Ik ben benieuwd. Hoor graag van je wat je ervan vind!
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 09 sep 2011, 18:27

Vera heeft het ook en daar smeerde ik altijd een smeersel in wat ik bij een Belgische apotheek kocht.
Dit jaar staan ze op een weiland waar weinig tot geen gras staat, ik voer ze deze hele zomer al hooi bij. En dit is dus het eerste jaar dat Vera niet tot nauwelijks schuurt.
Ik was laatst een keer met ze naar een stuk gras gelopen en heb ze daar zo'n 1,5 uur laten grazen. De volgende dag had Vera gelijk een dikke kam en had ze kriebels. Heb haar toen gelijk moeten smeren.
Ik zeg niet dat het bij alle eczemers zo is dat het door het gras komt, maar ben er bij Vera van overtuigd dat gras bij haar de boosdoener is.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » vr 09 sep 2011, 19:31

Ootje schreef:Vervelend zeg, dat Dirkje het ook heeft. Maar wat is MCQ?
http://www.paardenwebwinkel.vdvin.com/N ... t_832.html
dit is het!

Bernadet_Bo duidelijk verhaal! :D daar heb ik wat aan, bedankt :))
Jilly

Bericht door Jilly » vr 09 sep 2011, 20:14

Ik heb het bij Hay sinds 3 jaar ook aardig onder controle. Hij heeft een behandeling gehad van zijn fokker (den-bosdries.tk) en daarnaast let ik er zoveel mogelijk op dat hij niet teveel 'slechts' binnen krijgt. Geen groenten, fruit, brood en voer met teveel suiker & zetmeel en absoluut melassevrij.
Het enige waar ik nog in faal is 'slecht' weidebeheer en voordroog ipv hooi, dat zijn helaas de regels op stal...

Ik merk ook heel goed het verschil tussen gras en geen gras. Bij ons op stal heeft hij nog altijd een beetje jeuk, enkel aan de staart nog. Die smeer ik regelmatig in met een goedje wat ik in NL heb gehaald (saskia van sjors gebruikt het ook, mss weet zij de naam :D ) en meestal staat hij onder een simpel decathlon vliegendeken. Dan doet hij eigenlijk geen moeite om te schuren.
Als hij bij Louis op vakantie gaat staat hij op zand en krijgt hij niks anders dan water, zijn voer en hooi en dan doet hij helemaal niks, ondanks genoeg schuurgelegenheid.

Maar aangezien (vr)eten zijn leven is vind ik het wel best zo. Heb niet het idee dat hij het deken vervelend vindt en zo kan hij toch lekker in groep op het gras.

Ik had in ieder geval nooit durven hopen dat hij er ooit nog zo goed uit zou zien :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » vr 09 sep 2011, 20:18

Jilly, mijn vriendin heeft Gio van den Bosdries :D die zal wel bij dezelfde fokker vandaan komen?
Ootje

Bericht door Ootje » vr 09 sep 2011, 20:41

@ Bernadet_Bo: Dit is een duidelijk verhaal!

Bedankt ook voor de andere reacties!
Odette&Fenna
Jilly

Bericht door Jilly » vr 09 sep 2011, 20:54

Mariël schreef:Jilly, mijn vriendin heeft Gio van den Bosdries :D die zal wel bij dezelfde fokker vandaan komen?
Die is idd hier geboren. Volgens mij het enige veulen (op Hay na) waarvan ik de naam mocht kiezen ook hihi
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anouska

Bericht door Anouska » za 10 sep 2011, 08:22

Mijn schoonzusje heeft ook een eczemer. Ze voert Nova-mix van Mijten (Louis heeft geholpen met de ontwikkeling van dat voer), heeft een deken op en smeert derfen (www.vidoma.com) áls ze een keer schuurt. De Novamix bevalt haar goed, Jilly voert het ook volgens mij.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Jowien

Bericht door Jowien » za 10 sep 2011, 15:34

Wat echt goed werkt kan per paard verschillen. Helaas, er is geen wondermiddel dat bij elk paard helpt. (Dan zouden er niet zo veel verschillende dingetjes bestaan...) Kwestie van uitproberen dus. Eczeemdeken werkt goed omdat de muggen dan gewoon niet bij je paard kunnen komen. Maar als je slopende weidegenootjes hebt, gaat dat soms niet.
Ik heb bij Orlinde al veel uitgeprobeerd en niets (behalve de deken) werkt echt geweldig. Ik heb wel eens gedacht over die druppels die al genoemd werden, maar ik dacht dat je die 2x per dag moet geven en dat lukt mij niet. Maar als het met 1x epr dag ook kan, ga ik dat misschien toch proberen.
Probeer dus gewoon dingen uit, je weet van te voren niet wat bij jouw paard goed werkt.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » zo 11 sep 2011, 11:58

Hopelijk hebben jullie er iets aan :)!

Ik geef de druppels maar een keer per dag en dat gaat goed... Volgens mij is het advies 1 a 2 x per dag... Maar ik ben er echt super tevreden over..

Dat MCQ, ziet er leuk uit op papier, maar dat bestrijd je het ook alleen weer van buitenuit, misschien heb je dan op dat moment wel sneller resultaat, maar denk niet voor op de langer termijn...

Vriendin van me heeft een shetlandertje van 4 jaar.. Die begon 2 jaar geleden ook ineens met schuren ( dus al op jonge leeftijd).. Ze is zelf dierenartsassistente en heeft allemaal "nieuwe middelen" geprobeerd, maar niets hielp voor langere tijd. Beestje is nu al zo ver heen, dat ze op de predniselon staat, en de jeuk ( met koorst en ontstekingen aan oog) nogsteeds niet weg is na 8 weken. Bloedonderzoek gedaan.. En ja de lever functioneerd maar voor 1/3, of ook wel het beestje kan der afvalstoffen niet kwijt. Ergens vond ik het wel bijzonder dat dit wat ik al een paar jaar dacht, toch werd bevestigd. Vaak maak de paarden met jeuk ook minder insuline aan, zodat ze de suikers (fructaan) slecht kunnen verwerken...

Maar goed, dit is mijn kijk erop :)
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 16 sep 2011, 06:17

Yara had ook altijd erge eczeem maar ieder jaar ging het beter

Heb van alles geprobeerd
weinig suikers sowieso en de rambo sweet itch deken die hielp perfect
af en toe wassen met tea tree shampoo en dat ging erg goed
Voer kan ook een hoop doen, ik heb heel lang gezocht naar goed voer

fayah jeukt haar staart ook en een klein beetje in de manen,
als ik het gewassen heb kan ze weer even vooruit
ik hoop dat dit geen eczeem is maar dat moeten we nog zien

maar dat je het van binnenuit beter kunt bestrijden is wel waar het is niet alleen de buitenkant
wolkj

Bericht door wolkj » vr 16 sep 2011, 09:09

Hé getsie wat vervelend. Is het echt onderzocht?
Misschien weet je nog te herinneren dat ze vorig jaar dachten dat Faira het ook had. toen ben ik ook gaan smeren met eczemabalsem. helpt prima.
Dit jaar is ze pas half augustus gaan jeuken tot nu, maar niet meer zo erg als vorig jaar.
Hoe erg is het bij fenna? (heb je foto?)
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Ootje

Bericht door Ootje » vr 16 sep 2011, 17:09

De da concludeerde gelijk eczeem, maar ik dacht dat het wel mee zou vallen.
Nu is het aardig onder controle, maar ze schuurt nog steeds en ze heeft ook allemaal ribbels in haar manenkam. Van de bovenkant van haar staart is niet veel meer, haar manen zijn wel redelijk goed bijgekomen, maar ze schuurt er nog steeds aan.
Ik heb allerlei smeersels geprobeerd. Ik had AVS 14 van de da en dat hielp aardig. Zelf had ik al Derfen aangeschaft en dat werkt ook vrij goed.

Als je goed kijkt, zie je haar afgeschuurde staart:
Afbeelding
Odette&Fenna
wolkj

Bericht door wolkj » vr 16 sep 2011, 20:33

ja vorig jaar zeiden ze bij mij ook gelijk eczeem, terwijl het dit jaar echt 'niks' voor stelt.
Je ziet het inderdaad wel goed aan dr staart, wat een ellende zeg :(
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » di 20 sep 2011, 07:43

Bij fayah hebben ze ook al eczeem gezegd
ik vind dat ze dat vrij snel zeggen

een deken helpt vaak al heel goed
roos

Bericht door roos » di 20 sep 2011, 07:56

Ekdal heeft ook heel erg geschuurd hij 1 was en ook nog toen hij 2 was en nu is het weg, geen exceem. Danc is erg aardig overheem gegroeid.
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 20 sep 2011, 08:08

Ik heb een paard gehad met erge eczeem. Vanalles geprobeerd aan poeders, spuiten, smeersels van de veearts maar niets werkte.
Waar ik hem uiteindelijk het beste mee hield was geen fruit, wortelen, biks of ander voer met melasse en goed weide management. Vooral niet op een korte wei zetten want er zit heel veel voedingsstoffen in kort gras. Dat is logisch want dat gras wil weer gaan groeien dus er zit heel veel energie in. Dus vooral lang uitgebloeid gras en anders hooi. Tweemaal per jaar drainagecompositum en bij jeuk de huid goed schoonhouden. Die van mij reageerde erg goed op het insmeren met huidemulsie van Aphytom. En het allerbelangrijkste de deken. Niet dat hij door het dragen minder jeuk had maar hij schuurde de deken kapot in plaats van zichzelf :+.
Als jij echt niet meer uit de jeuk kon komen dan liet ik een kortwerkende cortico steroidenspuit zetten door de veearts. In de begin jaren van de eczeem was dat 3x per jaar. De laatste 4 jaar is het niet meer nodig geweest.
Ik ben verder van alle troep die erin gespoten is afgestapt. Het is met name goed rekening houden met voeren en uitproberen wat voor jou paard het beste werkt. Voor die van mij was dat een mengsel van haver & gerst als krachtvoer en energiearm hooi/ gras.

Die van mij heeft van kop tot kont open gelegen met hele vieze wonden en de laatste jaren beperkte het zich tot zijn hoofd, buiknaad en zo nu en dan kluifde hij zijn eigen benen stuk. Maar van kop tot kont open liggen was er niet meer bij.
Het stempel eczeem wordt inderdaad nogal gauw gegeven. Dat is schijnbaar een makkelijke diagnose. Ik ben er bij die van mij nog steeds niet van overtuigd dat hij staart- en maneneczeem had. Wat ik als eerste zou laten doen is een bloedonderzoek. Check op lever- en nierwaarden en het glucosegehalte in het bloed. Als dat laatste verhoogd is moet je in het voer niet alleen letten op de melasses maar vooral ook op de koolhydraten. Iedereen denkt altijd dat eiwitten de boosdoeners zijn maar het zijn de suikers (koolhydraten).

Ik wil je nog wel meegeven dat je je niet zomaar af moet laten schepen met een diagnose staart- en maneneczeem. Dat kunnen van de buitenkant gezien een vermoeden hebben maar voor die diagnose is meer dan een waarneming met het blote oog nodig.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Plaats reactie