Hoefschoenen bij Fjord....ervaringen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
SandraJimmy

Hoefschoenen bij Fjord....ervaringen?

Bericht door SandraJimmy » za 06 aug 2011, 15:25

Hallo allemaal,

Ik heb Jimmy noodgedwongen op ijzers moeten zetten dit jaar, maar ben er absoluut niet gelukkig mee.
Gelukkig denkt de smid dat hij na dit beslag (of hoogstens nog 1x i.v.m. een meerdaagse tocht die gepland staat) er voor het najaar en de winter sowieso weer af kan.

Maar dan komt natuurlijk ook weer het voorjaar van 2012 en liever heb ik hem niet terug op ijzers.

Vandaar dat ik me voor hem aankomende winter wil gaan verdiepen in hoefschoenen.

Via dit topic hoop ik wat ervaringen te vinden van jullie als forumgebruikers.
Dus met welke hoefschoenen jullie rijden en hoe dat bevalt.

Met Jimmy wordt enkel buiten gereden (waarbij ook geregeld op asfalt gereden wordt), tochten van een half uur tot 2-3 dagen gaan vanaf volgend jaar geregeld voorkomen. Tevens rijden wij mee aan de Eper paarden 4 daagse (als we weer ingeloot worden ;) ) en enjoy the ride ritten.
Daarnaast zal Jimmy vanaf volgend jaar ook zo nu en dan voor de kar gezet worden.
Dus de schoenen moeten wel wat kunnen hebben.

Alvast bedankt.
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
Sjolvir

Re: Hoefschoenen bij Fjord....ervaringen?

Bericht door Sjolvir » za 06 aug 2011, 15:38

Als ie goede voeten heeft, zou je de enjoy the ride ritten blootvoets kunnen doen.
Mits je je van te voren over de bodem laat informeren en je tempo aanpast indien nodig.

Hoe is jouw trainings gebied? Hier is alles asfalt, dus als ik bv endurance wil trainen moet ik ze wel op ijzers zetten.
Maar stel dat jij goede bermen of bos of zandpaden hebt, dan kom je daar allicht onderuit.

Zou hem dan trouwens met de vierdaagse denk ik gewoon op ijzers hebben staan, dus week of 3 ervoor erop zetten..

Ik heb bij Sjol ook met hoefschoenen gereden (achter schoenen, voor ijzers.., want 4 ijzers was onverantwoord op stelcom platen in de winter)
Ze bleven goed zitten, ook in blubber bermen. Gebruikte ze met buitenritten en mennen op asfalt.
Moeste er wij beenbescherming bij dragen, reden.. door de hoefschoene zijn de voeten breder etc.
Afbeelding

Afbeelding

Ben ze slechts 1 x verloren, dat was met ongeluk met de wagen, die gekanteld was en met mijn groom op haar hakken hangend tussen lamoen en achterkant Sjol.

Sjol nooit last gehad van wondjes of wat dan ook met deze.
Stalgenoot heeft op maat laten maken met mallen voor haar haflinger en die had steeds zijn hoefballen kapot.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » za 06 aug 2011, 15:42

Bedankt voor je reactie.

Ons trainingsgebied is heel afwisselend.
We kunnen de bossen in, de hei op, harde zandpaden, mulle zandpaden, kiezelpaden en uiteraard ook asfalt.

Bij de dagtochten of meerdaagse tochten is asfalt wel onvermijdelijk.
Nieuwste topic:
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » za 06 aug 2011, 15:45

ik had deze voor Wammes! trekken makkelijk aan en bleven ook goed zitten.
Voelen wel wat zwaar aan.
Afbeelding cavallo hoefschoenen
Afbeelding
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 06 aug 2011, 15:46

Zou ik inderdaad kiezen mits zijn voeten het goed kunnen en hij niet gevoelig loopt etc.
Voor blootvoets..
Maar dan 3 wkn voor bv eper 4 daagse op ijzers zetten..
En voor overige niet geheel te plannen ritten eventueel hoefschoenen...

Nadeel van de mijne vond ik de uitstekende delen, waardoor ik bescherming om moest.
Heb het niet zo op inpakken van paard, nou was dit bij mij 's winters, maar zomers wordt alles snoei heet.

Helaas in NL niet overal bermpjes die breed genoeg zijn, gemaaid genoeg zijn, recht genoeg zijn, of droog genoeg zijn....
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » za 06 aug 2011, 15:50

Ja dit jaar kon hij dus absoluut niet zonder ijzers.
Vandaar dat hij noodgedwongen erop moest.
Nieuwste topic:
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 06 aug 2011, 16:27

Tja, als hij niet zonder kan..
Zou ik er ook niet moeilijk over doen en hem er gewoon op zetten..
Aangezien jouw frequente rijgebruik in combi met de bodem voor hem dan niet blootvoets haalbaar is.
Of je moet met rijden compromis sluiten en hoefschoenen aan of andere trainings bodem zoeken en
ander terein voor meerdaagse ritten..

Ik ben ook voor ijzerloos, maar als het nodig is, zitten ze er morgen gewoon onder..
(Sjol heeft met geen, 4 en 2 ijzers gelopen.. Toobs tot nu zonder, maar.. zoals gezegd.. als nodig.. heeft ie ze zo)

Blijft altijd lastig.. ijzers of niet..
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » za 06 aug 2011, 16:36

Uiteraard wordt ook alles nog besproken met de smid :j
Nieuwste topic:
Vera

Bericht door Vera » za 06 aug 2011, 16:59

Ik had die van Marquis. Toen vera aangepast beslag kreeg heb ik ze verkocht. Achteraf spijt van want nu loopt ze al weer bijna twee jaar zonder ijzers.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » zo 07 aug 2011, 04:44

Ik heb Smitjes gehad jarenlang. Had net nieuwe gehad toen Tjo dood ging, jammer genoeg zijn ze voor Kdies net iets te krap.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
foss

Bericht door foss » zo 07 aug 2011, 06:50

Ik heb voor Uzziel Easy boots werkt super, ijzers trapt hij er erg gauw af en dan is de ramp nog groter.
Wel heeft hij er bevestigingen bij dat ze niet gauw afvallen.
Ik vind het echt een super oplossing.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » zo 07 aug 2011, 06:53

Bedankt voor de reacties +:)+
Nieuwste topic:
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 07 aug 2011, 08:59

Ik rijd met Easyboots (de gewone simpele, ze zijn al zeker 7 jaar oud) en heb ook twee paar cavallo's. Zo kan ik afwisselen tijdens het groeien van de hoeven. Hier een filmpje van RB en zijn schoenen. http://www.youtube.com/watch?v=YdFtPO_OMtI
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » zo 07 aug 2011, 10:02

Bedankt voor de link +:)+
Nieuwste topic:
Jowien

Bericht door Jowien » zo 07 aug 2011, 18:33

Ik had eerst Easyboots, de simpelste. Prima schoenen, makkelijk aan en uit. Aleen Orlinde trapte achter bji zichzelf nog wel eens uit omdat ze nogal nauw staat achter. Trouwens nooit op het idee gekomen om springschoenen te proberen om dat tegen te gaan.. (komt nu bij me op nu ik de foto's hierboven van Sjol met springschoenen zie).
Ik heb nu Renagades. Kost wat, maar ik vind ze geweldig. Gaan echt niet onbedoeld uit, ook niet bij Orlinde, geen drukkingen, schuren of wat dan ook, heel makkelijk en nog leuke kleurtjes ook.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
sunhild

Bericht door sunhild » zo 07 aug 2011, 18:54

Reed dezelfde omgeving als Sjolvir, maar wel blootvoets en dus met hoefschoenen. Ik reed dus ook ritten van 2,5/3 uur met hoefschoenen.

Heb dus 4 stuks easyboot epics gebruikt super schoenen, alleen vond ik ze lastig aan en uit trekken. Maar 1x een schoen verloren en dat kwam omdat die lompert met zijn andere hoef erop ging staan. Nooit last gehad van plekjes of wat dan ook. Wil deze nog gaan ombouwen voor de winter met studs erin.
Daarna zijn er 4 stuks de easyboot glove gekomen. Super schoenen makkelijk aan te trekken, maar helaas ook redelijk makkelijk te verliezen daardoor. Nooit last gehad van plekje af wat dan ook. Hiervan zijn de schoenen die ik voor achter gebruikte al versleten en ben met een nieuw paar bezig.
Om uit te proberen 2 stuks Old Macs G2 gekomen. Deze schoenen moeten ingelopen worden en dan ook constant gebruikt worden. Kreeg die van mij met lange ritten wel plekjes van, maar gebruikte ze ook niet constant. Lastig aan en uit te trekken, maar eenmaal aan dan bleven ze ook gewoon zitten.

Heb alleen mijn fjord verhuist en nu rij ik hoofdzakelijk in het bos. En gebruik ik mijn hoefschoenen eigenlijk niet meer, maar heb ze nog voor de zekerheid staan. Je weet het maar nooit.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 08 aug 2011, 07:21

Ik gebruik al zo 8 tot 10 jaar hoefschoenen.

Ik heb veel merken geprobeerd maar blijf uitkomen bij easyboot en dan echt het klassieke model, de meest simpele om het zo te noemen.
Ze blijven wanneer je ze goed op maat komt en aan doet gewoon in bos en aan zee prima zitten. Ik heb er heel wat km's mee gemaakt omdat
mijn fjord niet op ijzers kon staan.
fjordido

Bericht door fjordido » ma 08 aug 2011, 08:34

hier ook de ouderwetse easyboots. Ik heb ze al minstens 10 jaar en behalve de straps en het rubberen bandje wat over de bal van de voet gaat zijn ze nog niet versleten. De straps en het rubberen bandje heb ik 1x nu vervangen. en van 1 hoefschoen de sluiting nadat de oude beschadigd was door een flinke struikelpartij/uitglijer over de verharde weg.
ik vind ze ideaal. als gebruikstip heb ik er wat hooi indoen voor extra stroefheid en voorkomen van verlies. werkt net zo goed als de easyfoam en is stukken goedkoper. Dat is trouwens alleen nodig in ruig terrein met zuigende ondergrond.
Ik weet niet waar je woont maar je mag evt wel een stel van mij lenen om ze uit te proberen. ik heb zowel maat 2 als maat 3 liggen. meeste fjorden hebben maat 2.
Het aan en uittrekken vergt wel enige handigheid, maar dat leer je vanzelf. het is vooral zaak om de rubberen band goed over de bal van de voet te trekken. daar gebruik ik een bijgeleverde nylon band voor.

mijn buurvrouw heeft de hoefschoenen van smit rijssen maar ze heeft nogal veel problemen met beschadiging/slijtage. haar paard is er een keer mee gestruikeld en toen zat er meteen een enorme scheur in. dit is toen wel netjes gemaakt door smit (service werd als goed ervaren), maar het ging al snel weer kapot. het materiaal van die hoefschoenen is vrij zacht.

Heeft er iemand hier ervaring met de BOA's van easyboot? ik vind ze er erg mooi uitzien. voor ido zijn ze niet geschikt omdat ze te dicht op de kroonrand zitten en hij daar een grote beschadiging/litteken heeft zitten. Bij de ouderwetse easyboots heb ik daar gewoon een stuk uit de boot gesneden zodat het mooi vrij blijft.
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » ma 08 aug 2011, 15:53

+:)+ bedankt allemaal.

Zat zelf ook de denken aan easyboots of renegades inderdaad.
Nieuwste topic:
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » za 13 aug 2011, 13:59

Gewone easyboots zijn geweldig, maar moeten wel heel goed passen. Mocht je tussen twee maten in vallen zou ik zeker voor Cavallo's gaan. Ik vraag me alleen af of ze net zo lang mee gaan als de easyboots, maar dat moet de tijd leren. Het hoeft ook geen tien jaar mee te gaan (is wel mooi meegenomen, maar ga ik zelf niet van uit)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Plaats reactie