Tuigpaard..

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
truus1970
Contacteer:

Tuigpaard..

Bericht door truus1970 » vr 29 jul 2011, 09:16

Lang geleden al een tuig gekocht. Wel gepast ook meegelopen en toen al had ik het6 idee, dat Raika het al kende, Vandaag samen met Laura toch Rai voor onze weidesleep (rooster van varkens maar toch, weidesleep) . Eerst heel voorzichtig, ik voor de sleep en om rai heen lopen. Vondt ze eerst eng, daarna waren de grasjes interesanter. dus toen, spannend, de sleep achter raika aan. Dit ging bovenverwachting super. strengen aan dr benen, ze gaf nergens om. Ze heeft het vakern gedaan, daar zijn we nu zeker van. Ze gaat het vaker doen ook. Even land slepen is toch wel erg fijn.

Ben trots op onze meid (en blij dat ze de mijnes is)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door truus1970 op vr 29 jul 2011, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Saar

Re: Tuigpaard..

Bericht door Saar » vr 29 jul 2011, 09:18

Ziet er inderdaad wel uit alsof ze in ieder geval het slepen al vaker heeft gedaan :j
...You can't know me in the way I do...

:D Officieel benoemd tot OpperKneus van FW :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 29 jul 2011, 09:20

Dat doet ze braaf. Wist je ook dat ze zonder kleppen was beleerd?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 29 jul 2011, 09:22

nee anita, dat wist ik niet, maar dit is haar gewone hoofdstel, ik heb niet anders nog. maar ze was er niet van onder de indruk ze kon het rooster ook goed zien dat ie achter haar ging, vooral in de bochten, maar ze gaf er niks om. Ik wist niet eens of ze beleerd was, maar dat moet haast wel, zo braaf deed ze het.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Nu paardloos.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 29 jul 2011, 09:26

Oei, dan heb je wel een risico genomen. Voor hetzelfde geld was ze met het hele spul op de kletter gegaan. Gelukkig niet gebeurd. Toch zou ik er een ander bit inhangen als ik jou was. Met een stang heb je met mennen net iets meer te vertellen. Er zijn ook menhoofdstellen zonder kleppen verkrijgbaar, mocht je dat toch willen blijven doen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » vr 29 jul 2011, 09:41

Ziet er netjes uit hoor, doet ze super!
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 29 jul 2011, 13:20

ik vindt mennen niiks voor mij, zo op een karretje. Al doet ze dit heel goed. Ik wil vooral met dr gaan slepen.

Wij hebben er ook nie tmaar zo een sleep achter geknupt hoor, wel eerst heel goed naar haar reaktie gekeken, ik heb nog met sleep achter haar aangelopen, dat ze kon wennen. Maar er gaf niks geen reaktie. en op het begin hield ik haar vanzelfsprekend ook niet alleen vast. Laura liep bij haar hoofd en hield haar ook daar vast. Maar het ging zo goed dat Laura de camera kon pakken.
Nu paardloos.
sparky10

Bericht door sparky10 » vr 29 jul 2011, 13:36

ziet er goed uit doet ze braaf veel plezier ermee!
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 29 jul 2011, 15:57

ik vind eigenlijk dat je best een risico hebt genomen, buiten het weiland, zonder menbit en zonder enige menervaring. Ik zou dat zeker maar zo niet gedaan hebben zonder een ervaren iemand erbij..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Laura

Bericht door Laura » vr 29 jul 2011, 17:14

Ik wil er toch ook even een reactie op geven.
Yvonne heeft zelf ervaring met mennen en ik heb ook gemend met een Shetlander. dus compleet ervaringsloos zijn we niet.
En ik vind toch dat we het heel voorzichtig aan hebben gepakt. Want raika heeft al eerder het tuig op gehad en dat was toen gen probleem, vervolgens heeft Yvonne er achter gelopen zodat raika wat tegendruk kreeg en ik ben er gewoon naast blijven lopen en haar heb vastgehouden.raika gaf geen kik en stapte braaf door. Dat was voor ons het teken dat ze het vaker moet hebben gedaan omdat ze er niet om gaf dat Yvonne haar hele gewicht er achter had hangen. Was dit verkeerd gegaan, dan hadden we het niet doorgezet. We hebben vooral haar reactie en lichaamshouding geobserveerd en ze stond er bij alsof ze het altijd deed.
Het rooster steld zelf niets voor. Er was geen geluid en het rooster was ook niet zwaar. Yvonne heeft eerst zelf met het rooster rondgelopen om raika te laten wennen. Ze keek er even scheef naar maar algauw was er niets an de hand. Vervolgens hebben we het rooster bevestigd en daarna Een paar passen laten doen. Ik haar nogsteends aan de teugels vast en Yvonne aan de leidsels. Ze stapte normaal voort en gaf geen enkele reactie, zo hebben we enkele rondjes gelopen en daarbij heel alert geweest op haar reactie. Ze liep alsof ze nooit anders heeft gedaan. Het maken van de bochten ging ook heel gemakkelijk en ze was heel makkelijk te sturen. Toen heb ik haar na 10 minuten los gelaten en er los naast gelopen. Dit ging ook goed en toen heb ik even snel paar foto's gemaakt.
We wisten beiden heel goed wat de risico.'s waren in deze situatie en daar hebben we rekening mee gehouden. Had ze al een reactie gegeven toen Yvonne er achter liep met druk, dan hadden we niets er achter gehangen.
En het was aan RAI haar hele reactie duidelijk dat ze het heel leuk vond om te doen.

We hebben bewust buiten het land geprobeerd omdat anders bink in de weg stond en omdat er veel draden in het land staan wat meer risico met zich mee kon brengen als ze door de draden zou gaan in paniek.
En nogmaals, alsze al 1 stap verkeerd gedaan had, dan waren we niet verder gegaan.
sandy87

Bericht door sandy87 » vr 29 jul 2011, 17:42

super leuk! die fjorden zijn niet alleen heel leuk maar ook nog is heel handig!
overal inzetbaar!!

het lijkt mij ook niet zo'n probleem, als je je paard vertrouwd en paard vertrouwd jou...
rustig aan opbouwen, prima toch?
mja misschien ben ik te lomp, maakt niet uit

het is goed gedaan, jullie kunnen trots zijn hoor
Mijn Toppers
Jens (v. Drageset)
Seven (v. Baldrian)
Ilona

Bericht door Ilona » vr 29 jul 2011, 19:50

Leuk om zo eens te proberen. Ziet er netjes uit.
Soms kun je inderdaad best zelf dingen uit proberen, als je je verstand maar gebruikt. Denk dat julle het prima aangepakt hebben.

Ik heb Castor vorig jaar de eerste keren ook samen met een vriendin voor de kar laten lopen. Ging super en heerlijk ontspannen. Heb hem dit jaar om wat door te beleren een maandje weggebracht naar een meer ervaren persoon. Heb daar geen spijt van, We hebben daar ook veel geleerd. Maar daar zijn ook dingen gebeurd die niet ten goede van Castor zijn geweest.
Achteraf had ik net zo goed zelf op het gemakje door kunnen gaan, was Castor blijer mee geweest denk ik.
Is misschien een risico, maar dat blijft paardensport toch sowieso?
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 30 jul 2011, 08:45

Alles in de paardensport gaat met risico's gepaard en van wat ik zo lees heb jullie het weloverwogen en met beleid gedaan.

Zo zie ik Fjorden het allerliefst aan het werk, in het tuig! Fijn dat ze het zo goed oppikte en kan me voorstellen dat dit naar meer smaakt en dat je trots bent! (kriebelt het nu helemaal nergens om toch te gaan mennen in de toekomst??)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Plaats reactie