Hooi-kuil in zeeland??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
roos

Re: Hooi-kuil in zeeland??

Bericht door roos » ma 25 jul 2011, 05:45

Onbeperkt wordt bij mij ook te gortig.
Ekdal en Danc krijgen als ze s winters alleen in de bak staan s ochtends 1 plak en s avonds 2 plakken. (dus bijna 1 baal per dag met zijn 2n.)Doen ze het goed op.

Het is gewoon erg prijzig. Kuil kunnen ze beide niet tegen(nouja Danc helemaal niet, en Ekdal kan wel tegen kuil maar niet tegen kuil van ons land)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Esther

Bericht door Esther » ma 25 jul 2011, 09:33

Wij hebben laatst 10 grote balen voordroog gekocht, 45 euro de baal, dat is dan zo'n grote vierkante.
Daar kunnen ze wel even mee, maar momenteel staat het zwikkie weer op het gras. En nu ineens een etertje minder..
Die balen zitten in plastic, maar is heel mooi spul, net geen hooi!! Misschien iets te mooi, maar prima voer voor paarden!! We komen nu alleen wat paarden tekort, want twee en een halve paard voeren met zo'n grote baal is bijna niet te doen, broei.. Dat is wel wat jammer.

Maar mijn vader wilde ook wel een schuur vol baaltjes á 8 euro, om te verkopen dan he!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
roos

Bericht door roos » ma 25 jul 2011, 10:02

Het voordeel Esther is dat al het land bij jullie in de buurt vaak veel beter van kwaliteit is....hier helaas niet
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 25 jul 2011, 11:13

Voordroog zit in dat plastic? Of is dat alleen met kuil?

Ik heb natuurlijk alleen maar Gandhi en 2 shetjes. Kan ik dan dat wel voeren? Als ik het openmaak en dan uitspreid tegen de broei kan dat me voordroog? En hoe zit dat met kuil?
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 25 jul 2011, 11:44

Zie op marktplaats nog wel wat hooi oi in mijn buurt, wat 'maar'' 6 euro per baaltje is.

Zag ook rollen voordroog van 120 kg voor 24 euro. Dat is dan weer goed te doen of niet?

Gaat nu een sport worden war je je hooi kan halen voor een betaalbare p.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 25 jul 2011, 12:04

Voordroog zit ook in plastic inderdaad. Alleen het heeft langer gelegen dan kuil. Koeienkuil is maaien en de volgende dag, of dezelfde dag, nog in de kuil/ baal drukken. Voordroog heeft vaak een paar dagen gedroogd.
Het is inderdaad overal drama met het hooi. Het wordt tijd voor een tweede snede :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 25 jul 2011, 12:21

Ga voordroog maar eens proberen, meng ik het eerst met hooi zodat ze kunnen wennen aan het voordroog.

Sjonge jonge, ik wilde makkelijk doen voor mijn ouders als ik in china ben over 2 weken. Dacht dan hoeven ze de paarden alleen hooi te voeren en Gandhi pavo-koeken erbij..

Gaat toch even wat werk aan vooraf als ze moeten wennen aan het voordroog.
lientje

Bericht door lientje » ma 25 jul 2011, 13:49

Onbeperkt heb ik nog nooit gevoerd, dan rol ik ze weg na een week ipv dat ze lopen :P

Ik voer nu 3/4 baal p/dag aan een shet, kruising shet en een fjord.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
claudia

Bericht door claudia » ma 25 jul 2011, 13:53

lientje schreef:Onbeperkt heb ik nog nooit gevoerd, dan rol ik ze weg na een week ipv dat ze lopen :P

Ik voer nu 3/4 baal p/dag aan een shet, kruising shet en een fjord.
Dat lijkt Carolien.
Bij Rien krijgen die hengsten ook onbeprekt hooi , de eerste week vreten ze zich klem(om het zo maar te zeggen) en daarna eten ze toch heel beheerst.
Ze moeten ndaar echt aan wennen maar dan is het wel makkelijk.
Als je ziet wat daar voor een berg voor komt te liggen dan denk je dat ze dicht groeien maar dat is echt niet zo.

Is wel makkelijk.

Maar het is niet normaal meer wat ze voor hooi vragen.
Ik heb nu kleine baaltjes voor € 3.50 per pak. Grote pakken voordroog had ik voor € 35.00 per pak.
Vandaag ga ik aan de kleine baaltjes beginnen. Zal wel even wennen voor ze zijn, ze hebben het laaste jaar alleen voordroog gehad.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
lientje

Bericht door lientje » ma 25 jul 2011, 14:55

Hier niet hoor clau... HEb ze namelijk vroeger meer gevoerd maar dat werkte dus niet :D

Zelfde dat ik in de winter meer geef, onder het motto blijven ze warm. In die 2 maanden wintervorst komen ze dus ook flink aan bij mij :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 25 jul 2011, 15:24

Ik hang altijd overal netten op. En negen van de tien keer zijn die de andere dag nog niet leeg. Soms bijna.

Maar in principe gaat dat om een half/drie kwart pak per dag voor fjord en 2 shetters. Ligt er even aan hoe groot de pakken zijn, dat wisseld nogal eens.

Dus zeg 1 pak of iets meer per 2 dagen.

Nu moet ik per pp een plak gaan voeren en daar baal ik stevig van.

Want het geeft mij ruimte en vrijheid om zelf te bepalen hoe laat ik aan kom bij mijn paarden. Nu moet ik de tijd in de gaten gaan houden dat ik moet gaan voeren.

En de paarden zullen moeten afkicken dat er niet meer hele dagen hooi tot hun beschikking is.

Overigens heb ik zeer eiwitarm hooi, grof en stengelig, pure buikvulling.
Ik heb echt geen paarden die ik kan rollen..

Haha was dat maar waar Gandhi moet nog altijd flink bijgevoerd worden, naast de sprietjes gras en hooi!
roos

Bericht door roos » ma 25 jul 2011, 15:50

Doe je toch 2 netten over elkaar eten ze ook langer.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » ma 25 jul 2011, 15:56

Kan ook. Heb al netten van mazen van 3x3, dus erg groot zijn ze niet de gaatjes. Maar idd om ze nog langer zoet te laten zijn is dat nog een optie.
_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » ma 25 jul 2011, 22:57

Mijn oude stalbaas had ook een hoop land waar hij zelf hooi en kuil vandaan haalde.
Jan Bevelander, hij zit in Kerkwerve.
Weet niet of hij zomaar aan Particulier verkoopt?!
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » di 26 jul 2011, 07:05

Ik zou het eens kunnen vragen.

Het loopt de spuigaten uit.

Zie nu in dreischor pakjes voor ' maar ' 6 euro, zou ik die als een gek moeten gaan halen en ergens opslaan?

ZOuden de prijzen nog verder omhoog gaan?? Wat zijn de vooruitzichten?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 26 jul 2011, 07:12

Houdt er maar rekening mee dat ze nog wel meer zullen gaan stijgen :j.
Vriendin van me werd laatst benaderd door een fouragebedrijf of ze haar weilanden voor 300 euro mochten maaien etc. Dat doen ze echt niet zomaar. Ze verwachten een tekort. Als het weer niet op gaat knappen dan wordt dat tekort alleen maar groter.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » di 26 jul 2011, 09:20

Zo ik heb mijn hooi voor deze winter binnen!!!

Heb het net op een dealtje kunnen gooien met mijn fourage handelaar waar ik al dik 15 jaar mijn hooi/stro haal.

Krijg wel nu een paar van die super grote pakken in mijn schuurtje, maar dan ben ik in elk geval deze winter binnen!

pfffiiieeeeewww..wat een opluchting.
roos

Bericht door roos » di 26 jul 2011, 09:47

Wij hebben weinig opslag en veel paarden....
De koeien hier in de buurt staan meestal al op stal en dat in juli...wat een drama!!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » di 26 jul 2011, 09:52

Heel veel opslag hebben wij ook niet .

Ik kijk of het allemaal in mijn schuurtje past, en anders op pallets onder zeil maar... je moet wat he..
wolkj

Bericht door wolkj » di 26 jul 2011, 11:58

@ Marjon; Jan heeft ook pas in augustus weer.. die heeft nu alleen nog kuil.
Wij hebben ons hooi pas geleden besteld hier op moriaanshoofd bij de Molen, maar is geen topkwaliteit hooi..
Fijn dat je nu een deal hebt kunnen sluiten Petra.
Zag je vanmorgen Gandhi poetsen, je was hoefjes aant uitkrabben ;)
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Plaats reactie