Welk bit?
Welk bit?
Onze nieuwe discipline wordt mennen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Welke bitten zijn er en welk bit doet wat? Hoe weet ik welke ik nodig heb? Help!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Re: Welk bit?
Als je gaat beginnen met mennen zou ik het simpel houden en dus voor een Utrechtse stang gaan (bokkebitje) of een Liverpoolstang.
Bij de Liverpool heb je keuze in met of zonder pompwerking (hierbij kan het mondstuk wat op en neer bewegen wat ontspanning zou bervorden)
Beide bitten kunnen met een lichte boog gekocht worden om meer tongvrijheid te geven, dit zou ik wel aanraden.
Alle overige bitten zijn te vinden in het boek voor het koetsiersbewijs (wat ik iedereen wil aanraden te doen, hierbij leer je heel goed de basis van het mennen)
Bij de Liverpool heb je keuze in met of zonder pompwerking (hierbij kan het mondstuk wat op en neer bewegen wat ontspanning zou bervorden)
Beide bitten kunnen met een lichte boog gekocht worden om meer tongvrijheid te geven, dit zou ik wel aanraden.
Alle overige bitten zijn te vinden in het boek voor het koetsiersbewijs (wat ik iedereen wil aanraden te doen, hierbij leer je heel goed de basis van het mennen)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Ik ben zelf bij Syl voor Utrechts stang gegaan en bij Yes meteen voor de liverpool. Wij hebben geen boog erin voor tongvrijheid. Ze lopen super fijn op de liverpool en zijn iets beter te corrigeren als er iets gebeurd als met de utrechtse stang (als ze gaan dan gaan ze toch wel
). Ik ben nog aan het leren voor koetsiersbewijs, dus kan het stuk over verschillende bitten wel even overtypen?

:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Ja graag, zou je dat willen doen?
Dankjewel voor de tips!
Dankjewel voor de tips!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
Het stuk is niet heel bijzonder over de bitten:
Trens: de trens heeft geen hefboomwerking en de inwerking op de mond is daarom licht te noemen (te gebruiken bij de africhting van jonge paarden). Persoonlijk doe ik dat nooit, ik heb ze voor de wagen liever met de liverpoolstang.
Utrechtse tuigstang (bokkebitje) De werking in het bovenste leidselgat is niet veel scherper dan van een trens.
Friese tuigstang: Genoemd naar de vorm van de schuimgaten.
Liverpoolstang: Komt in verschillende vormen voor met recht en gebogen mondstukken. Door de keuze van de leidselgaten, verkrijgt men meer of minder hefboomwerking.
B-stang: Dit type stang dankt zijn naam aan de B-vormige schaar en wordt gebruikt voor de landaanspanning.
Elleboogstang: is voor paarden die de leidsel pakken en dan onbestuurbaar worden.
Vierringstrens: lichtere inwerking dan een stang. De losse ringen worden aan de bakstukken gegespt en de bitstoten aan de vaste ringen. Bij paarden met een zachte mond worden de bakstukken en de bitstoten aan beide ringen vastgemaakt.
Al deze bitten kun je natuurlijk even googlen! Ik weet niet hoelang het rijden is, maar anders kan ik wel kijken of ik de utrechtse nog ergens heb liggen, mijn liverpool mag je sowieso wel proberen (is bij mij ook kwestie van proberen, syl loopt onder het zadel ook fijner op simpel stangetje).
Trens: de trens heeft geen hefboomwerking en de inwerking op de mond is daarom licht te noemen (te gebruiken bij de africhting van jonge paarden). Persoonlijk doe ik dat nooit, ik heb ze voor de wagen liever met de liverpoolstang.
Utrechtse tuigstang (bokkebitje) De werking in het bovenste leidselgat is niet veel scherper dan van een trens.
Friese tuigstang: Genoemd naar de vorm van de schuimgaten.
Liverpoolstang: Komt in verschillende vormen voor met recht en gebogen mondstukken. Door de keuze van de leidselgaten, verkrijgt men meer of minder hefboomwerking.
B-stang: Dit type stang dankt zijn naam aan de B-vormige schaar en wordt gebruikt voor de landaanspanning.
Elleboogstang: is voor paarden die de leidsel pakken en dan onbestuurbaar worden.
Vierringstrens: lichtere inwerking dan een stang. De losse ringen worden aan de bakstukken gegespt en de bitstoten aan de vaste ringen. Bij paarden met een zachte mond worden de bakstukken en de bitstoten aan beide ringen vastgemaakt.
Al deze bitten kun je natuurlijk even googlen! Ik weet niet hoelang het rijden is, maar anders kan ik wel kijken of ik de utrechtse nog ergens heb liggen, mijn liverpool mag je sowieso wel proberen (is bij mij ook kwestie van proberen, syl loopt onder het zadel ook fijner op simpel stangetje).
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
Ook een leuke site om te lezen www.paulversluis.nl
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Wanneer Tim hier ingespannen werd door mijn oude buurman was dat met een vierringen trens. Ligt eraan hoe gevoelig en dressuurmatig je paard is afgericht
. .

Ik men Tea met een bokkebitje, bevalt goed, maar heb dus ook nog geen ervaring met andere bitten, want die heb ik nog niet geprobeerd.
Ik men wel altijd in het onderste gaatje van het bokkebitje.
Ik men wel altijd in het onderste gaatje van het bokkebitje.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- o0m3lisz0o
- Contacteer:
Bij ons op school leren we met de Liverpoolstang te mennen..Met over het bit soort rubber..Ik vind het een ideaal bit..
Ons bevalt de myler heel erg goed. Is er ook in Liverpool uitvoering.
Als ik weer ga mennen koop ik zo eentje denk ik.
Als ik weer ga mennen koop ik zo eentje denk ik.
Welke heb je nodig? Dat is lastig te zeggen...dat is namelijk afhankelijk van datgene waar Dani het fijnst op loopt
Soms heb je gelijk een goede, soms vraagt het om een zoektocht.
Zelf rijd ik de meeste paarden op een bokkebitje (utrechtse) en daar doen ze het fijn op, maar wil niet zeggen dat dat per definitie het 'beste' bit is ook voor de paarden. Je hand (jezelf dus) bepaald veel in het verhaal, maar het bit helpt mee. Het ene paard loopt super fijn op een liverpool, de ander is daar te gevoelig voor en wil liever de stabiliteit van het bokkebitje of vierringen trens.
Roosjesbit (Friezenstang) heb ik ook wel mee gereden. Vond ik ook fijn bit, maar moet je bij gevoelige paarden iets beter in de gaten houden dat je er niet teveel druk op wil hebben.
Eigenlijk moet je dus op zoek naar een bit wat jou én Dani samen als combinatie het beste ligt.

Zelf rijd ik de meeste paarden op een bokkebitje (utrechtse) en daar doen ze het fijn op, maar wil niet zeggen dat dat per definitie het 'beste' bit is ook voor de paarden. Je hand (jezelf dus) bepaald veel in het verhaal, maar het bit helpt mee. Het ene paard loopt super fijn op een liverpool, de ander is daar te gevoelig voor en wil liever de stabiliteit van het bokkebitje of vierringen trens.
Roosjesbit (Friezenstang) heb ik ook wel mee gereden. Vond ik ook fijn bit, maar moet je bij gevoelige paarden iets beter in de gaten houden dat je er niet teveel druk op wil hebben.
Eigenlijk moet je dus op zoek naar een bit wat jou én Dani samen als combinatie het beste ligt.
Geluk is de vrucht van intens werk
Zoals Annabel al zei is het vooral zaak te kijken naar wat bij jou en Dani past
Zelf vind ik mennen met een bokkebitje fijn, je hebt wel hefboomwerking maar het (dit ligt ook heel erg aan jezelf natuurlijk) werkt niet té sterk in.

Zelf vind ik mennen met een bokkebitje fijn, je hebt wel hefboomwerking maar het (dit ligt ook heel erg aan jezelf natuurlijk) werkt niet té sterk in.
Do, mijn eerste eigen paard! ♥
Tot voor kort mende ik Coldy met een rechte liverpoolstang met pompwerking. Maar nu rijd ik met een liverpoolstang met lichte tongvrijheid (kleine boog), ook met pompwerking, en daar loopt ze lekkerder op.
De leidsels heb ik in principe in de bovenste sleuf, tenzij ze erg drammerig is.
Dat laatste wil wel eens voorkomen als we meerijden tijdens een menrit van de menclub waarbij we in kolonne rijden. Ze wil dan graag heel kort op de voorganger lopen (lees: neus in wagen) en dan heb ik gewoon net meer controle met de leidsels in het middelste gat.
De leidsels heb ik in principe in de bovenste sleuf, tenzij ze erg drammerig is.
Dat laatste wil wel eens voorkomen als we meerijden tijdens een menrit van de menclub waarbij we in kolonne rijden. Ze wil dan graag heel kort op de voorganger lopen (lees: neus in wagen) en dan heb ik gewoon net meer controle met de leidsels in het middelste gat.