kvit.

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Anita
Contacteer:

Re: kvit.

Bericht door Anita » vr 24 jun 2011, 11:43

In een heel ver grijs verleden is er eens een importmerrie ingeschreven in ons stamboek die de kleur kvit had. Dat is deze merrie: http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer Zij heeft in de jaren 70 ook wel eens met een foto in het boekje gestaan maar dat waren destijds zwart-wit foto's.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Megan

Bericht door Megan » vr 24 jun 2011, 12:19

ik heb zelf een beetje moeite met reacties als "al krijg ik geld toe" en "ik vind het helemaal niets".
Ik zie dan een lief klein en onschuldig veulentje voor me die toevallig een ander kleurtje heeft. Het blijft wel een dier. Zal mijn zwak wel zijn voor alles wat afwijkt van het gewone.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Esther

Bericht door Esther » vr 24 jun 2011, 16:18

Anita schreef:In een heel ver grijs verleden is er eens een importmerrie ingeschreven in ons stamboek die de kleur kvit had. Dat is deze merrie: http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... vensnummer Zij heeft in de jaren 70 ook wel eens met een foto in het boekje gestaan maar dat waren destijds zwart-wit foto's.
Dat lijkt me dan een vergissing, want vader Junker is gewoon Isabel. Voor een Kvit zouden beide ouders ulsblakk of gullblak moeten zijn (of gra met met het cremegen) aangezien creme niet verstopt kan zitten, ja bij een gra, maar dat is weer een ander verhaal..
Anders krijg je namelijk nooit een dubbele verdunning..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 24 jun 2011, 16:33

Ik snap ook niet zo goed waarom iemand bewust een uls met een uls dekt 8)7 Dan weet je toch dat je dit kunt verwachten?
Ik vind het ook niet mooi trouwens :n
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Jilly

Bericht door Jilly » vr 24 jun 2011, 17:06

Als ik een foto van dit veulen afprint, zouden de oenen van het BE stamboek dan eindelijk snappen dat die jaarling van vorig jaar op de HK geen kvit maar een gul is? O:)

Kan Kvit alleen maar uit uls x uls komen? (dan is de hele discussie meteen opgelost: die jaarling op de HK was uit uls x rod)

Ik ben niet zo voor dit kleurtje, ben sowieso al niet voor cremello en alles met roze oogranden enz. Maar daar vinden ze vast wel een liefhebber voor :)
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
rowenna

Bericht door rowenna » vr 24 jun 2011, 17:14

Reinou misschien dat mensen bewust uls x uls fokken, omdat ze juist een kvit mooi vinden, of misschien een ongelukje.
En waarom geen kvit, maar wel cremello's waar veel liefhebbers voor zijn een kvit is eigenlijk een cremello.

Heb vandaag een mail gehad van van Bon.
Hij stond er wel van te kijken, want volgens hem zijn er al 5 jaar geen veulens met blauwe ogen meer gefokt.
Ze hebben een grotere kans op melanoom vanwege de witte huid, maar komt eigenlijk alleen voor bij oudere paarden en hij heeft het nog nooit bij jonge paarden gezien.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
rowenna

Bericht door rowenna » vr 24 jun 2011, 17:18

rocky&moby schreef:Ik denk dat als hij ouder is het aparte er wel af gaat.. Dan is het eigenlijk alleen een fjord met een aparte kleur ogen en een blanke neus. Wij hebben eens zo albino pony gehad op de vorige stal waar ik stond. Je kan de hele zomer neuskapjes opdoen, factor 50 smeren en hij stond niet graag in de zon. Denk dat het ook wel een reden heeft dat we deze kleur niet vaak zien, praktisch is anders.
Apart blijft ie natuurlijk altijd al word ie 50, dat is dus onzin dat het aparte er af gaat als ie ouder is.
Stel ik zou het veulen toch kopen, dan kan ze lekker in de schaduw staan en als de zon weg is in de wei , Udo staat trouwens ook niet graag in de zon, dat is dan een brunblakke.

Het zal best wel een reden hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat er mensen zijn het wel mooi vinden, zoals ik.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
rowenna

Bericht door rowenna » vr 24 jun 2011, 17:20

Jilly schreef:Als ik een foto van dit veulen afprint, zouden de oenen van het BE stamboek dan eindelijk snappen dat die jaarling van vorig jaar op de HK geen kvit maar een gul is? O:)

Kan Kvit alleen maar uit uls x uls komen? (dan is de hele discussie meteen opgelost: die jaarling op de HK was uit uls x rod)

Ik ben niet zo voor dit kleurtje, ben sowieso al niet voor cremello en alles met roze oogranden enz. Maar daar vinden ze vast wel een liefhebber voor :)
Hahaha, je kunt het proberen.
Volgens mij kan uls x gra ook kvit worden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Jilly

Bericht door Jilly » vr 24 jun 2011, 17:26

Hmm, ik zie inderdaad dat het uit meerdere combi's kan komen.

Kon het toch niet laten om de foto's naar Louis te sturen en er bij te zeggen dat hij naast deze foto's maar eens de foto's van HK 2010 moet houden. Zie je duidelijk dat die kleur NIET hetzelfde is :+
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 24 jun 2011, 17:42

rowenna schreef:Reinou misschien dat mensen bewust uls x uls fokken, omdat ze juist een kvit mooi vinden, of misschien een ongelukje.
En waarom geen kvit, maar wel cremello's waar veel liefhebbers voor zijn een kvit is eigenlijk een cremello.

Heb vandaag een mail gehad van van Bon.
Hij stond er wel van te kijken, want volgens hem zijn er al 5 jaar geen veulens met blauwe ogen meer gefokt.
Ze hebben een grotere kans op melanoom vanwege de witte huid, maar komt eigenlijk alleen voor bij oudere paarden en hij heeft het nog nooit bij jonge paarden gezien.
Ik ben net dinsdag met een vriendin naar de kliniek geweest..haar Andalusiër schimmel is net 9 en heeft melanomen aan zijn staart, anus en lippen.. is erg jong om dat te hebben maar niet ongebruikelijk dus.. Maar goed, even off topic.. Het zou wel leuk zijn als het veulen bij iemand terecht komt met wat kennis van fjorden/bloedlijnen!
rowenna

Bericht door rowenna » vr 24 jun 2011, 17:49

Tja denk nog steeds na hoor, ben er nog niet uit, heb net wel die vrouw een mail gestuurd of ze het veulen nog heeft, omdat ze zei dat er vandaag mensen kwamen kijken, wacht dus eerst die reactie maar even af.

Kristel had net even op google op gezocht, en daar stond ook dat voor 6 jaar niet voorkwam, maar erna wel en dat ze er ook last van kunnen krijgen als het op vervelende plaatsten zit, dus toch weer iets om over na te denken.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 24 jun 2011, 17:55

Ja..maar ja, ieder (licht) paard kan melanomen krijgen.. op de kliniek stond een merrie van 22 die al vanaf haar 11de melanomen had en er geen last van had. Paard van vriendin heeft er in zijn mond met rijden last van dus ze rijdt nu bitloos en dat gaat supergoed. Aan zijn staart heeft hij nergens last van, voor zover je dat als mens kunt beoordelen. Advies was om het vettig te houden met bv uierzalf om schuren/jeukjes tegen te gaan want de bultjes mogen niet kapot gaan.

Ik ben wel benieuwd of hier op FW iemand is die een oudere fjord kent met die kleur..zou leuk zijn om wat volwassenen-info te krijgen!
colunder

Bericht door colunder » vr 24 jun 2011, 18:16

Wat apart dt, ik ben er nog niet over uit of ik het mooi vind.
Ik ben benieuwd hoe ze er uit ziet als ze volwassen is.

Ik heb trouwens ook jaren en fjord en een shetlander samen in 1 stal gehad,is nooit een probleem geweest.
was een shet merrie(105 cm) en een fjorden ruin(147 cm)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Esther

Bericht door Esther » vr 24 jun 2011, 18:44

@ Jilly, volgens mij had ik het ook eerder al eens uitgelegd, maar Rodblakk x Ulsblakk kan geen kvit geven. Beide ouders moet het cremegen bezitten en het kan in principe niet verstopt zitten. Uitzondering is hier de grablakke fjord. Omdat het cremegen alleen de bruine haren verlicht is het dus niet, of niet echt, zichtbaar op een gra. Om een gra te hebben met het cremegen moet één van beide ouders dus wel het cremegen bezitten, dat moet dus een Ulsblakke, een Gulblakke of een Gra met cremegen zijn. Voor gra met het cremegen is geen aparte naam.
In de praktijk zou ik zo geen grablakke fjord weten die gra met creme is.

Een Kvit kan dus alleen uit de volgende combinaties komen:
Uls x Uls
Uls x Gul
Uls x Gra met creme
Gul x Gra met creme
Gul x Gul
Gra met creme x gra met creme, maar dan zou het geloof ik een gra moeten zijn met dubbel creme, maar hoe dat er dan uit ziet, ik denk als een gewone gra, aangezien het creme niets doet op de zwarte haren. Het kan wel een lichte gra versie zijn, maar dat is speculatie..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 24 jun 2011, 19:01

rowenna schreef:Reinou misschien dat mensen bewust uls x uls fokken, omdat ze juist een kvit mooi vinden, of misschien een ongelukje.
Aan een ongelukje kun je natuurlijk weinig doen, maar waarom ik bewust met uls x uls fokken dom vind, is omdat de kleur niet geaccepteerd wordt bij het stamboek en je op die manier (IMO) dus bezig bent met vermeerdering i.p.v. kwaliteitsverbetering van het ras, wat ik toch als eerste en belangrijkste voorwaarde zie voordat je besluit je merrie te laten dekken.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
foss

Bericht door foss » vr 24 jun 2011, 19:38

ja daar ben ik het wel mee eens, ik vind persoonlijk ook dat als je gaat fokken je dat met papier moet doen heb het niet zo op raspaarden zonder papier.

Ja de kleur is apart maar een fjord zie je er niet in terug.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 24 jun 2011, 20:17

Reinou schreef:Ik snap ook niet zo goed waarom iemand bewust een uls met een uls dekt 8)7 Dan weet je toch dat je dit kunt verwachten?
Ik vind het ook niet mooi trouwens :n
Niet als je de ballen verstand hebt van kleurvererving O:)

En sommige mensen hebben hun prioriteit in kleuren liggen, anderen in papier....denk dat er voor deze ook wel afzetmarkt is :j
Geluk is de vrucht van intens werk
Megan

Bericht door Megan » vr 24 jun 2011, 21:09

Afbeelding

Fia på iskjøring:
Afbeelding

Dit is Fia een Noorse merrie (gevonden op het Noorse forum). Toch wel heel apart vooral in de sneeuw.
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
rowenna

Bericht door rowenna » vr 24 jun 2011, 21:10

Blijf het toch een leuk veulen vinden, wel of geen papier.
Snap jullie standpunt wel hoor, het stamboek heeft er natuurlijk veel moeite voor gedaan om deze paarden niet te fokken, maar ja als dat dan toch gebeurt kun je er nog zo weinig aan doen.
Ik weet wel, stel dat ik het veulen toch koop dat ik er niet mee ga fokken, sowieso wil ik niet fokken, maar zal ook bewust niet met een kvit gaan fokken.
Ik vind het schitterend, maar het is niet goed voor het ras.
En ja qua kleur en dergelijke heeft ze niks van een fjord, maar qua bouw vind ik het toch wel een echte fjord en denk er dan ook nog even een mooie manen boog bij[zie het al helemaal voor me]. :D
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Amber_

Bericht door Amber_ » vr 24 jun 2011, 21:11

Verrek ! Kijk nou :))

Vind het geen Fjord meer zeg maar haha.
Dat word wel veel wassen dan, moeilijk staart net zo wit te houden :P
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie