TEKEN
TEKEN
Raadplegen jullie de dierenarts als je teken op je fjord ziet?
Bij Vlin heb ik vorige week 2 teken verwijderd.
Daarbij ken ik iemand die haar paard heeft laten inslapen omdat het de ziekte van Lyme had.
(ik heb er net zelf vandaag eentje laten verwijderen bij de huisarts en zit nou aan de antibiotica)
Bij Vlin heb ik vorige week 2 teken verwijderd.
Daarbij ken ik iemand die haar paard heeft laten inslapen omdat het de ziekte van Lyme had.
(ik heb er net zelf vandaag eentje laten verwijderen bij de huisarts en zit nou aan de antibiotica)
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
All that we seem
Re: TEKEN
Je zou het kunnen doen. maar ik ken paarden die dagelijks wel een teek heben, dus dan zal de dierenarts er helemaal gek van worden als die dagelijks aan de telefoon hangt!
nope, heb wel tekentang in de poetskoffer liggen, daar pluk ik ze ermee uit. maar heb ook niet gedacht om te bellen. Doe ik ook nie als mijn hond of (brrrr) mijn kinds er een hebben al bel ik voor die laatste dan eventueel de huisarts......maar dat doe ik ook niet, alleen als de plek verandert. Heb nu 2 keer zo'n beest uit mn kind moeten plukken, plukt meteen heel anders. jakkie
wel houd ik de plek in de gaten..
wel houd ik de plek in de gaten..
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Mijn fries had er destijds een, die heb ik met een tekentang verwijdert en verder geen DA erbij gehaalt. Toen ik in Duitsland een blauwe maandag woonde, zaten we in het bos. De honden zaten daar echt dagelijks onder. Ook deze teken haalde we zelf weg zonder problemen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ik haal ze altijd zelf weg en haal er geen dierenarts bij ik denk dat de ziekte van Lyme maar weinig voorkomt bij paarden want honden hebben er ook geen last van.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
ik ook niet. Wel hou ik het in de gaten als er een verdacht plekje blijft. Zo had karev een week geleden enrare dikke bult in de lies, ter rgrootte van een knikker. Zt een teek in. Maar dat is netjes weg getrokken
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Het is eigenlijk nog nooit in me opgekomen op voor een teek de dierenarts te bellen. Ben wat dat betreft door de wol geverfd hier zo aan de bosrand.
De 2e en 3e week van mei was hier erg heftig met teken. Toen heb ik wel even met de dierenarts overlegd of er een middel was wat veilig te gebruiken was op paarden tegen teken. Heike had er erg veel, plukte ze soms ook gewoon nog uit de vacht als ze nog niet vast zaten.
De 2e en 3e week van mei was hier erg heftig met teken. Toen heb ik wel even met de dierenarts overlegd of er een middel was wat veilig te gebruiken was op paarden tegen teken. Heike had er erg veel, plukte ze soms ook gewoon nog uit de vacht als ze nog niet vast zaten.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
- Yfke-lover
Zorba heeft regelmatig een teek aan zijn neus maar die haal ik zelf weg en heb eigenlijk geen moment erbij nagedacht om de dierenarts te bellen
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
Jeej, ik heb maar 1x bij de paarden een teek weg hoeven halen en dat was zo'n slap gevalletje wat direct losliet.
Bij de katten is het een ander verhaal. Die moet ik iedere dag nakijken. Ik trek ze er gewoon met mijn vingers uit. Beetje met een draaiende beweging. Gaat prima. Heb altijd het hele kopje met pootjes erbij ......... bah nare dingen ..........
Bij de katten is het een ander verhaal. Die moet ik iedere dag nakijken. Ik trek ze er gewoon met mijn vingers uit. Beetje met een draaiende beweging. Gaat prima. Heb altijd het hele kopje met pootjes erbij ......... bah nare dingen ..........

Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
San van ons heeft de ziekte van Lyme opgelopen waardoor ze zodanige gewrichtschade heeft opgelopen, dat er ook verkalkingen in de pezen ontstaan zijn en ze uiteindelijk is ingeslapen.
Ik zou niet direct de DA bellen, maar je paard wel goed in de gaten houden. Als er een verdikking of rode plek komt (lastig te zien) of er lijken onverklaarbare symptomen op te treden (onregelmatig lopen, verminderde eetlust), dan zou ik zeker bellen.
En ik noteer altijd wanneer ik een teek verwijderd heb, dan kun je altijd nog terughalen wanneer het was.
Ik zou niet direct de DA bellen, maar je paard wel goed in de gaten houden. Als er een verdikking of rode plek komt (lastig te zien) of er lijken onverklaarbare symptomen op te treden (onregelmatig lopen, verminderde eetlust), dan zou ik zeker bellen.
En ik noteer altijd wanneer ik een teek verwijderd heb, dan kun je altijd nog terughalen wanneer het was.
Geen paniek Janneke. Teek euit halen en ook even goed in de gaten houden.
Wat jij wel zou kunnen doen is een bus Frontline halen en als je gaat rijden zijn benen wat inspuiten.(Zeker in de duinen)
Zelfs Anky heeft een nieuw middel (laten) ontwikkelen tegen teken bij paarden.
Wat jij wel zou kunnen doen is een bus Frontline halen en als je gaat rijden zijn benen wat inspuiten.(Zeker in de duinen)
Zelfs Anky heeft een nieuw middel (laten) ontwikkelen tegen teken bij paarden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- rocky&moby
Verwijderen even met een alcohol doekje nawrijven en in de gaten houden
of het geen rare plekken worden.
Mijn paarden staan in het bos onder bomen, lopen door hoog gras/hei en hebben vaak teken.
Het is nu het ergste ze zitten vooral in de oksels, benen en snoetje.
Ze hebben er nog niks van gehad en enten zoals katten/ honden kan nog niet.
Indd frontline spray/druppels kan je proberen maar pas dan weer op als er katten zijn, die kunnen
Niet zo goed tegen de tekenmiddelen wanneer je deze net hebt aangebracht.
Onze da had al meerdere katten gehad die door tekenmidellen van honden het loodje hadden gelegd.
of het geen rare plekken worden.
Mijn paarden staan in het bos onder bomen, lopen door hoog gras/hei en hebben vaak teken.
Het is nu het ergste ze zitten vooral in de oksels, benen en snoetje.
Ze hebben er nog niks van gehad en enten zoals katten/ honden kan nog niet.
Indd frontline spray/druppels kan je proberen maar pas dan weer op als er katten zijn, die kunnen
Niet zo goed tegen de tekenmiddelen wanneer je deze net hebt aangebracht.
Onze da had al meerdere katten gehad die door tekenmidellen van honden het loodje hadden gelegd.
Teek eruit halen, wondje ontsmetten met alcohol.
Paard dagelijks nakijken, binnen 24 uur verwijderde teken, geven zelden (ik zeg niet nooit) besmettingen.
Je kan je paard daarbij preventief (niet geregistreerd voor paarden) met frontline of defendog sproei flacon behandelen.
Dan pakken teken minder goed, gaan eerder dood.
Je moet nooit tekenmiddellen zomaar van diersoort wissellen.
konijn bv kan je vermoorden met frontline..
Kat met bv defendog..
Echter ik kan verklappen dat bovenstaande 2 werken. (frontline en defendog)
De defendog bevat een stof, die totdat alle mogelijke (wel werkende) vliegensprays
voor paarden uit de handel werden genomen, toen gewoon werd gebruikt voor paarden.
Hou er rekening mee dat defendog echt gif is.
Dus wees voorzichtig met jezelf! (en andere levende wezens)
En niet op je paard spuiten als ie vlak daarna de trailer in moet, dan gaat hij half dood
van de stank.
Voor elke teek dierenarts bellen is ondoenlijk.
Zeker als je in een gebied zit met veel teken.
Paard dagelijks nakijken, binnen 24 uur verwijderde teken, geven zelden (ik zeg niet nooit) besmettingen.
Je kan je paard daarbij preventief (niet geregistreerd voor paarden) met frontline of defendog sproei flacon behandelen.
Dan pakken teken minder goed, gaan eerder dood.
Je moet nooit tekenmiddellen zomaar van diersoort wissellen.
konijn bv kan je vermoorden met frontline..
Kat met bv defendog..
Echter ik kan verklappen dat bovenstaande 2 werken. (frontline en defendog)
De defendog bevat een stof, die totdat alle mogelijke (wel werkende) vliegensprays
voor paarden uit de handel werden genomen, toen gewoon werd gebruikt voor paarden.
Hou er rekening mee dat defendog echt gif is.
Dus wees voorzichtig met jezelf! (en andere levende wezens)
En niet op je paard spuiten als ie vlak daarna de trailer in moet, dan gaat hij half dood
van de stank.
Voor elke teek dierenarts bellen is ondoenlijk.
Zeker als je in een gebied zit met veel teken.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Dank jullie wel voor jullie reacties! Hier kan ik wel wat mee!
All that we see
All that we seem
All that we seem
jeuken tekenbeten ook? Karev had er net weer 1, met een verdikking. Toen ik hem er uit wilde halen, dacht ik dat ze pijn had, en me wilde bijten, maar ze wou me kriebelen, het bultje jeukte!
Nooit zelf een teek gehad? Ja, het jeukt als een muggenbult!!
Ik heb er als kind ook wel gehad, ja, boomhutten bouwen in de zomer.. Je ontkomt er niet aan, elke avond onder de douche goed controleren!!
Bij paarden zie ik het veel minder, maar die hebben ze ook wel eens. Maar lange niet zo vaak als honden of katten.
Maar geen alcohol erop doen als je ze eruit trekt, dan legen ze hun maag inhoud juist en heb je meer kans op een eventuele besmetting.
Ik heb er als kind ook wel gehad, ja, boomhutten bouwen in de zomer.. Je ontkomt er niet aan, elke avond onder de douche goed controleren!!
Bij paarden zie ik het veel minder, maar die hebben ze ook wel eens. Maar lange niet zo vaak als honden of katten.
Maar geen alcohol erop doen als je ze eruit trekt, dan legen ze hun maag inhoud juist en heb je meer kans op een eventuele besmetting.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Moet je erop doen nadat je hem eruit trekt, niet ervoor, dan heeft het ook geen nut.. Zelfs inderdaad contraproductief.Esther schreef:.
overigens ik haat

(Heb er een x stuk of 60 van een Duitste herder pup af kunnen peuteren, die in het
hoge gras in de tuin van de buren had gespeeld. Wat een bagger klus..)
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Dominique ik heb er toevallig vorige week 1 van de zijkant van de buik van een van mijn paarden afgehaald. Was nog heel klein, en ik had hem helemaal verwijderd. Paar dagen later zat er een bult op die plek, en die bult begint nu te slinken. Nu reageert hij ook erg heftig op steken van muggen en dazen, echt schijven krijgt hij ervan, is die reactie op die teek dan ook "normaal" voor hem? Want de hond bv krijgt nooit een bult als hij ooit een teek heeft.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

nee heb er nog nooit 1 gehad gelukkig,hihi. Mag acederm ook nadien?
Mijn katten heb ik laatst behandeld met een duur middeltje, maar bij allebei heb ik er alweer één gevonden grrrr.... Bij paarden gewoon verwijderen, gaat meestal goed. Vieze dingen hoor! Als je die 60 had laten zitten bij die herder was ie dood geweest geloof ik. Dan trekken ze hem leeg! Maar 60 is wel heel extreem.
Morris, mijn superfjord!