Ilona woont op Goeree-Overflakkee en wist me te vertellen dat zij ook midden in een fjordenparadijs woont. Op Goeree-Overflakkee lopen namelijk 'wilde' kuddes fjorden.
De terreinen zijn niet vrij toegankelijk voor publiek, maar Ilona wist wel te vertellen dat er wel eens excursies gegeven werden. Ze zou eens kijken wat ze kon regelen.
Afgelopen zaterdag (28 mei) ben ik samen met Jeroen afgereisd naar onderin Zuid-Holland en Zeeland. Voor mij alleen was deze dag een beetje te hoog gegrepen vandaar dat Jeroen chauffeur was en zich zelf vervolgens de hele dag zelf heeft vermaakt met onze Dingo die ook mee was.
Samen met Ilona heb ik eerst een bezoek gebracht aan Castor en Falko en zijn toen bij uitzondering met de boswachter op privé excursie meegeweest op zoek naar de kudde fjordenpaarden op de Slikken van Flakkee!
Zonder de andere onderdelen van de dag te kort te doen, maar dat bezoek aan de kudde was echt het hoogtepunt van de dag. Het was zo geweldig, ik had er de hele dag wel willen blijven en er uren naar kunnen blijven kijken. Ik raak er nog steeds niet over uitgepraat. Waar je maar keek Fjorden en daar tussen door nog koeien, reeën, hazen, diverse vogelsoorten, zelfzame planten. Overweldigend was het.
Maar ik zal bij het begin van de dag beginnen. Eerst gingen we naar Falko en Castor. Castor, Ilona's eigen paard en net als Falko moederloos veulen uit de kudde.
Falko

Castor

Daarna was het tijd voor de excursie door het natuurgebied:
We begonnen met een clubje reeën die vlakbij onze auto langsliepen

Al vlot daarna kwamen we bij de kudde paarden:

Zo rustig als ze eerst stonden, zo plotseling ging alles er opeens vandoor

De reden van deze plotselinge 'paniek' was dit

Bren, de dekhengst in de kudde zat achter een jonge merrie aan te jagen. Misschien beginnend hengstig of brutaal geweest?

De hele kudde paarden vertrok richting een andere plek in het gebied. Wij zijn erachteraan gereden om ze toch nog even te kunnen blijven bekijken. Gelukkig bleven ze daarna wel weer rustig op 1 plek staan en konden we weer wat foto's maken.

We zijn een tijdje met de auto bij de kudde gebleven en hadden zicht op een aantal veulens die spontaan een dolle bui kregen vlakbij de auto.

We hadden daar wel willen blijven (het liefst de hele dag en stiekem hoop ik op een vervolg volgend jaar), maar er was nog meer te zien in het natuurgebied wat ook bij de excursie hoorde. Dus ons toch maar losgerukt van de kudde en ons de rest van het gebied laten zien.
De boswachter wist te vertellen dat over een paar weken het gebied grotendeels vol zal staan met orchideeën (beschermde soort). Er stonden er al wat in bloei waar we foto's van konden nemen

Ook kregen we de runderen (heckrunderen) nog even van dichtbij te zien. We zijn het terrein doorgeweest met de auto, omdat lopend te gevaarlijk is. De runderen die hier lopen zijn niet altijd zo vriendelijk tegen ongenode bezoekers. Naar de auto doen ze niets, die zijn ze gewend.
Wat een imposante dieren zijn dat, vooral de stieren zijn indrukwekkend!
Een groepje kalveren

Dit was nog een heel kleintje

Een liggende stier, valt nog wel mee denk je als hij zo ligt

Maar dan zie je er eentje staan, wow

Groepje met verschillende leeftijden

Toen de excursie in het natuurgebied erop zat heeft Ilona me meegenomen naar de kust.
Ze woont vlakbij het strand / Brouwersdam. Met de auto zijn we over de Brouwersdam gereden en konden we mooi de kustlijn helemaal zien.
Ilona wist ook nog wel een plekje waar we zeehonden konden spotten dus eerst daar even naar op zoek gegaan en gevonden!
Hij is wat moeilijk te ontdekken maar er staat er toch echt eentje op deze foto, haha.

Even wat duidelijker uitgesneden zodat het bewijs echt geleverd kan worden dat het een zeehond was.

Daarna even een ijsje gegeten (wel in de auto, want het miezerde inmiddels en het waaide behoorlijk) met uitzicht op de Noordzee.
Als laatste hadden we nog afgesproken om bij Petra en Gandhi langs te gaan. Ook dit was reuze gezellig.
De knappe Gandhi en Petra

Daarna ben ik afgezet bij een restaurant op de Grevelingendam met uitzicht op nog meer water waar ik samen met Jeroen een hapje gegeten heb voordat de reis terug naar Drenthe weer begon.
Ik heb echt een paar dagen nodig gehad om van deze geweldige dag bij te komen, vandaar nu pas een topic. Maar oh, wat heb ik een prachtige dag gehad waar ik met volle teugen van genoten heb. Ilona heel erg bedankt dat je dit voor me mogelijk hebt gemaakt. Ik hoop heel erg op een vervolg want het was onvergetelijk.