Brokkel hoeven

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
ki-m-m-ie
Contacteer:

Brokkel hoeven

Bericht door ki-m-m-ie » di 24 mei 2011, 08:44

Ik word er gek van!

Sinds Patricia haar peesblessure heeft staat ze op blote voeten. Dat is zo'n 2,5 jaar geleden. En nu heeft ze voor het eerst echt super brokkelige hoeven.
Ik heb er al bijna vanalles aan gedaan. Ingevet een poosje, toen zei iemand van het komnt door droge hoeven maak ze maar elke keer goed nat. Dat gedaan, maar ik zie gewoon geen verbetering.

Heeft iemaqnd van jullie nog tips......
http://www.equitactus.nl
Paarden(sport)massage

Wendrika :+: Fjelljon x Drageset
Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013 :+:

Patricia :+: Larsto (v.Tunar), Rust zacht Kampioentje!17-05-1995/24-08-2011
Thessa Keizer

Re: Brokkel hoeven

Bericht door Thessa Keizer » di 24 mei 2011, 08:51

Pedicure halen en lekker insmeren die hoeven!! Heel fijn spul en werkt goed voor de hoeven!!!
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Fran

Bericht door Fran » di 24 mei 2011, 09:46

Heeft ze geen vitamine tekort? Heeft ze een goed zoutblok tot haar beschikking?
Krijgt ze goed voer?

Daar heeft het vaak mee te maken. Bepaalde olie door het voer doen kan ook helpen, ben even de naam kwijt. Moet je even googlen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Amber_

Bericht door Amber_ » di 24 mei 2011, 10:14

Fran schreef:Heeft ze geen vitamine tekort? Heeft ze een goed zoutblok tot haar beschikking?
Krijgt ze goed voer?

Daar heeft het vaak mee te maken. Bepaalde olie door het voer doen kan ook helpen, ben even de naam kwijt. Moet je even googlen.
Volgens mij hoefsmid heeft het vooral nu met de droogte te maken. :j

Wij hebben daarom een grote modderpoel gemaakt voor de drinkbak!
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Mariël
Contacteer:

Bericht door Mariël » di 24 mei 2011, 10:36

in nat zand zetten en Soulmate werkt super[voedingssupplement]
Als ze van de ijzers af zijn kan het echt lang duren voordat ze weer op orde zijn.
Wat ik ook wel doe is regelmatig licht vijlen[haakjes eraf] zodat het niet verder schuurt.
* Paardrijden is Beleving, emotie, Vriendschap en Vrijheid.*
www.ronverhaartimmerwerk.nl Ook voor stallenbouw!
lientje

Bericht door lientje » di 24 mei 2011, 10:38

kerckhaert manenvet erop smeren. Is geweldig spul, nooit gewone hoefvet of olie, droogt alleen maar uit en wordt dus erger.
En dagelijks lekker 10 minuten met dr voeten in een emmer water zetten of modderpoel maken bij de drinkbak.

Water is en blijft het beste middel.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
roos

Bericht door roos » di 24 mei 2011, 10:44

Of Rainmaker van de paardendrogist erop smeren, is op waterbasis.
Ach en soms blijven ze slecht....heb er ervaring mee ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 24 mei 2011, 13:34

Mijn smid heeft me een heel simpele oplossing voorgesteld: levertraanolie. Worden de hoeven weer lekker soepel van. Daarnaast moet je zien dat ze voeldoende vitaminen binnen krijgen. Ik maak de hoeven nu ook regelmatig nat.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
ki-m-m-ie
Contacteer:

Bericht door ki-m-m-ie » di 24 mei 2011, 18:52

In principe krijgt ze altijd goed voer en ze heeft 24/7 een een zoutblok tot haar beschikking. Ze staat nu al 2 jaar zonder ijzer en ik heb ze nog nooit zo erg gezien.
Maar goed :P dan gaan we gewoon door met water er op doen en inderdaad ff een modderpoel maken. Vlakbij de drinkbak ofzo, daar moeten ze wel doorheen dan....

En ja, dat hoorde ik dus ook dat het inderdaad met de droogte te maken heeft nu. Dus ik maak ze elke dag al nat. Maar zal wel ff een mooi teiltje mee nemen. Misschien reageert ze daar beter op.

Bedankt voor de tips!!
Paarden(sport)massage

lientje

Bericht door lientje » di 24 mei 2011, 20:50

mijn ervaring is dat alleen water erop smeren te weinig effect heeft, het is beter om echt been voor been even in een emmer te laten intrekken. Modder werkt ook, dit blijft aan de hoeven plakken waardoor water ook meer de tijd krijgt om in te trekken. Gewoon water erop smeren heeft vaak het effect dat het er weer afloopt en dus weinig in de hoef zelf trekt.

Agh het moet wat dit betreft gewoon gaan regenen :P
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 24 mei 2011, 22:04

ik moet van mn hoefsmid een kilo ui een kilo suiker en een liter water door elkaar heen husselen een week laten rotten en dat op dr hoefjes smeren... Imka heeft hele slechte hoeven maar opzich brokkelen ze nu niet... de hoefsmid zegt dat ie kan zien of ik het regelmatig doe of niet... Of het werkt of niet tot op heden gaat het redelijk en het is niet duur...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 25 mei 2011, 05:36

Eerst dacht ik.. oh net van de hoefijzers af, dan moeten de nagelgaten er nog uitgroeien en is het normaal dat ze afbrokkelen (als ze maar mooi in vorm afbrokkelen, niet ongelijk). Maar het is al twee jaar geleden, dus de nagelgaten moeten er inmiddels al lang uitgegroeid zijn. Je zou de hoef zelf nog kunnen bijvijlen. Ik zou aan de smid een oude vijl vragen zodat je deze mooi rond kunt houden, dit helpt al enorm tegen het afbreken van stukken hoef. Mocht er een stukje omkrullen/scheuren, dan kun je dit zelf bijvijlen en wordt het niet erger.

Ik gebruik hier hydrocreme voor Minouk. Ben er heel erg tevreden over. Je ziet het spul eerst op de hoef liggen en dan zie je het erin trekken. Maar ik hoor hier al meerdere soorten spul voorbij komen! Het moet iig iets zijn wat water/vocht de hoef in laat trekken.
Viv

Bericht door Viv » wo 25 mei 2011, 06:15

Ligt aan het weer en de grondsoort hier in de buurt Kim.
Kdies heeft normaal supergoede voeten maar nu vielen de gaten erin en mn ijzers en zowat onder vandaan na 5 weken !!! Wij smeren ze in met ..... uierzalf!!! Eerst even natmaken en daarna lekker inkwasten met uierzaf, je ziet ze opknappen. Maarja het werkt niet van vandaag op morgen dus gaten die er nu zitten gaan er niet meer mee weg.

Enige wat écht goed helpt is een berg flinke bagger, maarja..... zie jij regen????
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
ki-m-m-ie
Contacteer:

Bericht door ki-m-m-ie » wo 25 mei 2011, 10:22

Ik ga vandaag zoiezo ff een modderpoel maken....word flink sjouwen met de emmer uit de sloot, hihi!
Maar het is voor een goed doel.

@ viv
Wendie heeft er ook zo last van. De smid is bij mij ook hooguit 5 weken geleden geweest en er zit nu ook al een ijzer beetje los.

Word gewoon tijd dat het eens flink gaat regenen! :P Is ook voor het land goed! Maja, wie weet voor morgen en overmorgen geven ze volgens mij niet zulk super weer op....Van mij mag het wel een dagje ff lekker hard regenen :P
Paarden(sport)massage

rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 25 mei 2011, 12:21

Ja ik weet er helaas alles van mijn oudste fjord heeft al 10 jaar erg slechte hoefjes die in de zomer heel gauw brokkelen en niet snel weer groeien.

Ik smeer de kroon rand heel dik in met laulierzalf, de hoef zelf dunnetjes en zet hem daarvoor een kwartiertje/half uur met natte springschoenen aan. ( dit zijn springschoentjes die een soort 3 lagen doek aan de binnenzijde heeft zodat het er goed nat opligt. )

Daarnaast geef ik biothine en rij ik met hoefschoenen.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » wo 25 mei 2011, 13:24

Amber_ schreef:
Fran schreef:Heeft ze geen vitamine tekort? Heeft ze een goed zoutblok tot haar beschikking?
Krijgt ze goed voer?

Volgens mij hoefsmid heeft het vooral nu met de droogte te maken. :j

Wij hebben daarom een grote modderpoel gemaakt voor de drinkbak!
Dat is ook wat mijn hoefsmid zegt, de droogte zorgt op dit moment voor heel veel brokkel-en scheurhoeven. Ik laat idd ook de waterbak elke dag overstromen zodat ze daar in de blub komen te staan. Ooit gelezen in een Bit geloof ik, en sindsdien doe ik dat met droog weer.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
filou

Bericht door filou » wo 25 mei 2011, 20:27

Bij Filou en haar vriendinnetje Dora en bij nog een paard en een shet valt het nog mee met de hoeven
maar de grond is wel kurk droog(klei grond)
als de water bakken gevuld worden doe ik meestal ook flink laten overlopen maar het droogt zo snel op
Maar die tip van uierzalf vind ik ook een goed idee,ik doe wel zelf vaak olijf of zonnebloem olie.
Van mij maag het ook wel even flink gaan plenzen waant de grond is echt zo vreselijk droog
en het gras is ook ver te zoeken
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 25 mei 2011, 20:49

Ik heb ook een hele tijd manenvet van de hoefsmid op Imka dr hoefjes moeten smeren. Maar Imka heeft gewoon te slechte hoeven ervoor om het een beetje te laten opknappen. Maar wie weet helpt het een ander paard wel... Manenvet is het vet uit de nek/hals van een paard (geslacht paard uiteraard)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anouska

Bericht door Anouska » wo 25 mei 2011, 20:53

Toevallig vandaag met de smid nog over gehad. Modderpoel bij de drinkbak was het enigste dat, naast veel regen, helpt zei hij. Ook de stallen zijn tegenwoordig kurk droog, als het op mesten aan komt (he anouska O:) ).Al het andere spul helpt alleen de fabrikant volgens hem ;). Mocht je dan toch gaan/ willen vetten oid is het beter om de hoeven eerst nat te maken.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Viv

Bericht door Viv » do 26 mei 2011, 07:18

Tsja moet je wel een waterbak in het land hebben (ten eerste) en een stalbaas die toestemming geeft de grond om te woelen. Gros drinkt hier uit de sloot. Die lullo van mij blijft natuurlijk uit een waterton te drinken _O-.
Manenvet is idd superspul maar zo moeilijk te krijgen. Waar haal jij het Lien?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Plaats reactie