Het is als het ruiterpaspoort, maar dan dus mennen. Het is uitgebreider dan het koetsiersbewijs (is van St recreatieruiter, net als ruiterbewijs); menbewijs heeft meer dressuur en vaardigheid voordat je examen mag doen.
De theorie was best lastig. Er waren 25 vragen, meerkeuze, en je moest er 20 goed hebben. Ik had er 6 waarbij ik een beetje twijfelde, maar ik wist wel vrij zeker dat ik bij drie daarvan wel het 'meest wenselijke' antwoord had gegeven. Daarna de praktijk: optuigen, inspannen, rijden in het verkeer, mondelinge vragen tussen door, aftuigen en uitspannen. Alles werd beoordeeld: goede volgorde, het op maat maken, omgang met het paard, anticiperen op gedrag, veiligheid, in het verkeer tempowisselingen, richtingen aangeven, over je schouder kijken, op kabouters anticiperen, achenbach leidselvoering etc. De examinator was heel aardig en dat scheelde, daardoor was ik minder zenuwachtig.
Ik had Orlinde meegenomen (het was bij Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek). Ze was vrijdagavond met een oefenritje wat drammerig en schrok 3x van kabouters (waarvan er 1 echt heeeeeeel eng was, die had zich vermomd als golfplaat in een greppel

Haar hoefschoentjes hadden veel bekijks, was wel grappig, op de manege, van de examinatoren, in het dorp... Ze hebben allerlei namen ondertussen: crocs, nike-air, sandalen, sportschoenen...
Van de 14 zijn 12 mensen geslaagd. Imke, mijn menmaatje, zat erg in over de theorie maar ze bleek maar 2 fout te hebben. En de praktijk alls goed (ze reed ook met Orlinde

Na de uitreiking van de diploma's snel naar huis vertrokken. Orlinde was 's avonds weer blij in haar eigen wei en thuis was de barbecue al lang aan (het was een stuk later dan van te voren gedacht...) maar ze hadden nog wat lekkere hapjes bewaard.
Geen foto's nog, komt vast wel op de site van de FNRS en Onder de Kastanje (er zijn veel foto's gemaakt).