Hoe jong paardje verkeersmak maken?
Hoe jong paardje verkeersmak maken?
Zoals jullie weten hebben wij een Logee Mellow.
Ze wordt 15 mei 1 jaar oud, nu is ze dus totaal niet verkeersmak maar de bedoeling is wel af en toe met haar te wandelen.
heb gister geprobeerd stagaire had lindia vast en ik mellow, nou ze is echt heel bang zelfs als ze naast lindia loopt die nergens van op kijkt
hebben jullie tips adviezen etc. hoe ik dit moet aanpakken?heb hier dus totaal geen ervaring mee met het opvoeden van een jong ding ( was eigenlijk ook totaal niet mijn bedoeling)
Ze wordt 15 mei 1 jaar oud, nu is ze dus totaal niet verkeersmak maar de bedoeling is wel af en toe met haar te wandelen.
heb gister geprobeerd stagaire had lindia vast en ik mellow, nou ze is echt heel bang zelfs als ze naast lindia loopt die nergens van op kijkt
hebben jullie tips adviezen etc. hoe ik dit moet aanpakken?heb hier dus totaal geen ervaring mee met het opvoeden van een jong ding ( was eigenlijk ook totaal niet mijn bedoeling)
- nancy imka
Re: Hoe jong paardje verkeersmak maken?
Tja wij zijn idd ook meteen al met onze bijna jaarlingen naar buiten gegaan. Emy was simpel die was eigenlijk al verkeersmak. Maar Elvis had zelfs nog nooit een eend in de sloot gezien hihi. Maar het gaat eigenlijk van zelf. Je moet gewoon kijken wat ze aankan en zelf laten blijken dat niks eng is dus niet zenuwachtig worden. Wij hebben ze in begin wel laten kijken naar de enge dingen maar nu is het toch wel de bedoeling dat ze onder het langs lopen kijken want om nou echt overal nog bij stil te gaan staan..
Ik zou het rustig aan doen en gewoon iedere keer een wat drukker stukje opzoeken als ze er aan toe is
Ik zou het rustig aan doen en gewoon iedere keer een wat drukker stukje opzoeken als ze er aan toe is
je staat ook stil bij dingen?
hoe doe je dat als er een brommer aankomt?
en is het handig dat ik lindia meeneem
hoe doe je dat als er een brommer aankomt?
en is het handig dat ik lindia meeneem
Elvis was inderdaad niks gewent kwa verkeer.
Ik ben vaak met hem gaan wandelen en soms met Imka er bij en soms alleen,omdat je ook geen plakker wil.Maar in het begin is een ervaren paardje mee hebben best handig hoor.
Elvis haalde ook uit naar dingen als hij schrok.Grote mond en op ze mieter gegeven..
Als er een brommer of vrachtwagen langs komt zou ik hem naar het object toe draaien zodat hij ziet wat er aan komt..Verder ook doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is,dus niet in ene heel erg gaan praten of kalmeren.
Gaat heel snel hoor...Let maar op.
Ik ben vaak met hem gaan wandelen en soms met Imka er bij en soms alleen,omdat je ook geen plakker wil.Maar in het begin is een ervaren paardje mee hebben best handig hoor.
Elvis haalde ook uit naar dingen als hij schrok.Grote mond en op ze mieter gegeven..
Als er een brommer of vrachtwagen langs komt zou ik hem naar het object toe draaien zodat hij ziet wat er aan komt..Verder ook doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is,dus niet in ene heel erg gaan praten of kalmeren.
Gaat heel snel hoor...Let maar op.

Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Bij Guuske gaat dta vanzelf.
Nu staat hij in de wei waar een weg langs ligt en waar veel verkeer langskomt. en als hij de nachten op stal staat breng ik hem een stukje langs de weg en dan kom ik regelmatig fietsers brommers en wat auto's tegen. Meer doe ik er eigenlijk nooit aan.
Nu staat hij in de wei waar een weg langs ligt en waar veel verkeer langskomt. en als hij de nachten op stal staat breng ik hem een stukje langs de weg en dan kom ik regelmatig fietsers brommers en wat auto's tegen. Meer doe ik er eigenlijk nooit aan.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Op mijn eerste stal stonden we ook langs een drukke weg..Daar ging het inderdaad ook van zelf.Nu staan we echt ontzettend rustig.Achter komt niks voorbij(alleen de HSL) en voor is alleen een fietspad.En daarachter is er een drukke weg,die hebben we ook heel vaak opgezocht 

Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

ze staan wel aan een drukke weg nu.
Zal het handig zijn als ik Mellow alleen mee neem te wandelen? altans proberen
Zal het handig zijn als ik Mellow alleen mee neem te wandelen? altans proberen

Als je de mogelijkheid hebt om een ander (verkeersmak) paard mee te nemen zou ik dat wel doen. Wat je ook kunt doen is eerst vertrouwen opbouwen in de bak of in het land met attributen. Denk aan een zeiltje, bal, emmers, pionnen enz. Vertrouwen geef je door hem de ruimte te geven om iets te ontdekken. Dus geen druk op je touw, laat het hem zelf maar onderzoeken. Zo kun je eerst zien hoe je paard reageert op vreemde, nieuwe, in zijn ogen enge dingen. Op straat heb je dan minder verrassingen. Blijf zelf rustig en kalm. Blijf staan bij dingen die hij eng vindt, laat hem er maar aan snuffelen (bijvoorbeeld een stilstaande trekker, aanhanger, vuilnisbak..). En belonen als hij braaf en ontspannen doorloopt. Succes!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
#fulltimedreamchaser + M2+6
Lindia is bomproof 
alleen die had ik gister ook mee maar hielp niet echt, ik weet ook niet of ik wel alleen met 2 tegelijk kan lopen.
Lindia wil alleen maar eten eten eten haha zelfs tijdens de wandeling.
dingen op het weiland leggen is wel een goeie
Ze heeft gister in die kwartier ook echt al heel veel gezien hoor
- brommers
- fietsen
- onze bosmaaier ( aan)
- koeien
- schapen
- geiten
- andere paarden
- auto's
- onze konijnenheuvel met daarop de konijnen en cavia's
- kippen/eenden/kalkoenen
haha een hoop indrukken al
ik ben zelf niet zenuwachtig vergeet er zelfs ij stil te staan dat het eng kan zijn omdat lindia echt nergens van op kijkt

alleen die had ik gister ook mee maar hielp niet echt, ik weet ook niet of ik wel alleen met 2 tegelijk kan lopen.
Lindia wil alleen maar eten eten eten haha zelfs tijdens de wandeling.
dingen op het weiland leggen is wel een goeie

Ze heeft gister in die kwartier ook echt al heel veel gezien hoor
- brommers
- fietsen
- onze bosmaaier ( aan)
- koeien
- schapen
- geiten
- andere paarden
- auto's
- onze konijnenheuvel met daarop de konijnen en cavia's
- kippen/eenden/kalkoenen
haha een hoop indrukken al

ik ben zelf niet zenuwachtig vergeet er zelfs ij stil te staan dat het eng kan zijn omdat lindia echt nergens van op kijkt
Misschien is het handig als jullie met zijn tweeen gaan iemand met Lindia en met de welsh.
Als het beestje ziet hoe rustig Lindia is dan brengt dat vaak ook over op het welshje.
En veel herhalen, begin wel langs een rustige weg en langzaam opbouwen.
Als het beestje ziet hoe rustig Lindia is dan brengt dat vaak ook over op het welshje.
En veel herhalen, begin wel langs een rustige weg en langzaam opbouwen.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
- ukoldaatje
Gandhi is mijn 2e paard wat ik vanaf veulen af aan heb.
Nu wonen mijn ouders waar mijn paarden staan, langs een hele mega drukke weg. Als ze op de wei staan giert er gewoon vanalles langs met 100km per uur.
De buurman heeft een bedrijf met vrachtwagens en kranen, shovels, verzin maar wat en hij heeft het..ik wandel er gewoon tussendoor als hij bezig is.
Ook wandel ik af en toe met Gandhi. NIet vaak de laatste tijd ivm verbouwen in ons huis (voor zie onderschrift), maar als ik ga wandelen, loop ik altijd door.
Ga nooit aan de kant staan als er iets ' engs' aankomt, dan bevestig je dat het 'eng' is.
Ik wandel gewoon stug door, nou is Gandhi erg makkelijk, maar als Ukolda vroeger ergens ' bang' voor was, dan werd ik streng. Meelopen en bij mij blijven.
Schrikken mag, ze mogen een sprong naar voren maken (naast mij) ze mogen draven naast me, maar niet mij ondersteboven trekken...
Ik ben de baas, ben daar heel consequent in!
Nu wonen mijn ouders waar mijn paarden staan, langs een hele mega drukke weg. Als ze op de wei staan giert er gewoon vanalles langs met 100km per uur.
De buurman heeft een bedrijf met vrachtwagens en kranen, shovels, verzin maar wat en hij heeft het..ik wandel er gewoon tussendoor als hij bezig is.
Ook wandel ik af en toe met Gandhi. NIet vaak de laatste tijd ivm verbouwen in ons huis (voor zie onderschrift), maar als ik ga wandelen, loop ik altijd door.
Ga nooit aan de kant staan als er iets ' engs' aankomt, dan bevestig je dat het 'eng' is.
Ik wandel gewoon stug door, nou is Gandhi erg makkelijk, maar als Ukolda vroeger ergens ' bang' voor was, dan werd ik streng. Meelopen en bij mij blijven.
Schrikken mag, ze mogen een sprong naar voren maken (naast mij) ze mogen draven naast me, maar niet mij ondersteboven trekken...
Ik ben de baas, ben daar heel consequent in!
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Ik begin vanaf de geboorte met de kleintjes verkeersmak maken.
Zo brachten wij Ydel en Harvey zondag naar het land en kwamen er 3 scooters langs...
Hij vond het een beetje eng, maar kwam daarna mooi weer terug (hij liep mee aan een touwtje...)
daarna(bijna bij het land) kwam er nog 1 langs en daar keek hij al niet meer naar.. knappe vent!
En die was toen 16 dagen oud
Jong geleerd is oud gedaan is niets voor niets de uitspraak
Zo brachten wij Ydel en Harvey zondag naar het land en kwamen er 3 scooters langs...
Hij vond het een beetje eng, maar kwam daarna mooi weer terug (hij liep mee aan een touwtje...)
daarna(bijna bij het land) kwam er nog 1 langs en daar keek hij al niet meer naar.. knappe vent!
En die was toen 16 dagen oud

Jong geleerd is oud gedaan is niets voor niets de uitspraak

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
nancy imka schreef: Emy was simpel die was eigenlijk al verkeersmak.
Ja maar die liep binnen de 24 uur al in het verkeer.
ik kreeg Exel toen hij net een jaar was en eigenlijk nooit ergens was geweest, behalve bij mama, tantes en speelkameraadjes in de wei.
Vera stond toen langs een drukke weg, dus toen kon hij al wat wennen en we zijn al vrij snel met hem gaan wandelen met Vera ernaast. Ik met Vera en Jos met Exel, in het begin zocht hij steun bij Veer en aangezien die nergens van opkijkt (behalve als ze in een jolige bui is) was het voor hem al heel snel allemaal gesneden koek
Toen hij met wandelen nergens meer van opkeek, heb ik hem als handpaard overal en nergens mee naartoe genomen naast Vera
Vera stond toen langs een drukke weg, dus toen kon hij al wat wennen en we zijn al vrij snel met hem gaan wandelen met Vera ernaast. Ik met Vera en Jos met Exel, in het begin zocht hij steun bij Veer en aangezien die nergens van opkijkt (behalve als ze in een jolige bui is) was het voor hem al heel snel allemaal gesneden koek

Toen hij met wandelen nergens meer van opkeek, heb ik hem als handpaard overal en nergens mee naartoe genomen naast Vera
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd