Heb ik weer..

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
ukoldaatje

Heb ik weer..

Bericht door ukoldaatje » vr 29 apr 2011, 17:09

Ga ik vanmorgen even om een wormenkuur bij de VA, omdat het weer tijd is voor ze (logisch :+ ) om ontwormt te worden..

Afgelopen winter had Gandhi lintwormen, dus kreeg ik Equimax mee, om nogmaals alles mee te pakken.

Was een spuit voor 700 kg, dus konden mooi de shetters ook mee gedaan worden en dan zouden ze nog een keer ervan kunnen gebruiken...mits..

het ringetje niet doorschoot en Gandhi dus voor 700kg onwormingskuur binnen heeft gekregen!!! := := := := :=

Denk dat Gandhi zo n 175 kg weegt, geschat dan he, kan er makkelijk onder zitten of juist boven.

Meteen maar de VA gebeld, die was natuurlijk al in dr weekenddienst, maar ze ging overleg plegen met de paardenarts.

Godzijdank rekenen ze hele ruime marges voordat het echt schadelijk is of problemen kan opleveren en Gandhi zal er ws niets van merken.

Als je dit bij een veulen hebt onder een half jaar dan kan het dus hele nare gevolgen hebben. Dan schijnt er iets in de hersenen nog niet dichtgegroeid te zijn zodat de wormenspuit daar schade aan kan richten.

Nou, ik weet nu wel zeker dat Gandhi geen wormen meer heeft hierna zeg :o :o

Voel me zo vreselijk lomp.

Dus voor vanavond even Gandhi in de gaten houden..al verwachten ze niets eigenlijk...sjonge jonge wat baal ik van mezelf! :roll:
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
lientje

Re: Heb ik weer..

Bericht door lientje » vr 29 apr 2011, 17:11

Kan gebueren hoor, hier hebben ze ook wel teveel gehad. Liever teveel als te weinig. Ik heb geen idee wat een jaarling weegt maar zou dat niet al iets meer zijn? ik ontworm mijn shet en pony altijd beiden voor 350 kg (samen 1 spuit) en de fjord ook een hele van 700 kg (maar die is natuurlijk wel volwassen.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 29 apr 2011, 17:41

Zou best kunnen dta het al 250 kg is hoor?

Geen idee? Hij is vrij smalletjes, en ong 135 hoog. Nou ja ik wilde hem ontwormen voor 200kg, denk dat hij dat is.
Hij heeft dus nu voor 700kg binnengehad, en die shetjes nog niets :+ :+

Vind het maar niets, tis toch rommel die je erin stopt.
Trotse mama van Jin 2009 uit China en Tim 2012 uit mijn buik, 2 mopseflopsen en een beagle, en Mandel m101 weer terug in mijn wei om voor te zorgen met onze shetters..
Mieke

Bericht door Mieke » vr 29 apr 2011, 17:41

Volgens mij kun je ze ongeveer 8 x overdoseren met de ontworming. Hoor de laatste tijd heel veel dat het mis gaat met de Equimax spuiten, misschien moeten ze toch eens gaan nadenken over een iets andere verpakking ;)
Wel zonde van je spuit trouwens, had je m nog wel een paar keer mee kunnen ontwormen..
Ctje :)
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 29 apr 2011, 17:53

Haha ja echt wel zonde! Was 24 euries! Huppathee in Gandhi man gepropt. Die dat overheerlijk weg stond te smakken :D :D

De VA zei idd dat het wel vaker gebeurd met de Equimax. Ik had hem echt goed vastgezet, dacht ik, ik druk de spuit zo door tot het einde.. :=

En ze zei ook idd dat je wel veel meer kan overdoseren voordat je enig kans op problemen hebt.

Pff..toen die hele tube dr in schoot was ik wel even in de paniek. Dus meteen maar aan de bel gehangen. Voelde me zo dom, ; uh ja ik heb een wormenkuur van 700kg in mijn fjordenjaarling gestopt, per ongeluk :o ' man ik schaam me dood.

(ik herinner me zijn slokdarm afsluiting nog van afgelopen winter. Ik bel de veearts ik zeg alleen mijn naam en dat het om mijn fjordenveulen ging, dat ze nu moest komen...zonder mijn adres gegevens oid..en na 20min was ze er gewoon, toen bedacht ik me dat ik niet gezegd had waar ze moest zijn, ze kent me inmiddels goed!)
Mieke

Bericht door Mieke » vr 29 apr 2011, 17:58

Wel fijn dat ze je dan zo goed kent! Maar kan iedereen gebeuren toch? Ik ben meestal blij als mensen met dit soort vragen bellen, kan je ze iig nog gerust stellen. Beter dan dat iemand na 8 uur eens gaat bellen of chocolade voor een hond eigenlijk giftig is omdat ie daar een doos van opgegeten heeft, dan wordt ik toch altijd wel een beetje zenuwachtig hoor..

Gelukkig met een sisser afgelopen!
Ctje :)
claudia

Bericht door claudia » vr 29 apr 2011, 18:21

Bij mij krijgt guus nu ook gewoon een hele van bv Equimectin(ivermectine) en dan voor 600 kg.

Met Equimax zou ik idd iets minder geven maar het kan je gebeuren.(equimax heeft een vervelend doseersysteem, schiet vaker door)
Je bent gelukkig niet de eerste en zeker niet de laatste waar het bij gebeurt is.

Ze krijgen er niets van, ze kunnen er hoogstens wat slap en duf van worden en wat diarree.

Maar van wormen heeft hij voorlopig geen last.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » vr 29 apr 2011, 19:09

:o Ja dat zei ik ook..voorlopig is Gandhi wormvrij.. :o

Ben wel gerustgesteld nu moet ik zeggen.

@Claudia, waarom geef jij een hele wormenkuur van 600kg? Dat je zeker weet dat je niet onderdosseert? Hoeveel kg schat jij guus in? Vraag me eigenlijk af hoeveel kilo Gandhi weegt.

@Mieke: Ik ben altijd erg vlot met bellen naar de dierenarts. Soms denk ik wel eens ze zullen ook wel denken...(zo had ik een paar weken terug onze beagle en mopshondje gekoppeld staan, terwijl die beagle 8 jaar is en zeker 7 jaar balloos door de wereld hobbelt, meteen gebeld omdat ik dacht dat ze nu een baarmoederontsteking zou krijgen :o )of weer iemand die in hun vrije avond belt. Aan de andere kant, als je vrij bent, heb je geen avond/weekenddienst. :D
nina1993

Bericht door nina1993 » vr 29 apr 2011, 20:03

Ik gaf vanaf 6 maand altijd een halve spuit (300 of 350 kg) en dan vanaf 2,5 jaar de hele spuit. Liever iets over dan onder-doseren, maar zo'n hele spuit is toch wel even schrikken als ze nog zo jong zijn.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » za 30 apr 2011, 05:18

Ja nou, schrok me idd kapot. Dacht meteen " en nu?"..

Daarbij als het idd gevaarlijk geweest zou zijn, zei de veearts, konden ze nog vrij weinig doen omdat ze ene paard niet kunnen laten braken.

Zou je dan geen parafine er in kunnen gooien, dat het sneller uit het lichaam is?

Zomaar even iets wat ik me afvroeg hoor. OMdat ze zei dat het voor jonge veulens echt heel gevaarlijk kan zijn, maar daar weinig aan kan doen.
mairead

Bericht door mairead » za 30 apr 2011, 05:42

Je hebt in elk geval goed gehandeld door meteen de veearts te bellen en gelukkig kan het waarschijnlijk geen kwaad, toch?
Op zulk soort momenten kan je jezelf inderdaad wel voor je kop slaan, maar je mag ook blij zijn dat het met een sisser afloopt.
Hoe is hij de nacht doorgekomen?
ukoldaatje schreef:Nou, ik weet nu wel zeker dat Gandhi geen wormen meer heeft hierna zeg :o :o
Dat is dan inderdaad het spreekwoordelijke 'geluk bij het ongeluk'...
Fjord. Feel the difference!
♥ Yorinde (Bjorgard x Gardar)
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » za 30 apr 2011, 05:48

Goed hij staat er monter en vrolijk bij. Zegt mijn moeder, daar staan ze. Ik ga zo mijn tandenpoetsen en naar hem toe, kan ik de mest es bekijken.

Kijken of er wurmpies inzitten :D (hij had van de winter dus lintworm, als er iets achter is gebleven zal dat er nu echt wel uit zijn)
Ootje

Bericht door Ootje » za 30 apr 2011, 12:10

Dat is schrikken zeg. Gelukkig kunnen ze het wel hebben.
Ik heb het ook gedaan bij Fenna toen ze nog een veulen was. Het was me nog nooit overkomen en bij m'n veulen schoot de ring door. Ik heb er de hele avond bij gezeten, maar er gebeurde gelukkig niks.
Odette&Fenna
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » za 30 apr 2011, 16:49

Precies, mij was hetook nog nooit overkomen, hoe l*llig voel je je dan als dat gebeurt zeg!!

Zeker als ze nog zo jong zijn.

Gandhi heeft er totaal geen last van gehad, hij heeft wel rode wormen zag ik in zijn mest, dus die zijn nu wel heel goed aangepakt.
claudia

Bericht door claudia » za 30 apr 2011, 16:59

Wij doen het eigenlijk altijd wel, na een jaar een hele spuit.
(600kg dan niet die van 800.)

Als ik er aan denk zal ik morgen guus eens meten om te kijken hoe zwaar hij nu is.
Ik doseer liever over .
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » za 30 apr 2011, 17:08

Ojee dat is zeker wel schrikken :o gelukkig vallen de gevolgen van overdoseren vaak wel mee, maar toch, liever niet dan wel natuurlijk!
De jonkies hier geef ik altijd het laatste beetje van de spuit, ook om dit soort dingen te voorkomen. Maar als je in jouw geval er meer met één spuit moet doen, dan is er altijd één de sjaak als het niet goed gaat :+
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » za 30 apr 2011, 17:21

Mijn vader was erbij toen ik in de stress naar binnen kwam om de va te bellen, die zei ook al, je had beter eerst de shetten kunnen geven, die zijn al volwassen en dan is het minder ernstig, aan de andere kant, 700kg wormenkuur voor een shetje...kweetniet of dat nou zo goed is..

Dan had ik Gandhi als laatste kunnen geven, en dan was de schade bij hem nog minder geweest..Maar goed, ik begin altijd bij mijn grote vriend met alles..dus ook met die wormenkuur!

Net wat jezegt, er is er dan altijd eentje de pineut!
SandraJimmy

Bericht door SandraJimmy » di 03 mei 2011, 13:46

Dat zou een actie van mij kunnen zijn :j

Volgens mij kan het inderdaad niet zo veel kwaad zolang het geen veulens meer zijn.
Nieuwste topic:
Een geweldig jaar met Jimmy:
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=47750
lientje

Bericht door lientje » di 03 mei 2011, 19:37

Gelukkig heeft hij er geen last van gehad :D

Maar even wat anders, voor hoeveel kg ontworm jij de shetten dan? Ik zou de mijne echt niet minder dan een halve spuit durven geven ivm onderdoseren, een beetje shet weegt wel meer dan 150 kg denk ik toch.
Ik geef dus de shet en de a pony beiden 300 kg en bij een spuit van 800 kg beide 400 kg.
De fjord dus altijd een hele. Als ik het goed begrijp doe jij dus 3 pony's met 1 spuit? Maar dat is er dan één van 800 kg dan?

Weet niet wat een shet weegt eigenlijk, maar doe er al 20 jaar deze hoeveelheid in en de veearts heeft ook nog nooit wat erover gezegd. :P
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
ukoldaatje

Bericht door ukoldaatje » wo 04 mei 2011, 06:49

K heb mini shetjes, die wegen rond de 150kg, gemeten met zo n lint door de veearts omdat ik het ook niet wist. Dan geef ik voor 200kg kuur, dan onderdosseer ik niet.

Gandhi is op het moment een lange magere slungel die echt niet veel weegt. Hoop dat hij over een jaartje es wat dikker is. Maar goed, hij schiet de lucht in, zag m gisteren bijna met zijn neus de dakgoot aanraken, die boef!!
Plaats reactie