16 jaar en oudere fjorden topic, deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Pareltje2

Re: 16 jaar en oudere fjorden topic, deel 2

Bericht door Pareltje2 » ma 25 apr 2011, 19:44

Gisteravond genoten van een mooie zonsondergang (en een heleboel mooie vogels). Ik doe het plaatje er ff bij.
Afbeelding

Dat is het zeker Ootje en dat klinkt heerlijk, ben wel nieuwsgierig naar foto's van het kasteelpark!

En hoe gaat het nu met Imka?

Vervelend Roos, dat Danc stijf wordt als hij niets doet. Daar hebben de dames hier alledrie geen last van, het gewoon overdags bewegen helpt hen daar voldoende bij gelukkig.
Ootje

Bericht door Ootje » ma 25 apr 2011, 19:49

Hoe gaat het met Imka?

Wat een mooie foto van de zonsondergang!
Ik zal ook eens foto's maken van Odette in het 'bos'.

Tijdens ons buitenritje vanavond vroeg een jongetje hoe oud Odette was. Grappig, meestal vragen ze: Hoe heet 'ie?
Als we net van het terrein af zijn, is ze net een slak, maar na een paar keer draven gaat ze gelukkig wat vlotter lopen. Ze is net een dieseltje.
Odette&Fenna
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 25 apr 2011, 19:53

@ Pareltje, Imka gaat zn gangentje. Ze ademt nog steeds zwaar maar merk eigenlijk verder niet zo heel veel aan dr. Ik vind het zelf alleen een rot gedachte dat ze het toch benauwd moet hebben anders staat ze niet zo te ademen. En ik probeer maar te bedenken hoe het beter kan worden voor dr. Vorig jaar heeft ze best een goeie zomer gehad.
Verder staat ze van half tien tot vijf/zes op het weiland en krijgt ze een handje safe and sound. En ik ben er eerlijk gezegt super blij mee hoor maar ik vind het vreemd dat ze zo "schraal" blijft voor haar doen. Ze is niet mager hoor helemaal niet. Maar normaal werd ze dik van de wind bij wijze van en nu blijft ze op gewicht terwijl ze toch hele dagen op het weiland staat. Ik hoop gewoon dat het rantsoen in evenwicht is en er geen andere dingen aan de hand zijn. Ook mede door het vallen dat ze vorige keer deed...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ootje

Bericht door Ootje » ma 25 apr 2011, 20:06

Zal het ook niet te maken hebben met de Imka's leeftijd dat ze niet meer dik wordt? Dat merken we hier aan de oudere paarden, die worden lang niet meer zo dik als vroeger, terwijl ze net zo lang in de wei staan.
Odette&Fenna
roos

Bericht door roos » di 26 apr 2011, 04:27

Danc wordt of heeeeeeeeeeeeeel dik en wordt niet meer slanker of hij is slank en wordt niet meer dikker. Bij optie 1 probeer ik het dik worden voor te zijn en bij optie 2 voer ik zoveel mogelijk hooi(maar dat werkt ook niet altijd)

Gisteren is Danc gereden door stalgenoot en zometeen mag ie weer!
Ik hoop trouwens wel dat het gaat regenen. Alles is zo droog en de bak is zwaar
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » di 26 apr 2011, 13:51

Vanochtend een kort ritje (van een uur) gemaakt. Stukje langs het water gereden, over een dijk en door een klein bos. Li weer supergoed haar achterhand eronder, echt zo fijn! Tijdens het afzadelen nog de koekoek horen zingen, leuk!

Ootje, ja, ben benieuwd!

Nancy, wat moeilijk voor je, ik kan begrijpen dat je veel zit na te denken erover. Ook nu ze ineens op gewicht blijft, terwijl ze normaliter aankomt van 2 happen gras, als ik het zo goed begrijp. Tja, ik heb er geen ervaring mee, hier worden de beide fjorden nog steeds redelijk dik van het gras (Li 19 en Jamin 21). Maar wat is dat supplement dat je geeft? Iets met vitaminen en mineralen of iets?
roos

Bericht door roos » di 26 apr 2011, 14:01

Mooie fotos trouwens hierboven...was ik helemaal vergeten te zeggen!
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 26 apr 2011, 15:22

Ilonk heeft een nieuwe taak, jonkie Snótur (IJslander van ruim 4 1/2) wereldwijs maken. Ze vind dat prima en is heel erg braaf. Maar ondertussen vreet ze zich wel op dat ze rustig aan moet doen. Laatst een rondje met iemand die altijd 'flink doorrijd' bleek aan het einde van ons 'oude wijvenritje' nogal aan de latten. Haha!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 26 apr 2011, 15:25

Nisko is ondanks haar 18 jaar ook verre van sloom. Morgen maar weer eens kijken hoe ze is. Ook al weer weekje geleden dan sinds laatste ritje. Nisko is dit jaar trouwens zeer mooi verhaard en zit erg mooi in de zomervacht.

@Nancy: vervelend dat Imka zo benauwd is. Nisko heeft nu ze ouder wordt wel eerder last van de warmte volgens mij, maar ze is niet echt benauwd.

@Pareltje: mooie foto van mooi gebied daar zeg.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
roos

Bericht door roos » di 26 apr 2011, 16:27

Danc is ook niet sloom, die is gewoon erg lui....behalve als ie naar het land mag....

Een IJsje...Echt geweldige beesten is die van jou?
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » di 26 apr 2011, 17:05

Ja, Li is ook nogal van de vlugge meestal. Rengalop is meestal haar favoriete versnelling :))

Thx Roos en Ootje!

Fijn zeg Annemarie, dat Nisko mooi in zijn zomervachtje staat nu. Verwen ons eens met een plaatje!
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 26 apr 2011, 19:08

Imka is ook verre van sloom. En ook al heeft ze het benauwd ze zal toch doorlopen. Ik ben er van overtuigd dat Imka een doodloper is. Die blijft net zo lang lopen tot ze er bij neer zou vallen...

Vandaag had ik het idee dat het iets beter ging. Ons buurmeisje heeft wat in het weiland gestapt en dat ging goed.

Het voer wat ze krijgt is dodsen en horrel safe and sound, dit is speciaal voer voor hoefbevangen paarden. Aangezien Imka gronische bevangen is en ik haar toch dr vitamine's wil geven ben ik dat gaan voeren. Maar ze krijgt echt maar heel weinig.

Over twee weken komt de hoefsmid ben benieuwd hoe het gaat met haar hoefjes! Ze is niet dik dus ben benieuwd wat hij zegt.

@ Ootje, ik denk zelf ook dat ze uiteindelijk wel moeite gaat krijgen met dikker te blijven. Dat hoort nou eenmaal bij oude paardjes. Maar ik vind het zo raar dat ze nu toch volle dagen op het land staat en toch voor haar doen slank blijft. 'S morgens heeft ze best een opgetrokken buikje. En savonds is hij dan wel voller maar niet plofferig... Maar goed ik hoop maar dat ik gewoon een overbezorgde moeder ben ;)
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ootje

Bericht door Ootje » do 28 apr 2011, 09:55

Hoe is het met Imka? Merk je verschil nu het buiten koeler is?

Leuk dat Ilonka nu op stap mag met een Ijslander. Zo is Odette al vaak op stap geweest met een jonge fjord.

Volgende week vrijdag hebben we weer een proefjesdag op de manege. Nu wil Iris, 10 jaar, woont op de manege, een proefje doen op Odette, dus volgende week mag ze weer een keer meedoen aan een 'wedstrijd'. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik moet jureren, maar ik zal het eerlijk doen :D .
Odette&Fenna
roos

Bericht door roos » do 28 apr 2011, 10:29

Leuk wedstrijd!Nouja om te kijken, zelf ben ik er niet zo van...
Moet wel vaak terug denken aan de tijd dat Ginny op Danc wedstrijden reed. Echt Danc liep zo goed toen.....krijg het er zelf helaas niet uit!(en het grappig was dat Danc vaak met gemak won van de bruine dure knotjes paarden haha)

Het heeft hier vannacht gegoten!!!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 28 apr 2011, 13:55

Gister even weer een half uur rondgetuft op de NisNis. Klein rondje, maar ach, het gaat om de kwaliteit niet om de kwantiteit he :D . En ze doet het zo heerlijk braaf.

Alleen zit ik te dubben in hoeverre ik Nisko nou weer op zal pakken met rijden. Doe nu 1-3x per week een buitenritje. Veel stapwerk en lekkere stukken draf. Ik dub of ik het nog weer op zal voeren naar meer of niet. Heb Anka ook nog en die moet in wedstrijd conditie blijven dus druk zat. Volgens mij is het om Nisko soepel in in de running te houden niet nodig om veel vaker of langer te rijden heb ik het idee.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 28 apr 2011, 20:11

Ootje schreef:Hoe is het met Imka? Merk je verschil nu het buiten koeler is?

Leuk dat Ilonka nu op stap mag met een Ijslander. Zo is Odette al vaak op stap geweest met een jonge fjord.

Volgende week vrijdag hebben we weer een proefjesdag op de manege. Nu wil Iris, 10 jaar, woont op de manege, een proefje doen op Odette, dus volgende week mag ze weer een keer meedoen aan een 'wedstrijd'. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik moet jureren, maar ik zal het eerlijk doen :D .
*o/* Imka was idd niet zo benauwd meer vandaag... Hopelijk blijft het even zo voor haar :D
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ootje

Bericht door Ootje » vr 29 apr 2011, 09:47

roos schreef:Leuk wedstrijd!Nouja om te kijken, zelf ben ik er niet zo van...
Moet wel vaak terug denken aan de tijd dat Ginny op Danc wedstrijden reed. Echt Danc liep zo goed toen.....krijg het er zelf helaas niet uit!(en het grappig was dat Danc vaak met gemak won van de bruine dure knotjes paarden haha)

Het heeft hier vannacht gegoten!!!
Het is geen officiele wedstrijd hoor. De kinderen die op de manege rijden, kunnen zich er voor inschrijven. Ze mogen gewoon in hun eigen paardrijkleding komen, al trekken sommige kinderen wel hun witte rijbroek aan.

Fijn dat het met Imka beter gaat.
Odette&Fenna
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 29 apr 2011, 19:31

Vandaag was het wel weer iets minder... Maar ja dat is ook wel doordat het weer wat warmer was. Vandaag was zo gek toen ik wegging! De paardjes staan nu vanaf 8 uur ongeveer op het weiland tot een uurtje of vijf. Dus ik had ze binnen gehaald en eten gegeven, Imka dr hoefjes behandeld en alles opgeruimd. Toen wilde ik weggaan en bleef ze maar aandacht vragen en hinniken naar me. Denk eerlijk meer om eten ofzo maar vond het zo vreemd want eerder had ze dit nog niet gedaan... En net nu ik het weekend weg ben. Mn vriendinnen doen haar morgen en overmorgen dus ze is in goeie handen. Maar voel me dan een beetje schuldig weet je omdat ik haar geen aandacht gegeven heb. Ben alleen bezig geweest met rommelen op stal zoals mn sulky in de lak zetten de palen van de paddock in de beits enz enz... Alles weer winter klaar maken voor als ik straks geopereerd word en voorlopig niks kan dan is het maar klaar!

Morgen krijgt ze gelukkig wel weer vollop aandacht!!!
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ootje

Bericht door Ootje » za 30 apr 2011, 12:27

@ Annemarie: Nisko loopt toch buiten? Dan lijkt me 1-3x rijden wel genoeg hoor.

Lastig Nancy, om zo weg te gaan. Gelukkig weet je dat ze in goede handen is.

Gisteren heeft Iris haar proefje geoefend op Odette. Ze belde 's morgens al op: Wanneer kom je nou? Ik zit al in m'n paardenkleren.
Het viel me op dat ze lekkerder liep in de bak dan voor de behandeling *o/* . Daarna ging Iris uitstappen, ze gaat er gewoon achterstevoren opzitten en Odette vindt alles best. Wat een braaf paard is ze toch :)ddd .
Odette&Fenna
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » zo 01 mei 2011, 16:02

Nancy, dat doorlopen van Imka herken ik wel. Zo si Li ook, in haar enthousiasme kan ze zichzelf heel ver pushen. Toen we aan het opbouwen waren na haar beenblessure, moest ze dus ook echt rustig aandoen van mij, terwijl mevrouwtje liefst meteen weer in de rengalop stand ging. En hoe is het nu met Imka?

Ootje, veel plezier met jureren aankomende week. Wanneer is het precies en wat voor proefje gaat Odette lopen? Hihi, leuk dat Iris zo enthousiast is!

Roos, lekker dat het bij jullie flink heeft geregend. Hier helaas nauwelijks iets en dus blijft die grond zo droog, ook buiten. We sproeien nu elke dag de buitenbak zodat de hoefjes nog wat vocht krijgen, want die hebben het nu wel zwaar.

Annemarie, 3 keer per week is toch prima denk ik? Hier lopen ze ook hele dagen buiten en rijd ik ook niet elke dag. Maar waarom niet wat galopjes ertussendooor?
Gesloten