In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic deel 5!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Elvis

Re: In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic dee

Bericht door Elvis » do 07 apr 2011, 17:48

Dat sturen deed ik inderdaad ook wel is buiten op de weg,gewoon als ik er naast liep.
En wat heerlijk dat je 'gewoon' even het bos in kan :))
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » do 07 apr 2011, 19:50

Jeskim is juist zo lekker vlot, Timor is eerder lui dan moe geloof ik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 07 apr 2011, 19:52

janna schreef:Ekdal staat mooi de hele middag in het zonnetje over de weilanden te turen. Mooi gezicht.. Flam en Flower zijn daar niet zo mee bezig, maar Ekdal kan echt staan turen over de velden. Die geniet wel van zijn vakantie haha.
Met reden familie van Dieter O:)
Geluk is de vrucht van intens werk
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 07 apr 2011, 21:14

In mijn zoektocht las ik vanmiddag een heel interessant stuk.
Het ging over kissing spine, maar ook over de ontwikkeling van de ruggewervels van jonge paarden.

Tussen 3,5 en 4 jaar begint het lichaam met het sluiten van de bovenste halswervels. Als allerlaatste sluiten de epifisairschijven van de wervelkolom zich. Op een leeftijd van 5,5 jaar gaat het lichaam beginnen met het sluiten van de epifysairschijven de wervelkolom. Er wordt begonnen met sluiten op een leeftijd van 5,5 jaar, maar dit kan oplopen als het paard erg groot is.
Ook duurt het langer wanneer het paard een lange nek heeft. Als het geslacht van het paard hengst is beginnen de groeischijven pas op 6 jarige leeftijd.

Pas als er bij stil wordt gestaan hoe een wervel in elkaar zit ziet men misschien de risico’s van het jonge inrijden

http://www.paardenvolk.nl/download/Kissing%20Spines.pdf

Ik wist dat groeischijven in de benen nog niet goed ontwikkelt zijn op deze leeftijd en dat is een van de redenen, waarom ik wachten zo belangrijk vindt. Maar nu blijkt dat de ruggenwervels dus ook nog extra kwetsbaar zijn.
Belang van een goed zadel staat er ook bij genoemd en sterke rugspieren kweken alvorens er een ruiter op komt te zitten. Ik had er nog niet eerder bij stilgestaan.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 07 apr 2011, 21:19

Ik heb ergens eens een plaatje gehad waar ook al die maanden bij staan. Daaruit bleek ook dat ruggewervels pas laat sluiten, op zich geen probleem bij correcte belasting en training, maar verknal je het paard in de eerste jaren, dan kun je er na de leeftijd van 6 dus ook een groot probleem bij hebben...omdat ze dan gesloten zijn, die groeischijven :j
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » vr 08 apr 2011, 11:01

Wat is Ekdal toch een schatje zo te lezen. Hij staat dan zeker ook met zijn ogen dicht..lekker slaapje doen, daar is ie wel fan van ;)
Fijn dat het zo goed gaat met langpootmug.
Hij denkt dat het vakantie is...nog wel....;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » vr 08 apr 2011, 19:57

Ik heb vandaag een stukje met edgard aan de hand gewandeld met een paard voor op...
hij vond het geweldig buiten... was enorm sterk maar wel braaf *o/*
Emily

Bericht door Emily » za 09 apr 2011, 08:19

Vond edgard wel spannend denk ik?

Ik heb gister geprobeerd Emily haar staart en beentjes te wassen.. Dit was niet echt nodig, maar ze moet aan alles wennen!
Helaas vond mevrouw het niet zo'n goed idee, ze vond het maar niks die natte voeten..
Dus de staart komt een andere keer, waarschijnlijk gaat het dan wat beter..

Ekdal heeft trouwens wel lekker weer op zijn (WERK)vakantie Roos!

Het verhaal over het groeien was ik al bekend mee, vandaar dat ik het ook zo belangrijk vind dat Emily er echt klaar voor is. De eerste drie jaar wordt de arbeid echt niet meer dan 2 keer per week lekker sjokken door het bos of even oefenen in de bak.. (wat misschien na 2 jaar iets meer wordt) Je hebt er inderdaad niks aan als je nu zadel er op gooit en je ze over 3 a 4 jaar stil moet laten staan..
Emily (v. Balony, m. Justy)
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » za 09 apr 2011, 09:06

Gaat snel hier :))
Ik heb , met nog enkele meisjes van bij mij op stal, een weekendje zee met de paardjes geboekt.
Ik kijk er echt naar uit: Nisje is ondertussen 19 maar is nog nooit aan de zee geweest. En dat moet je toch n keer gedaan hebben :=
Jack blijft nog n jaartje thuis...

Jack staat nu een dikke twee weken buiten met graasmasker op en vind echt dat t prima gaat. Hij kan er met gemak nog mee grazen, maar dan met mate, mee drinken,...En ook in de groep klikt het.
Ik merk wel dat hij soms wat alleen staat, maar heel vaak zoekt hij toch zn grote 'broer' op. Hij is wel de laagste in de rang, maar de paarden jagen hem niet op ( wat de veulens in de opfok overigens wel deden).

Ondertussen heb ik een beetje een onzekerheids-dipje :roll:
Stilaan wil ik met Jack wat meer dingen gaan doen: hoofstelletje om, zadeltje op, longeren heel af en toe, stemcommando's leren, buiten wandelen ( aan de hand)...allemaal zo'n beetje voorbereidend werk op later.
Maar ik wil niks teveel doen, en als ik iets doe vrees ik heel vaak datk het fout doe...
Bijvoorbeeld: ik heb voor Jack een trainingshoofdstelletje. Af en toe doe ik dit wel eens om, zodat ie het leert. Maar dan ben ik vaak aan het denken: doe ik het wel goed zo?
Klinkt echt stom : ik heb een superinstructrice voor met Nisje. en zij geeft me hierover ook raad. Maar op stal zegt iedereen dan weer wat anders.
Kortom ik wil het gewoon allemaal goed gaan doen...
Nisje, mijn andere paard, was13 toen ik hem kocht. Ook andere paarden die ik voor mensen gereden heb waren allemaal ouder.
Ik zit al 20 jaar tussen de paarden, maar heb gewoon weinig tot geen ervaring met jonge paarden. En uiteraard weet je dat als je een veulen koopt, maar nu pas besef ik echt :nu moet ik dat jonge ding alles gaan leren en daar ben ik toch een beetje bang voor.
Emily

Bericht door Emily » za 09 apr 2011, 09:11

Je zegt zelf dat je al 20 jaar in de paarden zit, je hebt er dus verstand van!
Iedereen doet dingen op zijn eigen manier en zolang je Jack niet overbelast doe je echt niks verkeerd!
Het enige wat je nu fout kan doen is dat je onzeker bent, dit voelt Jack waarschijnlijk aan waar hij ook onzeker van kan worden.
Trek je niks aan van andere mensen en doe lekker je ding samen met Jack, samen leer je het meest!
Jack vertrouwd jou echt wel, dus vertrouw ook een beetje in jezelf..

Fijn trouwens dat het zo goed gaat buiten! En alvast veel plezier tijdens je weekend weg, wanneer ga je?
roos

Bericht door roos » za 09 apr 2011, 10:59

Leuk een paardenweekendje!

Edgard is dus een braverd:D

Emily, wees gerust Ekdal houdt ook niet van water en al helemaal niet om gewassen te worden.

Onzeker zijn; ik weet er alles van. Ik ben natuurlijk Dancer gewend, die goedzak, maar Ekdal is zo anders. Ik ben ook echt bang om wat verkeerd te doen hoor, terwijl dat nergens voor nodig is volgens mij, want Ekdal is best redelijk opgevoed denk ik. Maar omdat Ek zo anders is, weet ik niet zo goed hoe ik dingen aan moet pakken. Dat is ook een van de redenen dat Ekdal nu in Vene staat, zodat ik zeker weet dat hij het goed aanleerd.
Ik vond het eerst wel lastig om het toe te geven, maar ik ben ook echt onzeker hoor over het doen en laten bij Ekdal. Schaam je dus maar niet
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Emily

Bericht door Emily » zo 10 apr 2011, 08:40

Emily aan het buitenspelen::

Helaas stond de camera nog ingezoomd, anders had ze er helemaal opgestaan..
Afbeelding

Lekkerding!!
Afbeelding
roos

Bericht door roos » zo 10 apr 2011, 08:43

Die eerste foto, geweldig. Ik vind haar echt knap. MOet zeggen dat ik Balony ook echt een mooie hengst vindt. Maar nu is het lastig lezen hoe en wat qua Balony, wat de advertentie moet je eerst ontcijferen haha
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » zo 10 apr 2011, 08:44

Die Emily wat ziet ze er goed uit joh :))

Onzekerheid kennen we denk ik allemaal...
En dan is het toch fijn dat er mensen zijn die je helpen en je samen toch weer meer weet dan alleen.
Ik heb dat bijv met longeren,ik ben nooit een held geweest naast het paard en zeker na me periode met me vorige paard heb ik nogal een deuk opgelopen.
Ik zit er liever altijd maar op haha..Nancy heeft juist meer zekerheid er naast en zo helpen we elkaar weer. ;)

Gister zijn ze hier ook lekker gewassen,althans de staarten en beentjes.Waren hartstikke braaf,en vooral Elvis liet na het wassen even zien dat hij blij was met ze schone benen haha..Bokken steigeren,Imka uitdagen hij doet altijd zo gek als hij nat is..

Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » zo 10 apr 2011, 08:48

Elvis groeit nog steeds lekker door zoals jullie zien,vond het wel grappig dat de Fyra(trein) net nog op de foto staat haha...
Heb een hele serie foto's bij dit hek van 2009 tot nu en dan kun je goed zien hoe hij gegroeid is :))

Afbeelding

Afbeelding
roos

Bericht door roos » zo 10 apr 2011, 08:54

Wat worden ze al groot en volwassen onze E'tjes :D

Ik ben ook geen held, niet naast het paard en niet op het paard. Geef het eerlijk toe, maar schaam me er af en toe nog wel voor. Maar ach...je kan niet alles hebben. En elkaar helpen is beter dan alleen maar commentaar geven toch :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » zo 10 apr 2011, 09:20

Waarvoor zou je je er voor schamen.?
Ik heb eerder een hekel aan mensen die naast de zijlijn altijd staan te roepen hoe het moet en als je dan zegt,'je mag het zelf wel even komen doen' dan komen de smoesjes.
Ik geef het altijd maar eerlijk toe,sta je minder voor aap als met je grote mond en het lukt niet.

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 10 apr 2011, 10:54

Emily ziet er goed uit zeg, wat een mooie appeltjes heeft ze!
Elvis ziet er overigens ook heel goed uit, het is al een hele man en zo te zien is hij achter weer flink aan het groeien :D Vind het knap geknipt overigens, perfect ronde manenboog.

Met jonge paarden heb ik een beetje ervaring in vergelijking met paarden doorrijden op wedstrijd bijvoorbeeld. Maar ik ben wel met schade en schande wijsgeworden. En ik ben nog láng niet uitgeleerd. Ik wil nu graag meer leren over het grondwerk en het trainen aan de hand.

Ik weet nog bij het eerste veulen dat er kwam, dat je met de opvoeding bezig ging. Als jaarlingmerrietje moest ze met me oefenen aan de hand in de wei. Netjes kunnen stappen en draven, wat nog wel eens mis ging :=
Paard zag de 'lol ervan in, trekt zich los, bokt na en dan kon je je paard weer gaan vangen', dat soort geintjes.

Bij jonge paarden leer je wel vlug bij! Op het moment dat je niet duidelijk genoeg bent, zullen ze je het wel laten merken. En dan doe je weer een stapje terug. Het is niet erg als je dingen fout doet, als je er maar over nadenkt en kijkt wat de volgende keer beter kan.
roos

Bericht door roos » zo 10 apr 2011, 11:00

Je laatste zinnen zijn mooi en zeker de waarheid Yvette!
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » zo 10 apr 2011, 16:41

nou idd edgard vond het super spannend buiten...
Hij ging met Joyce aan de wandel inplaats van andersom.
wist niet waar hij kijken moest en vond het echt geweldig..

misschien is een hengstenketting toch niet z.n slecht idee voor de volgende keer als ik naar buiten ga aan de hand.
Hij is absoluut niet gemeen ofzo maar wel erg sterk..
ook meer drammerig van harder, haaaarddddeeeerrrr... EN NOGGGGGGGGG HARDERRRRRRRRRRRRR
viel me mee dat mijn halster touw het gehouden heeft.
hahahaha
Plaats reactie