In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic deel 5!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
roos

In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic deel 5!

Bericht door roos » do 31 mar 2011, 07:06

Het E'tjes topic deel 5. *o/*
Daar gaan we weer. *o/*

Het jaar dat ONZE E'tjes 3 jaar worden :D
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Daphne!

Re: In de stal,de wei of zomerverblijf, het E'tjes topic dee

Bericht door Daphne! » do 31 mar 2011, 07:43

Hoehoe, ONZE!!! E-tjes...
Wat is de tijd snel gegaan he mensjes...
Dat vele van ons, ons hier voorstelden met een lief klein E-veulentje, en sommige zelfs wel twee!
Nu nu al uitgegroeid tot jong volwassenen.
Op naar weer een topic vol belevenissen van onze kanjers.
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Daphne!

Bericht door Daphne! » do 31 mar 2011, 07:57

Even gekopieerd hoor uit ons oude topic.
edgard is nu 2 jaar en 10 maanden!!:D
gister geller een half uur lopen rossen met hem,, al die winter vacht enzo!
zijn jullie paarden al aardig door de vacht heen?
bij ons op stal zijn ze er alllemaal al aardig doorheen,, maar mijn fjord nog lang niet.
hij was ook echt een enorme teddy.
hij staat overigens ook al het hele jaar de gehele dag buiten.. die van hun niet..

nu zeggen ze allemaal van jaa,, je moet lijnzaad door het voer doen enzo,,,

Ik denk: tis nog hartstikke vroeg in het jaar,, waarom zou die gehele wintervacht er al af moeten zijn?? hij kan het toch zelf wel regelen?

of heb ik dat nu helemaal mis??

even over het longeren in de haken, welk bit gebruiken jullie bij je fjord om mee te laten wennen en inrijden?
De ene van mij is al bijna door zijn wintervacht heen, de andere houd nog behoorlijk vast. De shetlanders zijn helemaal nog behaard.
De mijne staan altijd overdag buiten, snachts in buitenstallen zonder deken, dus ook wel logisch dat ze nog veel vacht hebben.
Eentje geef ik lijnzaadmeel, en dat twee maal per week, even om de verharing te ondersteunen. Je kunt dat mengen met water, ideaal hoef je het niet te koken.
Maar al zou ik dat niet doen ,komt ze er vast ook door hoor!

Eachann en Ewald zijn de fase van aan het halster longeren al voorbij, en ook met het hoofdstel in, en aan het halster longeren. Wij longeren ze nu 1 keer per week of 2 weken, echt aan het bit, en dan met de pessoa losjes.
Ik gebruik een dubbelgebroken watertrens met een rond tussen stukje, eerder gebruikte we platte tussenstukjes maar na ervaring leert dat die ronde vriendelijker gaan en rustiger in de mond liggen.
Ook zijn we veranderd van neusriem, we reden (C-tjes) en longeerden (E-tjes) altijd met een gecombineerde neusriem, maar nu met de lage neusriem/africhtings neusriem. Ik dacht eerst dat het onzin was, zo'n lage, en ook erg lelijk.
Maar echt, hierdoor ligt het bit stiller en leren ze het beter aan te nemen. Net een gecombineerde schuift het allemaal net ff wat meer. Ooit uiteindelijk als ze allemaal goed bevestigd zijn gaan we weer over op de gecombineerde neusriem.

(ondertussen hebben we al een hele verzameling aan spullen,, fff zou handig zijn als je gelijk alles goed en passend koopt :)* , maar ja, dat maakt het ook wel weer leuk :)ddd )
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Emily

Bericht door Emily » do 31 mar 2011, 08:25

@Roos is het leuk om, wat je bij andere topics ook wel ziet, foto's in de beginpost neer te zetten?

Dus Elvis al onder het zadel? Ben erg benieuwd naar foto's!
Emily haar hoofdstel komt vandaag binnen, ik heb besloten haar bitloos te beleren.
Het zadel wacht ik nog eventjes mee, zal wel mei worden dat ik die aanschaf.
Toch ben ik al wel veel bezig met over haar heen hangen, heb er zelfs al even op gezeten.
Ze vond het wel raar en liep weg, maar geen rare sprongen gelukkig.

Emily is al helemaal door haar wintervacht heen, maar die begon in december al met verharen!
Ik denk dat ze het vanzelf wel kwijt raken, anders kun je inderdaad lijnzaad gebruiken..
Je hebt wel gelijk, het is nog best vroeg en ze zijn echt niet de enige die de vacht nog even vasthouden hoor!
Emily (v. Balony, m. Justy)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 31 mar 2011, 08:31

Ekdal laat ineens heel hard al het beetje haar los dat hij nog als wintervacht had := gister even naast hem staan springen in het land, maar dat vond ie toch wel heel raar :P Volgende week, als het andere beleerprojectje naar zijn nieuwe thuis is, dan mag hij er eens aan geloven...de longeerlijn.

Maar naast het Etje moet ook Flower er nu maar eens echt aan geloven. Tuigje heb ik al, alleen nog even een passend bitje vinden.

Betreft longeren aan halster of hoofstel..ik begin met beleren eigenlijk vaak toch met het hoofdstel in en ga later weer terug (uit gemak) naar het halster. Maar dan wordt longeren ook longeren en niet 'aan de longe voor zadelmak maken'.
Geluk is de vrucht van intens werk
roos

Bericht door roos » do 31 mar 2011, 08:39

Ik las eerst EKdal was aan eht springen in het land naast jou haha :P

Dus volgende week moet ie aan de slag, bye bye rustig leventje ;)

Wie is je andere beleerprojectje?

Foto's in begin topic zijn leuk, maar even erge gebrek aan tijd en energie, sorry
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 31 mar 2011, 08:40

Hi, nee dat viel reuze mee Roos...ik draai de rollen liever om :P

Ed is het andere beleerprojectje (ed die ook als jaarling op de HK geweest is).
roos

Bericht door roos » do 31 mar 2011, 08:41

Owh haha, ik dacht al, dat beleren gaat snel :P

Dan is Ed er vroeg bij voor het beleren zeg of zie ik dat verkeerd?
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 31 mar 2011, 09:04

:J Hij is verkocht en moest op verzoek zadelmak afgeleverd worden.....maar het is nog maar een gupje hoor, dus we doen het kalm aan. (hoop ik de toekomstige eigenaresse ook mee te geven, niet te snel willen met die jonkies, heb je er langer plezier van)
roos

Bericht door roos » do 31 mar 2011, 09:07

Owh ok. Vroeg het me gewoon af ;)

Ben benieuwd hoe ekkie gekkie het gaat doen! ;)
Abopje 2012?
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 31 mar 2011, 09:23

Ik wil Emy ook het liefst zonder bitje beleren. Lijkt me geweldig als je je paard kunt besturen zonder bitje in. Ze moet ook wel gewoon aan een bit wennen hoor want met de kar komt er toch echt een bit in... Maar vrijheidsdressuur lijkt mij ontzettend leuk om te gaan doen! Maar zoals ik al in het andere topic gezegt had dit jaar blijft Emy nog lekker baby. Ik ga eerst mezelf laten opereren en dan revalideren en dan volgend jaar zien we wel weer hoe alles ervoor staat. Ik weet ook nog steeds niet wat ik liever wil eerst onder het zadel of eerst voor de wagen. Enerzijds denk ik onder het zadel kan je zelf gaan doen en mennen wil ik toch met een ervaren iemand erbij gaan doen. Dus ik blijf nog even in dubio wat we gaan doen. Maar ik heb nog een jaar om te bedenken wat ik wil gaan doen dus tijd zat!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 31 mar 2011, 10:55

Bella schreef:Ed is het andere beleerprojectje (ed die ook als jaarling op de HK geweest is).
Is hij ook nog steeds hengst?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Emily

Bericht door Emily » do 31 mar 2011, 11:22

Lekker dat Emy nog even kan wachten, lekker even door groeien.
Lijkt me inderdaad moeilijke keuze; voor de kar of onder het zadel, voor mij was de keuze makkelijk omdat Emily nog niet voor de kar hoeft.
Beide heeft zo zijn voordeel denk ik; onder het zadel omdat je het zelf kan doen en voor de kar omdat ze dan rustig aan alles kan wennen zonder gewicht op de rug.

Ik ben ook benieuwd hoe Ekdal het gaat doen, hou je ons een beetje op de hoogte met foto's?
Emily (v. Balony, m. Justy)
Elvis

Bericht door Elvis » do 31 mar 2011, 11:33

Elvis heeft ook een dubbel gebroken bitje(13,5) met een rond midden stukje.
Ook heb ik een cross rope bridle voor hem.
Ben heel benieuwd hoe hij dit op pakt.

Overigens is er verder niks gedaan hoor met Elvis,we hebben er wel is opgezeten maar meer nog niet.
Hij mag nog lekker deze zomer bij groeien,ik wil hem absoluut niet gaan rijden een paar keer in de week... :n Ieder zijn keuze en ligt ook aan het paard misschien,de een is er eerder klaar voor dan de ander.Maar Elvis vind ik nog erg in de groei,ze kont steekt nog steeds boven zijn schoft uit en hij is wat aan de iele kant.Met Longeren wil ik hem puur de commando's bij brengen.Verder word het gewoon zadelmak maken,(al is hij zo geboren volgens mij :D )
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 31 mar 2011, 12:07

Anita45 schreef:
Bella schreef:Ed is het andere beleerprojectje (ed die ook als jaarling op de HK geweest is).
Is hij ook nog steeds hengst?
:n (helaas) niet meer sinds een paar maand. (had ik m maar nooit in de bak gezet toen 8)7 )
roos

Bericht door roos » do 31 mar 2011, 12:26

Ekdal ook niet een paar keer rijden in de week hoor, alleen zadelmak is wel wat anders als doorrijden. Lukt het niet dan neit, geen haast.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
mirretje

Bericht door mirretje » do 31 mar 2011, 12:39

Ons E-tje Erica heeft ook nog niks gedaan. Ja lekker dag en nacht door het land banjeren met andere paarden. Wel wat schriktraining aan de hand, dat gaan we binnenkort nog eens doen.
Binnenkort mag ze een een paar keer aan de longe. Ik vind zadelmak maken ook wat anders dan doorrijden. Daar vind ik een 3 jarige nog echt te jong voor. Zadelmak maken, net even de basisdingen leren, kan wel. Vooral veel aan de hand werken, zodat ze straks als je erop stapt al veel snappen.

Wij longeren trouwens met een academische kaptoom. Bevalt erg goed. Later komt daar dan een bitje bij, waar de lijn dan niet aan hoeft. En nog iets later een hulpteugeltje (afhankelijk van paard gogue, touwtje of pessoa). Maar eingelijk longeren we niet eens echt veel.

Mirjam
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » do 31 mar 2011, 13:03

zohoooww was ik weer!
dus jullie doen het met een watertrensje dubbel gebroken?
Ik wil het hier ook mee doen.
Ik heb geleerd dat dubbel gebroken vriendelijker is dan enkel gebroken omdat er bij enkel veel druk komt op de tong.

klopt dit?
roos

Bericht door roos » do 31 mar 2011, 13:26

Ekdal ook alleen zadelmak hoor, zomer 2012 komt de rest wel. Heeft ie nog tijd om te groeien haha :P
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » do 31 mar 2011, 13:41

in dit topic zullen vast foto,s komen van onze e'tjes die zadelmak gemaakt gaan worden..

Hoe lang gaan jullie je paardjes trainen?

Ik ben van plan om edgard rustig in te gaan rijden van het zomer en dan 1 of 2 x in de week RUSTIG aan een beetje te gaan rijden. mijn paard krijg rust zodra de bak weer slechter wordt. dan gaat hij van het winter weer lekker op rust en kan hij volgend jaar goed aan het werk zeg maar!:D

wat is jullie planning?
Plaats reactie